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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): intellectus

intellectus

a) Vernunft, Verstand im Sinne einer Substanz, vernünftige Substanz, der νοῦς oder das λογιστικόν des Aristoteles, synonym mit intelligentia und ratio (← sub a), der Gegensatz zu sensus (← sub a): angelus dicitur intellectus, th. I. 54. 3 ad 1; qui secundum suam naturam est quidam intellectus, ib. 64. 1 c; anima intellectiva quandoque nominatur nomine intellectus quasi a principaliori sua virtute, sicut dicitur in I. de Anima (sc. Aristotelis c. 4, 408. b. 18 sq.), quod intellectus est substantia quaedam, ib. 79. 1 ad 1; angelus dicitur mens vel intellectus, quia tota virtus sua in hoc consistit, ib. ad 3; vgl. ib. 10 c; intellectum, qui spiritus vocatur, ib. III. 6. 2 c; primus autem auctor et motor universi est intellectus, cg. I. 1; praeter solum intellectum proprie dictum, ib. II. 60; de partibus animae solus intellectus est incorruptibilis, 8 phys. 12 a; non loquimur de intellectu, qui omnia movet, 3 anim. 7 c.

Zu delectatio intellectus sive secundum i. → delectatio.

Als Arten des intellectus gehören hierher: 1. intellectus caelestis (th. I. 58. 1 c) = die himmlische Vernunft oder der Engel. 2. i. coniunctus & i. immixtus sive separatus (ib. 84. 4 c; I. II. 40. 3 c; cg. I. 20; II. 38. & 56; pot. 6. 6 c; unit.; 3 phys. 6 f; 8 phys. 9 h; 2 cael. 4 c; 3 anim. 7 f & 10 b) = die (mit einem Körper) verbundene und die (mit einem solchen) nicht vermischte oder (von einem solchen) abgetrennte Vernunft. 3. i. divinus (2 cael. 4 c) = die göttliche oder gottähnliche Vernunft (superiores et primi dicuntur intellectus divini propter similitudinem et propinquitatem ad Deum, ib.); vgl. i. divinus sub c. 4. i. immixtus, → i. coniunctus. 5. i. impassibilis & i. passibilis (8 phys. 9 h; 3 anim. 10 b & e) = die leidensunfähige oder den Affekten unzugängliche und die leidensfähige oder den Affekten zugängliche Vernunft. 6. i. passibilis sive i. impassibilis. 7. i. primus & i. secundus (th. I. 12. 2 c; cg. I. 52 & 62; III. 147; 2 cael. 4 c) = die erste und die zweite Vernunft in der ontologischen Ordnung der Vernunfte. 8. i. secundus, → i. primus. 9. i. separatus, → i. coniunctus. 10. i. superior (2 cael. 4 c) = die übergeordnete Vernunft.

Voluntas proprie in intellectu est (cg. I. 72), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἔν τε τῷ λογιστικῷ ἡ βούλησις γίνεται (De anima III. 9, 432. b. 5; vgl. ratio sub a) = das Wollen findet in dem vernünftigen Teile der menschlichen Seele statt; vgl. th. I. 81. 3 c; III. 18. 2 ad 1; cg. II. 60; III. 85; IV. 19; 3 anim. 14 e.

b) Vernunft, Verstand im Sinne eines Vermögens, und zwar eines Erkenntnisvermögens, aber sowohl eines organischen oder sinnlichen, als eines überorganischen oder übersinnlichen Erkenntnisvermögens, synonym mit ratio und sensus (← sub b): ita tamen, quod sub intellectu phantasia comprehendatur, quae habet aliquid simile intellectui (mit der eigentlichen Vernunft), inquantum movet ad absentiam sensibilium, sicut intellectus, 3 anim. 15 a; vgl. ib. 10 e; circa quod speculatur intellectus vel phantasia, quantum pertinet ad partem sensitivam, mem. 3 e; per solam phantasiam, quae quandoque intellectus vocatur, 7 met. 10 e; hic sensus vocatur intellectus, quia est circa sensibilia vel singularia, 6 eth. 9 i; circa singularia vis cogitativa vocatur intellectus, ib. m; intellectu aliquo modo alia animalia participant per quandam obscuram resonantiam, inquantum sentiunt, 3 sent. 27. 1. 4 ad 3; intellectus sit aliqua potentia animae, th. I. 79. 1 c; intellectus est potentia passiva, ib. 2 c.

