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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): notitia

notitia

a) Gekannt-Sein, Bekannt-Sein: gloria nihil aliud est, quam clara notitia cum laude, th. I. II. 2. 3 c.

b) Kenntnis, Erkenntnis, Kunde, synonym mit scientia (← sub b): notitia quattuor modis accipi potest, primo pro ipsa natura cognoscitiva, secundo pro potentia cognitiva, tertio pro habitu cognoscitivo, quarto pro ipso cognitionis actu, quodl. 7. 1. 4 c; cum ergo dicitur, quod verbum est notitia, non accipitur notitia pro actu intellectus cognoscentis, vel pro aliquo eius habitu, sed pro eo, quod intellectus concipit cognoscendo, th. I. 34. 1 ad 2.

Zu cognitio notitiae → cognitio sub a; zu scientia simplicis n. → scientia sub b.

Als Arten der notitia gehören hierher: 1. notitia actualis (mal. 16. 6 ad 4; verit. 4. 2 ad 1; 10. 8 ad 5) = die in einer Tätigkeit bestehende Kenntnis, der Gegensatz zu n. habitualis d. i. der zuständlich gewordenen Kenntnis; vgl. verit. 10. 8 ad 5 & 11. 2. n. approbationis, n. simplex sive simplicis intelligentiae & n. visionis (cg. I. 66; 3 sent. 3. 1. 1. 2 ad 2; 4 sent. 49. 2. 5 c; verit. 3. 3 ad 8; comp. 1. 24; Ps. 1 c) = die mit einer Gutheißung oder Zustimmung des Willens verbundene Erkenntnis, die einfache Erkenntnis oder die Erkenntnis nach Weise des einfachen übersinnlichen Vorstellens und die Erkenntnis nach Weise des Schauens oder der Anschauung (ea vero, quae sunt praesentia, praeterita vel futura nobis, cognoscit Deus, secundum quod sunt in sua potentia et in propriis causis et in seipsis, et horum cognitio dicitur notitia visionis, cg. I. 66). 3. n. architectonica sive dominativa sive principativa (6 eth. 7 a) = die meisternde oder beherrschende oder übergeordnete Erkenntnis. 4. n. completa (cg. I. 14) = die vollständige Kenntnis. 5. n. comprehensionis (th. III. 10. 1 ob. 1) = die Erkenntnis des Umfassens oder Begreifens. 6. n. dominativa, → n. architectonica. 7. n. experimentalis (ib. I. 43. 5 ad 2; I. II. 112. 5 ad 5) = die Erfahrungserkenntnis, quae est per exhibitionem operis, ib. I. II. 112. 5 ad 5. 8. n. mentis & n. sensitiva (verit. 17. 1 c; quodl. 7. 1. 4 a) = die geistige und die sinnliche Erkenntnis. 9. n. naturalis (th. I. 84. 3 c) = die natürliche Erkenntnis. 10. n. praedestinationis (ib. III. 27. 2 ad 1) = die Kenntnis der Vorherbestimmung, m. a. W. die mit der Vorherbestimmung verbundene Erkenntnis Gottes. 11. n. principativa, → n. architectonica. 12. n. privilegiata (ib. I. II. 112. 5 ad 4) = die vorrechtliche oder ein Vorrecht bildende Erkenntnis. 13. n. sensitiva, → n. mentis. 14. n. simplex, → n. approbationis. 15. n. simplicis intelligentiae, ≈ . 16. n. visionis, ≈ .