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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): lex

lex

a) Gesetz im Allgemeinen, es sowohl einer Gesetzessammlung, als in dem eines einzelnen Gesetzes verstanden: lex a legendo vocata est, quia scripta est, th. I. II. 90. 4 ad 3; lex quaedam regula est et mensura actuum, secundum quam inducitur aliquis ad agendum vel ab agendo retrahitur; dicitur enim lex a ligando, quia obligat ad agendum, ib. 1 c; definitio legis, quae nihil est aliud, quam quaedam rationis ordinatio ad bonum commune et ab eo, qui curam communitatis habet, promulgata, ib. 4 c; vgl. ib. 91. 1 c; 92. 1 c; 94. 2 ob. 1; 99. 1 ob. 1; cg. III. 114 & 115; cum lex sit regula quaedam et mensura, dicitur dupliciter esse in aliquo. Uno modo, sicut in mensurante et regulante. Et quia hoc est proprium rationis, ideo per hunc modum lex est in ratione sola. Alio modo, sicut in regulato et mensurato. Et sic lex est in omnibus, quae inclinantur in aliquid ex aliqua lege, ita quod quaelibet inclinatio proveniens ex aliqua lege potest dici lex, non essentialiter, sed quasi participative, th. I. II. 90. 1 ad 1; vgl. ib. 3 ad 1; 91. 2 c & 6 c.

Zu bonum secundum legis positionem → bonus sub b; zu disciplina l. → disciplina sub c; zu iustum secundum l. positionem → iustus; zu malum secundum l. positionem → malus sub b; zu observantia l. → observantia sub c; zu praeceptum l. & l. naturae sive naturalis → praeceptum; zu prudentia l. positiva → prudentia sub a; zu sacerdos novae & veteris l. → sacerdos; zu sacerdotium veteris l. → sacerdotium; zu sacramentum l. Mosaicae, novae & veteris l. → sacramentum sub b; zu status l. → status sub c; zu substantia l. → substantia sub h.