Eine hierher gehörige Art des intellectus ist der intellectus passivus, der παθητικὸς νοῦς des Aristoteles (vgl. De anima III. 5, 430. a. 24-25), d. i. die leidende oder leidensfähige Vernunft, unter welcher bald ein Komplex von mehreren Kräften (intellectus, quem Aristoteles vocat passivum, est ratio particularis, id est vis cogitativa cum memorativa et imaginativa, th. I. II. 51. 3 c; passivus intellectus corruptibilis est, id est pars animae, quae non est sine passionibus, 3 anim. 10 e), bald nur ein einziges Vermögen, aber das eine Mal dieses und das andre Mal jenes zu verstehen ist (phantasiam, quae quandoque intellectus vocatur secundum illud in III. de Anima intellectus passivus corruptibilis est, 7 met. 10 c; vgl. 1 perih. 2 a; 3 anim. 10 e; intellectum, quem Aristoteles vocat passivum, qui est ipsa vis cogitativa, quae est propria hominis, loco cuius alia animalia habent quandam existimationem naturalem, cg. II. 60; vgl. ib. 73; 6 eth. 1 k & 9 i & m; intellectus passivus secundum quosdam dicitur appetitus sensitivus, in quo sunt animae passiones, . . . Secundum alios autem intellectus passivus dicitur virtus cogitativa, quae nominatur ratio particularis, th. I. 79. 2 ad 2).

c) Vernunft, Verstand im Sinne eines übersinnlichen Erkenntnisvermögens, synonym mit ratio (← sub c), der Gegensatz zu sensus (← sub c): intellectus sive ratio, th. I. 81. 3 c; vgl. 1 perih. 7 b & 14 f; intellectus est propria et principalis virtus animae intellectivae, cg. II. 86; hoc nomen intellectus quandoque significat . . . ipsam intellectivam potentiam, verit. 17. 1 c; potest accipi intellectus communiter, secundum quod ad omnes operationes se extendit, ib. 1. 12 c; de intellectu, quo anima intelligit, 3 anim. 7 c; duplex est operatio intellectus, una quidem, quae dicitur indivisibilium intelligentia, per quam scilicet intellectus apprehendit essentiam uniuscuiusque rei in seipsa; alia est operatio intellectus, scilicet componentis et dividentis. Additur autem et tertia operatio, scilicet ratiocinandi, secundum quod ratio procedit a notis ad inquisitionem ignotorum, 1 perih. 1 a; vgl. ib. 3 b, 5 g & 7 a; 1 anal. 1 a; obiectum proprium intellectus est quod quid est (vgl. quis sub a), 1 perih. 10 a; vgl. 1 gener. 8 c; 3 anim. 8 b & c.

Zu abstractio intellectus sive per i. → abstractio sub c; zu abstrahere per i. → abstrahere sub I c); zu agens per i. → agens; zu agere per i. → agere sub a; zu apprehendere per i. → apprehendere sub b; zu apprehensio i. → apprehensio sub b; zu bonum i. sive secundum i. → bonus sub c; zu cognitio i. → cognitio sub b; zu compositio i. → compositio sub a; zu conceptio i. → conceptio sub c; zu demonstrare quantum ad i. → demonstrare sub a; zu demonstratio ad i. → demonstratio sub a; zu divisio i. → divisio; zu emanatio i. → emanatio; zu forma i. → forma sub b; zu formatio i. → formatio sub a; zu fundamentum in i. → fundamentum; zu habitus i. → habitus sub d; zu imaginatio per i. → imaginatio sub a; zu imperium i. → imperium sub a; zu impuritas i. → impuritas sub a; zu informatio i. → informatio sub a; zu intentio i. → intentio sub d; zu iudicium i. → iudicium sub d; zu lumen i. → lumen; zu malum i. → malus sub c; zu motus i. → motus sub b; zu movere per i. → movere; zu opus i. → opus sub d; zu passio i. sive i. possibilis → passio sub b; zu perfectio i. sive secundum i. → perfectio sub b; zu perfectus i. sive secundum i. → perfectus sub a; zu principium i. practici & speculativi & secundum i. → principium; zu prius secundum i. → prior sub a; zu procedere per modum i. → procedere sub d; zu processio per modum i. sive secundum i. → processio sub d; zu puritas i. → puritas sub a; zu verbum i. → verbum sub a; zu veritas i. → veritas sub a; zu verum i. sive in i., verum i. practici & speculativi → verus sub a; zu vitium i. → vitium sub a.

