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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): perfectio

perfectio

a) Fertigmachung, Vollbringung, Vollendung, Vervollkommnung (vgl. perfectus sub a), synonym mit completio (←), consummatio (← sub c) und terminatio (← sub b), der Gegensatz zu corruptio (← sub b): prima actio non est perfectio agentis, th. I. 18. 3 ad 1; beatitudinis perfectio erit in fine mundi, ib. 73. 1 ad 1; terminatio seu perfectio actus voluntatis, ib. I. II. 13. 5 ad 1; quod intentio ministri non requiratur ad perfectionem sacramenti, ib. III. 64. 8 ob. 1; vgl. ib. ob. 2 & c & 9 c; 78. 1 c; percipere sacramentum est ipsa perfectio sacramenti, ib. 80. 1 ad 1; perfectio Deo convenienter attribui non potest, si nominis significatio quantum ad sui originem attendatur (wird in Betracht gezogen), cg. I. 28; operatio vel actio, ex qua sequitur aliquid actum praeter ipsam, est perfectio operati, non operantis, ib. 100; vgl. ib. II. 1; vel ad intellectus perfectionem, ib. III. 112; perfectioni opponitur corruptio, 2 sent. 35. 1. 5 a.

Zu passio perfectionis → passio sub b.

b) Vollendung, Vollendetheit, Vollkommenheit (vgl. perfectus sub a), synonym mit bonitas (← sub b) und virtus (← sub d), der Gegensatz zu imperfectio (← sub b): ad perfectionem alicuius rei dupliciter aliquid pertinet. Uno modo ad constituendam essentiam rei, sicut anima requiritur ad perfectionem hominis. Alio modo requiritur ad perfectionem rei, quod pertinet ad bene esse eius, sicut pulchritudo corporis et velocitas ingenii pertinet ad perfectionem hominis, th. I. II. 4. 5 c; perfectio uniuscuiusque est bonitas eius, cg. I. 38; uniuscuiusque autem perfectio praecipue consideratur in ordine ad suum finem, th. I. II. 55. 1 c; perfectio enim rei consistit in hoc, quod pertingat ad finem, nom. 1. 2; signum perfectionis est alicuius, quod (dass) simile sibi possit producere, cg. I. 37; vgl. ib. II. 6.

Zu finis perfectionis → finis sub a; zu magnitudo p. → magnitudo sub c; zu ordo p. → ordo sub a; zu prius p. sive secundum p. sive ordine p. → prior sub a; zu totalitas p. → totalitas; zu unitas p. → unitas.

Man unterscheidet hier übrigens die perfectio propria sive proprie sive simpliciter dicta & p. large sive transumptive dicta (2 sent. 44. 1. 1 ad 2; mal. 2. 4 c) = die eigentlich oder schlechtweg so genannte Vollkommenheit und die Vollkommenheit im weitern oder übertragenen Sinne des Wortes, welch letztere auch perfectio in malitia genannt wird (perfectio enim in malitia non est perfectio proprie et simpliciter dicta, sed quasi transumptive, sicut dicimus perfectum latronem et perfectionem caecitatis, 2 sent. 44. 1. 1 ad 2). Von der perfectio large dicta ist die Rede, wenn es z. B. heißt (peccata) non sunt mortalia, nisi quando suam perfectionem consequuntur, th. II. II. 35. 3 c; non pertinet ad speciem mendacii, sed ad quandam perfectionem ipsius, ib. 110. 1 c.