Als Arten der lex gehören hierher: 1. lex aeterna (th. I. II. 19. 4 c; 91. 1 c; 93. 1 c & 3 c) = das ewige Gesetz, m. a. W. der Plan der göttlichen Weltregierung, wie er von Ewigkeit her in der Vernunft Gottes existierte. 2. l. amoris sive caritatis & l. timoris (ib. 100. 7 ob. 4; 107. 1 ad 2; II. II. 108. 1 ob. 3; praec. prol.) = das Gesetz der Liebe und das der Furcht oder das auf der Liebe zu Gott und das auf der Furcht vor ihm basierende Gesetz, m. a. W. das Gesetz des Neuen und das des Alten Bundes. 3. l. caritatis, → l. amoris. 4. l. carnis sive fomitis sive membrorum sive concupiscentiae (th. I. II. 90. 1 ad 1; 91. 6 ob. 1; 93. 3 ob. 1; III. 27. 3 c; praec. prol.; quodl. 4. 11. 22 ad 1) = das Gesetz des Fleisches oder des Zunders oder der Glieder oder der bösen Begierlichkeit. 5. l. civilis (cg. IV. 78) = das bürgerliche Gesetz, welches dem kanonischen Gesetze gegenübersteht. 6. l. communis & l. privata (th. I. 108. 8 ad 2; II. II. 96. 1 c & ad 1; 5 eth. 12 c) = das gemeinsame oder allgemeine (vgl. l. particularis) und das private Gesetz oder Privilegium (sunt enim quaedam, quae simpliciter in communi ponuntur, et haec sunt leges communes, . . . Quaedam vero sunt, quae sunt communia quantum ad aliquid et singularia quantum ad aliquid, et huiusmodi dicuntur privilegia, quasi leges privatae, quia respiciunt singulares personas et tamen potestas eorum extenditur ad multa negotia, th. I. II. 96. 1 ad 1). 7. l. concupiscentiae, → l. carnis. 8. l. democratica & l. tyrannica (ib. 92. 1 ad 4; 5 eth. 2 a) = das von einer demokratischen oder Volks- Regierung und das von einem Tyrannen erlassene Gesetz. 9. l. Dei sive divina & l. hominis sive humana (th. I. II. 91. 3 c, 4 c & 5 c; cg. III. 117, 123 & 128) = das von Gott den Menschen gegebene oder göttliche und das von dem Menschen seinesgleichen gegebene oder menschliche Gesetz. 10. l. divina, → l. Dei. 11. l. evangelica sive evangelii sive nova & l. vetus (th. I. 1. 4 ob. 2; I. II. 91. 5 c; cg. I. 5; III. 124 & 125; quodl. 4. 8. 13 c; praec. prol.) = das Gesetz des Evangeliums oder des Neuen und das des Alten Bundes. 12. l. evangelii, → l. evangelica. 13. l. factorum sive mandatorum (Eph. 2. 5) = das Gesetz der Taten oder der Gebote (Dicitur autem lex mandatorum . . . propter duo. Primo quidem propter magnum numerum mandatorum legalium, intantum, quod ab hominibus servari non possunt . . . Vel dicitur mandatorum, id est factorum, . . . quia praecipiebat tantum, quid facere deberent, sed non conferebat gratiam, per quam ad legem implendam iuvarentur, ib.). 14. l. fidei sive gratiae (th. I. II. 106. 3 c & ad 1; 107. 1 ad 3 & 3 ob. 1; quodl. 4. 8. 13 c; praec. prol.) = das Gesetz des Glaubens oder der Gnade, m. a. W. das Gesetz des Neuen Bundes, inquantum eius principalitas consistit in ipsa gratia, quae interius datur credentibus sive quae manifestatur in fide per dilectionem operante, th. I. II. 107. 1 ad 3 & 108. 1 c; vgl. ib. 99. 2 ad 3; 100. 12 c. 15. l. fomitis, → l. carnis. 16. l. gratiae, → l. fidei. 17. l. hominis, → l. Dei. 18. l. humana, ≈ . 19. l. iniusta & l. iusta (ib. 96. 4 c) = das ungerechte und das gerechte Gesetz (Dicuntur autem leges iustae et ex fine, quando scilicet ordinantur ad bonum commune, et ex auctore, quando scilicet lex lata non excedit potestatem ferentis, et ex forma, quando scilicet secundum aequalitatem proportionis imponuntur subditis onera in ordine ad bonum commune . . . Iniustae autem sunt leges dupliciter. Uno modo per contrarietatem ad bonum humanum e contrario praedictis, vel ex fine, sicut cum aliquis praesidens leges imponit onerosas subditis, non pertinentes ad utilitatem communem, sed magis ad propriam cupiditatem vel gloriam, vel etiam ex auctore, sicut cum aliquis legem fert ultra sibi commissam potestatem, vel etiam ex forma, puta [z. B.] cum inaequaliter onera multitudini dispensantur, etiamsi ordinentur ad bonum commune . . . Alio modo leges possunt esse iniustae per contrarietatem ad bonum divinum, sicut leges tyrannorum inducentes ad idololatriam vel ad quodcumque aliud, quod sit contra legem divinam, ib.). 20. l. iusta, → l. iniusta. 21. l. legalis (ib.) = das gesetzmäßige Gesetz, m. a. W. dasjenige Gesetz, welches dem Begriffe eines Gesetzes entspricht. 22. l. libertatis & l. servitutis (ib. 108. 1 c & ad 2; 4 c; quodl. 4. 8. 13 c) = das Gesetz der Freiheit und das der Knechtschaft (lex nova dicitur lex libertatis dupliciter, uno modo, quia non arctat nos ad facienda vel vitanda aliqua, nisi quae de se sunt vel necessaria vel repugnantia saluti, quae cadunt sub praecepto vel prohibitione leges; secundo, quia huiusmodi etiam praecepta vel prohibitiones facit nos libere implere, inquantum ex interiori instinctu gratiae ea implemus, th. I. II. 108. 1 ad 2). 23. l. mandatorum, → l. factorum. 24. l. Maurorum sive Saracenorum (cg. I. 23; III. 65 & 69; pot. 3. 7 c) = das bei den Mauren oder Sarazenen geltende Gesetz. 25. l. membrorum, → l. carnis. 26. l. mundana (praec. 9) = das weltliche Gesetz. 27. l. naturae sive naturalis & l. scripta sive scripturae (th. I. 60. 5 a; I. II. 91. 2 c; 94. 5 ad 1; 96. 2 ad 3; 97. 1 ad 1; cg. III. 117; IV. 55; quodl. 4. 8. 13 c; praec. prol.; nom. 10. 1; 3 sent. 37. 1. 3 c; 4 sent. 33. 1. 1 c) = das Natur- oder natürliche (lex naturae . . . nihil aliud est, nisi lumen intellectus insitum nobis a Deo, per quod cognoscimus, quid agendum et quid vitandum, praec. prol.; ipsae naturales inclinationes rerum in proprios fines, quas dicimus esse naturales leges, nom. 10. 1) und das geschriebene Gesetz (Gottes). 28. l. nova, → l. evangelica. 29. l. particularis & l. universalis (cg. III. 76) = das besondere und das allgemeine Gesetz; vgl. l. communis. 30. l. praeparatoria (th. I. II. 91. 5 ad 2) = das (ad Christi susceptionem, ib.) vorbereitende Gesetz oder das Gesetz des Alten Bundes. 31. l. privata, → l. communis. 32. l. Saracenorum, → l. Maurorum. 33. l. scripta, → l. naturae. 34. l. scripturae, ≈ . 35. l. servitutis, → l. libertatis. 36. l. Spiritus sancti (ib. 96. 5 ad 2) = das Gesetz oder die Führung (ductus sive ductio, ib.) des h. Geistes. 37. l. timoris, → l. amoris. 38. l. tyrannica, → l. democratica. 39. l. universalis, → l. particularis. 40. l. vetus, → l. evangelica.

b) das weltliche oder bürgerliche Gesetz: Nullus, qui non est exercitatus in armis, secundum leges est admittendus ad militiam corporalem, quodl. 4. 12. 23 ob. 18.

c) Gesetz des Alten Bundes: lex uno modo dicitur tota scriptura veteris testamenti, . . . quandoque vero dicitur lex scriptura quinque librorum Moysis, . . . tertio dicitur lex decalogus praeceptorum, . . . quarto dicitur lex tota continentia caeremonialium, . . . quinto dicitur lex aliquod speciale praeceptum caeremoniale, Rom. 5. 6; vgl. ib. 3. 2; th. I. 45. 1 ob. 1; 60. 5 a; I. II. 98. 5 a; II. II. 2. 7 c; 87. 1 c.

Zu observantia legis → observantia sub c.