Als Arten des intellectus gehören hierher: 1. intellectus abstrahens sive depurans sive agens & i. possibilis sive potentialis (th. I. 14. 2 ad 3; 44. 3 ad 3; 54. 4 a & ad 2; 79. 2 c ­ 7 c; 85. 1 ad 4; 87. 1 c; cg. I. 65; II. 38, 73, 76 & 78; 1 sent. 17. 1. 4 c; 2 sent. 17. 2. 1 c; spir. 3 c; unit.; 2 anal. 20 l; 3 anim. 10 a; univ. 1), der νοῦς ποιητικός und νοῦς δυνάμει des Aristoteles = die abstrahierende oder reinigende oder tätige (vgl. unten i. activus) und die mögliche Vernunft, zwei voneinander verschiedene Vermögen, von denen das Eine abstrahierende oder reinigende Vernunft genannt wird, weil es aus den phantasmata d. i. den sinnlichen Vorstellungen der Dinge die species intelligibiles d. i. die übersinnlichen Erkenntnisbilder derselben herauszieht (quia intellectus illud, quod intelligit, abstrahit a sensu, oportet, quod lapis prius cognoscatur a virtute imaginativa sive phantastica, quae abstractior est reliquis virtutibus sensitivis, univ. 2), indem es die letztern von den condiciones individuales reinigt (→ abstrahere sub a), und tätige oder wirkende Vernunft, weil sie mit Hilfe der von ihr erleuchteten phantasmata die species intelligibiles der Dinge in dem intellectus possibilis bewirkt oder erzeugt (intellectus agens est principale agens, quod agit rerum similitudines in intellectu possibili; phantasmata autem, quae a rebus exterioribus accipiuntur, sunt quasi agentia instrumentalia. Intellectus enim possibilis comparatur ad res, quarum notitiam recipit, sicut patiens, quod cooperatur agenti, quodl. 8. 2. 3 c; vgl. ib. 3. 9. 21 c; th. I. 84. 6 c; 85. 1 ad 3 & 4; cg. II. 76 & 77; spir. 9 c & 10 c; verit. 10. 6 ad 7 & 8; 26. 2 ad 2; log. 1), und das Andre mögliche Vernunft heißt, weil es zu den in ihm zu erzeugenden übersinnlichen Erkenntnisbildern der Dinge vor dem Einwirken des intellectus agens sich bloß in dem Zustande der Möglichkeit zur Aufnahme dieser Bilder befindet (necesse est ponere aliquam virtutem, per quam simus intelligentes in potentia, quae quidem in sua essentia et natura non habeat aliquam de naturis rerum sensibilium, quas intelligere possumus, sed sit in potentia ad omnia, et propter hoc vocatur possibilis intellectus, spir. 9 c), einer Schreibtafel gleich, auf welche zwar etwas geschrieben werden kann, in Wirklichkeit aber noch nichts geschrieben steht (vgl. Arist. De anima III. 4, 429. b. 31 sq.). 2. i. activus sive operativus sive practicus & i. contemplativus sive speculativus sive theoricus (th. I. 14. 16 c; 19. 4 ad 4; 79. 11 c; II. II. 179. 2 c; cg. I. 72; II. 92; III. 44 & 47; trin. 2. 1. 1 c; 2 sent. 38. 1. 3 c; 3 sent. 2. 3. 2 c; verit. 3. 2 c & 3 c; 2 cael. 13 a; 3 anim. 12 f & 15 b), der νοῦς πρακτικὸς καὶ θεωρητικός des Aristoteles = die tätige (vgl. oben i. agens) oder wirkende oder handelnde und die betrachtende oder beschauende Vernunft, m. a. W. die Vernunft nach ihrer auf das Handeln und Wirken und die nach ihrer bloß auf das Erkennen und Betrachten hinzielenden Richtung. 3. i. acutus sive perspicax (th. II. II. 8. 6 ad 1; verit. 12. 5 ad 7) = der scharfe oder durchdringende Verstand (dicitur . . . intellectus acutus, quando potest penetrare ad intima eorum, quae proponuntur, th. II. II. 8. 6 ad 1). 4. i. adeptus sive in actu, i. habitualis sive in habitu & i. in potentia (ib. I. 79. 10 c; cg. III. 42 & 43; 2 sent. 17. 2. 