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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): intentio

intentio

a) Aufmerksamkeit: quando intentio animae vehementer trahitur ad operationem unius potentiae, th. I. II. 37. 1 c; vgl. ib. 38. 2 c; 77. 1 c; vis cognoscitiva non cognoscit aliquid actu, nisi adsit intentio, cg. I. 55; ad actum cuiuslibet cognoscitivae potentiae requiritur intentio, verit. 13. 3 c.

b) Anstrebung, Absicht, Vorhaben: secundo vero (potentia intellectiva) id, quod apprehendit, ordinat ad aliquid aliud cognoscendum vel operandum, et hic vocatur intentio, th. I. 79. 10 ad 3; intentio, sicut ipsum nomen sonat, significat in aliquid tendere, ib. I. II. 12. 1 c; intentio sumitur pro actu mentis, qui est intendere, verit. 21. 3 ad 5; intentio est virtutis appetitivae actus, mal. 16. 11 ad 3; intentio est actus voluntatis, verit. 22. 13 c; vgl. ib. ad 7; nomen intentio nominat actum voluntatis, praesupposita ordinatione rationis ordinantis aliquid in finem, th. I. II. 12. 1 ad 3; quamvis autem cuiuslibet horum appetituum intentio communis sit, per prius (nach Weise des Frühern) tamen in voluntate invenitur, quae ab intellectu coniuncto in finem dirigitur, 2 sent. 38. 1. 3 c; intentio primo et per se actum voluntatis nominat, secundum quod in ea est vis intellectus ordinantis, ib.; vgl. cg. I. 2 t & 6; II. 58; III. 3, 4 & 24; etsi (intentio) semper sit finis, non tamen oportet, quod semper sit ultimi finis, th. I. II. 12. 2 c; vgl. ib. 3 c; vgl. cg. III. 6; intentio dicitur esse de fine, non secundum quod voluntas in finem absolute fertur, sed secundum quod ex eo, quod est ad finem, in finem tendit, unde intentio in ratione sua ordinem quendam unius ad alterum importat (einschließt), 2 sent. 38. 1. 3 c.

Über den Unterschied zwischen intentio & electio heißt es: intentio est actus voluntatis in ordine ad rationem ordinantem ea, quae sunt ad finem, in finem ipsum, sed electio est actus voluntatis in ordine ad rationem comparantem ea, quae sunt in finem, ad invicem, verit. 22. 13 ad 16.

Zu bonitas intentionis → bonitas sub a; zu finis i. → finis sub a & b; zu ordo i. & i. naturae → ordo sub a; zu quantitas i. → quantitas sub b; zu rectitudo in i. → rectitudo sub c.

Als Arten der intentio gehören hierher: 1. intentio absoluta (cg. III. 6) = die unbedingte oder beziehungslose Absicht. 2. i. actualis & i. habitualis (th. III. 64. 8 ad 3; 2 sent. 40. 1. 5 ad 6; 4 sent. 6. 1. 2. 1 ad 4) = die tätliche und die zuständliche Absicht oder die Absicht im Sinne eines Aktes und die im Sinne eines Zustandes. 3. i. animalis (verit. 22. 13 ad 7) = die sinnliche Absicht oder die Absicht eines sinnbegabten Wesens. 4. i. bona & i. prava (quodl. 5. 11. 22 c & 23 c) = die gute und die schlechte Absicht. 5. i. carnalis (th. II. II. 100. 5 ob. 2; III. 69. 6 ob. 4; quodl. 5. 11. 23 c) = die fleischliche oder von der Rücksicht auf Körperliches eingegebene Absicht (sicut carnalis videtur esse intentio, si quis alicui det beneficium ecclesiasticum pro suscepto servitio, ita etiam si quis det intuitu consanguinitatis, th. II. II. 100. 5 ob. 2.). 6. i. consequens & i. praecedens (ib. I. II. 19. 7 c) = die (einer Handlung) nachfolgende und die (ihr) vorausgehende Absicht. 7. i. corrupta (ib. II. II. 154. 4 c) = die verdorbene oder verschlechterte Absicht. 8. i. formalis (ib. 104. 2 ad 1) = die nach Weise der Form sich verhaltende Absicht. 9. i. habitualis, → i. actualis. 10. i. mentalis (ib. III. 64. 8 ad 2) = die bloß im Geiste oder in Gedanken existierende Absicht. 11. i. praecedens, → i. consequens. 12. i. prava, → i. bona. 13. i. prima naturae & i. secunda naturae (4 sent. 36. 1. 1 ad 2; verit. 23. 2 c) = die erste und die zweite Absicht der Natur eines Wesens (sic dicimus, de prima intentione naturae esse, quod animal perfectum producatur, sed quod producatur animal imperfectum, est ex secunda intentione naturae, quae, ex quo non potest propter suam indispositionem tradere formam perfectionis, tradit ei id, cuius est capax, verit. 23. 2 c). 14. i. secunda naturae, → i. prima naturae. 15. i. simoniaca (quodl. 5. 11. 23 c) = die eine Simonie oder einen geistlichen Wucher begründende Absicht.

