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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): meritum

meritum

(vgl. mereri)

a) Verdienst im eigentlichen Sinne des Wortes, d. i. verdienstliches Werk, verdienstliche Handlung, der Gegensatz zu demeritum (←): meritum proprie dicitur actio, qua efficitur, ut ei, qui agit, sit iustum aliquid dari, 4 sent. 15. 1. 3. 4 c; meritum enim consistit in quadam adaequatione actus ad finem, propter quem est, qui ei quasi merces redditur, ib. 45. 3. 3 ad 4; quamvis magis proprie bonorum (sc. eorum, quae ad vitam aeternam pertinent) dicatur meritum, demeritum vero respectu malorum (sc. eorum, quae ad miseriam aeternam pertinent), 3 sent. 18. 1. 2 c; ad meritum tria requiruntur. Primum est secundum comparationem merentis ad mercedem, ut scilicet ille, qui meretur, sit in statu adquirendi mercedem . . . Secundum est ex comparatione agentis ad actionem, ut scilicet sit dominus suae actionis . . . Tertium est secundum comparationem actionis ad mercedem, ut scilicet aequiperetur mercedi, non quidem secundum aequalitatem quantitatis, quia hoc requiritur in iustitia commutativa, quae consistit in emptionibus et venditionibus, sed secundum aequalitatem proportionis, quae requiritur in iustitia distributiva, ib.; vgl. ib. 30. 1. 5 c; th. I. 21. 1 ad 3; 22. 2 ad 5; 23. 1 ob. 1; 48. 6 ob. 1; I. II. 5. 7 c; 114. 1 a & c; II. II. 8. 7 c; 100. 1 ad 3; cg. II. 44 & 45; III. 139/140, 149 & 150; IV. 36, 63 & 91; verit. 29. 6 c.

Zu agere per modum meriti → agere sub a; zu debitum ex m. proveniens → debitus sub a; zu movere per modum m. → movere; zu operari per modum m. → operari; zu radix m. → radix; zu status m. → status sub c; zu via m. → via sub a.

Als Arten des meritum gehören hierher: 1. meritum actuale (virt. 1. 1 ad 2) = das in einer Tätigkeit bestehende Verdienst. 2. m. beatitudinis (th. I. 62. 2 ad 3 & 9 ad 2; vgl. ib. 4 a & 5 c) = das Verdienst der Glückseligkeit oder das die ewige Glückseligkeit verdienende Werk; vgl. m. vitae aeternae. 3. m. condicionatum (quodl. 8. 5. 9 ad 1) = das bedingungsartige oder unterstellte Verdienst. 4. m. condigni sive condignum & m. congrui (ib. I. II. 114. 6 c; 3 sent. 4. 3. 1 ad 2 & 6; 18. 1. 2 c; 4 sent. 15. 1. 3. 4 c; pot. 6. 9 ad 2; Hebr. 6. 3) = das Verdienst des Würdigen oder Sich-Gebührenden und das des Angemessenen oder Sich-Geziemenden (meritum dupliciter dicitur, uno modo actus ille, per quem efficitur, ut ipse agens habeat debitum [Recht] recipiendi, et hoc vocatur meritum condigni, alio modo ille, per quem efficitur, ut sit debitum [Pflicht] dandi in dante secundum decentiam ipsius, et ideo hoc meritum dicitur meritum congrui, 4 sent. 15. 1. 3. 4 c; vgl. th. I. II. 114. 1 c & 3 c; 2 sent. 27. 1. 3 c; pot. 6. 9 c). 5. m. congrui, → m. condigni. 6. m. fidei (th. I. 1. 8 ad 2; II. II. 2. 10 c) = das Verdienst oder Verdienstliche des (übernatürlichen) Glaubens. 7. m. interpretatum (3 sent. 18. 1. 2 c) = das ausgelegte Verdienst oder das als ein Verdienst Ausgelegte (opera autem bona, quae non sunt ex caritate facta, deficiunt ab ista proportione [sc. ad vitam aeternam], et ideo per ea . . . improprie dicitur aliquis mereri, secundum quod habent aliquam similitudinem cum operatione informata a caritate . . . Et si quidem sit similitudo illa in substantia actus . . . et non in intentione, sic dicitur meritum interpretatum, sicut cum quis dat pauperi eleemosynam propter inanem gloriam, ib.). 8. m. mortificatum (4 sent. 43. 1. 5. 1 ad 1) = das getötete Verdienst oder das seines Verdienstes beraubte Werk. 9. m. praecedens (cg. III. 150) = das (der göttlichen Gnade) vorausgehende Verdienst. 10. m. vitae aeternae (th. I. II. 114. 4 c) = das Verdienst des ewigen Lebens, m. a. W. das Werk des Menschen, durch welches er sich das ewige Leben verdient; vgl. m. beatitudinis.

b) Verdienst im uneigentlichen Sinne des Wortes, d. i. Würdigkeit oder Passendheit zu etwas: alio modo (mereri) improprie (accipitur), et sic quaelibet condicio (Eigenschaft), quae facit hominem aliquo modo dignum, meritum dicitur, ut si dicamus, quod species (Schönheit) Priami meruit imperium, quia digna imperio fuit, virt. 1. 1 ad 2; potest autem et meritum large accipi, secundum quod quaelibet dispositio faciens congruitatem ad aliquid dicitur mereri illud, sicut si dicamus, mulierem ratione pulchritudinis mereri coniugium regis, verit. 26. 6 c; ita etiam non habuit meritum, ut cum latronibus poneretur, th. III. 46. 11 ad 1; vgl. regim. 3. 7.