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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): iustitia

iustitia

a) Gerechtigkeit im eigentlichen Sinne des Wortes (= iustitia proprie dicta sive vera, 3 sent. 33. 3. 4. 5 c; 5 eth. 1 a & 17 a), d. i. die Tugend der Gerechtigkeit, der Gegensatz zu iniustitia (← sub a): determinat de iustitia proprie dicta, 5 eth. 1 a; ratio iustitiae consistit in hoc, quod alteri reddatur, quod ei debetur secundum aequalitatem, th. II. II. 80. 1 c; iustitia proprie dicta attendit (beachtet) debitum unius hominis ad alterum, ib. I. II. 100. 2 ad 2; vgl. ib. I. 21. 1 ob. 3; iustitia proprie dicta aequalitatem constituit in acceptationibus et dationibus, 4 sent. 46. 1. 1. 1 c; iustitia est habitus, secundum quem aliquis constanti et perpetua voluntate ius suum unicuique tribuit, th. II. II. 58. 1 c; vgl. cg. II. 28; iustitia est habitus, secundum quem aliquis dicitur operativus secundum electionem iusti, th. II. II. 58. 1 c; iustitia est habitus, secundum quem ille, qui est iustus, dicitur esse operativus iusti, et hoc secundum electionem, 5 eth. 10 c; vgl. Aristoteles: Eth. Nic. V. 9, 1134. a. 1 sq.; omnes videntur velle, quod iustitia sit talis habitus, per quem causantur tria in homine. Primo quidem inclinatio ad opus iustitiae, secundum quam dicitur homo operativus iustorum. Secundum est operatio iusta. Tertium autem est, quod homo velit iusta operari, 5 eth. 1 c; vgl. Aristoteles: loc. cit. 1, 1129. a. 6 sqq.; neque hesperus, id est stella praeclarissima vespertina, neque lucifer, id est stella praeclarissima matutina, ita fulget, sicut iustitia, 5 eth. 2 d; vgl. Aristoteles: loc. cit. 3, 1129. b. 28 sq.

Zu debitum iustitiae → debitus sub a; zu medium i. → medium sub a; zu necessitas i. → necessitas sub a; zu ordo i. → ordo sub a; zu perfectio i. → perfectio sub c; zu rectitudo i. → rectitudo sub c; zu servitus i. → servitus sub b; zu signum publicae i. → signum sub a; zu veritas i. → veritas sub a; zu zelus i. → zelus sub a.

