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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): operatio

operatio

a) Bewirkung, Hervorbringung: ad operationem miraculorum, th. I. 43. 3 ob. 4; quantum ad hoc ponitur operatio virtutum, ib. I. II. 111. 4 c; vgl. ib. II. II. 174. 3 ad 3; 178. 1 c & ad 1 & 2; pot. 6. 5 ob. 9 & 9 c; verit. 12. 5 c.

b) Tätigkeit im allgemeinen Sinne des Wortes, synonym mit actio, actus (← sub a) und opus (← sub d): operatio dicitur quilibet actus rei, etiamsi exterius non transeat, sicut intelligere est operatio intellectus, 2 sent. 12 exp.; operatio est ultimus actus (Wirklichkeit) operantis, th. I. II. 3. 2 c; operatio est actus (Wirklichkeit) et bonum substantiae operantis, cg. II. 91; operatio est quasi medium inter operans et operatum, 1 sent. 37. 3. 2 ad 3; operatio autem est ultima rei perfectio, 2 cael. 4 c; operatio autem est actus secundus, ib.

Zu communitas operationis → communitas sub a; zu finis o. → finis sub b; zu principium o. → principium; zu unitas o. ↓ & unitas. Perfectio operationis (cg. I. 100; III. 26 & 151; 2 sent. 38. 1. 2 c; 10 eth. 7 a) = die Vollkommenheit einer Tätigkeit (perfectio autem operationis dependet ex quattuor. Primo ex suo genere, ut scilicet sit manens in ipso operante, . . . secundo ex principio operationis, ut sit altissimae potentiae, . . . tertio ex operationis obiecto, . . . quarto ex forma [= Art und Weise] operationis, ut scilicet perfecte, faciliter et delectabiliter operetur, cg. I. 100). Unitas operationis (th. I. 58. 2 c; cg. II. 57) = die Einheit einer Tätigkeit (ad unitatem operationis requiritur unitas obiecti, th. I. 58. 2 c; dico autem operationem unam non ex parte eius, in quod terminatur actio, sed secundum quod egreditur ab agente; multi enim trahentes navim unam actionem faciunt ex parte operati, quod est unum, sed tamen ex parte trahentium sunt multae actiones, quia sunt diversi impulsus ad trahendum, cg. II. 57).

