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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): pars

pars

a) Teil, Stück, der Gegensatz zu totus (← sub a): pars est, in quam dividitur totum, nom. 4. 8; pars alicuius totius dicitur proprie illud, quod immediate venit ad constitutionem totius, non autem pars partis, 1 perih. 6 c; partes enim se habent ad totum secundum rationem materiae, 2 anal. 9 c; omnes partes comparantur ad totum, ut imperfectum ad perfectum, 2 phys. 5 d.

Zu agere secundum partem → agere sub a; zu esse in p. → esse; zu generatio secundum p. → generatio sub a; zu incommunicabilitas p. → incommunicabilitas; zu esse in loco ut p. → locus sub b; zu motus secundum p. → motus sub a; zu movere secundum p. → movere; zu multum p. sive secundum p. → multus sub a; zu passio p. sensitivae → passio sub b; zu quaestio in p. → quaestio.

Als Arten der pars gehören hierher: 1. pars accidentalis & p. essentialis (th. I. 23. 7 c; cg. I. 86; IV. 84; 4 sent. 44. 1. 1. 3 c; 1 cael. 13 e; 3 cael. 3 e) = der außerwesentliche oder unwesentliche und der wesentliche Teil. 2. p. affectiva sive appetitiva & p. apprehensiva sive cognitiva sive cognoscitiva sc. animae (th. I. 19. 1 ad 2; I. II. 22. 2 ob. 1; 1 sent. 34. 3. 1 c; 2 sent. 39. 2. 1 a; 4 sent. 14. 1. 3. 1 c; mal. 16. 11 ob. 1; virt. 1. 8 ad 13; verit. 10. 9 ad 7 & 1 c; 12. 1 ob. 6; 15. 3 c) = der einem Affekte zugängliche oder begehrende und der erfassende oder erkennende Seelenteil (cum in nobis sit duplex pars cognoscitiva, scilicet intellectiva et sensitiva, 1 sent. 34. 3. 1 c); vgl. p. animae. 3. p. animae (th. I. 77. 4 a; III. 46. 7 c; cg. I. 92; II. 58, 60 & 61; quodl. 10. 3. 5 c; 2 anim. 4 a & e & 5 a; somno 1 f), das μόριον ψυχῆς des Aristoteles (vgl. De anima I. 1, 402. b. 1 & 5, 411. b. 14; II. 2, 413. b. 14; III. 9, 432. a. 21) = der Seelenteil, d. i. eine Kraft der Seele oder eine Gattung von Seelenkräften, welche von andern Kräften der Seele getrennt gedacht werden oder auch getrennt von ihnen existieren können (diversae potentiae sunt diversae partes eius, sc. animae, secundum quod est quoddam totum potentiale, quodl. 10. 3. 5 c). 4. p. appetitiva, → p. affectiva. 5. p. apprehensiva, ≈ . 6. p. cognitiva sive cognoscitiva, ≈ . 7. p. completiva (verit. 5. 1 c; 1 perih. 8 b) = der vollendende oder etwas zum Abschluss bringende Teil. 8. p. consimilis sive similis sive similaris sive totius homogenei & p. dissimilis sive difformis sive totius heterogenei (th. I. 3. 7 c; 2 sent. 30. 2. 2 ob. 6; 4 sent. 8. 2. 1. 4 ob. 3; 44. 1. 1. 3 ad 1; 3 phys. 7 f; 1 cael. 13 e; 3 cael. 8 g; 1 gener. 1 f & 15 b) = der (einem andern) ähnliche oder gleichartige und der (ihm) unähnliche oder ungleichartige Teil. 9. p. continua sive continui & p. non continua sive decisa sive discerpta sive disiuncta (4 sent. 10. 3. 3 ad 1; 44. 1. 2. 4 c; 1 cael. 13 h; 5 met. 15 b) = der (mit andern) zusammenhängende (quae ante divisionem continui non habet esse actu, sed potentia tantum, 4 sent. 10. 3. 3 ad 1) und der (mit ihnen) nicht zusammenhängende oder (von ihnen) getrennte Teil. 10. p. decisa, → p. continua. 11. p. definitionis (1 perih. 8 c & 12 f; 2 phys. 5 b & d; 3 cael. 8 d; 5 met. 21 a) = der Teil einer Definition. 12. p. difformis, → p. consimilis. 13. p. discerpta, → p. continua. 14. p. disiuncta, ≈ . 15. p. dissimilis, → p. consimilis. 16. p. essentiae, p. quantitatis sive secundum quantitatem sive quantitativa & p. virtutis (th. I. 3. 7 c; 8. 2 ad 3; 76. 8 c; I. II. 50. 6 ad 3; II. II. 48. 1 c; III. 90. 2 c; cg. II. 72; 1 phys. 6 f; 5 phys. 1 a; 6 phys. 1 a & 5 n; 3 cael. 3 e; 5 met. 21 b) = der Teil der Wesenheit eines körperlichen Dinges (partes essentiae sunt naturaliter quidem forma et materia, logice autem genus et differentia, th. III. 90. 