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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): iudicium

iudicium

a) Gerichtsverhandlung, Gericht: usque ad diem iudicii differri, th. I. 64. 4 ad 3.

Zu forum iudicii & exterioris i. → forum sub b.

Als Arten des iudicium gehören hierher: 1. iudicium civile sive saeculare sive temporale & i. ecclesiae sive ecclesiasticum sive spirituale (th. II. II. 10. 9 c; 11. 4 ob. 1; 4 sent. 19. 1. 3. 1 a; 37. 2. 1 c) = das staatliche oder weltliche oder zeitliche und das kirchliche oder geistliche Gericht. 2. i. commune sive generale sive universale & i. singulare (cg. IV. 96; 4 sent. 43. 1. 5. 2 c; 47. 1. 1 c & ad 1) = das allgemeine (vgl. i. universale sub c) und das besondere Gericht. 3. i. conscientiae & i. publicum sive exterius (th. I. II. 96. 4 ob. 1 & 2; II. II. 67. 2 ad 3; 4 sent. 18. 2. 3. 1 ad 3) = das Gericht des Gewissens (vgl. i. conscientiae sub c) oder das innere und das öffentliche oder äußere (vgl. i. exterius sub b) Gericht. 4. i. Dei sive divinum & i. humanum (th. I. II. 87. 3 ad 1; II. II. 11. 4 ob. 1; 33. 7 ad 1; cg. III. 80, 139/140 & 142; 4 sent. 43. 1. 5. 1 c) = das göttliche und das menschliche (vgl. i. divinum sub b) Gericht. 5. i. divinum, → i. Dei. 6. i. ecclesiae, → i. civile. 7. i. ecclesiasticum, ≈ . 8. i. exterius, → i. conscientiae. 9. i. extremum sive finale sive ultimum (cg. IV. 96; 4 sent. 47. 1. 3. 2 ob. 3; 1 Cor. 11. 7) = das letzte oder Weltgericht. 10. i. finale, → i. extremum. 11. i. generale, → i. commune. 12. i. humanum, → i. Dei. 13. i. publicum, → i. conscientiae. 14. i. singulare, → i. commune. 15. i. spirituale, → i. civile. 16. i. temporale, ≈ . 17. i. ultimum, → i. extremum. 18. i. universale, → i. commune.

b) Gerichtsspruch, richterliches Urteil, synonym mit sententia (← sub b): iudicium importat (bezeichnet) retributionem, respectu cuius meritum vel demeritum dicitur, th. I. II. 21. 4 a; iudicium significat executionem iustitiae, ib. 99. 4 ad 2; iudicium proprie nominat actum iudicis, inquantum iudex est, iudex autem dicitur quasi ius dicens, ius autem est obiectum iustitiae, . . . et ideo iudicium importat secundum primam nominis impositionem definitionem vel determinationem iusti sive iuris, ib. II. II. 60. 1 c; vgl. ib. ad 1 & 5 c; iudicium est actus iustitiae, prout iudex ad aequalitatem iustitiae reducit ea, quae inaequalitatem oppositam facere possunt, ib. 63. 4 c; iudicium non sumitur hic pro executione iustitiae, ib. 89. 3 c; omnis autem retributio, qua diversa redduntur secundum diversitatem meritorum, iudicium requirit, cg. IV. 96; vgl. verit. 8. 1 ad 13.