1 c) = die ihr Objekt erfasst habende oder in der Tätigkeit begriffene oder in den Zustand der Wirklichkeit übergegangene, die mit einer zuständlichen Anlage versehene und die im Zustande der Möglichkeit zu etwas sich befindende Vernunft. 5. i. aeternus sive divinus, i. angelicus & i. animae sive hominis sive humanus (th. I. 10. 3 ad 3; 12. 4 c; 16. 1 ad 2; 55. 3 ad 1; III. 76. 7 c; cg. I. 3 & 51 t; II. 44; 2 sent. 3. 3. 1 c; 4 phys. 23 e; 8 phys. 2 i) = die ewige oder göttliche Vernunft (vgl. i. divinus sub a), die des Engels und die der menschlichen Seele oder des Menschen. 6. i. agens, → i. abstrahens. 7. i. angelicus, → i. aeternus. 8. i. animae, ≈ . 9. i. beatus (th. III. 76. 7 c) = die Vernunft der Seligen im Himmel (vel angeli vel hominis, ib.). 10. i. captivatus (verit. 14. 1 c) = die gefangen genommene Vernunft (intellectus credentis dicitur esse captivatus, quia tenetur terminis alienis, non propriis, ib.). 11. i. contemplativus, → i. activus. 12. i. creatus & i. increatus (th. I. 12. 1 c & 4 c; cg. III. 54; 2 sent. 23. 2. 1 ad 3) = die geschaffene und die ungeschaffene Vernunft. 13. i. deiformis (2 sent. 7. 1. 2 c; 23. 2. 1 ad 3) = die gottähnliche Vernunft. 14. i. depurans, → i. abstrahens. 15. i. discursivus sive ratiocinativus (2 sent. 23. 2. 1 ad 3; pot. 9. 9 ad 1; mal. 7. 9 c) = die folgernde oder schließende Vernunft (→ intellectus discursivus sub d). 16. i. divinus, → i. aeternus. 17. i. habitualis, → i. adeptus. 18. i. hominis, → i. aeternus. 19. i. humanus, ≈ . 20. i. hylealis sive materialis (qu. anim. 6 ob. 11 & ad 11) = die nach Weise der Materie sich verhaltende Vernunft (intellectus hylealis, id est materialis, nominatur a quibusdam intellectus possibilis, non quia sit forma materialis, sed quia habet similitudinem cum materia, inquantum est in potentia ad formas intelligibiles, sicut materia ad formas sensibiles, ib. ad 11). 21. i. in actu, → i. adeptus. 22. i. increatus, → i. creatus. 23. i. inferior & i. infimus (th. I. 58. 3 c; cg. III. 80) = die untere oder niedere und die unterste oder niederste Vernunft (qui infimum gradum tenet in substantiis intellectualibus, cg. II. 98). 24. i. infimus, → i. inferior. 25. i. in habitu, → i. adeptus. 26. i. in potentia, ≈ . 27. i. inquisitivus (pot. 9. 9 ad 1) = die forschende oder untersuchende Vernunft. 28. i. materialis, → i. hylealis. 29. i. obumbratus (2 sent. 7. 1. 2 c; 16. 1. 3 c; vgl. ib. 23. 2. 1 ad 3) = die umschattete oder verdunkelte Vernunft. 30. i. operativus, → i. activus. 31. i. perspicax, → i. acutus. 32. i. possibilis, → i. abstrahens. 33. i. potentialis, ≈ . 34. i. practicus, → i. activus. 35. i. ratiocinativus, → i. discursivus. 36. i. simplex (th. I. 81. 3 c; cg. I. 65) = die einfache (→ intellectus simplex sub i) Vernunft (Gottes und des Engels), einfach deshalb genannt, weil sie nur eine einzige Art von Tätigkeit entfaltet, und zwar die vorstellende oder intuitive, während die menschliche Vernunft daneben auch noch die diskursive oder schließende Tätigkeit verrichtet und darum auch nicht bloß intellectus, sondern auch ratio genannt wird (vgl. th. I. 58. 3 c & 4 c; 59. 1 ad 1; 79. 8 c; I. II. 5. 1 ob. 1; II. II. 83. 10 ad 2; 1 anal. 1 a). 37. i. speculativus, → i. activus. 38. i. supernaturalis (th. III. 76. 7 c) = die übernatürliche Vernunft. 39. i. theoricus, → i. activus. 40. i. velatus (3 anim. 6 d) = die (ex aliqua passione vel infirmitate vel in somno, ib.) verschleierte Vernunft.

