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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): ordo

ordo

a) Ordnung, Gliederung, Abstufung, Rangfolge, synonym mit ordinatio (← sub b): ordo in ratione (Begriff) sua includit tria, scilicet rationem (Beziehung) prioris et posterioris, . . . Includit etiam distinctionem, quia non est ordo aliquorum, nisi distinctorum. Sed hoc magis praesupponit nomen ordinis, quam significet. Includit etiam tertio rationem ordinis, ex qua etiam ordo in speciem trahitur, 1 sent. 20. 1. 3. 1 c; ad ordinem tria concurrunt, primo quidem distinctio cum convenientia, secundo cooperatio, tertio finis, nom. 4. 1; omnis autem ordo proportio quaedam est, 8 phys. 3 c; qui (sc. ordo determinatus) nihil aliud est, quam determinata relatio partium ad invicem, 11 met. 12 a; ordo semper dicitur per comparationem ad aliquod principium, th. I. 42. 3 c.

Zu bonum secundum naturalem ordinem → bonus sub b; zu consonantia o. → consonantia sub b; zu distinctio secundum o. → distinctio sub b; zu necessitas naturalis o. → necessitas sub a; zu primum in o. aliquo → primus; zu prius o. sive in o. sive secundum o. → prior sub a; zu unitas o. → unitas; zu unum o. sive secundum o. → unus.

Per ordinem (th. I. 18. 3 c; cg. I. 13 & 14; 4 sent. 6. 2. 1. 3 c) = der Ordnung gemäß oder der Reihe nach.