Arten des iudicium in diesem Sinne sind: 1. iudicium absolutionis sive purgationis & i. condemnationis sive reprehensionis (1 Cor. 4. 1; Ps. 1 c, 5 g & 34 a) = das Urteil der Freisprechung oder Reinigung und das der Verurteilung oder des Tadels. 2. i. aequum sive iustum & i. iniustum sive perversum (th. II. II. 60. 2 c; Rom. 2. 1; 1 Cor. 4. 1) = das gerechte und das ungerechte Urteil (quando est contra rectitudinem iustitiae, . . . dicitur iudicium perversum vel iniustum, th. II. II. 60. 2 c). 3. i. aquae ferventis, i. ferri candentis & i. ignis (ib. 95. 8 ob. 3 & ad 3) = das (Gottes)urteil des siedenden Wassers, das des glühenden Eisens und das des Feuers. 4. i. condemnationis, → i. absolutionis. 5. i. de personis & i. de rebus (quodl. 12. 22. 34 c) = das Urteil über Personen und das über Sachen. 6. i. de rebus, → i. de personis. 7. i. discretionis & i. discussionis sive examinationis (4 sent. 47. 1. 3. 2 c & 4 c; comp. 1. 243; 1 Cor. 4. 1; Ps. 1 c, 5 g & 34 a) = das Urteil der Unterscheidung oder Entscheidung (vgl. i. discretionis sub c) und das der Untersuchung oder Prüfung. 8. i. discussionis, → i. discretionis. 9. i. divinum & i. hominum sive humanum (Rom. 2. 1; 1 Cor. 4. 1) = das göttliche und das menschliche (vgl. i. divinum sub a) Urteil. 10. i. examinationis, → i. discretionis. 11. i. exterius & i. interius (th. II. II. 60. 3 ad 3) = das äußere (vgl. i. exterius sub a) und das innere Urteil oder das Urteil in Worten und das in Gedanken. 12. i. ferri candentis, → i. aquae ferventis. 13. i. hominum, → i. divinum. 14. i. humanum, ≈ . 15. i. ignis, → i. aquae ferventis. 16. i. illicitum sive vitiosum & i. licitum (ib. 2 c & 3 ad 1) = das unerlaubte oder sündhafte und das erlaubte Urteil. 17. i. iniustum, → i. aequum. 18. i. interius, → i. exterius. 19. i. licitum, → i. illicitum. 20. i. perversum, → aequum. 21. i. purgationis, → i. absolutionis. 22. i. reprehensionis, ≈ . 23. i. retributionis (4 sent. 47. 1. 3. 4 c) = das Urteil der Vergeltung. 24. i. sanguinis (th. II. II. 108. 4 ad 2) = das Bluturteil oder die Verurteilung zum blutigen Tode. 25. i. suspiciosum sive temerarium (ib. 60. 2 c & ad 1; 3 ad 3) = das freventliche Urteil (cum aliquis de his iudicat, quae sunt dubia vel occulta, propter aliquas leves coniecturas, ib. 2 c). 26. i. temerarium, → i. suspiciosum. 27. i. usurpatum (ib.) = das angemaßte Urteil (quando homo iudicat in his, in quibus non habet auctoritatem, ib.). 28. i. vitiosum, → i. illicitum.

c) logisches Urteil, d. i. Aussage eines Begriffs von einem andern, sei es in Gedanken, sei es in Worten: nomen iudicii, quod secundum primam impositionem significat rectam determinationem iustorum, ampliatum est ad significandum rectam determinationem in quibuscumque rebus, tam in speculativis, quam in practicis, th. II. II. 60. 1 ad 1; iudicium pertinet ad intellectum (Vermögen der Vernunfteinsicht), ib. 53. 4 c; vgl. 3 anim. 12 b; iudicium autem de re non sumitur secundum id, quod inest rei per accidens, sed secundum id, quod inest ei per se, th. I. 16. 1 c; iudicium de unaquaque re sumendum est secundum finem, ad quem ordinatur, quodl. 7. 7. 17 c; iudicium est quasi conclusio et determinatio consilii, th. I. 83. 3 ad 2; electio consequitur sententiam vel iudicium, quod est sicut conclusio syllogismi operativi, ib. I. II. 13. 3 c; vgl. ib. 6 ob. 2; oportet, quod post inquisitionem consilii sequatur iudicium de inventis per consilium, 3 eth. 9 b; vgl. ib. 8 b; 1 perih. 1 a & 3 b; 1 anal. 1 a.

Zu certitudo iudicii → certitudo sub b; zu via i. → via sub a.

