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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): multitudo

multitudo

a) Vielheit im weitern Sinne des Wortes: multitudo ex divisione causatur, pot. 3. 16 ad 3; vgl. nom. 2. 6; 3 phys. 12 c; 1 cael. 6 a.

Als Arten der multitudo gehören hierher: multitudo absoluta sive transcendens & m. numeralis sive mensurata per unum sive quantitatis discretae (th. I. 30. 3 c & ad 2; 1 sent. 24. 1. 3 ad 4 & 5; pot. 9. 7 c; 3 phys. 8 a; 1 cael. 18 e; 10 met. 8 h; vgl. th. I. 30. 3 c; 50. 3 ad 1) = die schlechthinige oder alle Seinsgattungen übersteigende (pot. 9. 7 c) und die Zahlen- oder durch die Einheit gemessene Vielheit, m. a. W. die Vielheit, quae opponitur uni, quod convertitur (← sub b) cum ente (10 met. 8 h) sive quae dividit ens (1 sent. 24. 1. 3 ad 5), secundum quod ens dividitur per unum et multa (th. I. 30. 3 c), und die Vielheit, quae est numerus (ib. 11. 2 c), sive quae est species quantitatis sive quantitatis discretae (ib. 30. 3 e & ad 2; 1 sent. 24. 1. 4 ad 2).

Über den Unterschied der beiden Arten heißt es: multitudo numeralis, quae est species quantitatis, ponit aliquid (bedeutet etwas Positives) in creaturis . . . Multitudo vero, quae dividit ens, non addit accidens positive supra ens, sed rationem distinctionis tantum, secundum quod una non est altera, 1 sent. 24. 1. 3 ad 5; non addunt aliquid supra ens, de quo dicitur unitas vel multitudo, nisi secundum rationem, ib. 4 c; multitudo, quae ponit aliquid in rebus creatis, est species quantitatis . . . multitudo transcendens, quae non addit supra ea, de quibus dicitur, nisi indivisionem circa singula, th. I. 30. 3 ad 2; multitudo correspondens uni nihil addit supra res multas nisi distinctionem, quae in hoc attenditur (gemeint ist), quod una earum non est alia, quod quidem non habent ex aliquo superaddito, sed ex propriis formis. Patet ergo, quod unum, quod convertitur cum ente, ponit quidem ipsum ens, sed nihil superaddit nisi negationem divisionis. Multitudo autem ei correspondens addit supra res, quae dicuntur multae, quod unaquaeque earum sit una, et quod una earum non sit altera, in quo consistit ratio distinctionis. Et sic, cum unum addat supra ens unam negationem, secundum quod aliquid est indivisum in se, multitudo addit duas negationes, prout scilicet aliquid est in se indivisum, et prout est ab alio divisum; quod quidem dividi est unum eorum non esse alterum, pot. 9. 7 c; unum non est remotivum multitudinis, sed divisionis, quae est prior secundum rationem, quam unum vel multitudo. Multitudo autem non removet unitatem, sed removet divisionem circa unumquodque eorum ex quibus constat multitudo, th. I. 30. 3 ad 3.

b) Vielheit im Sinne der transzendentalen Vielheit (= multitudo absoluta sive transcendens, → sub a), der Gegensatz zu unitas (←): talem multitudinem solam contingit esse in rebus immaterialibus, th. I. 30. 3 c.

Arten der multitudo in diesem Sinne sind: multitudo extrinseca & m. intrinseca (pot. 3. 16 ad 3) = die äußere und die innere Vielheit (unum, . . . quod convertitur cum ente, . . . privat multitudinem, inquantum multitudo ex divisione causatur, non quidem multitudinem extrinsecam, quam unum constituit, sicut pars, sed multitudinem intrinsecam, quae unitati opponitur. Non enim ex hoc, quod aliquid dicitur esse unum, negatur, quin aliquid sit extra ipsum, quod cum eo constituit multitudinem, sed negatur divisio ipsius in multa, ib.).

c) Vielheit im mathematischen Sinne, Menge, synonym mit numerus und pluralitas (←), der Gegensatz zu singularitas (← sub a) und unitas (←): multitudo est, quod est divisibile secundum potentiam in partes non continuas, 5 met. 15 b; componitur multitudo ex unitatibus, th. I. 11. 2 ad 2; de ratione multitudinis est, quod ex unitatibus constet, ib. 80. 3 c.

Zu infinitas multitudinis → infinitas; zu infinitum m. sive secundum m. → infinitus.

Hier sind als Arten der multitudo anzuführen: 1. multitudo determinata & m. infinita (ib. 7. 4 c; 3 phys. 12 c) = die begrenzte oder endlich große und die unendlich große Menge. 2. m. formalis & m. materialis (th. I. 47. 3 ad 2; spir. 8 ad 10) = die Menge der Form nach (quae attenditur secundum distinctionem specierum, spir. 8 ad 10) und die der Materie nach. 3. m. infinita, → m. determinata. 4. m. infinita actu & m. infinita in potentia (th. I. 7. 4 c) = die in Wirklichkeit und die der Möglichkeit nach unendlich große Menge. 5. m. infinita in potentia, → m. infinita actu. 6. m. infinita per accidens & m. infinita per se (ib.) = die Menge, welche nur so nebenbei unendlich groß ist (per accidens autem dicitur multitudo infinita, quando non requiritur ad aliquid infinitas multitudinis, sed accidit, ita esse, ib.), und die Menge, welche als solche und mit Notwendigkeit unendlich groß ist (dicitur enim multitudo esse infinita per se, quando requiritur ad aliquid, ut multitudo infinita sit, ib.). 7. m. infinita per se, → m. infinita per accidens. 8. m. materialis, → m. formalis. 9. m. ordinata (ib. 39. 3 c) = die geordnete Menge.

d) Vielheit von Menschen, Menschenmenge: qui non festinaret exire cum multitudine, th. I. II. 102. 5 ad 2; communiter oblata pro tota multitudine, ib. ad 4; multitudinis usus, quem in rebus nominandis sequendum Philosophus censet, cg. I. 1.

Zu agibile circa bona vel mala totius multitudinis civilis → agibilis; zu bonum m. sive totius m. → bonus sub c; zu debitum m. → debitus sub a; zu malum totius m. civilis → malus sub c; zu perfectio m. → perfectio sub b; zu regimen m. → regimen; zu unitas m. → unitas.

Arten der multitudo, welche hierher rechnen, sind: 1. multitudo bestialis (3 pol. 9 a) = die tierische oder vertierte Menschenmenge, in qua nullus habet rationem vel modicam, sed inclinatur ad bestiales actus (ib.). 2. m. civilis sive civitatis & m. domestica (th. II. II. 58. 7 ob. 3; III. 8. 1 ad 2; 1 eth. 1 a; 6 eth. 7 b) = die staatliche und die häusliche Menschenmenge oder der Staat und die Familie. 3. m. civitatis, → m. civilis. 4. m. domestica, ≈ .