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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): necessitas

necessitas

a) ontologische Notwendigkeit, d. i. Notwendigkeit auf dem Gebiete des realen Seins (= necessitas entis sive essendi, cg. I. 42; vgl. necessarius sub a), der Gegensatz zu contingentia und supererogatio (←): omne autem necessarium vel habet causam suae necessitatis aliunde, vel non, sed est per seipsum necessarium, cg. I. 15; vgl. ib. II. 15 & 30; 8 phys. 21 c; quomodo necessitas inveniatur in rebus naturalibus, 2 phys. 15 a.

Zu agere a sive ex sive in necessitate & per n. naturae, → agere sub a; zu debitum n. & propter sive secundum n., → debitus sub a; zu intelligere per modum n., → intelligere sub a; zu libertas a n. → libertas sub b; zu medium n. → medium sub b; zu operari per n. → operari; zu ordo n. → ordo sub b; zu poena ex n. inflicta → poena; zu praeceptum primae, secundae, tertiae & quartae n. → praeceptum; zu sacramentum n. → sacramentum sub c; zu velle ex n. → velle sub a.

Als Arten der necessitas gehören hierher: 1. necessitas absoluta & n. condicionalis sive condicionata sive suppositionis sive ex suppositione (th. I. 19. 3 ad 6 & 8 ad 1 & 3; 23. 3 ad 3; 82. 1 c; 116. 3 c; cg. I. 83 t & 85; II. 27, 29 & 30; 1 sent. 2. 1. 4 ad 3; 6. 1. 1 c; 2 sent. 29. 1. 1 c; 3 sent. 16. 1. 2 c; 20. 1. 1. 3 c; 4 sent. 7. 1. 1. 2 c; pot. 3. 15 ad 11; verit. 17. 3 c; 1 perih. 19 a; 2 phys. 15 a) = die schlechthinige oder unbedingte (quae dependet ex causis prioribus, 2 phys. 15 a) und die bedingte Notwendigkeit; vgl. n. absoluta sub b & c. 2. n. a posteriori & n. a priori (1 anal. 42 a; vgl. 2 phys. 15 d) = die aposteriorische oder nachträglich eintretende und die apriorische oder von vornherein statthabende Notwendigkeit. 3. n. a priori, → n. a posteriori. 4. n. coactionis sive violentiae sive violenta & n. finis sive ex fine sive ex condicione sive suppositione finis (th. I. 82. 1 c; 103. 1 ad 3; II. II. 58. 3 ad 2; III. 14. 2 c; 46. 1 c; cg. I. 19; II. 30; III. 138/139; 2 sent. 29. 1. 1 c; 3 sent. 16. 1. 2 c; 20. 1. 1. 3 c; 4 sent. 7. 1. 1. 2 c; verit. 22. 5 c; 2 cael. 1 f) = die Notwendigkeit des Zwanges und die vonseiten des Zweckes, m. a. W. die Notwendigkeit, welche von einer äußerlich angetanen Gewalt herrührt, und diejenige, welche man sich mit der Ansetzung und Anstrebung eines Zweckes selbst auferlegt, die beiden Arten der n. ex alio sive ex aliquo extrinseco (↓). 5. n. condicionalis sive condicionata, → n. absoluta. 6. n. consequentis (cg. I. 67; verit. 24. 1 ad 13; 1 sent. 38. 1. 5 ob. 4) = die Notwendigkeit der Folge oder die Notwendigkeit, mit welcher sich etwas aus einem andern als aus seinem Grunde ergibt (ex praescientia Dei non potest concludi, quod actus nostri sint necessarii necessitate absoluta, quae dicitur necessitas consequentis, verit. 24. 1 ad 13); vgl. n. consequentiae sub b. 7. n. ex alio sive ex aliquo extrinseco & n. naturae sive naturalis sive naturalis inclinationis sive naturalis ordinis (th. I. 19. 4 c; 82. 1 c; 103. 1 ad 3; III. 14. 2 c; cg. I. 19. & 20; II. 3, 23, 26 & 30; III. 1, 64 & 138/139; 1 sent. 6. 1. 3 ad 1; pot. 3. 15 ad 11 & 18; verit. 