Arten des iudicium, welche hierher rechnen, sind: 1. iudicium absolutum sive simpliciter & i. secundum quid (3 sent. 20. 1. 5. 2 c; 6 eth. 9 m) = das unbedingte oder schlechthin gefällte und das bedingnisweise oder in gewisser Hinsicht abgegebene Urteil (iudicium absolutum est de re, quando consideratur ipsa, secundum quod est actu in rerum natura existens, et hoc est, quando consideratur cum omnibus circumstantiis, quae sunt in ipsa; sed quando consideratur res secundum aliquid, quod est in re, sine consideratione aliorum, illud iudicium non est de re simpliciter, sed secundum quid, 3 sent. 20. 1. 5. 2 c). 2. i. certum (th. II. II. 9. 2 c; 132. 1 c; 1 anal. 1 a) = das sichere oder gewisse Urteil. 3. i. conscientiae & i. synteresis (verit. 17. 1 ad 4) = das Urteil des Gewissens (vgl. i. conscientiae sub a) und das der Synteresis (←), m. a. W. das Urteil, welches in einer Gewissenstätigkeit besteht, und dasjenige, welches aus dem Habitus der Synteresis hervorgeht und ein oberstes Sittengesetz ausspricht. 4. i. de agendis sive operandis (th. I. II. 13. 6 ob. 2; II. II. 153. 5 c; cg. II. 48) = das Urteil über dasjenige, was zu tun ist, oder das praktische Urteil. 5. i. de operandis, → i. de agendis. 6. i. discretionis (th. II. II. 89. 3 c & ad 1 & 7 c; quodl. 5. 13. 27 c) = das Urteil der Unterscheidung; vgl. i. discretionis sub b. 7. i. erroneum sive falsum & i. verum sive rectum (th. II. II. 45. 2 c; 51. 3 ad 1; 60. 1 ad 1; cg. II. 34; 1 perih. 3 b), = das irrige oder falsche (vgl. i. falsum sub d) und das wahre oder richtige Urteil (quod quidem iudicium, si consonet rebus, erit verum, puta cum intellectus iudicat rem esse quod est, vel non esse quod non est; falsum autem, quando dissonat a re, puta cum iudicat non esse quod est, vel esse quod non est, 1 perih. 3 b). 8. i. falsum, → i. erroneum. 9. i. perfectum (th. I. 84. 8 c; I. II. 57. 2 c; vgl. verit. 12. 9 c) = das vollkommene Urteil (iudicium autem perfectum de re aliqua dari non potest, nisi ea omnia, quae ad rem pertinent, cognoscantur, et praecipue si ignoretur id, quod est terminus et finis iudicii, ib. I. 84. 8 c). 10. i. rectum, → i. erroneum. 11. i. secundum quid, → i. absolutum. 12. i. simpliciter, ≈ . 13. i. supernaturale (verit. 12. 9 c) = das übernatürliche Urteil. 14. i. synteresis, → i. conscientiae. 15. i. universale (th. I. II. 57. 2 c) = das allgemeine Urteil; vgl. i. universale sub a. 16. i. verum, → i. erroneum.

d) psychologisches Urteil, d. i. Urteil irgendeines Seelenvermögens, gleichviel, ob es ein Erkenntnisvermögen darstellt, oder nicht, synonym mit sententia (← sub c): electio dicitur quoddam iudicium, th. I. 83. 3 ad 2; duplex est iudicium. Unum, quo iudicamus, qualiter res esse debeat . . . Aliud est, quo iudicatur, qualiter res sit, . . . et tale iudicium est in cognitione, verit. 8. 1 ad 13.

Zu iudicare iudicio libero & non libero → iudicare sub c; zu libertas i. → libertas sub a.

Als Arten des iudicium sind hier anzuführen: 1. iudicium a natura determinatum ad unum sive a natura inditum sive naturalis existimationis sive naturale sive non liberum & i. a natura non determinatum ad unum sive liberum (th. I. 59. 3 c; 83. 1 c; cg. II. 47 & 48; III. 129; verit. 24. 1 c) = das von der Natur (eines Wesens) auf Eines hingeordnete oder von der Natur (desselben) eingegebene oder in natürlicher Schätzung bestehende oder unfreie und das von der Natur (eines Wesens) nicht auf Eines hingeordnete oder freie Urteil (ovis enim fugit lupum ex quodam iudicio, quo existimat eum sibi noxium; sed hoc iudicium non est sibi liberum, sed a natura inditum. Sed solum id, quod habet intellectum, potest agere iudicio libero, inquantum cognoscit universalem rationem boni, ex qua potest iudicare, hoc vel illud esse bonum, th. I. 59. 3 c; vgl. ib. 83. 1 c). 2. i. a natura inditum, → i. a natura determinatum ad unum. 3. i. a natura non determinatum ad unum, ≈ . 4. i. cognitionis sive cognitivae & i. electionis sive liberi arbitrii (2 sent. 24. 1. 3 ad 2 & 5; verit. 16. 1 ad 15; 17. 1 ad 4; 24. 2 c) = das in einer Erkenntnis und das in einer Wahl bestehende Urteil oder das Urteil eines Erkenntnisvermögens und das des freien Willens. 5. i. cognitivae, → i. cognitionis. 6. i. electionis, ≈ . 7. i. falsum (cg. II. 34) = das falsche oder unrichtige Urteil; vgl. i. falsum sub c. 8. i. intellectus sive rationis & i. sensus (th. I. 84. 8 c; I. II. 13. 6 ob. 2; verit. 12. 9 c; 24. 2 c; 3 anim. 7 a & 12 b) = das Urteil der Vernunft oder des Verstandes und das eines Sinnes; vgl. cg. II. 34. 9. i. liberi arbitrii, → i. cognitionis. 10. i. liberum, → i. a natura determinatum ad unum. 11. i. naturale, ≈ . 12. i. naturalis existimationis, ≈ . 13. i. non liberum, ≈ . 14. i. rationis, → i. intellectus. 15. i. sensus, ≈ .