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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): liber

liber

a) Buch im allgemeinen Sinne des Wortes: liber dicitur ex hoc, quod est receptivus scripturae, verit. 7. 1 ob. 3; vgl. ib. ob. 9.

Eine Art des liber in diesem Sinne ist liber materialis (th. I. 24. 1 c; 3 sent. 31. 1. 2. 1 c; verit. 7. 1 ad 5; 12. 6 ad 1) = das materielle oder stoffliche Buch, d. i. das Buch im Sinne einer körperlichen Sache.

Zu repraesentatio libri → repraesentatio.

b) Buch im bildlichen Sinne des Wortes: Sicut enim in libro aliquid scribitur, ex quo in eo veritas rei intelligitur, ita etiam in intellectu describuntur similitudines rerum, per quas res cognoscuntur, unde intellectus possibilis ante intelligere comparatur tabulae, in qua nihil est scriptum, 1 sent. 40. 1. 2 ad 5.

Als Arten des liber gehören hierher: 1. liber mortis & l. vitae (th. I. 24. 1 c & ad 1 & 3; 39. 8 c; 1 sent. 40. 1. 2 ad 5; 3 sent. 31. 1. 2. 1 c & 2. 3 c; 4 sent. 43. 1. 5. 1 c; verit. 7. 1 c, 4 c, 5 c & 8 c) = das Buch des Todes und das des Lebens (liber vitae in Deo dicitur metaphorice secundum similitudinem a rebus humanis acceptam. Est enim consuetum apud homines, quod illi, qui ad aliquid eliguntur, conscribuntur in libro, utpote milites vel consiliarii, qui olim dicebantur patres conscripti. Patet autem ex praemissis, quod omnes praedestinati eliguntur a Deo ad habendum vitam aeternam. Ipsa ergo praedestinatorum conscriptio dicitur liber vitae. Dicitur autem metaphorice aliquid conscriptum in intellectu alicuius, quod firmiter in memoria tenet, . . . Nam et in libris materialibus aliquid conscribitur ad succurrendum memoriae. Unde ipsa Dei notitia, qua firmiter retinet, se aliquos praedestinasse ad vitam aeternam, dicitur liber vitae. Nam sicut scriptura libri est signum eorum, quae fienda sunt, ita Dei notitia est quoddam signum apud ipsum eorum, qui sunt perducendi ad vitam aeternam, th. I. 24. 1 c; non est consuetum conscribi eos, qui repudiantur, sed eos, qui eliguntur. Unde reprobationi non respondet liber mortis, sicut praedestinationi liber vitae, ib. ad 3). 2. l. praescientiae divinae (verit. 12. 6 ob. 2 & ad 1) = das Buch des göttlichen Vorauswissens (prophetae in libro praescientiae dicuntur legere hac similitudine, quia ex ipso libro divinae praescientiae efficitur rerum futurarum notitia in mente prophetae, sicut ex lectione libri efficitur notitia rerum, quae scribuntur in libro, in mente legentis, ib. ad 1). 3. l. vitae, → l. mortis.

c) Buch im Sinne einer Metonymie, d. i. das Gebuchte oder dasjenige, was in einem Buche geschrieben steht: secundum quod requirebat librorum expositio, th. I. prol.; in libro primo de animalibus, cg. I. 5.

Arten des liber in diesem Sinne sind: 1. liber apocryphus & l. authenticus (spir. 11 ad 2; verit. 15. 1 ad 1) = das einem Verfasser untergeschobene oder unechte und das eigenhändig geschriebene oder echte Buch. 2. l. authenticus, → l. apocryphus. 3. l. canonicus (th. I. 1. 8 ad 2) = das in den Kanon der h. Schrift aufgenommene Buch. 4. l. originalis (verit. 7. 1 ob. 15) = das ursprüngliche Buch.