Zu der perfectio propria gehören folgende Arten: 1. perfectio absoluta (cg. I. 71) = die beziehungslose oder unbedingte Vollkommenheit; vgl. p. absoluta sub c. 2. p. accidentalis & p. essentialis sive substantialis (th. III. 6. 6 ad 2; cg. IV. 18; 1 sent. 8. 4. 2 ad 3; 2 sent. 3. 1. 4 ad 3; 17. 2. 2 ad 6; 3 sent. 29. 1. 8. 2 c; 10 eth. 7 a; vgl. th. I. 6. 3 c; 23. 7 c; 73. 1 c) = die nichtwesentliche und die wesentliche Vollkommenheit. 3. p. actus (th. II. II. 4. 2 c; vgl. ib. I. II. 56. 4 c) = die Vollkommenheit einer Tätigkeit (ad perfectionem autem actus, qui ex duobus activis principiis procedit, requiritur, quod utrumque activorum principiorum sit perfectum. Non enim bene potest secari, nisi et secans habeat artem et serra sit bene disposita ad secandum, ib. II. II. 4. 2 c). 4. p. caritatis (ib. 24. 8 c; 3 sent. 29. 1. 8. 2 c; virt. 2. 11 c) = die Vollkommenheit der Liebe. 5. p. causalis (th. I. 103. 6 ad 2) = die ursächliche Vollkommenheit, welche darin besteht, dass etwas eine Ursache ist. 6. p. complementi (2 sent. 1. 1. 1 c) = die Vollkommenheit der Vollendung oder des Abschlusses. 7. p. consummata sive summa (th. I. II. 5. 4 ad 1; III. 1. 5 ad 3 & 6 ob. 2; cg. II. 46) = die höchste Vollkommenheit. 8. p. debita (th. I. II. 52. 1 c; cg. I. 71; 5 met. 18 b) = die sich gebührende Vollkommenheit. 9. p. dispositionis, p. formae & p. finis sive ratione finis sive ex parte finis (th. III. 27. 5 ad 2; 2 sent. 15. 3. 1 c) = die Vollkommenheit der Vorbereitung (puta, cum materia est perfecte ad formam disposita, th. III. 27. 5 ad 2), die der Form (quae est potior, nam et ipse calor est perfectior, qui provenit ex forma ignis, quam ille, qui ad formam ignis disponebat, ib.) und die mit Rücksicht auf das Ziel oder vonseiten des Zieles (sicut ignis perfectissime habet proprias qualitates, cum ad locum suum pervenerit, ib.). 10. p. divina & p. hominis (cg. I. 100; nom. 13. 1; trin. pr. 2. 1 c; 1 Cor. 2. 1) = die Vollkommenheit Gottes und die des Menschen (secundum eas [id est secundum intellectum et secundum voluntatem] oportet hominis perfectionem considerari, 1 Cor. 2. 1). 11. p. essentialis, → p. accidentalis. 12. p. ex ratione finis, → p. dispositionis. 13. p. extrinseca & p. intrinseca sive interior (virt. 2. 5 ad 5; 5 met. 18 a; 10 eth. 6 g) = die äußere und die innere Vollkommenheit; vgl. p. exterior & interior sub c. 14. p. finis, → p. dispositionis. 15. p. formae, ≈ . 16. p. formalis & p. materialis (4 sent. 39. 1. 2 c; 10 eth. 6 g) = die Vollkommenheit eines Dinges nach seiner Form (est autem duplex formalis perfectio, una quidem intrinseca, quae constituit essentiam rei, alia autem, quae supervenit rei in specie sua constitutae, 10 eth. 6 g) und die nach seiner Materie. 17. p. gloriae, p. gratiae & p. naturae sive naturalis (th. I. 12. 2 c; I. II. 4. 5 ob. 1 & ad 1; 75. 4 ad 2; cg. IV. 88; 3 sent. 1. 1. 4 ad 1; 4 sent. 39. 1. 2 c; Is. 18) = die Vollkommenheit der himmlischen Herrlichkeit, die der göttlichen Gnade und die der Natur (perfectio autem naturae . . . fuit in principio saeculorum, perfectio vero gloriae erit in fine saeculorum, et . . . perfectio gratiae media est inter utramque, 3 sent. 1. 1. 4 ad 1); vgl. p. naturalis sub d. 18. p. gratiae, → p. gloriae. 19. p. hominis, → p. divina. 20. p. imperfecta & p. omnimoda sive plena sive totalitatis (th. I. 6. 3 c; I. II. 4. 5 ad 4; cg. IV. 86; 1 sent. 2. 1. 3 c; 2 sent. 15. 3. 1 c; 4 sent. 39. 1. 2 c; qu. anim. 7 c) = die unvollkommene oder mangelhafte und die allseitige oder vollständige oder gänzliche Vollkommenheit; vgl. p. particularis & universalis. 21. p. intellectus sive secundum intellectum & p. secundum affectum (cg. III. 112; Hebr. 5. 