Als Arten des ordo gehören hierher: 1. Ordo agentium sive causarum & o. finium (th. I. II. 1. 4 c; 109. 6 c; cg. III. 73) = die Ordnung der hervorbringenden und die der Zweckursachen. 2. o. apprehensionis (1 cael. pr.) = die Ordnung der Auffassung oder Erkenntnis. 3. o. caelestis hierarchiae & o. ecclesiae sive ecclesiasticae hierarchiae (4 sent. 13. 1. 1. 1 c & 2 ad 1; perf. 23. & 24) = die Ordnung der himmlischen und die der kirchlichen Hierarchie. 4. o. causae formalis sive formae & o. causae materialis sive materiae (th. II. II. 17. 8 c; III. 62. 6 ad 3; 70. 4 c; cg. II. 30) = die Ordnung der formalen Ursache oder der Form und die der materialen Ursache oder der Materie, m. a. W. die Ordnung, welche für die Form, und diejenige, welche für die Materie eines Dinges gilt. 5. o. causae materialis, → o. causae formalis. 6. o. causarum, → o. agentium. 7. o. compositionis & o. resolutorius (1 cael. pr.; 2 cael. 4 m) = die Ordnung der Zusammensetzung und die der Auflösung. 8. o. consecutionis sive executionis & o. intentionis (th. I. II. 1. 4 c; 25. 2 c; 84. 2 c; 1 cael. pr.) = die Ordnung in der Erreichung oder Ausführung und die in der Beabsichtigung. 9. o. debitus (7 phys. 6 g) = die sein sollende oder sich gebührende Ordnung. 10. o. dignitatis sive secundum dignitatem, o. durationis & o. secundum locum sive localis (1 sent. 20. 1. 3. 1 c; pot. 3. 18 ob. 18; mal. 16. 7 c) = die Ordnung der Würde nach, die der Dauer nach und die dem Orte nach. 11. o. durationis, → o. dignitatis. 12. o. ecclesiae, → o. caelestis hierarchiae. 13. o. ecclesiasticae hierarchiae, ≈ . 14. o. ecclesiasticus & o. politicus (th. I. II. 111. 5 ad 1; nom. 1. 1) = die kirchliche und die staatliche Ordnung. 15. o. essentiae sive essentialis (th. I. 42. 3 ob. 4 & ad 4; pot. 6. 1 ob. 20) = die Ordnung der Wesenheit oder die wesentliche Ordnung. 16. o. essentialis, → o. essentiae. 17. o. executionis, → o. consecutionis. 18. o. finium, → o. agentium. 19. o. formae, → o. causae formalis. 20. o. generationis et temporis sive secundum viam generationis et temporis & o. naturae sive intentionis naturae sive perfectionis (th. I. 77. 4 c; 85. 3 ad 1; I. II. 62. 4 c; 83. 2 ad 3; II. II. 17. 8 c; III. 6. 1 c; 1 sent. 12. 1. 1 c; 20. 1. 3. 1 c; verit. 9. 3 ad 6; quodl. 5. 10. 19 c; 1 cael. pr.) = die Ordnung dem Entstehen und der Zeit nach oder gemäß dem Wege des zeitlichen Entstehens (prout ex imperfecto ad perfectum venitur, th. I. 77. 4 c) und die Ordnung gemäß der Natur oder der Naturbeabsichtigung oder der Vollkommenheit eines Wesens (prout perfecta sunt naturaliter imperfectis priora, ib.). 21. o. hierarchicus (verit. 9. 5 ob. 6) = die hierarchische Ordnung. 22. o. intentionis, → o. consecutionis. 23. o. intentionis naturae, → o. generationis. 24. o. iustitiae (th. I. 109. 2 ob. 1) = die der Gerechtigkeit entsprechende Ordnung. 25. o. localis, → o. dignitatis. 26. o. materiae, → o. causae formalis. 27. o. naturae, → o. generationis, o. naturalis & o. originis. 28. o. naturalis sive naturae & o. rationis rectae (ib. I. II. 87. 1 c; II. II. 154. 12 ad 1; cg. III. 10; pot. 10. 3 c; quodl. 1. 2. 2 c) = die natürliche Ordnung oder die Ordnung der (von Gott geschaffenen) Natur und die der recht beschaffenen (menschlichen) Vernunft. 29. o. originis sive secundum originem sive naturae (th. I. 41. 1 ad 2; 42. 3 c; 1 sent. 20. 1. 3. 1 c; pot. 10. 3 c) = die Ordnung dem Ursprung oder der Geburt nach (non quo alter sit prius altero, sed quo alter est ex altero, th. I. 42. 3 c). 30. o. particularis & o. universalis (ib. I. II. 87. 1 c; cg. III. 96 & 98) = die besondere und die allgemeine Ordnung. 31. o. per accidens sive secundum accidens & o. per se (th. I. II. 1. 4 c; spir. 8 c) = die Ordnung eines Dinges mit Bezug auf etwas ihm nebenbei Zukommendes und diejenige, welche mit Bezug auf es selbst und seine eigene Natur stattfindet (in omnibus individuis unius speciei non est ordo nisi secundum accidens, conveniunt enim in natura et differunt secundum principia individuantia et diversa accidentia, quae per accidens se habent ad naturam speciei; quae autem specie differunt, ordinem habent per se et secundum essentialia principia, spir. 8 c). 32. o. perfectionis, → o. generationis. 33. o. per se, → o. per accidens. 34. o. politicus, → o. ecclesiasticus. 35. o. praeposterus & o. rectus (cg. IV. 83; 4 sent. 49. 5. 2. 3 c) = die umgekehrte und die richtige Ordnung. 36. o. quem ratio considerando facit in exterioribus rebus quarum ipsa est causa, o. quem ratio considerando facit in operationibus voluntatis, o. quem ratio considerando facit in proprio actu & o. quem ratio non facit sed solum considerat (1 eth. 1 a) = die äußere, (von dem Menschen in den äußern Dingen geschaffene), die moralische, die logische und die ontologische Ordnung. 37. o. quem ratio considerando facit in operationibus voluntatis, → o. quem ratio considerando facit in exterioribus rebus. 38. o. quem ratio considerando facit in proprio actu, ≈ . 39. o. quem ratio non facit sed solum considerat, ≈ . 40. o. rationis rectae, → o. naturalis. 41. o. realis sive secundum rem & o. secundum modum intelligendi tantum (pot. 10. 3 c; quodl. 1. 2. 2 c) = die sachliche oder in den Dingen außerhalb des Denkens vorkommende (ordo in rebus, th. I. 21. 1 ad 3; 1 eth. 1 a) und die in Gedanken vorgestellte Ordnung. 42. o. rectus, → o. praeposterus. 43. o. resolutorius, → o. compositionis. 44. o. retrogradus (3 phys. 5 g) = die rückwärts schreitende Ordnung. 45. o. secundum accidens, → o. per accidens. 46. o. secundum dignitatem, → o. dignitatis. 47. o. secundum locum, ≈ . 48. o. secundum modum intelligendi tantum, → o. realis. 49. o. secundum originem, → o. originis. 50. o. secundum rem, → o. secundum modum intelligendi tantum. 51. o. secundum viam generationis, → o. generationis. 52. o. secundum viam temporis, ≈ . 53. o. sustentationis (1 cael. pr.) = die Ordnung der Aufrecht-Haltung oder Unterstützung. 54. o. temporis, → o. generationis. 55. o. universalis, → o. particularis. 56. o. universi (th. I. 103. 2 ad 3; cg. I. 78; 1 sent. 44. 1. 2 ad 1 & 4; spir. 8 c; 12 met. 12 b) = die Ordnung des Weltalls.

