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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): memoria

memoria

a) Gedächtnis im Sinne einer Tätigkeit, unwillkürliche Erinnerung, der Gegensatz zu reminiscentia (←): (homo) non solum habet memoriam, sicut cetera animalia, in subita recordatione (= Einfall) praeteritorum, sed etiam reminiscentiam, th. I. 78. 4 c; vgl. ib. 22. 1 c; I. II. 32. 4 c & ad 2; 102. 6 ob. 7; 113. 5 ad 3; cg. II. 83; 1 cael. 7 d; 1 meteor. 18 c.

Ex memoria multoties facta circa eandem rem in diversis tamen singularibus fit experimentum (2 anal. 20 l), oder: Ex multis memoriis fit unum experimentum (th. I. 58. 3 ob. 3; 3 sent. 14. 1. 3. 3 c), oder: Experientia fit ex multis memoriis (th. I. 54. 5 ob. 2; vgl. cg. II. 83), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἐκ δὲ μνήμης πολλάκις τοῦ αὐτοῦ γινομένης ἐμπειρία (Anal. post. II. 15, 100. a. 4-5) = die Erfahrung betreffs einer Sache entsteht aus vielen Erinnerungen über verschiedene Exemplare derselben.

b) Gedächtnis im Sinne eines Vermögens im engern Sinne des Wortes, d. i. das Vermögen der Aufbewahrung von Beziehungen, welche die vis aestimativa bzw. cogitativa (←) an den sinnlich wahrnehmbaren Dingen erfasst hat, so wie der unwillkürlichen Erinnerung an früher wahrgenommene Dinge, deren Vorstellungen die Phantasie in sich aufbewahrt (vgl. memorativa): memoria est potentia animae sensitivae, th. I. 77. 8 ob. 4; memoria secundum ipsum (sc. sensum), quae est secundus thesaurus intentionum (Beziehungen) apprehensarum absque sensu, sicut cum ovis apprehendit inimicitiam lupi, cg. II. 74; vgl. ib. 73; si vero de ratione memoriae sit, quod eius obiectum sit praeteritum ut praeteritum, memoria in parte intellectiva non erit, sed in sensitiva tantum, quae est apprehensiva praeteriti, th. III. 85. 4 ad 3; memoria secundum communem usum loquentium accipitur pro notitia praeteritorum, verit. 10. 2 c.

Über den Unterschied der memoria in dieser Bedeutung und der imaginatio (← sub b) sive phantasia (← sub c) heißt es: Cum idem subiecto sit, cui conveniunt haec ambo (sc. animal pictum in tabula et imago animalis veri), differunt tamen haec duo ratione, et ideo alia est consideratio eius, inquantum est animal pictum, et alia, inquantum est imago animalis veri. Ita etiam phantasma, quod est in nobis, potest accipi vel prout est aliquod in se, vel prout est phantasma alterius. Et secundum se quidem est quoddam speculatum, circa quod speculatur intellectus vel phantasia, quantum pertinet ad partem sensitivam; secundum vero quod est phantasma alterius, quod prius sensimus vel intelleximus, sic consideratur ut imago in aliud ducens et principium memorandi . . . Sic igitur manifestum est, quod, quando anima convertit se ad phantasma, prout est quaedam forma reservata in parte sensitiva, sic est actus imaginationis sive phantasiae vel etiam intellectus considerantis circa hoc universale; si autem anima convertatur ad ipsum, inquantum est imago eius, quod prius audivimus aut intelleximus, hoc pertinet ad actum memorandi, mem. 3 e.

Zu delectatio memoriae sive per m. → delectatio.

c) Gedächtnis im Sinne eines Vermögens im weitern Sinne des Wortes, d. i. das Vermögen, die Bilder oder Vorstellungen früher erkannter Dinge, übersinnliche sowohl, als sinnliche, in sich aufzubewahren: de ratione (Wesen) memoriae est, conservare species rerum, quae actu non apprehenduntur, th. I. 79. 6 c; de ratione memoriae est, quod sit thesaurus vel locus conservativus specierum, ib. 7 a; memoria dupliciter sumitur. Quandoque prout est potentia sensitivae partis, secundum scilicet quod concernit praeteritum tempus, et hoc modo actus memoriae in anima separata non erit; unde dicit Philosophus in I. de Anima (c. 4, 408. b. 27 sq.), quod hoc corrupto, scilicet corpore, anima non reminiscitur. Alio modo accipitur memoria, prout est pars imaginationis ad intellectivam partem pertinens, secundum scilicet quod ab omni differentia temporis abstrahit, cum non sit tantum praeteritorum, sed etiam praesentium et futurorum, ut Augustinus dicit, et secundum hanc memoriam anima separata memorabitur, 4 sent. 44. 3. 3. 2 ad 4; vgl. 1 sent. 3. 4. 1 ad 2; th. I. 79. 6 c; cg. II. 74; haec vis, qua mens nostra retinere potest species intelligibiles post actualem considerationem, memoria dicitur, et hoc magis accedit ad propriam significationem memoriae, verit. 10. 2 c.

Eine hierher gehörige Art der memoria ist die memoria intellectiva sive interior (th. I. 79. 7 ob. 1; verit. 8. 14 ad 6) = das übersinnliche oder innere Gedächtnis (quod mens nostra semper sui meminit, semper se intelligit, semper se vult, ad interiorem memoriam est referendum, verit. 8. 14 ad 6).

d) Gedächtnis im uneigentlichen Sinne, Erinnerungszeichen, Denkmal, Andenken: in memoriam creationis rerum, th. I. II. 100. 5 c; in memoriam remissionis peccati, ib. 102. 5 ad 8 et 9; non totaliter memoria defuncti deleretur, ib. 105. 4 c; in hoc sacramento passionis dominicae memoria et repraesentatio habeatur, cg. IV. 61; unus dies in memoriam, praec. 3.