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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): locus

locus

a) Raum, Ort, Stelle im weitern Sinne des Wortes, d. i. dasjenige, wo etwas ist: accipiendo large locum pro omni receptivo, unit.; utrum sit separata ab aliis partibus animae solum ratione (dem Begriffe nach), an etiam loco (dem Subjekte nach), th. I. 76. 3 c; aut etiam differant loco id est organo, unit.; separabilis ab eis magnitudine seu loco id est subiecto, ib.; vgl. 1 gener. 13 c; 2 anim. 4 a-c; 3 anim. 3 f, 7 a & 15 h; somno 1 g; Aristoteles: De anima II. 2, 413. b. 14 sq.

Als Arten des locus gehören hierher: 1. locus carceralis & l. poenalis (cg. IV. 89; 2 sent. 6. 1. 3 ob. 2 & ad 2) = der Ort der Gefangenschaft und der der Strafe. 2. l. corporalis sive corporeus & l. spiritualis (th. I. 102. 1 ob. 1, 5 & 6; 1 sent. 37. 3. 3 c; quodl. 1. 3. 4 a) = der körperliche und der geistige Ort. 3. l. divisibilis & l. indivisibilis sive punctualis (th. I. 52. 2 c; 53. 2 c; cg. III. 68; 1 sent. 37. 4. 2 ob. 5 & ad 5; quodl. 1. 3. 5 a & ad 2) = der teilbare und der unteilbare oder punktartige Ort. 4. l. exterior (quodl. 1. 10. 22 ad 1) = der äußere oder äußerliche Ort. 5. l. indivisibilis, → l. divisibilis. 6. l. metaphorice dictus & l. proprie dictus (1 sent. 37. 3. 3 c) = der Ort im übertragenen und der im eigentlichen Sinne des Wortes. 7. l. poenalis, → l. carceralis. 8. l. proprie dictus, → l. metaphorice dictus. 9. l. punctualis, → l. divisibilis. 10. l. specierum (th. I. 89. 5 c; I. II. 67. 2 c; cg. II. 73 & 74; qu. anim. 3 ob. 9 & 10; 3 anim. 7 e), der τόπος εἰδῶν des Aristoteles (De anima III. 4, 429. a. 27-28) = der Ort, wo die übersinnlichen Bilder der Dinge aufbewahrt werden, d. i. die Vernunft (nec ita est locus specierum, quod habeat actu species, sed potentia tantum, 3 anim. 7 e; vgl. th. I. 79. 6 ad 3). 11. l. spiritualis, → l. corporalis.

b) Raum, Ort, Stelle im eigentlichen Sinne des Wortes (per modum proprium loci, th. I. 8. 2 c), d. i. die unbewegliche Grenze des einen Körper zuerst umschließenden Mediums (τὸ τοῦ περιέχοντος πέρας ἀκίνητον πρῶτον, τοῦτ᾽ ἔστιν ὁ τόπος, Aristoteles: Phys. IV. 4, 212. a. 20-21): locus est terminus immobilis continentis primum. Dicit autem primum, ut designet locum proprium et excludat locum communem, 4 phys. 6 n; vgl. ib. a & o, 7 a, 8 b & c; locus autem non est terminus corporis, cuius est locus, sed corporis continentis ipsum, et licet sint simul termini continentis et contenti, non tamen sunt idem, ib. 6 d; vgl. ib. 1 e & 11 b; quia locus est terminus, propter hoc locus videtur esse sicut quaedam superficies et sicut quoddam vas continens, non autem sicut spatium (← sub a) vasis continentis, ib. 6 p; locus est idem per essentiam, quod superficies corporis locantis, 2 sent. 12. 1. 5 ad 2; locus est superficies corporis continentis, non quidem inquantum est huiusmodi corporis, quod immediate continet, alioquin sequeretur, quod corpus quiescens non semper esset in eodem loco, puta (z. B.) si homo staret in fluvio, per cuius decursum semper renovarentur diversae superficies aquae circa ipsum, sed superficies immediate continentis habet, quod sit locus, ex ordine ad primum continens, unde accipitur idem locus secundum eundem situm ad primum continens, et propter hoc locus est immobilis, quodl. 6. 2. 3 c; vgl. 4 phys. 6 g & m; 1 cael. 18 f; 1 gener. 15 d; loci 1; locus . . ., secundum quod praedicatur de locante, pertinet ad genus quantitatis (vgl. th. I. 52. 1 ob. 2), secundum autem quod praedicatur denominative de locato, constituit praedicamentum ubi (← sub b), 11 met. 9 p; vgl. 3 phys. 5 i; loci 2; nom. 4. 3; locus habet tres dimensiones, scilicet longitudinis, latitudinis et profunditatis, 4 phys. 2 a; vgl. 2 cael. 2 a ­ 3 m; 1 gener. 18 d; differentiae autem loci sunt sex, sursum, deorsum, ante et retro, dextrorsum et sinistrorsum, 3 phys. 9 h; sursum autem et deorsum et alia de numero sex distantiarum, scilicet ante et retro, dextrorsum et sinistrorsum sunt partes et species loci, 4 phys. 1 f; vgl. 8 phys. 16 c; 2 cael. 2 b; 10 met. 10 o; Aristoteles: De part. anim. 4, 705. a. 26 sqq.

Zu contrarius secundum locum → contrarius sub a; zu motivum secundum l. → motivus; zu motus secundum l. sive lationis secundum l. → motus sub a; zu movere secundum l. → movere; zu mutatio l. → mutatio; zu ordo secundum l. → ordo sub a; zu prius secundum l. → prior sub a; zu simul secundum l. → simul; zu species l. → species sub h; zu substantia l. → substantia sub h; zu totalitas l. → totalitas; zu transmutatio secundum l. → transmutatio sub a.

