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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): oratio

oratio

a) Rede im allgemeinen Sinne des Wortes: oratio dicitur quasi oris ratio, unde ex suo nomine oratio significat expressionem alicuius actus rationis per effectum oris. Habet autem ratio duos actus, etiam secundum quod est speculativa. Primus est componere et dividere, et iste actus rationis exprimitur ore per orationem, quem Philosophus in I. Perihermeneias (c. 4) describit. Secundus actus rationis est discurrere de uno in aliud innotescendi causa, et secundum hoc syllogismus oratio quaedam dicitur. Et quia sermones rhetorici, qui conciones dicuntur, continent argumentationes ad persuadendum accommodatas, inde est, quod etiam orationes dicuntur et rhetores oratores, 4 sent. 15. 4. 1. 1 c.

Als Arten der oratio gehören hierher: 1. oratio dialectica sive disputativa (1 anal. 1 c) = die etwas durchsprechende oder das Für und Wider eine Sache vorbringende Rede. 2. o. disputativa, → o. dialectica. 3. o. rhetorica (4 sent. 15. 4. 3. 2 c) = die rednerische Rede.

b) Rede im Sinne der Grammatik und Logik, synonym mit dictio (← sub b), locutio (← sub c) und ratio (← sub r): oratio, quae est genus enuntiationis (welche die übergeordnete Gattung der enuntiatio ist), 1 perih. 1 a; vgl. ib. 4 a & 6 a; oratio significat ipsam conceptionem compositam, ib. 4 b; vgl. ib. 6 a; oratio est vox significativa, . . . cuius partium aliquid significativum est separatim, . . . ut dictio, non ut affirmatio . . . ad placitum, ib. 6 a & d; vgl. 2 anim. 18 a.

Arten der oratio in diesem Sinne sind: 1. oratio composita & o. simplex (1 perih. 1 a, 6 a & 8 b; 4 sent. 8. 2. 3 ad 7) = die zusammengesetzte und die einfache Rede, welche letztere bloß aus einem nomen und einem verbum besteht. 2. o. deprecativa, o. optativa, o. enuntiativa sive iudicativa sive suppositiva, o. imperativa, o. interrogativa, o. dubitativa & o. vocativa (1 perih. 1 a & 7 b; th. III. 84. 3 ob. 1; 4 sent. 23. 1. 4. 2 ob. 1 & c) = die bittende (welche einen höher Gestellten ad exequendum in opere veranlassen soll, 1 perih. 7 b), die wünschende (optativa ad deprecativam reducitur, ib.), die verkündende oder anzeigende oder unterstellende (ipsa sola absolute significat conceptum intellectus, in quo est verum et falsum, ib.), die befehlende (welche einen niedriger Stehenden zum Handeln bewegen soll, ib.), die fragende (ad respondendum voce an jemanden gerichtet, ib.), die zweifelnde (dubitativa autem ad interrogativam reducitur, ib.) und die anrufende Rede (ad attendendum mente an jemanden gerichtet, ib.). 3. o. dubitativa, → o. deprecativa. 4. o. enuntiativa, ≈ . 5. o. falsa & o. vera (th. I. 16. 1 ob. 3 & c; cg. II. 12; 1 perih. 7 a) = die falsche und die wahre Rede (dicitur oratio vera, inquantum est signum intellectus veri, th. I. 16. 1 c). 6. o. imperativa, → o. deprecativa. 7. o. imperfecta & o. perfecta (1 perih. 5 g, 6 a, 7 b & 8 b) = die unvollkommene und die vollkommene Rede (→ o. perfecta sub c) oder der Satz. 8. o. indicativa, → o. deprecativa. 9. o. interrogativa, ≈ . 10. o. optativa, ≈ . 11. o. perfecta, → o. imperfecta. 12. o. significans quod quid est res (cg. III. 49) = die das Wesen einer Sache angebende Rede. 13. o. simplex, → o. composita. 14. o. suppositiva, → o. deprecativa. 15. o. vera, → o. falsa. 16. o. vocativa, → o. deprecativa.

c) Gebet: quia orationes istae (→ sub a), praecipue quantum ad genus causarum, quod iudiciale dicitur, ordinantur ad hoc quod aliquid a iudice petamus, unde et in iure advocationes postulationes dicuntur, ideo translatum est ulterius hoc nomen ad significandam petitionem, quam Deo aliquis facit velut iudici, qui habet curam nostrorum actuum, 4 sent. 15. 4. 1. 1 c; nunc loquimur de oratione, prout significat quandam deprecationem vel petitionem, th. II. II. 83. 1 c; oratio est ascensus mentis ad Deum, Col. 1. 3; oratio est quaedam explicatio propriae voluntatis apud Deum, ut eam impleat, th. III. 21. 1 c; vgl. ib. II. II. 83. 1 c ­ 17 c; cg. III. 95 & 155; comp. 1. 233; debet enim esse oratio secura, recta, ordinata, devota et humilis, orat. pr.

Zu via orationis → via sub a; zu votum o. → votum sub a.

Hierher gehören als Arten: 1. oratio bona sive perfecta (Ioan. 16. 6 b; Eph. 6. 5) = das gute oder vollkommene (vgl. o. perfecta sub b) Gebet. 2. o. communis & o. singularis (th. II. II. 83. 12 c) = das gemeinsame oder allgemeine und das Einzelgebet (communis quidem oratio est, quae per ministros ecclesiae in personas totius fidelis populi Deo offertur, . . . Oratio vero singularis est, quae offertur a singulari persona cuiuscumque sive pro se sive pro aliis orantis, ib.; vgl. o. privata). 3. o. dominica (orat. pr.; comp. 2. 3) = das Gebet des Herrn. 4. o. expressa & o. interpretativa (4 sent. 45. 3. 3 c) = das in Worten ausgedrückte Gebet und das als Gebet Ausgelegte. 5. o. exterior sive vocalis & o. interior sive mentalis sive mentis (th. II. II. 83. 12 c; 4 sent. 15. 4. 1. 1 ob. 4 & ad 2 & 2. 1 c) = das äußere oder mündliche und das innere oder geistige Gebet. 6. o. impetrativa, o. meritoria & o. satisfactoria (th. II. II. 12 c, 15 c & 16 ad 2; 4 sent. 15. 4. 7. 1 ob. 1 & 2 ob. 1 ­ a; pot. 6. 9 ad 5) = das etwas erlangende, das verdienstliche und das genugtuende Gebet. 7. o. interior, → o. exterior. 8. o. interpretativa, → o. expressa. 9. o. mentalis, → o. exterior. 10. o. mentis, ≈ . 11. o. meritoria, → o. impetrativa. 12. o. perfecta, → o. bona. 13. o. privata & o. publica (th. II. II. 187. 3 ad 3; 4 sent. 15. 4. 2. 1 c; 1 Cor. 14. 3) = das private und das öffentliche Gebet (una est privata, quando scilicet quis orat in seipso et pro se, alia publica, quando quis orat coram populo et pro aliis, 1 Cor. 14. 3; vgl. o. communis). 14. o. publica, → o. privata. 15. o. satisfactoria, → o. impetrativa. 16. o. singularis, → o. communis. 17. o. vocalis, → o. exterior.