b) Hinordnung, Beziehung, ebenfalls synonym mit ordinatio (← sub c): ordo dupliciter dicitur. Uno modo ipsa ordinatio comprehendens sub se diversos gradus, th. I. 108. 2 ad 1; ordo potest sumi, . . . secundum quod nominat relationem, quae est inter diversos gradus, ut ordo dicatur ipsa ordinatio, 2 sent. 9. 1. 1 ad 2; vgl. 4 sent. 24. 1. 1. 2 ad 4; actus autem proprie ordinem habeat ad potentiam, th. I. 5. 1 ad 1; ordinem vel aptitudinem ad bonum, ib. 3 ad 3; ordo creaturae ad Deum ut ad principium et causam, ib. 13. 5 c; privat ordinem ad bonum divinum, ib. 19. 9 c; debitus autem ordo ad finem, ib. I. II. 21. 1 c; quadruplex autem ordo in aliquo populo inveniri potest, unus quidem principum populi ad subditos, alius autem subditorum ad invicem, tertius autem eorum, qui sunt de populo, ad extraneos, quartus autem ad domesticos, sicut patris ad filium, uxoris ad virum et domini ad servum, ib. 104. 4 c; de ordine creaturarum in ipsum sicut in finem, cg. I. 9; ad quae diversae sub ipso potestates ordinem habent, ib. 31; nullus ordo aut respectus attenditur (kommt in Betracht) unius ad alterum, ib. 33; secundum ordinem vel respectum ad aliquod unum, ib. 34; in ordine ad quaslibet suas causas, ib. 67; bonum et optimum universi consistit in ordine partium ipsius ad invicem, ib. II. 39; ordo sensitivi ad intellectivum et nutritivi ad sensitivum est sicut ordo potentiae ad actum, ib. 58; in quo importatur (ist eingeschlossen) ordo ad esse, ib. III. 20; bonum universi consistit in duplici ordine, scilicet in ordine partium universi ad invicem et in ordine totius universi ad finem, qui est ipse Deus, sicut etiam est in exercitu ordo partium exercitus ad invicem secundum diversa officia et est ordo ad bonum ducis, quod est victoria, et hic ordo est praecipuus, propter quem est primus ordo, 1 sent. 44. 1. 2 c; vgl. 4 sent. 19. 2. 2. 1 c; th. I. 21. 1 ad 3; 103. 2 ad 3; I. II. 5. 6 ob. 1; cg. I. 78; 12 met. 12 a & b; 1 eth. 1 a.

Zu appetibile in ordine ad aliud → appetibilis; zu bonum o. sive quantum ad o. in finem → bonus sub b; zu debitum ex o. alicuius ad aliquem → debitus sub a; zu impossibile in o. ad aliquid → impossibilis; zu libertas quantum ad o. → libertas sub b; zu potentia in o. ad aliquid → potentia sub c.

Arten des ordo in diesem Sinne sind: ordo congruitatis & o. necessitatis (4 sent. 7. 2. 1. 3 ad 3) = die Hinordnung der Geziemung und die der Notwendigkeit oder die sich geziemende und die notwendige Hinordnung.

c) Ordnungsgebiet, Rangstufe, ebenfalls synonym mit ordinatio (← sub d): alio modo dicitur ordo gradus unus, et sic dicuntur plures ordines unius hierarchiae, th. I. 108. 2 ad 1; ordo potest sumi dupliciter, vel secundum quod nominat unum gradum tantum, sicut, qui sunt unius gradus, dicuntur unius ordinis, 2 sent. 9. 1. 1 ad 2; vgl. 4 sent. 24. 1. 1. 2 ad 4; alio modo potest considerari ordo, secundum quod est officium quoddam respectu quarundam actionum sacrarum, 4 sent. 24. 3. 2. 2 c; etiam in uno ordine angelorum, th. I. 10. 6 c; in civitatibus triplex ordo hominum invenitur; quidam enim sunt supremi, ut optimates, quidam autem sunt infimi, ut vilis populus, quidam autem sunt medii, ut populus honorabilis, ib. 108. 2 c; quod ignorat naturas rerum et per consequens gradum sui ordinis in universo, cg. II. 3; vgl. ib. 17 & 83; III. 20; quae sunt unius ordinis, videntur comparabilia, 7 phys. 7 a.