2 c; quarum est alia ratio et ab invicem et a toto, 3 cael. 3 e), der Teil einer körperlichen Größe (sicut duo aliquo modo sunt partes trium vel sicut duo sunt pars quattuor, quia bis duo sunt quattuor, 5 met. 21 b; quae [sc. partes] sunt eiusdem naturae et rationis et ad invicem et cum toto, 3 cael. 3 e) und der Teil einer Tugend; vgl. p. accidentalis & p. integralis. 17. p. essentialis, → p. accidentalis. 18. p. formalis sive secundum formam & p. materialis sive secundum materiam (th. I. 3. 3 c; II. II. 49. 6 ad 1; 4 sent. 44. 1. 2. 4 c; 1 perih. 8 b; 1 cael. pr.) = der formale und der materiale oder der nach Weise der Form und der nach Weise der Materie sich verhaltende Teil. 19. p. generis, p. speciei & p. habentis speciem sive individui (1 anal. 10 a; 2 phys. 5 b & d; 1 cael. pr.; 5 met. 21 a & b) = der Teil einer Gattung (species dicuntur esse partes generis, 5 met. 21 b), der Teil einer Wesenheit (partes quidem speciei dicuntur, a quibus dependet perfectio speciei et sine quibus esse non potest species, ib. a; pars autem speciei potest accipi dupliciter, aut secundum rationem aut secundum rem; secundum rationem, sicut bipes est pars hominis, quia est pars definitionis eius, quamvis secundum rem non sit pars, quia aliter non praedicaretur de toto, toti enim homini competit habere duos pedes; secundum rem vero, sicut syllaba est ex elemento id est ex littera sicut ex parte speciei, ib.) und der Teil eines Individuums. 20. p. habentis speciem, → p. generis. 21. p. incidentalis sive secundaria & p. praedominans sive principalis (th. II. II. 49. 6 ad 1; cg. III. 112; 1 cael. pr. & 3 a & b; somno 2 a, 3 a & 4 a) = der nebensächliche oder untergeordnete und der vorherrschende oder hauptsächliche Teil. 22. p. individui, → p. generis. 23. p. integralis sive totius integralis, p. subiectiva & p. potentialis sive secundum potentiam sive totius universalis (th. I. II. 17. 4 c; 50. 6 ad 3; 54. 4 ad 2; 57. 6 ad 4; II. II. 48. 1 c; 143. 1 c; III. 90. 3 a; cg. IV. 36; 3 sent. 33. 3. 1. 1 c; 1 perih. 12 f; 1 anal. 41 c; 4 phys. 4 a; 5 met. 21 b) = der integrierende oder die Vollständigkeit eines Dinges bedingende (illae dicuntur partes integrales, ex quibus perfectio totius integratur, th. III. 90. 3 a; ut paries, tectum et fundamentum sunt partes domus, ib. II. II. 48. 1 c), der subjektive oder zu etwas als Art desselben gehörige (sicut bos et leo sunt partes animalis, ib.) und der potentielle oder zum Kraftgebiet eines Dinges rechnende Teil (sicut nutritivum et sensitivum sunt partes animae, ib.). 24. p. intellectiva, p. sensitiva & p. vegetativa sive vegetabilis sive nutritiva sc. animae (ib. I. 12. 3 c; 62. 6 c; 79. 2 ob. 3 & 3 ad 1; I. II. 80. 2 c; cg. I. 31 & 92; II. 60 & 82; 1 sent. 34. 3. 1 c; 39. 2. 1 a; 2 sent. 20. 1. 2 ad 3; 39. 2. 1 a; virt. 1. 11 c; verit. 25. 1 ad 9; 2 cael. 18 f; 3 anim. 15 d & 17 a; somno 1 e) = der übersinnliche (intellectiva autem continet intellectum et voluntatem, th. I. II. 80. 2 c), der sinnliche und der pflanzliche Seelenteil; vgl. p. animae. 25. p. interior sc. animae (ib.) = der innere Seelenteil, d. i. derjenige Teil der Seele, welcher die p. intellectiva und teilweise auch die p. sensitiva (←) umfasst; vgl. oben p. animae. 26. p. irrationabilis sive irrationalis & p. rationabilis sive rationalis sc. animae (ib. 56. 4 ob. 3 & a; 67. 1 ob. 3; cg. IV. 36; virt. 1. 11 c; 3 anim. 14 c & e; 3 eth. 19 a) = der unvernünftige und der vernünftige Seelenteil (rationalis autem pars sive intellectiva comprehendit et cognitivam et appetitivam, virt. 1. 11 c); vgl. oben p. animae. 27. p. logica (th. III. 90. 2 c) = der logische Teil (logicae autem [partes sunt] genus et differentia, ib.). 28. p. materiae (ib.; 1 anal. 10 a; 5 met. 21 a & b) = der Teil der Materie (quia quantitas se tenet ex parte materiae, partes quantitatis sunt partes materiae, th. III. 90. 