Actio intellectus consistit in hoc, quod ratio rei intellectae est in intelligente (th. I. 82. 3 c), oder: intellectus est in actu per hoc, quod res intellecta est in intellectu secundum suam similitudinem (ib. 27. 4 c) = die Tätigkeit der Vernunft besteht darin oder die Vernunft befindet sich im Zustand der Wirklichkeit dadurch, dass die erkannte Sache oder vielmehr die Wesenheit derselben ihrem Bilde nach in den Erkennenden und zwar in seine Vernunft aufgenommen ist; vgl. cg. I. 48; 2 anim. 12 b. Intellectum in actu non est aliquid ab intellectu intelligente actu, sed idem (1 sent. 35. 1. 1 ad 3), oder: intellectus est quodammodo ipsa intelligibilia (3 anim. 13 a), oder: intellectus et intelligibile in actu sunt unum (1 met. prol.), oder: intellectus in actu et intelligibile in actu sunt unum (cg. II. 55), oder: intelligibile in actu et intellectus in actu sunt unum (comp. 1. 75), oder: intellectus in actu dicitur esse sive est intellectum in actu (th. I. 55. 1 ad 2), oder: intellectus in actu fit intellectum in actu (ib. 12. 9 ob. 1; I. II. 28. 1 ob. 3), oder: intellectus in actu quodammodo est intellectum in actu (ib. I. 84. 4 ob. 1), oder: intellectus in actu est intelligibile in actu (ib. 12. 2 ob. 3), oder: intelligibile in actu est intellectus in actu (ib. 14. 2 c), oder: intellectus in actu est res intellecta (3 anim. 12 g), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ὁ νοῦς ἐστιν, ὁ κατ᾽ ἐνέργειαν, τὰ πράγματα (De anima III. 7, 431. b. 17) = die im Zustande der Wirklichkeit befindliche oder in Wirklichkeit erkennende Vernunft (sc. intellectus possibilis, ↑) ist mit dem übersinnlich Erkennbaren, welches seinem Abbilde (species intelligibilis) nach in die Vernunft aufgenommen und dadurch in Wirklichkeit übersinnlich Erkanntes ist, sachlich eins, bloß ein einziges ens und umgekehrt, insofern nämlich sowohl die Materie dieses ens, der intellectus possibilis, als auch dessen Form, die species intelligibilis der zu erkennenden Sache, nur dadurch im Zustande der Wirklichkeit existiert, dass sie beide miteinander verbunden sind (intellectus in actu dicitur esse intellectum in actu, non quod substantia intellectus sit ipsa similitudo, per quam intelligit, sed quia illa similitudo est forma eius, th. I. 55. 1 ad 2; vgl. 1 sent. 35. 1. 1 ad 3; scientia sub a & sensus sub c). Intellectus est in actu per hoc, quod res intellecta est in intellectu secundum suam similitudinem, ↑: Actus intellectus consistit etc. Intellectus est naturaliter universalium apprehensivus (cg. II. 48), oder: intellectus est universalium et non singulorum (ib. I. 44; vgl. th. I. 64. 2 c; 2 anim. 12 b) = die Vernunft hat das Allgemeine und nicht das Einzelne zum Objekte; vgl. ratio sub c und scientia sub a. Intellectus est quodammodo ipsa intelligibilia, ↑: Intellectum in actu etc. Intellectus est universalium et non singularium, ↑: Intellectus est naturaliter etc. Intellectus et intelligibile in actu sunt unum, ↑: Intellectum in actu etc. Intellectus in actu dicitur esse sive est intellectum in actu, ≈ . Intellectus in actu est intelligibile in actu, ≈ . Intellectus in actu est res intellecta, ≈ . Intellectus in actu et intelligibile in actu sunt unum, ≈ . Intellectus in actu fit intellectum in actu, ≈ . Intellectus in actu quodammodo est intellectum in actu, ≈ . Intellectus speculativus extensione fit practicus (th. II. II. 4. 2 ad 3) = die spekulative Vernunft wird durch Ausdehnung d. i. durch Beziehung ihres Objektes auf das Gebiet des Tuns und Wirkens zur praktischen; vgl. 3 anim. 15 b. Intelligibile in actu est intellectus in actu, ↑: Intellectum in actu etc. Intelligibile in actu et intellectus in actu sunt unum, ≈ .