Quod est primum in intentione, est ultimum in executione (ib. 8. 1. 2 ad 1) = was der Absicht nach das Erste ist, ist das Letzte der Ausführung nach. Ultimum in generatione est primum in intentione, → generatio sub a.

c) Beziehung, synonym mit habitudo (←), ratio (← sub n) und relatio (← ; vgl. pot. 7. 9 c): necessarium est ergo animali, quod percipiat huiusmodi intentiones, quas non percipit sensus exterior, th. I. 78. 4 c; ad apprehendendum autem intentiones, quae per sensum non accipiuntur, ordinatur vis aestimativa, ib.; ponunt quasdam intentiones divinae essentiae superadditas, cg. I. 23; vgl. pot. 7. 6 c; intentionem vel habitudinem alicuius subsistentis ad naturam communem, 1 sent. 25. 1. 3 c; huiusmodi enim intentiones format intellectus, attribuens eas naturae intellectae, 1 perih. 10 b.

Zu communitas intentionis → communitas sub a; zu nomen i. sive i. significans → nomen sub a.

Arten der intentio in diesem Sinne sind: 1. intentio communis sive universalis sive universalitatis & i. particularis sive individualis sive individualitatis (th. I. 78. 4 c; 85. 2 ad 2 & 3 ad 1; I. II. 29. 6 c; II. II. 2. 1 c; cg. I. 65; II. 60; qu. anim. 11 ad 14; unio. 2 c; 2 anim. 12 b; princ.) = die gemeinsame oder allgemeine und die besondere oder einzeldingige Beziehung oder die Beziehung der Allgemeinheit und die der Einzeldingigkeit. 2. i. essentialis & i. superaddita (cg. I. 23; pot. 7. 6 c) = die wesentliche und die hinzugefügte oder außerwesentliche Beziehung. 3. i. generis & i. speciei (1 sent. 2. 1. 3 c; 25. 1. 3 c; pot. 7. 9 c; 4 phys. 17 a) = die Beziehung der Gattung und die der Art, m. a. W. die Beziehung eines Dinges, nach welcher es eine Gattung, und diejenige, nach welcher es eine Art ausmacht. 4. i. individualis, → i. communis. 5. i. individualitatis, ≈ . 6. i. logica (th. I. 76. 3 ad 4; 2 sent. 12. 1. 1 ad 1; ente pr. a; vgl. th. I. 30. 4 c; 1 sent. 2. 1. 3 c) = die logische oder für die Logik in Betracht kommende Beziehung (consequens modum intelligendi, pot. 7. 9 c; vgl. th. I. 76. 3 ad 4). 7. i. naturae communis (th. I. 30. 4 c) = die Beziehung der allgemeinen Natur, m. a. W. die Beziehung der Allgemeinheit, welche die Natur eines Dinges an sich trägt. 8. i. necessitatis essendi (cg. I. 42) = die Beziehung der Seinsnotwendigkeit eines Dinges. 9. i. particularis, → i. communis. 10. i. secundae substantiae (pot. 7. 9 c) = die Beziehung der zweiten Substanz, m. a. W. die Beziehung eines Dinges, nach welcher es eine substantia secunda (→ substantia sub a) darstellt. 11. i. speciei, → i. generis. 12. i. superaddita, → i. essentialis. 13. i. universalis, → i. communis. 14. i. universalitatis, ≈ .

d) Ähnlichkeit, Abbild, synonym mit similitudo (← sub b) und species (← sub e): ad operationem autem sensus requiritur immutatio spiritualis, per quam intentio formae sensibilis fiat in organo sensus, th. I. 78. 3 c; sicut intentio coloris, quae est in pupilla, non potest facere album, ib. I. II. 5. 6 ad 2; cognoscit eam secundum intentionem rei, quam in se habet, ib. 22. 2 c; secundum quod recipit intentionem rei, ib. ad 3; non ita, quod coloretur, sed ita, quod recipiat intentionem coloris, ib.; sicut patet de intentionibus colorum, quae sunt in aere, a quibus nullum corpus coloratur, ib. 37. 4 ob. 1; species sive intentio qualitatis et non ipsa qualitas, 4 sent. 44. 2. 1. 3 c; alio modo aliquid recipitur in altero spiritualiter per modum intentionis cuiusdam, sicut similitudo albedinis recipitur in aere et in pupilla, ib. 3. 1. 3 c; alia (est passio), quae sequitur actionem, quae est per modum animae, quando scilicet species agentis recipitur in patiente secundum esse spirituale ut intentio quaedam, secundum quem modum res habet esse in anima, sicut species lapidis recipitur in pupilla, 2 sent. 19. 1. 3 ad 1; species recipitur in organo sensus aut in medio per modum intentionis et non per modum naturalis formae, 2 anim. 14 h.