Als Arten der operatio gehören hierher: 1. operatio activa, → o. factiva & o. receptiva. 2. o. actualis (Eph. 4. 5) = die wirkliche oder in Wirklichkeit stattfindende Tätigkeit. 3. o. adquisitiva finis sive factiva finis & o. meritoria finis (th. I. 62. 4 c & 9 ad 1) = die ein Ziel erwerbende oder schaffende und die es verdienende Tätigkeit (est factiva finis, quando finis non excedit virtutem eius, quod operatur propter finem, sicut medicatio est factiva sanitatis, vel est meritoria finis, quando finis excedit virtutem operantis propter finem, unde exspectatur finis ex dono alterius, ib. 4 c). 4. o. animalis (4 sent. 3. 1. 4. 1 ad 2; 2 anim. 18 g; caus. 3 a) = die sensitive Tätigkeit. 5. o. artificialis sive artis & o. naturalis (4 sent. 43. 1. 1. 3 c; virt. 2. 2 c; 6 eth. 3 f) = die künstlerische und die natürliche Tätigkeit (vgl. o. connaturalis o. gloriae & o. violenta) oder die Tätigkeit der Kunst (vgl. ars sub b) und die der Natur. 6. o. artis, → o. artificialis. 7. o. bestialis & o. humana (2 sent. 25. 1. 3 ad 2, 3 & 5; 4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 4) = die tierische oder viehische und die menschliche Tätigkeit. 8. o. civilis (cg. III. 63) = die bürgerliche Tätigkeit oder die Tätigkeit eines Staatsbürgers als solchen. 9. o. communis & o. propria (ib. I. 52; II. 57 & 76; III. 84; IV. 41; 2 cael. 4 c) = die (mehreren Dingen) gemeinsame und die (jedem von ihnen) eigentümliche Tätigkeit. 10. o. completa sive perfecta & o. defectiva sive imperfecta (th. I. 63. 5 c; I. II. 5. 5 ob. 3; cg. I. 82; III. 39 & 42; IV. 21; 4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 4; mal. 16. 6 c; 2 cael. 18 f) = die vollendete oder vollkommene und die mangelhafte oder unvollkommene Tätigkeit. 11. o. coniuncti (qu. anim. 15 ob. 1) = die Tätigkeit des (aus Seele und Leib) Vereinigten oder Zusammengesetzten, der Gegensatz zu o. solius animae d. i. zu derjenigen Tätigkeit, welche an der Seele allein ihr Subjekt hat. 12. o. connaturalis sive naturalis & o. miraculosa sive supernaturalis (th. I. 94. 4 ad 2; II. II. 141. 4 c; cg. II. 76; 4 sent. 43. 1. 1. 3 c; pot. 6. 5 c; virt. 1. 1 ob. 11) = die mit der Natur eines Dinges übereinstimmende oder naturgemäße (vgl. o. artificialis, o. gloriae & o. violenta) und die wunderbare oder übernatürliche Tätigkeit. 13. o. continua & o. intercisa (1 sent. 37. 1. 1 c) = die zusammenhängende oder ununterbrochene und die unterbrochene Tätigkeit. 14. o. corporalis (cg. III. 87) = die körperliche Tätigkeit. 15. o. debita (th. I. 48. 5 c; virt. 2. 2 c) = die sich gebührende oder gehörende Tätigkeit. 16. o. defectiva, → o. completa. 17. o. exiens ab ipso operante sive exterior sive transiens & o. manens in operante sive intrinseca (th. I. 14 pr. & 4 ad 1; I. II. 13. 5 ad 1; II. II. 181. 1 c; cg. I. 100; II. 1; pot. 9. 9 ad 19 & 10. 1 c; 2 Cant. 7; 1 eth. 1 c) = die aus dem tätigen Dinge heraustretende oder äußere und die innerhalb desselben verbleibende oder innere Tätigkeit (est autem duplex rei operatio, . . . una quidem, quae in ipso operante manet et est ipsius operantis perfectio, ut sentire, intelligere et velle, alia vero, quae in exteriorem rem transit, quae est perfectio facti, quod per ipsam constituitur, ut calefacere, secare et aedificare, cg. II. 1). 18. o. expedita sive non impedita & o. impedita (th. I. II. 31. 1 ad 1; cg. III. 141) = die freie oder unbehinderte und die behinderte Tätigkeit. 19. o. exterior, → o. exiens. 20. o. extranea (4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 4) = die fremde oder fremdartige Tätigkeit. 21. o. factiva & o. activa (6 eth. 2 h) = die in einem Wirken oder Hervorbringen und die in einem Tun oder Handeln bestehende Tätigkeit; vgl. o. receptiva. 22. o. factiva finis, → o. adquisitiva finis. 23. o. formaliter bona & o. materialiter bona (3 sent. 23. 2. 4. 