22. 5 c; 2 cael. 1 f) = die von etwas Anderm herrührende oder äußere (vgl. n. coactionis) und die innere oder Naturnotwendigkeit (quae consequitur principia naturalia, puta formam, sicut necessarium est ignem calefacere, vel materiam, sicut necessarium est corpus ex contrariis compositum dissolvi, th. III. 14. 2 c). 8. n. ex aliquo extrinseco, → n. ex alio. 9. n. ex condicione finis, → n. coactionis. 10. n. ex fine, ≈ . 11. n. ex obligatione praecepti (ib. II. II. 58. 3 ad 2) = die aus der Auferlegung eines Gebotes herrührende Notwendigkeit (quando scilicet aliquis non potest consequi finem virtutis, nisi hoc facit, ib.). 12. n. ex suppositione, → n. absoluta. 13. n. ex suppositione finis, → n. coactionis. 14. n. finis, ≈ . 15. n. formae & n. materiae (ib. III. 14. 2 c; cg. II. 30; III. 2; 2 phys. 15 a) = die Notwendigkeit der Form und die der Materie oder die Notwendigkeit, welche aus der Form, und diejenige, welche aus der Materie eines Dinges entspringt (sive materiali, sicut cum dicimus, quod omne compositum ex contrariis necesse est corrumpi, sive formali, sicut cum dicimus, quod necesse est, triangulum habere tres angulos aequales duobus rectis, th. I. 82. 1 c); vgl. n. naturae. 16. n. immutabilitatis (3 sent. 20. 1. 1. 3 c) = die Notwendigkeit infolge der Unveränderlichkeit. 17. n. iuris sive iustitiae (cg. II. 28; 1 sent. 43. 2. 2 c) = die Notwendigkeit des Rechts oder der Gerechtigkeit, m. a. W. die Verpflichtung, welche von der Gerechtigkeit auferlegt wird. 18. n. iustitiae, → n. iuris. 19. n. liberae voluntatis (th. II. II. 186. 5 ad 5) = die Notwendigkeit des freien Wollens oder die Notwendigkeit, welche man sich aus freien Stücken selbst auferlegt. 20. n. materiae, → n. formae. 21. n. mortis sive moriendi (ib. III. 14. 2 c; cg. IV. 50) = die Notwendigkeit des Todes oder des Sterbens. 22. n. moriendi, → n. mortis. 23. n. naturae, → n. ex alio. 24. n. naturalis, ≈ . 25. n. naturalis inclinationis sive n. naturalis ordinis, ≈ . 26. n. oboedientiae sive oboedientiam consequens & n. voti (th. II. II. 186. 5 ad 5; cg. III. 138/139) = die Notwendigkeit des (freiwilligen) Gehorsams und die des Gelübdes (necessitas observandi, quae quis vovit, aut oboediendi ei, cui se supposuit, cg. III. 138/139), m. a. W. die Notwendigkeit, welche das Gelübde des freiwilligen Gehorsams gegen einen Ordensobern, und diejenige, welche ein Gelübde überhaupt auferlegt. 27. n. ordinis (ib. II. 36) = die Notwendigkeit der Hinordnung zu etwas; vgl. n. ordinis sub b. 28. n. principii (ib. 30) = die Notwendigkeit des Prinzips oder die Notwendigkeit, welche der wirkenden Ursache innewohnt und sie in ihrem Wirken beherrscht. 29. n. principiorum essentialium (ib.) = die von den innern oder Wesensprinzipien (principium formale et materiale, th. I. 82. 1 c) eines Dinges herstammende Notwendigkeit. 30. n. scientiae & n. voluntatis (cg. II. 26 & 27) = die Notwendigkeit, welche dem Wirken eines Wesens von seinem Wissen, und diejenige, welche ihm von seinem Wollen auferlegt wird. 31. n. suppositionis, → n. absoluta. 32. n. violenta sive violentiae, → n. coactionis. 33. n. voluntatis, → n. scientiae. 34. n. voti, → n. oboedientiae.

