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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): arbitrium

arbitrium

a) Ausspruch des Schiedsrichters, Schiedsspruch, Entscheidung: quaedam sunt, quae non agunt ex aliquo arbitrio, th. I. 59. 3 c; secundum arbitrium rationis, ib. II. II. 47. 12 c.

Arten des arbitrium in diesem Sinne sind: arbitrium liberum & a. non liberum (ib. 1. 19. 8 a; 59. 3 c; 83. 2 c & ad 1; verit. 24. 1 ob. 1 & 4 c) = die freie (vgl. liberum arbitrium sub c & d) und die nichtfreie Entscheidung (liberum arbitrium, si vis vocabuli attendatur, nominat actum, verit. 24. 4 c; vgl. th. I. 83. 2 c; 2 sent. 24. 1. 1 c).

Zu voluntas ex libero arbitrio rationis proveniens → voluntas sub c.

Liberum arbitrium dicitur quasi liberum iudicium (th. I. 83. 3 ob. 2; vgl. ib. 2 ob. 1) = die freie Entscheidung ist gewissermaßen ein freies Urteil, aber kein iudicium, quo sententiat homo de conclusionibus in scientiis speculativis (verit. 24. 1 ad 17), sondern ein Urteil im Sinne der electio, welche ebenfalls dicitur quoddam iudicium (th. I. 83. 3 ad 2). Liberum arbitrium est liberum de ratione iudicium (ib. I. II. 17. 1 ad 2; cg. II. 48; verit. 24. 1 ob. 17) = die freie Entscheidung ist ein von der Vernunft herrührendes freies Urteil, insofern nämlich, als die Entscheidung auf Grund einer Überlegung getroffen und die Überlegung vonseiten der Vernunft durch ein eigentliches Urteil beendet wird (iudicium est quasi conclusio et determinatio consilii. Determinatur autem consilium primo quidem per sententiam rationis et secundo per acceptationem appetitus . . . Et hoc modo ipsa electio dicitur quoddam iudicium, a quo nominatur liberum arbitrium, th. I. 83. 3 ad 2). Liberum arbitrium est liberum de voluntate iudicium (2 sent. 24. 1. 3 ad 5; 25 exp.) = die freie Entscheidung ist ein von dem Willen herrührendes freies Urteil, insofern nämlich, als die Entscheidung des Willens oder die von ihm getroffene Wahl als eine Art von Urteil (quoddam iudicium, th. I. 83. 3 ad 2) betrachtet wird (iudicium autem liberi arbitrii intelligitur iudicium electionis; unde, quod dicitur liberum de voluntate iudicium, ly de non denotat causam materialem, quasi voluntas sit id, de [über] quo est iudicium, sed originem libertatis, quia, quod electio sit libera, hoc est ex natura voluntatis, 2 sent. 24. 1. 3 ad 5).

b) freie Entscheidung, freies Ermessen, Belieben: per arbitrium voluntatis, cg. II. 23; quasi non suo arbitrio limitet singula, ib. 26; intercidatur ad nostrum arbitrium, ib. 76; non tamen hoc faciet ad arbitrium nostrum, ib.; secundum suae arbitrium voluntatis, ib. III. 1; relinquitur igitur suo arbitrio, ib. 78.

Zu agere per arbitrium voluntatis → agere sub a.

c) Fähigkeit oder Anlage, eine Entscheidung zu treffen.

Wird arbitrium in diesem Sinne genommen, so bezeichnet liberum arbitrium (th. I. 83. 2 c; cg. III. 78; verit. 24. 4 ad 6) die Entscheidungs- oder Wahlfreiheit des Willens (secundum tamen communem usum loquendi liberum arbitrium dicimus id, quod est huius actus principium, scilicet quo homo libere iudicat. Principium autem actus in nobis est et potentia et habitus, th. I. 83. 2 c; vgl. verit. 24. 4 c); vgl. liberum arbitrium sub a & d. Liberum arbitrium dicitur esse facultas voluntatis et rationis (th. I. 83. 2 ob. 2; I. II. 1. 1 c; 2 sent. 24 div. 1; verit. 24. 1 ob. 6) = von der Wahlfreiheit heißt es (bei Peter dem Lombarden; vgl. sent. II. 24), dass sie eine Fähigkeit des Willens und der Vernunft sei (est autem homo dominus suorum actuum per rationem et voluntatem, unde et liberum arbitrium esse dicitur facultas voluntatis et rationis, th. I. II. 1. 1 c; liberum arbitrium facultas dicitur non quasi habitus quidam, sed quia actum suum in libera potestate habet, unde et liberum nominatur, 2 sent. 24. 1. 1 ad 2).

d) Entscheidungsvermögen.

Wird arbitrium in diesem Sinne verstanden, so bezeichnet liberum arbitrium (th. I. 22. 2 ad 4; 83. pr.; I. II. 1. 1 c; cg. I. 88; III. 155; 2 sent. 24. 1. 3 c; 25. 1. 4 c; 26. 1. 3 ad 3; 39. 2. 2 ad 3; mal. 16. 7 ob. 18; verit. 24. 4 c, 5 c & 6 ad 1) das Vermögen der freien Entscheidung oder den freien Willen (vgl. liberum arbitrium sub a & c): liberum arbitrium est potentia, th. I. 83. 2 a; vgl. ib. c; liberum arbitrium est appetitiva potentia, ib. 3 c; liberum arbitrium, quod nihil aliud est, quam vis electiva, ib. 4 c; voluntas et liberum arbitrium non sunt duae potentiae, sed una, ib.; vgl. 2 sent. 24. 1. 3 c; 26. 1. 3 ad 3; 39. 2. 2 ad 3; liberum arbitrium non nominat voluntatem absolute (schlechthin), sed in ordine ad rationem, verit. 24. 6 ad 1; vgl. 2 sent. 24. 1. 3 c; liberum arbitrium dicitur ex eo, quod cogi non potest, 2 sent. 25. 1. 4 c; liberi arbitrii obiectum est secundarium bonum, ib. 24. 1. 3 c; liberum arbitrium dicitur respectu eorum, quae non necessitate quis vult, sed propria sponte, cg. I. 88; potestas enim liberi arbitrii est respectu eorum, quae sub electione cadunt, ib. III. 155.

Zu iudicium liberi arbitrii → iudicium sub d; zu libertas l. a. → libertas sub a; zu motus l. a. → motus sub b.

Als Arten des liberum arbitrium gehören hierher: liberum arbitrium Dei sive divinum, l. a. angeli sive angelicum & l. a. hominis sive humanum (2 sent. 7. 1. 2 c; verit. 24. 3 c) = der freie Wille Gottes, der des Engels und der des Menschen. Liberum arbitrium est causa sui motus (th. I. 83. 1 ad 3) = der freie Wille ist die Ursache seiner eigenen Bewegung oder Tätigkeit, quia homo per liberum arbitrium seipsum movet ad agendum (ib.; vgl. verit. 24. 1 c).