Als Arten der iustitia gehören hierher: 1. iustitia aequalis sive aequalitatis & i. legalis (th. I. II. 60. 3 ad 2; 61. 5 ob. 4 & ad 4; 113. 1 c; II. II. 58. 5 c ­ 7 c; 3 sent. 33. 2. 5 ad 4; 3. 4. 5 ob. 1 & c; 4 sent. 17. 1. 1. 1 c; verit. 28. 1 c; 5 eth. 2 a & d-h, 3 a-l, 11 k & 17 d) = die auf Gleiches oder auf ein gleiches Maß von Gutem und Bösem hinzielende und die gesetzliche (vgl. i. legalis sub b) oder den Vorschriften des Gesetzes entsprechende Gerechtigkeit; vgl. iustus aequalis unter iustus. 2. i. aequalitatis, → i. aequalis. 3. i. civilis sive politica sive politica simpliciter & i. oeconomica (th. I. 89. 6 ad 3; II. II. 58. 7 ad 3; cg. III. 144; 2 sent. 28. 1. 1 ad 4; verit. 23. 6 ob. 3) = die bürgerliche oder staatliche und die häusliche oder für das Familienleben geltende Gerechtigkeit. 4. i. communis sive generalis sive quae est omnis sive tota virtus & i. particularis sive specialis sive quae est particularis virtus sive pars totius virtutis (th. I. II. 60. 3 ad 1 & 3; 113. 1 c; II. II. 58. 5 c & ad 3; 6 c ­ 8 c; 79. 1 c & 3 c; 1 sent. 2. exp.; 2 sent. 44. 2. 1 c; 3 sent. 33. 3. 4. 5 ob. 1; verit. 28. 4 ad 11; 5 eth. 1 a & c; 3 a-m, 4 a & 16 a) = die allgemeine (vgl. i. generalis sub b) und die besondere Gerechtigkeit oder die Gerechtigkeit, welche die ganze Tugend, und diejenige, welche nur einen Teil der ganzen Tugend ausmacht (iustitia . . . ordinat hominem in comparatione ad alium. Quod quidem potest esse dupliciter, uno modo ad alium singulariter consideratum, alio modo ad alium in communi, secundum scilicet quod ille, qui servit alicui communitati, servit omnibus hominibus, qui sub communitate illa continentur. Ad utrumque ergo se potest habere iustitia secundum propriam rationem. Manifestum est autem, quod omnes, qui sub communitate aliqua continentur, comparantur ad communitatem sicut partes ad totum; pars autem id, quod est, totius est; unde et quodlibet bonum partis est ordinabile in bonum totius. Secundum hoc ergo bonum cuiuslibet virtutis, sive ordinantis aliquem hominem ad seipsum, sive ordinantis ipsum ad aliquas alias personas singulares, est referibile ad bonum commune, ad quod ordinat iustitia. Et secundum hoc actus omnium virtutum possunt ad iustitiam pertinere, secundum quod ordinat hominem ad bonum commune. Et quantum ad hoc iustitia dicitur virtus generalis, th. II. II. 58. 5 c; sive sit particularis iustitia, quae ordinat actum hominis secundum rectitudinem in comparatione ad alium singularem hominem, ib. I. II. 113. 1 c). 5. i. commutativa & i. distributiva (ib. I. 21. 1 c; I. II. 60. 3 ad 3; 61. 3 c; II. II. 61. 1 c; cg. I. 93; III. 142; nom. 8. 4; 3 sent. 33. 3. 4. 5 c; 4 sent. 46. 1. 1. 1 c & ad 4; 5 eth. 4-6, 10 c & 11 d) = die umtauschende oder ausgleichende und die verteilende Gerechtigkeit (duplex est species iustitiae. Una, quae consistit in mutua datione et acceptione, ut puta [wie z. B.] quae consistit in emptione et venditione et aliis huiusmodi communicationibus vel commutationibus [Verkehrsweisen oder Tauschhändel]; et haec dicitur a Philosopho in V. Ethic. [c. 5, 1131. a. 1] iustitia commutativa vel directiva commutationum vel communicationum . . . Alia, quae consistit in distribuendo, et dicitur distributive iustitia, secundum quam aliquis gubernator vel dispensator [Verwalter] dat unicuique secundum suam dignitatem, th. I. 21. 1 c). 6. i. distributiva, → i. commutativa. 7. i. divina & i. humana (ib. 89. 8 c; I. II. 87. 8 ob. 2; II. II. 124. 2 ad 1) = die göttliche (vgl. ib. I. 21. 1 c; 1 sent. 43. 2. 2 ad 4) und die menschliche Gerechtigkeit. 8. i. humana, → i. divina. 9. i. legalis, → i. aequalis. 10. i. oeconomica, → i. civilis. 11. i. particularis, → i. communis. 12. i. politica, → i. civilis. 13. i. praemians & i. puniens sive vindicans sive vindicativa (th. I. 48. 2 ad 3; III. 90. 2 c; cg. III. 71 & 73; 4 sent. 14. 1. 1. 4 ad 4 & 6 c; 15. 1. 1. 2 c) = die belohnende und die bestrafende oder rächende Gerechtigkeit. 14. i. puniens, → i. praemians. 15. i. quae est omnis sive tota virtus, → i. communis. 16. i. quae est pars totius virtutis, ≈ . 17. i. quae est particularis virtus, ≈ . 18. i. regiminis (cg. III. 71; vgl. th. II. II. 58. 6 c) = die Gerechtigkeit der Regierung. 19. i. specialis, → i. communis. 20. i. vindicans sive vindicativa, → i. praemians.