1 c) = die der Form nach und die der Materie nach gute Tätigkeit (operatio potest dici bona vel formaliter, inquantum procedit ex potentia, quae movetur in bonum secundum rationem boni, vel materialiter, secundum quod est congrua et connaturalis potentiae, ib.). 24. o. gloriae & o. naturae (2 sent. 6. 1. 3 c) = die Tätigkeit in der Herrlichkeit des Himmels und die im Zustande der Natur oder des natürlichen Seins (vgl. o. artificialis, o. connaturalis & o. violenta). 25. o. hierarchica (4 sent. 13. 1. 2. 6 ob. 1) = die hierarchische oder von dem Gliede einer Hierarchie als solchem verrichtete Tätigkeit; vgl. actio hierarchica unter actio sub a. 26. o. humana, → o. bestialis. 27. o. impedita, → o. expedita. 28. o. imperfecta, → o. completa. 29. o. intellectiva sive intelligibilis & o. sensitiva sive sensibilis (th. I. 27. 2 ad 2; I. II. 3. 3 a; cg. I. 97; 2 cael. 18 f) = die übersinnliche (vgl. o. intellectualis) und die sinnliche Tätigkeit. 30. o. intellectualis (th. I. 14. 5 ad 3; 26. 2 c; 112. 1 ad 1; cg. I. 46, 56, 68 & 100; II. 46) = die vernünftige Tätigkeit (aliqua operatio dupliciter dicitur intellectualis. Uno modo quasi in ipso intellectu consistens, ut contemplatio, . . . Alio modo dicitur aliqua actio intellectualis, quia est ab aliquo intellectu regulata et imperata, th. I. 112. 1 ad 1). 31. o. intercisa, → o. continua. 32. o. intrinseca, → o. exiens. 33. o. manens, ≈ . 34. o. manualis sive manuum (quodl. 7. 7. 17 c) = die Handtätigkeit oder Handarbeit oder die Hantierung (per operationem manualem intelligitur non solum, quod manibus fit, sed quocumque corporali instrumento, et breviter quodcumque officium homo agit, de quo licite possit victum adquirere, sub labore manuum comprehenditur, ib.). 35. o. manuum, → o. manualis. 36. o. materialiter bona, → o. formaliter bona. 37. o. meritoria (th. I. II. 5. 7 c; virt. 1. 1 ob. 11) = die verdienstliche Tätigkeit. 38. o. meritoria finis, → o. adquisitiva finis. 39. o. miraculosa, → o. connaturalis. 40. o. moralis (cg. III. 34) = die sittliche Tätigkeit. 41. o. naturae, → o. gloriae. 42. o. naturalis, → o. artificialis, o. connaturalis, o. gloriae & o. violenta. 43. o. naturalis secundum quid & o. naturalis simpliciter (4 sent. 43. 1. 1. 3 c) = die in gewisser Hinsicht oder beziehungsweise natürliche Tätigkeit (inquantum scilicet perducit ad id, quod secundum naturam est, ib.) und die einfachhin oder schlechtweg natürliche Tätigkeit. 44. o. naturalis simpliciter, → o. naturalis secundum quid. 45. o. non recta & o. recta (th. I. 63. 5 ob. 4; cg. II. 83) = die nicht richtig und die richtig beschaffene Tätigkeit. 46. o. nutritiva (2 cael. 18 f) = die vegetative Tätigkeit. 47. o. perfecta, → o. completa. 48. o. personalis (1 sent. 29. 1. 4 ad 2) = die persönliche oder von einer Person ausgehende Tätigkeit. 49. o. propria, → o. communis. 50. o. receptiva & o. activa (ib. 15. 5. 2 ad 4) = die in einem Aufnehmen oder Empfangen und die in einem Verleihen oder Geben bestehende Tätigkeit. 51. o. recta, → o. non recta. 52. o. sensibilis sive sensitiva, → o. intelligibilis. 53. o. simplex (th. I. 20. 1 ad 1; cg. I. 90; II. 81) = die einfache d. i. ohne Mitwirkung eines körperlichen Organs zustande kommende Tätigkeit. 54. o. studiosa (cg. III. 25) = die ernste oder ernstliche Tätigkeit, der Gegensatz zu actio ludicra (→ actio sub a). 55. o. supererogationis (3 sent. 34 exp. 1) = die über das Verlangte hinausgehende Tätigkeit. 56. o. supernaturalis, → o. connaturalis. 57. o. theandrica (unio. 5 ad 1) = die gottmenschliche Tätigkeit (operatio Christi secundum humanitatem dicitur theandrica id est deivirilis, inquantum humanitas Christi agebat in virtute divina, ib.). 58. o. transiens, → o. exiens. 59. o. violenta & o. naturalis (4 sent. 43. 1. 1. 3 c) = die gewaltsame oder naturwidrige und die natürliche oder naturgemäße Tätigkeit. 60. o. virtualis (virt. 2. 2 c) = die tugendhafte Tätigkeit. 61. o. vitae sive vitalis (th. I. 18. 1 ad 1 & 2 ad 1; 75. 1 c; 4 sent. 3. 1. 4. 1 ad 2; 2 anim. 5 a) = die Lebenstätigkeit. 62. o. vitalis, → o. vitae.