Hierher gehörige Arten der intentio sind: 1. intentio animae sive cognitiva (Col. 1. 4; 4 phys. 17 a) = das Abbild (eines Dinges) in der Seele oder das Erkenntnisbild. 2. i. cognitiva, → i. animae. 3. i. intellecta sive intellectus sive intellectualis sive intelligibilis (th. I. 85. 1 ad 4; cg. I. 53; IV. 11 & 26; pot. 7. 6 c; vgl. pot. 9. 5 c) = das von der Vernunft erkannte oder für sie erkennbare Abbild (dico autem intentionem intellectam id, quod intellectus in seipso concipit de re intellecta. Quae quidem in nobis neque est ipsa res, quae intelligitur, neque est ipsa substantia intellectus, sed est quaedam similitudo concepta intellectu de re intellecta, quam voces exteriores significant, unde et ipsa intentio verbum interius nominatur, quod est exteriori verbo significatum, cg. IV. 11; intentio intellecta, cum sit quasi terminus intelligibilis operationis, est aliud a specie intelligibili, quae facit intellectum in actu, quod oportet considerari ut intelligibilis operationis principium, licet utrumque sit rei intellectae similitudo. Per hoc enim, quod species intelligibilis, quae est forma intellectus et intelligendi principium, est similitudo rei exterioris, sequitur, quod intellectus intentionem formet illius rei similem, quia quale est unumquodque talia operatur (→ qualis sub a); et ex hoc, quod intentio intellecta est similis alicui rei, sequitur, quod intellectus formando huiusmodi intentionem rem illam intelligat, ib. I. 53). 4. i. intellectualis, → i. intellecta. 5. i. intellectus, ≈ . 6. i. intelligibilis, ≈ . 7. i. spiritualis (th. I. II. 37. 4 ad 1) = das geistartige Abbild.

e) übersinnliches Erkenntnisbild, Vorstellung der Vernunft, Begriff, synonym mit conceptio intelligibilis (← sub c) und ratio (← sub h & i): intellectus per speciem (Form) rei formatus intelligendo format in seipso quandam intentionem rei intellectae, quae est ratio ipsius, quam significat definitio, cg. I. 53; intentio boni est prior intentione veri, verit. 21. 3 ob. 5; cum autem comparamus intentionem boni et veri, intentio sumitur pro ratione, quam significat definitio, ib. ad 5; logicus, qui considerat intentiones tantum, 1 sent. 19. 5. 2 ad 1.

Als Arten der intentio sind hier anzuführen: intentio prima & i. secunda (1 sent. 23. 1. 3 c; 26. 1. 1 ad 3; 3 sent. 6. 1. 1. 1 c; log. I. 1; univ. 2; vgl. pot. 7. 6 c) = der erste und der zweite Begriff eines Dinges, d. i. die übersinnliche Vorstellung eines Dinges bei der direkten und die bei der reflexen oder reflexiven Erkenntnis desselben (vgl. th. I. 85. 2 c), m. a. W. die Vorstellung eines Dinges nach seiner allgemeinen Natur und Wesenheit und die Vorstellung eben dieser allgemeinen Natur und Wesenheit nach der Beziehung ihrer Allgemeinheit (prima intentio, quae de lapide est in intellectu, est species lapidis, quae competit lapidi, secundum quod est lapis, et ab ista prima intentione haec vox lapis imposita est ad significandum naturam lapidis, quae est extra animam, univ. 2; quia intellectus reflectitur supra seipsum et supra ea, quae in eo sunt, sive subiective sive obiective, considerat iterum hominem sic a se intellectum sine condicionibus materiae et videt, quod talis natura cum tali universalitate seu abstractione intellecta potest attribui huic et illo individuo et quod realiter est in hoc et illo individuo; ideo format secundam intentionem de tali natura et hanc vocat universale seu praedicabile vel huiusmodi, log. I. 1); vgl. praedicabilis sub b.