b) Gerechtigkeit im übertragenen Sinne des Wortes (= iustitia metaphorica sive metaphorice dicta, 3 sent. 33. 3. 4. 5 ob. 1 & c; 5 eth. 1 a & 17 a), d. i. sittliche Rechtbeschaffenheit, ebenfalls der Gegensatz zu iniustitia (← sub b): sicut Philosophus dicit in V. Ethic. (c. 15, 1138. b. 5 sq.), quaedam metaphorica iustitia et iniustitia est hominis ad seipsum, inquantum scilicet ratio regit irascibilem et concupiscibilem, th. I. II. 46. 7 ad 2; vgl. ib. 100. 2 ad 2; alio modo dicitur iustitia, prout importat (bedeutet) rectitudinem quandam ordinis in ipsa interiori dispositione hominis, prout scilicet supremum hominis subditur Deo et inferiores vires animae subduntur supremae, scilicet rationi. Et hanc etiam dispositionem vocat Philosophus in V. Ethic. (↑) iustitiam metaphorice dictam, ib. 113. 1 c; metaphorice tamen illa, quae ad alterum proprie dicuntur, accipiuntur in his, quae sunt ad seipsum sicut de iustitia dicit Philosophus in V. Ethic. (↑), in quantum scilicet accipiuntur diversae partes hominis sicut diversae personae, ib. II. II. 106. 3 ad 1; vgl. ib. 30. 1 ad 2; 58. 2 c & ad 1; 3 sent. 33. 3. 4. 1 c & 5 c; verit. 28. 1 c; 5 eth. 1 a & 17 q.

Zu habitus iustitiae → habitus sub d; zu libertas i. sive a i. → libertas sub a; zu status i. → status sub c; zu vita i. → vita sub a.

Arten der iustitia in diesem Sinne sind: 1. iustitia adquisita, i. gratiae sive gratuita sive infusa & i. innata sive naturalis (th. I. 100. 1 ad 2; I. II. 100. 12 c; III. 78. 3 c; 2 sent. 20. 2. 3 c; 32. 1. 2 ad 2; 3 sent. 40. 1. 3 c; mal. 16. 2 ad 17; verit. 23. 6 ob. 3; 28. 3 c) = die (durch eigene Übung) erworbene, die (von Gott) aus Gnade verliehene oder eingegossene und die angeborene oder natürliche Gerechtigkeit (adquisita quidem causatur ex operibus, sed infusa causatur ab ipso Deo per eius gratiam, th. I. II. 100. 12 c; iustitia vero naturalis consequitur naturam intellectualem et rationalem, cuius intellectus naturaliter ordinatur ad verum et voluntas ad bonum, mal. 16. 2 ad 17). 2. i. fidei sive generalis (1 sent. 2. exp.) = die Gerechtigkeit aus dem Glauben oder die allgemeine (vgl. i. generalis sub a) Gerechtigkeit (iustitia hic sumitur pro iustitia generali, quae est rectitudo animae in comparatione ad Deum et ad proximum et unius potentiae ad aliam, et dicitur iustitia fidei, quia in iustificatione primus motus est fidei, ib.). 3. i. generalis, → i. fidei. 4. i. gratiae, → i. adquisita. 5. i. gratuita, ≈ . 6. i. infusa, ≈ . 7. i. innata, ≈ . 8. i. legalis & i. moralis (Phil. 3. 2) = die gesetzmäßige (per quam legem non ex amore, sed timore servat, ib.; vgl. i. legalis sub a) und die sittliche oder tugendhafte Gerechtigkeit. 9. i. moralis, → i. legalis. 10. i. naturalis, ≈ . 11. i. originalis (th. I. 100. 1 c & ad 2; I. II. 82. 3 c; 85. 5 c; III. 13. 3 ad 2; cg. IV. 52; 2 sent. 20. 2. 3 c; 32. 1. 2 ad 2; comp. 1. 187; Hebr. 9. 5) = die ursprüngliche Gerechtigkeit (in qua primus homo conditus fuit, th. I. 100. 1 c; originalis iustitia fuit quoddam donum datum humanae naturae, non personae, mal. 4. 4 s. c. 5). 12. i. praesens (th. I. 24. 3 c) = die gegenwärtige oder in der Gegenwart vorhandene Gerechtigkeit. 13. i. publica (pot. 6. 9 ob. 13 & ad 13) = die öffentliche Gerechtigkeit (est ex fide, per quam tota ecclesia iustificatur, ib. ad 13). 14. i. salutaris (th. I. II. 91. 5 ad 2) = die heilsame oder das Heil bewirkende Gerechtigkeit. 15. i. vera (ib. 100. 12 c) = die wahre Gerechtigkeit.