d) Vernunfttätigkeit, Vernunfterkenntnis, ebenfalls synonym mit intelligentia (← sub b) und ratio (← sub d).

Arten des intellectus in diesem Sinne sind: 1. intellectus appetitivi sive appetitivus (th. I. 83. 3 c; I. II. 13. 1 c; 14. 1 ad 1; verit. 22. 15 c; 6 eth. 2 i), der ὀρεκτικὸς νοῦς nach Aristoteles (Eth. Nic. VI. 2, 1139. b. 4) = der Vernunftakt des begehrenden Prinzips oder in seiner Hinordnung auf dasselbe (intellectus appetitivi, id est intellectus in ordine ad appetitivum, verit. 22. 15 c), m. a. W. die Wahl des Willens (so genannt, quod habet in se aliquid voluntatis et aliquid rationis, ib.); vgl. electio sub a. 2. i. cognoscens quod quid est sive cognoscitivus quidditatem rei sive quidditatem rei apprehendens, i. componens et dividens & i. discursivus sive ratiocinans sive ratiocinando discurrens (th. I. 16. 2 c; 18. 2 c; 58. 4 c; I. II. 89. 4 c; cg. I. 57-59; II. 76; III. 108) = der das Wesen eines Dinges erfassende oder begrifflich vorstellende, der durch die Aussage etwas zusammensetzende und trennende oder der urteilende und der folgernde oder schließende Vernunftakt (→ intellectus discursivus sub c). 3. i. cognoscitivus quidditatem rei, → i. cognoscens quod quid est. 4. i. componens, ≈ . 5. i. discursivus, ≈ . 6. i. dividens, ≈ . 7. i. quidditatem rei apprehendens, ≈ . 8. i. ratiocinans sive ratiocinando discurrens, ≈ .

e) Vernunft, Verstand im Sinne eines übersinnlichen intuitiven Erkenntnisvermögens oder eines geistigen Anschauungsvermögens, synonym mit oculus intellectualis sive spiritualis (→ oculus), der Gegensatz zu ratio (← sub e): nomen intellectus sumitur ex hoc, quod intima rei cognoscit, est enim intelligere quasi intus legere, verit. 1. 12 c; dicitur autem intellectus ex eo, quod intus legit intuendo essentiam rei, 6 eth. 5 a; intellectus enim nomen sumitur ab intima penetratione veritatis, th. II. II. 49. 5 ad 3; intellectus et ratio differunt quantum ad modum cognoscendi, quia scilicet intellectus cognoscit simplici intuitu, ratio vero discurrendo de uno in aliud, ib. I. 59. 1 ad 1; pertinet ad intellectum in universalibus iudicium absolutum de primis principiis, ad rationem autem pertinet discursus a principiis in conclusiones, 6 eth. 9 m; sunt autem rationis tres actus, quorum primi duo sunt rationis, secundum quod est intellectus quidam. Una enim actio intellectus est intelligentia indivisibilium sive incomplexorum, secundum quam concipit, quid est res . . . Secunda vero operatio intellectus est compositio vel divisio intellectus, in qua est iam verum vel falsum, 1 anal. 1 a; vgl. 1 perih. 1 a; th. II. II. 49. 2 ad 1; 1 sent. 5. 1 ad 7; verit. 14. 1 c; 3 anim. 11 a-e.