2; vgl. 1 Cor. 2. 1) = die Vollkommenheit der Vernunft und die des Willens (una est perfectio secundum intellectum, quando aliquis habet iudicium intellectus ad recte discernendum et iudicandum de his, quae sibi proponuntur; alia est perfectio secundum affectum, quam facit caritas, quae est, cum aliquis totaliter Deo inhaeret, Hebr. 5. 2). 22. p. interior, → p. extrinseca. 23. p. intrinseca, ≈ . 24. p. materialis, → p. formalis. 25. p. multitudinis & p. unius personae sive personalis (th. III. 65. 2 c; cg. IV. 83) = die Vollkommenheit einer Vielheit oder Menge und die einer einzigen Person oder die persönliche Vollkommenheit. 26. p. naturae, → p. gloriae. 27. p. naturalis, ≈ . 28. p. omnimoda, → p. imperfecta. 29. p. operationis, → operatio sub b. 30. p. particularis & p. universalis (quodl. 1. 4. 6 ad 4) = die teilweise und die allgemeine Vollkommenheit; vgl. p. imperfecta & p. omnimoda. 31. p. personalis, → p. multitudinis. 32. p. plena, → p. omnimoda. 33. p. prima & p. secunda sive ultima (th. I. 6. 3 c; 48. 6 ad 2; 73. 1 c; 103. 1 c; I. II. 31. 1 ad 1; II. II. 184. 1 c; III. 29. 2 c; cg. I. 50; II. 46, 73, 76 & 87; III. 3, 25, 26, 64 & 113; 1 sent. 39. 2. 2 ad 4; 2 sent. 15. 3. 1 c; 34. 1. 4 c; 4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 2; mal. 1. 4 c; verit. 1. 10 ad 3 s. c.; 2 cael. 4 c) = die erste und die zweite oder letzte (vgl. p. ultima sub d) Vollkommenheit eines Dinges (prima quidem perfectio est, secundum quod res in sua substantia est perfecta, quae quidem perfectio est forma totius, quae ex integritate partium consurgit. Perfectio autem secunda est finis, finis autem vel est operatio, sicut finis citharistae est citharizare, vel est aliquid, ad quod per operationem pervenitur, sicut finis aedificatoris est domus, quam aedificando facit, th. I. 73. 1 c; perfectionibus secundis, quae sunt virtutes, 1 sent. 39. 2. 2 ad 4); vgl. actus primus et secundus unter actus sub b. 34. p. prima hominis sive humanae naturae & p. ultima hominis (4 sent. 44. 1. 3. 4 c; vgl. th. I. II. 3. 2 ad 4) = die erste (quae consistit in integritate eorum, quae ad naturam spectant, 4 sent. 44. 1. 3. 4 c) und die letzte oder schließliche Vollkommenheit des Menschen (quae consistit in perventione ad ultimum finem, ib.), welch letztere in perfecta quietatione vel immobilitate consistit et quantum ad intellectum et quantum ad voluntatem, comp. 1. 149. 35. p. prima humanae naturae, → p. prima hominis. 36. p. propria (th. I. 6. 1 ad 2; cg. II. 55) = die (einem Dinge) eigentümliche Vollkommenheit. 37. p. scientiae & p. virtutis (th. I. II. 4. 5 ob. 1; 2 sent. 44. 2. 1 ad 4; 3 sent. 34. 1. 4 c; Is. 18) = die Vollkommenheit der Wissenschaft und die der Tugend. 38. p. secunda, → p. prima. 39. p. secundum affectum, → p. intellectus. 40. p. secundum intellectum, ≈ . 41. p. speciei (2 sent. 3. 1. 4 ad 3) = die Vollkommenheit der Art. 42. p. spiritualis (Eph. 4. 4; Hebr. 5. 2) = die geistige oder geistliche Vollkommenheit; vgl. p. spiritualis sub d. 43. p. substantialis, → p. accidentalis. 44. p. summa, → p. consummata. 45. p. totalitatis, → p. omnimoda. 46. p. ultima, → p. prima. 47. p. ultima hominis, → p. prima hominis. 48. p. unius personae, → p. multitudinis. 49. p. universalis, → p. particularis. 50. p. universi (th. I. 73. 1 c; 1 sent. 44. 1. 2 ad 6; 46. 1. 3 c; 2 sent. 3. 1. 4 ad 3; 17. 2. 2 ad 6) = die Vollkommenheit des Weltalls (perfectio universi attenditur essentialiter secundum diversitatem naturarum, quibus implentur diversi gradus bonitatis et non secundum multiplicationem individuorum in una natura, 1 sent. 44. 1. 2 ad 6). 51. p. virtutis, → p. scientiae.