2 c). 29. p. materialis, → p. formalis. 30. p. non continua, → p. continua. 31. p. nutritiva, → p. intellectiva. 32. p. obaudibilis (mal. 2. 11 c) = der gehörgebende oder gehorchende Teil. 33. p. opinativa & p. ratiocinativa sc. animae (th. I. II. 57. 4 ad 2; 3 anim. 14 k) = der meinende und schließende oder folgernde Seelenteil; vgl. oben p. animae. 34. p. organica (2 sent. 30. 2. 2 ob. 6) = der organische oder werkzeugliche Teil. 35. p. phantastica sc. animae (3 anim. 14 d) = der sinnlich vorstellende Seelenteil (vgl. oben p. animae) oder die Einbildungskraft. 36. p. potentialis, → p. integralis. 37. p. praedominans, → p. incidentalis. 38. p. principalis, ≈ . 39. p. propinqua (1 perih. 8 c) = der nahe oder nähere Teil (partes eius [sc. definitionis] sunt propinquae id est sine aliqua interpositione coniunctionis vel morae, ib.). 40. p. quantitatis, → p. essentiae. 41. p. quantitativa, ≈ . 42. p. ratiocinativa, → p. opinativa. 43. p. rationabilis sive rationalis, → p. irrationabilis. 44. p. rationis sive secundum rationem & p. rei sive secundum rem (th. I. 76. 8 c; III. 90. 1 c; 1 perih. 12 f; 1 phys. 6 f; 5 met. 21 b; 7 met. 9 a) = der Teil eines Begriffes und der einer Sache oder der begriffliche und der sachliche Teil (partes, quae ponuntur in definitione cuiuslibet rei, . . . sunt partes rationis, 5 met. 21 b; partes rei sunt, in quas materialiter totum dividitur, th. III. 90. 1 c). 45. p. rei, → p. rationis. 46. p. secundaria, → p. incidentalis. 47. p. secundum formam, → p. formalis. 48. p. secundum materiam, ≈ . 49. p. secundum potentiam, → p. integralis. 50. p. secundum rationem, → p. rationis. 51. p. secundum rem, ≈ . 52. p. sensitiva, → p. intellectiva. 53. p. signata (4 sent. 44. 1. 2. 4 c) = der bezeichnete oder bestimmte Teil. 54. p. similaris sive similis, → p. consimilis. 55. p. situalis (2 cael. 2 a & 3 a) = der Teil (eines Dinges) der örtlichen Lage nach. 56. p. speciei, → p. generis. 57. p. subiectiva, → p. integralis. 58. p. substantiae (3 sent. 8. 1. 2 ad 1; 5 met. 21 b) = der Teil einer Substanz (est duplex pars. Est enim pars substantiae secundum quantitatem, et hoc vel subsistit in potentia, ut in continuis, vel in actu, ut in his, quae per tactum iunguntur; unde tales partes possunt dici fieri vel nasci, et praecipue, quando adduntur toti praeexistenti, . . . sunt etiam partes substantiae, in quas dividitur totum secundum rationem, sicut materia et forma, et huiusmodi, cum non subsistant neque in actu neque in potentia, non dicuntur per se fieri, nisi forte forma sit subsistens, sicut est anima, 3 sent. 8. 1. 2 ad 1). 59. p. superior sc. animae (th. I. II. 15 pr.) = der obere oder höhere Seelenteil, m. a. W. die menschliche Vernunft, insofern sie sich göttlichen Dingen zuwendet. 60. p. totius heterogenei, → p. consimilis. 61. p. totius homogenei, ≈ . 62. p. totius integralis, → p. integralis. 63. p. totius universalis, ≈ . 64. p. vegetabilis sive vegetativa, → p. intellectiva. 65. p. virtutis (ib. 54. 4 ad 2; 57. 6 ad 4; II. II. 48. 1 c; 143. 1 c) = der Teil einer Tugend; vgl. virtus sub e.

Bonum est totius finis cuiuslibet partium, → totus sub a. Omne totum est maius sua parte, ≈ . Posito toto necesse est poni partem, ≈ . Resoluto toto in partes incipiunt partes esse in actu, ≈ . Totum dicitur esse in partibus, ≈ . Totum est prius in consideratione quam partes, ≈ .

b) Seite: intellectus id, quod ponit (behauptet) ex parte subiecti, trahit ad partem suppositi, quod vero ponit ex parte praedicati, trahit ad naturam formae in supposito existentis, th. I. 13. 12 c; vgl. ib. ad 3; versus occidentalem partem, 4 sent. 6. 2. 1. 3 c.

Zu infinitum ex parte formae, materiae & post → infinitus; zu se tenere ex p. → tenere sub a.