f) Vernunfteinsicht im Sinne eines Habitus, Habitus der unmittelbaren Einsicht, und zwar in die obersten Erkenntnisprinzipien, daher auch intellectus principiorum und von Aristoteles (Eth. Nic. VI. 6, 1141. a. 7-8) νοῦς τῶν ἀρχῶν genannt, der Gegensatz einerseits zu ars (← sub b), prudentia, sapientia & scientia (→ scientia sub a) und anderseits zu ratio (← sub f) und synteresis (←): non causaretur ab intellectu principiorum, th. I. 19. 5 c; intellectus dicitur habitus primorum principiorum, ib. 58. 3 c; prima autem principia speculabilium nobis naturaliter indita non pertinent ad aliquam specialem potentiam, sed ad quendam specialem habitum, qui dicitur intellectus principiorum, ib. 79. 12 c; vgl. ib. I. II. 15. 3 ad 1; II. II. 1. 4 c; 5. 4 ad 3; cg. III. 37 & 43; 3 sent. 35. 2. 2. 1 c; verit. 16. 1 c & 17. 1 c; 1 anal. 44 c; accipitur autem hic intellectus non pro ipsa intellectiva potentia, sed pro habitu quodam, quo homo ex virtute luminis intellectus agentis naturaliter cognoscit principia indemonstrabilia. Et satis congruit nomen. Huiusmodi enim principia statim cognoscuntur cognitis terminis; cognito enim, quid est totum et quid est pars, statim scitur, quod omne totum est maius sua parte. Dicitur autem intellectus ex eo, quod intus legit intuendo essentiam rei, 6 eth. 5 a.

Zu donum intellectus → donum sub b; zu habitus i. → habitus sub d.

g) Vernunfteinsicht, Einsicht, d. i. unmittelbare Vernunfterkenntnis, synonym mit intelligentia (← sub c), der Gegensatz zu ratio (← sub g) und scientia (← sub a): nomen intellectus quandam intimam cognitionem importat (bedeutet), dicitur enim intelligere quasi intus legere, th. II. II. 8. 1 c; intellectus non sumitur hic pro potentia intellectiva, sed prout importat quandam rectam aestimationem alicuius extremi principii, ib. 49. 2 c; vgl. ib. ad 1; intellectus videtur nominare simplicem apprehensionem, 3 sent. 2. 2. 3 c; intellectus enim simplicem acceptionem et absolutam cognitionem designare videtur, verit. 15. 1 c; scientia est conclusionum et intellectus principiorum, 1 anal. 7 d; intellectus autem est absoluta et simplex acceptio principii per se noti, ib. 36 h; intellectus importat certitudinem cognitionis absque demonstratione, non propter defectum demonstrationis, sed quia id, de quo certitudo habetur, est indemonstrabile et per se notum, 1 anal. 44 c; vgl. ib. i; intellectus hic accipitur pro certa apprehensione eorum, quae absque inquisitione nobis innotescunt, sicut prima principia, 3 anim. 5 b; visio dicitur actus potentiae visivae in ordine ad visibilia, et per hunc modum intellectus dicitur respectu primorum principiorum, quae per se et primo comparantur ad intellectivam potentiam, 3 eth. 10 a.

h) Verständnis, intellektuelle Auffassung, synonym mit intelligentia (← sub d): ad cuius intellectum sciendum est, th. I. 3. 3 c; secundum intellectum Augustini, ib. 58. 7 ad 1; verbum illud Philosophi universaliter verum est in omni intellectu, ib. 87. 1 ad 3; hunc intellectum ipsis verbis consonum esse non posse, cg. I. 26; huiusmodi autem intellectum sumere oportet, ib. IV. 13; ex hoc pendet totus intellectus eorum, quae in I. Libro dicuntur, 1 sent. 2. 1. 3 c; ad huius igitur tertiae divisionis intellectum considerandum est, 3 phys. 1 c.