In via generationis semper incompletum est prius completo, licet in via perfectionis sit totum e contrario, → generatio sub a.

c) sittliche Vollendung, geistliche Vollkommenheit des Menschen.

Zu opus perfectionis → opus sub d; zu sacramentum superabundantis p. → sacramentum sub b; zu status p. → status sub d.

Als Arten der perfectio gehören hierher: 1. perfectio absoluta (th. II. II. 184. 2 c) = die schlechthinige Vollkommenheit (quae attenditur non solum secundum totalitatem ex parte diligentis, sed etiam ex parte diligibilis, prout scilicet Deus tantum diligitur, quantum diligibilis est, et talis perfectio non est possibilis alicui creaturae, sed competit soli Deo, ib.), der gegenüber jede andre als eine perfectio secundum quid (vgl. unten p. secundum quid) d. i. als eine beziehungsweise Vollkommenheit bezeichnet werden kann (alia autem est perfectio, quae attenditur secundum totalitatem absolutam ex parte diligentis, prout scilicet affectus secundum totum suum posse semper actualiter tendit in Deum; et talis perfectio non est possibilis in via, sed erit in patria. Alia autem est perfectio, quae neque attenditur secundum totalitatem ex parte diligibilis, neque secundum totalitatem ex parte diligentis, quantum ad hoc, quod semper actu feratur in Deum, sed quantum ad hoc, quod excludantur ea, quae repugnant motui dilectionis in Deum; . . . et talis perfectio potest in hac vita haberi, ib.). 2. p. abundantiae & p. sufficientiae (3 sent. 29. 1. 8. 2 c; Eph. 6. 4) = die überfließende (quae est perfectio patriae, quae est consummata gloria, Eph. 6. 4) und die hinreichende Vollkommenheit (quam habet homo, secundum quod sibi est necessarium ad salutem, ib.). 3. p. communis & p. superabundans (4 sent. 8. 1. 2. 1 c; perf. 14) = die gewöhnliche und die überfließende oder ungewöhnliche Vollkommenheit. 4. p. comprehensoris sive patriae sive vitae aeternae & p. viae sive huius vitae (th. II. II. 44. 4 ad 2; 184 pr., 2 c & 3 c; cg. IV. 41; virt. 2. 10 ad 1 s. c.; perf. 14; Phil. 3. 2) = die Vollkommenheit des Besitzers der himmlischen Glückseligkeit oder die des himmlischen Vaterlandes oder die des ewigen Lebens und die auf dem Wege zum Himmel oder diejenige dieses Lebens. 5. p. consilii & p. iustitiae (perf. 14; Eph. 6. 4) = die Vollkommenheit des Rates und die der Gerechtigkeit, m. a. W. die angeratene und die sich geziemende oder gebotene Vollkommenheit. 6. p. exterior & p. interior (Hebr. 6. 1) = die äußere (quae consistit in actibus exterioribus, qui sunt signa interioris, sicut virginitas et voluntaria paupertas, ib.) und die innere Vollkommenheit (quae consistit in dilectione Dei et proximi, ib.). 7. p. huius vitae, → p. comprehensoris. 8. p. interior, → p. exterior. 9. p. iustitiae, → p. consilii. 10. p. patriae, → p. comprehensoris. 11. p. secundum quid & p. simpliciter (th. II. II. 184. 1 ad 2) = die beziehungsweise und die schlechthinige Vollkommenheit oder die Vollkommenheit in gewisser Hinsicht und diejenige einfachhin (secundum caritatem attenditur simpliciter perfectio christianae vitae, sed secundum alias virtutes secundum quid, ib.). 12. p. simpliciter, → p. secundum quid. 13. p. sufficientiae, → p. abundantiae. 14. p. viae, → p. comprehensoris. 15. p. vitae aeternae, ≈ .