Hierher gehören als Arten: 1. ordo angelorum (Eph. 1. 7) = die Rangstufe der Engel. 2. o. diaconi, o. sacerdotis sive sacerdotalis sive presbyteri & o. episcopi sive episcopalis (4 sent. 13. 1. 1. 2 c & ad 2 & 4 ad 3; 23. 1. 3. 3 ad 1; perf. 23) = die Rangstufe des Diakons, die des Priesters und die des Bischofs; vgl. o. diaconi sub d. 3. o. episcopalis, → o. diaconi. 4. o. episcopi, ≈ . 5. o. illuminandorum sive illuminativus, o. immundorum sive purgativus & o. perfectorum sive perfectivus (perf. 23) = die Rangstufe der zu Erleuchtenden oder der Erleuchtung, die der Unreinen oder der Reinigung und die der Vollkommenen oder der Vollkommenheit. 6. o. illuminativus, → o. illuminandorum. 7. o. immundorum, ≈ . 8. o. inferior & o. superior (th. I. 61. 4 ad 2; 4 sent. 13. 1. 1. 2 c; 24. 2. 2 ob. 6; mem. 8 g) = die niedere oder untergeordnete und die höhere oder übergeordnete Rangstufe; vgl. o. inferior sub d. 9. o. leviticus (3 sent. 3. 5 exp. 2) = die levitische Rangstufe. 10. o. monachi sive monasticus (relig. 4; perf. 23) = die Rangstufe des Mönches. 11. o. monasticus, → o. monachi. 12. o. perfectivus, → o. illuminandorum. 13. o. perfectorum, ≈ . 14. o. presbyteri, → o. diaconi. 15. o. purgativus, → o. illuminandorum. 16. o. sacerdotalis, → o. diaconi. 17. o. sacerdotis, ≈ . 18. o. superior, → o. inferior.

d) geistliche Weihe, ebenfalls synonym mit ordinatio (← sub e): gradus eminens per potestatem spiritualem ordo nominatur, 4 sent. 24. 1. 1. 2 ad 4; ordo nihil aliud est, quam quidam potestatis gradus in spiritualibus dispensandis, ib. 3. 2. 2 ob. 2; ordo potest accipi dupliciter. Uno modo secundum quod est sacramentum, ib. c; ordo est signaculum quoddam ecclesiae, per quod spiritualis potestas traditur ordinato, ib. 1. 1. 2 ob. 1.

Zu apostasia ordinis → apostasia; zu character o. sive o. sacerdotalis → character sub b; zu clavis o. → clavis sub b; zu potestas o. → potestas sub c; zu sacramentum o. → sacramentum sub c.

Als Arten des ordo sind hier anzuführen: 1. ordo diaconi, o. subdiaconi & o. sacerdotis sive sacerdotalis (th. III. 67. 3 ob. 1 & ad 1; cg. IV. 75; 4 sent. 24. 1. 2. 2 c; 2. 1. 2 c & 3 ob. 5) = die Weihe des Diakons, die des Subdiakons und die des Priesters; vgl. o. diaconi sub c. 2. o. inferior sive minor & o. superior sive maior (cg. IV. 75; 4 sent. 24. 1. 2. 5 c; 24. 2. 2 ad 7-9; 25. 1. 1 c & ad 3) = die (vier) untergeordneten oder niedern und die (drei) übergeordneten oder höhern Weihen; vgl. o. inferior sub c. 3. o. maior, → o. inferior. 4. o. ministrantium & o. principalis (cg. IV. 75) = die Weihe der (dem Priester) dienenden und die Hauptweihe d. i. die Priesterweihe. 5. o. minor, → o. inferior. 6. o. non sacer & o. sacer (ib.; 4 sent. 24. 2. 1. 3 ob. 1 & c; 2. 2 ad 7; 37. 1. 1 c) = die nicht heilige und die heilige Weihe (ordo dicitur sacer dupliciter. Uno modo secundum se, et sic quilibet ordo est sacer, cum sit sacramentum quoddam, alio modo ratione materiae, circa quam habet aliquem actum, et sic ordo sacer dicitur, qui habet aliquem actum circa rem aliquam consecratam, et sic sunt tantum tres ordines sacri, scilicet sacerdos et diaconus, qui habet actum circa corpus Christi et sanguinem consecratum, et subdiaconus, qui habet actum circa vasa consecrata, 4 sent. 24. 2. 1. 3 c). 7. o. principalis, → o. ministrantium. 8. o. sacer, → o. non sacer. 9. o. sacerdotalis, → o. diaconi. 10. o. sacerdotis, ≈ . 11. o. subdiaconi, ≈ . 12. o. superior, → o. inferior.

e) religiöser Orden, Ordensgenossenschaft (= religio, ← sub b): in aliqua tamen religione, scilicet ordinis Fratrum Praedicatorum, th. II. II. 186. 9 ad 1; vgl. quodl. 1. 9. 20 c.