Arten des intellectus, welche hierher gehören, sind: 1. intellectus affirmativus & i. negativus (th. I. 13. 12 ob. 3; 4 phys. 4 g) = das bejahende und das verneinende Verständnis oder die intellektuelle Auffassung im bejahenden oder verneinenden Sinne. 2. i. falsus sive perversus & i. verus sive rectus (th. I. 13. 12 ob. 3 & ad 3; I. II. 108. 3 ad 1; cg. I. 26; 1 perih. 3 b) = das falsche oder verkehrte und das wahre oder richtige Verständnis. 3. i. negativus, → i. affirmativus. 4. i. perversus, → i. falsus. 5. i. rectus, ≈ . 6. i. verus, ≈ .

i) Vernunftvorstellung, übersinnliche Vorstellung, synonym mit ratio (← sub h): voces sunt signa intellectuum, th. I. 13. 1 c; compositio intellectuum est in intellectu (Vernunft), ib. 17. 3 a; in intellectu substantiae individuae, ib. 29. 4 ad 3; de intellectu huius hominis est, ib. 33. 2 c; ante intellectum corporeitatis, ib. 76. 6 ad 1; sit intellectus substantiae ipsius, cg. I. 3; si ens sit de intellectu eorum, ib. 25; per intellectum enim unius eorum intelligitur aliud, ib. II. 55; quidditatem, cuius intellectus est unus apud omnes, ib. III. 41; hoc nomen intellectus quandoque significat rem intellectam, sicut nomina dicuntur significare intellectus, verit. 17. 1 c; est iam quaedam compositio intellectuum, id est rerum intellectarum, 3 anim. 11 a; intellectus (Vernunft) multa incomplexa prius separata componit et facit ex eis unum intellectum, ib.

Zu modus intellectus → modus sub b; zu veritas i. → veritas sub a.

Als Arten des intellectus sind hier anzuführen: 1. intellectus complexorum sive compositus & i. incomplexorum sive incomplexus sive simplex (th. I. 16. 2 ob. 2; cg. I. 59; verit. 3. 2 ob. 9; 1 perih. 1 a & 6 a; vgl. 3 anim. 11 a) = die Vernunftvorstellung des (durch die Aussage) Zusammengesetzten oder die zusammengesetzte übersinnliche Vorstellung und die Vernunftvorstellung des Nicht-Zusammengesetzten oder die einfache (→ intellectus simplex sub c) übersinnliche Vorstellung, m. a. W. das Urteil und der Begriff. 2. i. compositus, → i. complexorum. 3. i. incomplexorum, ≈ . 4. i. incomplexus, ≈ . 5. i. mathematicus & i. naturalis (verit. 2. 6 ad 1) = die mathematische und die naturwissenschaftliche Vorstellung der Vernunft oder der mathematische und naturwissenschaftliche Begriff. 6. i. naturae speciei (th. I. 13. 9 c) = die übersinnliche Vorstellung oder der Begriff einer Artsnatur. 7. i. naturalis, → i. mathematicus. 8. i. principalis (ib. 19. 11 c) = die hauptsächliche Vernunftvorstellung oder der Hauptbegriff. 9. i. simplex, → i. complexorum.

k) Bedeutung, Sinn, synonym mit ratio (← sub q), sensus (← sub h), significatio (← sub a), virtus (← sub i) und vis (← sub d): quod est de intellectu termini (Ausdruck), th. I. 31. 4 ob. 3; haec propositio potest habere multiplicem intellectum, ib. c; quantum ad aliquem intellectum, ib. I. II. 100. 5 ad 3; si tamen iste intellectus illius auctoritatis (Beweisstelle), ib. II. II. 45. 2 ad 2; tradere intellectum sacrae Scripturae, 4 sent. 24. 1. 3. 2 ad 3.

Arten des intellectus in diesem Sinne sind: intellectus figuralis sive mysticus & i. litteralis (th. I. II. 102. 2 s. c.) = die vorbildliche oder mystische und die buchstäbliche Bedeutung.