c) Gerechtigkeit im Sinne einer Tätigkeit, d. i. Gerecht-Machung oder gerechtes Tun, synonym mit iustificatio (← sub a): iustitia potest accipi . . ., prout est in actu, th. I. II. 100. 12 c; etiam ipsae caeremoniae iustitiae carnis dicuntur, ib. 103. 2 c; sacramenta veteris legis dicuntur iustitiae carnis, ib. III. 72. 5 ad 3; quod enim iuste fit, interdum iustitia dicitur, cg. IV. 12.

d) Gerechtigkeit im Sinne von Gerechtem, Gerechtsame, Recht, synonym mit ius (← sub a) und iustum (←): inquantum habet de iustitia, intantum habet de virtute legis, th. I. II. 95. 2 c.

Hier sind als Arten der iustitia anzuführen: 1. iustitia animata & i. inanimata (ib. 1 ob. 2 & ad 2) = die beseelte oder lebendige Gerechtigkeit, d. i. der Richter (vgl. iustum animatum), und die unbeseelte oder leblose Gerechtigkeit (quae legibus continetur, ib. ob. 2). 2. i. inanimata, → i. animata. 3. i. naturalis (ib. II. II. 10. 12 c; III. 68. 10 c; cg. II. 29) = die natürliche Gerechtigkeit.

e) Geziemung, Schicklichkeit: iustitia quandoque dicitur in Deo condecentia suae bonitatis, th. I. 21. 1 ad 3; vgl. 1 sent. 43. 2. 2 ad 4; alio modo (iustitia dicitur) quasi similitudinarie, quae respicit debitum ex parte dantis; aliquid enim decet dantem dare, quod tamen non habet recipiens debitum recipiendi, et sic iustitia est decentia divinae bonitatis, 4 sent. 15. 1. 3. 4 c; large tamen iustitia accepta potest dici in creatione rerum iustitia, inquantum divinam condecet bonitatem, cg. II. 28.

Eine hierher gehörige Art der iustitia ist die iustitia publicae honestatis (4 sent. 34. 1. 1 c; 41. 1. 1. 4 c & ad 3) = die Schicklichkeit des öffentlichen Anstands.

f) Wahrheit im übertragenen Sinne dieses Wortes, d. i. die Übereinstimmung einer Handlung mit dem ihr als Richtschnur dienenden Willen: iustitia igitur Dei, quae constituit ordinem in rebus conformem rationi sapientiae suae, quae est lex eius, convenienter veritas nominatur, th. I. 21. 2 c; quia voluntas est appetitus rationalis, ideo rectitudo rationis, quae veritas dicitur, voluntati impressa propter propinquitatem ad rationem nomen retinet veritatis, et inde est, quod quandoque iustitia veritas vocatur, ib. II. II. 58. 4 ad 1.