Cuiuslibet rei finis est sua perfectissima operatio (4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 4), oder: omnis res est propter suam operationem (2 cael. 4 k), oder: quaelibet res est propter suam operationem (th. III. 9. 1 c; cg. III. 113), oder: res unaquaeque dicitur esse propter suam operationem (th. I. II. 3. 2 c), oder: unumquodque, quod habet propriam operationem, est propter suam operationem (2 cael. 4 c), die Übersetzung des aristotelischen Ausspruchs: ἕκαστόν ἐστιν, ὧν ἐστιν ἔργον, ἕνεκα τοῦ ἔργου (De caelo II. 3, 286. a. 8-9) = jegliches Ding, welches eine eigentümliche Tätigkeit besitzt, ist wegen dieser Tätigkeit da, hat in ihr seinen Zweck, und zwar in der vollkommensten (quaelibet enim res appetit suam perfectionem sicut suum finem, operatio autem est ultima rei perfectio, vel saltem ipsum operatum in his, in quibus est aliquod opus praeter operationem, 2 cael. 4 c; vgl. 1 eth. 1 c & d). Eius est habitus, cuius est operatio, → habitus sub d. Modus operationis consequitur formam, quae est operationis principium (cg. III. 58) = die Weise der Tätigkeit richtet sich nach der Form, welche das Prinzip der Tätigkeit ist. Omnis operatio est individuorum distinctorum (1 sent. 26. 2. 2 c) = jede Tätigkeit bringt bestimmte Einzeldinge zustande; vgl. 1 met. 1 g. Omnis operatio specificatur per formam, quae est principium operationis (th. I. 14. 5 ad 3), oder: operatio non recipit speciem ab operante, sed a principio operationis (verit. 20. 1 ad 2), oder: operationes distinguuntur ad invicem penes terminos et principia (1 sent. 13. 1. 2 ob. 3) = jede Tätigkeit erhält ihre besondere Art durch die Form, welche das Prinzip der Tätigkeit ist, so dass also die Tätigkeiten voneinander nach ihren Objekten und nach ihren Vermögen unterschieden werden. Omnis potentia reducitur ad operationem sicut ad perfectionem propriam, → potentia sub b. Omnis res est propter suam operationem, ↑: Cuiuslibet rei finis etc. Operatio est in particularibus (cg. III. 6; 3 anim. 16 e), oder: Operationes circa singularia sunt (th. I. II. 6 pr.; 77. 2 ad 1) = die Tätigkeiten kommen an einzelnen Dingen zustande. Operationes distinguuntur ad invicem penes terminos et principia, ↑: Omnis operatio specificatur etc. Operatio non recipit speciem ab operante, sed a principio operationis, ≈ .Operatio rei demonstrat substantiam et esse ipsius (cg. II. 79) = die Tätigkeit einer Sache offenbart die Wesenheit und das eigentümliche Sein derselben. Operatio rei sequitur formam ipsius (ib. III. 84), oder: propria operatio rei sequitur sive consequitur propriam ipsius naturam (ib. II. 79; III. 84), oder: operatio substantiam sequitur (ib. III. 42) = die eigentümliche Tätigkeit eines Dinges richtet sich nach seiner Form oder nach seiner Natur und Wesenheit. Operatio substantiam sequitur, ↑: Operatio rei sequitur etc. Oportet quod eius sit potentia sicut subiecti, cuius est operatio, → potentia sub b. Propria operatio rei sequitur sive consequitur propriam ipsius naturam, ↑: Operatio rei sequitur etc. Quaelibet res est propter suam operationem, ↑: Cuiuslibet rei finis etc. Res unaquaeque dicitur esse propter suam operationem, ≈ . Unumquodque, quod habet propriam operationem, est propter suam operationem, ≈ .

c) immanente Tätigkeit (= operatio manens in operante, → sub b), ebenfalls synonym mit actio (← sub b): tales actiones (quae in exteriorem materiam non transeunt), quae proprie operationes dicuntur, in ipsis operantibus tantum sunt, 1 sent. 40. 1. 1 ad 1; vgl. verit. 8. 6 c; 7 met. 6 k.