In loco esse (= mensurari loco et contineri a loco, th. I. 52. 1 ob. 3) d. i. in einem Raume oder an einem Orte zu sein, ist auf mehrfache Weise möglich: 1. circumscriptive sive localiter & definitive (ib. 2 c; III. 52. 3 ad 3; 76. 5 ob. 1 & ad 1; 1 sent. 37. 2. 1 c & 3. 1 c; 4 sent. 10. 1. 3. 2 c; quodl. 3. 1. 2 c) = nach Weise der Umgrenzung und nach derjenigen der Abgrenzung, m. a. W. so, dass der Raum oder Ort von demjenigen, was darin ist, ganz ausgefüllt wird und jedem Teil der Umgrenzung ein Teil des Umgrenzten entspricht, oder aber so, dass dies zwar nicht der Fall ist, das in einem Raume oder an einem Orte Befindliche aber nicht zugleich auch anderwärts zu sein vermag. 2. definitive, → circumscriptive. 3. localiter, ≈ . 4. metaphorice (1 sent. 37. 2. 1 c; vgl. th. I. 8. 2 c) = auf übertragene oder uneigentliche Weise. 5. per accidens & per se (3 sent. 15. 2. 1. 2 ad 3; 4 phys. 5 d & 7 a) = gemäß einem Akzidenz oder nebenbei und gemäß seiner selbst oder seiner eigenen Natur (anima dicitur esse in loco per accidens, inquantum est pars compositi, quod est in loco per se, 3 sent. 15. 2. 1. 2 ad 3). 6. per se, → accidens. 7. secundum quid & simpliciter (4 phys. 7 a) = in gewisser Hinsicht oder beziehungsweise und einfachhin oder schlechtweg. 8. simpliciter, → secundum quid. 9. ut in loco, ut operans in operato, ut pars & ut terminus (1 sent. 37. 3. 1 ad 2; vgl. ib. c) = als im Raume oder Orte oder als in solchem, als wirkend im Gewirkten, oder als Teil oder als Endglied (sicut punctus per se est in loco ut terminus, ib. ad 2). 10. ut operans in operato, → ut in loco. 11. ut pars, ≈ . 12. ut terminus, ≈ .

Arten des locus in diesem Sinne sind: 1. locus communis sive universalis & l. proprius sive determinatus (cg. II. 35; 4 sent. 44. 2. 2. 3 ob. 3; 4 phys. 3 a, 6 m & n; 5 phys. 5 b) = der gemeinsame oder allgemeine Ort aller Körper und der jedem einzelnen von ihnen eigentümliche oder für ihn bestimmte Ort. 2. l. conservans & l. continens (quodl. 6. 2. 3 a) = der aufbewahrende und der einschließende Ort. 3. l. continens, → l. conservans. 4. l. determinatus, → l. communis. 5. l. naturalis & l. non naturalis (4 phys. 1 f, 11 b & 12 g; loci 1) = der naturgemäße und der nichtnaturgemäße Ort. 6. l. non naturalis, → l. naturalis. 7. l. per accidens & l. per se (4 phys. 3 a) = der Ort durch ein Akzidenz und der Ort durch sich selbst, m. a. W. dasjenige, was nebenbei, und dasjenige, was als solches der Ort eines Dinges ist. 8. l. per se, → l. per accidens. 9. l. primus (5 phys. 5 b; vgl. 4 phys. 3 a) = der erste oder einem Körper zuerst zukommende Ort (qui est proprius locus eius, 5 phys. 5 b). 10. l. proprius, → l. communis. 11. l. universalis, ≈ . 12. l. vacuus (1 meteor. 2 b) = der leere Raum.

c) Raum, Ort, Stelle, Stätte, Platz im uneigentlichen Sinne des Wortes: accipiendo effectum loco definitionis (Begriff) causae, th. I. 1. 7 ad 1; licet argumenta rationis humanae non habeant locum, ib. 8 ad 1; vgl. ib. 13. 12 ad 3; 14. 13 ad 3; 75. 7 c; cg. I. 20; dat locum intelligendi aerem, th. I. 68. 3 c; ad ea solvenda locus reliquitur, cg. I. 7; in consecutione autem divitiarum maximum locum habet fortuna, ib. III. 30.

d) Beweisstelle, Beweis, synonym mit argumentum (← sub a): ex pluribus aliis Scripturae locis colligi potest, cg. IV. 4.

Hierher gehören als Arten des locus: 1. locus ab auctoritate (th. I. 1. 8 ad 2) = der Autoritätsbeweis. 2. l. a causa (2 cael. 10 c) = der von der Ursache hergenommene oder apriorische Beweis. 3. l. a divisione (6 met. 4 c) = der von der Einteilung hergenommene oder induktive Beweis. 4. l. affirmativus & l. negativus (1 sent. 46 exp.) = der bejahende und der verneinende Beweis. 5. l. a maiori & l. a minori (cg. III. 45; 4 sent. 10 exp.; 2 cael. 10 c; somno 2 g; 8 eth. 12 s) = der vom Größern aufs Kleinere und der vom Kleinern aufs Größere schließende Beweis. 6. l. a minori, → l. a maiori. 7. l. apparens sive sophisticus & l. verus (1 anal. 22 d; fall. 2) = der scheinbare oder sophistische und der wirkliche Beweis. 8. l. a simili (1 Cor. 15. 2) = der von einem Ähnlichen hergenommene oder Analogiebeweis. 9. l. negativus, → l. affirmativus. 10. l. dialecticus (fall. 2) = der dialektische oder Wahrscheinlichkeitsbeweis. 11. l. sophisticus, → l. apparens.