d) Vollkommenheitsmoment, Einzelvollkommenheit, der Gegensatz zu defectus (← sub b), privatio (← sub b) und vitium (← sub a): causa esse et bonitatis et cuiuslibet perfectionis, th. I. 2. 3 c; omnes perfectiones desideratae effluunt ab eo, ib. 6. 2 c; ipsi igitur nulla deest perfectionum, cg. I. 28; nihil enim prohibet, hoc, quod est uni perfectioni suppositum, etiam alii supponi, ib. 39; significant quasdam perfectiones perfecti, 5 met. 18 a; plures esse perfectiones unius rei eodem ordine, est impossibile, verit. 14. 5 ad 6; vgl. ib. 15. 2 ad 11.

Arten der perfectio in diesem Sinne sind: 1. perfectio adquisita & p. infusa (1 sent. 39. 2. 2 ad 4) = die erworbene und die eingegossene Vollkommenheit. 2. p. habitualis (cg. III. 154) = die zuständlich gewordene Vollkommenheit. 3. p. infusa, → p. adquisita. 4. p. intellectualis (ib. I. 71) = die der Vernunft zukommende Vollkommenheit. 5. p. naturalis & p. supernaturalis sive superaddita (th. I. 12. 2 c; 19. 1 c; cg. III. 150; 2 sent. 3. 1. 4 ad 2) = die natürliche (vgl. p. naturalis sub b) und die übernatürliche oder (der Natur eines Dinges) hinzugefügte Vollkommenheit. 6. p. spiritualis (cg. IV. 21) = die geistige oder geistliche Vollkommenheit; vgl. p. spiritualis sub b. 7. p. superaddita, → p. naturalis. 8. p. supernaturalis, ≈ . 9. p. ultima (cg. I. 50) = die letzte Vollkommenheit (quibus perficitur proprium esse eius, ib.); vgl. p. ultima sub b. 10. p. ut ad speciem habendam & p. ut habentis iam speciem (ib. III. 26) = die Vollkommenheit eines Dinges zur Erlangung oder Bewahrung seiner Art und die eines solchen, welches seine Art und Wesenheit schon besitzt (sicut perfectio domus, secundum quod iam habet speciem, est id, ad quod species domus ordinatur, scilicet habitatio; non enim domus fieret, nisi propter hoc, unde et in definitione domus oportet hoc poni, si debeat definitio esse perfecta. Perfectio vero ad speciem domus est tam id, quod ordinatur ad speciem constituendam, sicut principia substantialia ipsius, quam id, quod ordinatur ad speciei conservationem, sicut appodiacula, quae fiunt ad sustentationem domus, quam etiam illa, quae faciunt ad hoc, quod usus domus sit convenientior, sicut pulchritudo domus, ib.). 11. p. ut habentis iam speciem, → p. ut ad speciem habendam.