b) logische Notwendigkeit, d. i. die Notwendigkeit auf dem Gebiete des gedachten Seins oder des Denkens, m. a. W. die Notwendigkeit des Wahr- oder Richtig-Seins (vgl. necessarius sub b), gleichfalls das Gegenteil von contingentia (←): ex necessitate argumentando, th. I. 1. 8 ad 2; haberet necessitatem, quod dicitur, ib. 66. 2 c; de necessitate habetur, cg. I. 97; non sequitur conclusio de necessitate (vgl. maior sub c), ib. III. 86; sed haec necessitatem non habent, 1 cael. 6 a; per necessitates i. e. per necessarias rationes, ib. 17 c; vgl. 2 cael. 7 d.

Zu cognoscere per modum necessitatis → cognoscere sub b; zu concludere de n. → concludere sub d; zu conclusio de n. → conclusio sub b; zu intelligere per modum n. → intelligere sub a; zu maior de n. → maior sub d; zu propositio n. → propositio sub b; zu scire ex n. → scire sub b; zu verum ex n. → verus sub a.

Arten der necessitas in diesem Sinne sind: 1. necessitas absoluta & n. condicionata (verit. 24. 1 ad 13; vgl. cg. I. 13 & 67; 7 phys. 1 b) = die unbedingte und die bedingte Notwendigkeit; vgl. n. absoluta sub a & c. 2. n. condicionata, → n. absoluta. 3. n. consequentiae (cg. I. 67; 1 sent. 38. 1. 5 ob. 4; verit. 24. 1 ad 13; 1 anal. 14 c) = die Notwendigkeit der Abfolge oder Folgerung, m. a. W. die Notwendigkeit, mit welcher die conclusio eines Schlusses aus dessen Prämissen oder der Nachsatz eines Bedingungssatzes aus dessen Vordersatz (vgl. cg. I. 13; 7 phys. 1 b) sich ergibt; vgl. n. consequentis sub a. 4. n. ordinis (cg. II. 36) = die Notwendigkeit der Hinordnung, nämlich des Prädikats zum Subjekte eines Satzes; vgl. n. ordinis sub a.

c) Not, Notdurft, Bedürfnis: necessitatem patienti, th. I. II. 66. 3 c; subvenitur homini in suis necessitatibus, ib. 95. 1 c; vgl. ib. II. II. 72. 1 ad 3; exteriores res ad necessitatem homini deserviant, cg. III. 121.

Zu commutatio necessitatis → commutatio sub b.

Hier sind als Arten der necessitas anzuführen: 1. necessitas absoluta & n. condicionata (4 sent. 15. 2. 1. 4 c) = das schlechthinige oder unbedingte und das bedingte Bedürfnis (quae est, cum quis indiget aliquo ad sui status decentem conservationem, ib.); vgl. n. absoluta sub a & b. 2. n. communis & n. specialis (ib. 3. 1 c) = das allgemeine und das besondere Bedürfnis. 3. n. condicionata, → n. absoluta. 4. n. corporalis sive corporis (th. I. 96. 1 ad 3; 4 sent. 15. 2. 3. 1 c) = das körperliche Bedürfnis. 5. n. corporis, → n. corporalis. 6. n. extrema sive ultima (4 sent. 15. 2. 1. 4 ad 2 & 4. 2 ob. 2 & 5. 1 c) = die äußerste Not. 7. n. rei familiaris (cg. I. 4) = das häusliche Bedürfnis. 8. n. specialis, → n. communis. 9. n. ultima, → n. extrema. 10. n. vitae sive vitae humanae sive vitae temporalis (th. I. II. 105. 4 c; II. II. 2. 4 c; 141. 6 ad 2; cg. III. 122) = das Bedürfnis des Lebens d. i. des menschlichen Lebens in dieser Zeit. 11. n. vitae humanae, → n. vitae. 12. n. vitae temporalis, ≈ .