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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): potestas

potestas

a) Möglichkeit, Vermögen zu irgendetwas, synonym mit potentia (← sub a).

Als Arten der potestas gehören hierher: potestas activa & p. passiva sive essendi (cg. I. 28; 4 sent. 7. 2. 1. 1 ob. 3) = die aktive und die passive Möglichkeit, m. a. W. das Vermögen zu einer Tätigkeit und das zu einem Leiden oder zur Aufnahme eines Seins (potestas passiva, scilicet percipiendi sacramenta alia, sufficienter traditur in baptismo, potestas autem activa, scilicet dispensandi sacramenta, ad ordinem pertinet, 4 sent. 7. 2. 1. 1 ob. 3).

b) Vermögen, Kraft zu einer Tätigkeit, synonym mit potentia (← sub b), virtus und vis (← sub a), der Gegensatz zu impotentia (←) .

Arten der potestas in diesem Sinne sind: 1. potestas adquisita, p. infusa & p. naturalis (4 sent. 25. 2. 1. 2 c; pot. 6. 4 c) = das (durch Übung) erworbene, das (von Gott) eingegossene oder verliehene und das in der Natur eines Dinges liegende und mit ihr gegebene Vermögen. 2. p. gloriae & p. naturae (verit. 8. 11 ob. 12) = das Vermögen in der Herrlichkeit des Himmels und das im Zustande der Natur. 3. p. infusa, → p. adquisita. 4. p. naturae, → p. gloriae. 5. p. naturalis, → p. adquisita. 6. p. rationalis (th. I. 62. 8 ob. 2; 82. 1 ob. 2; cg. III. 31; 2 sent. 7. 1. 1 ad 1; 4 sent. 18. 1. 3. 3 a) = das vernünftige d. i. von der Vernunft geleitete oder dem vernünftigen Seelenteil angehörige Vermögen; vgl. potentia rationalis unter potentia sub b.

c) Macht, Gewalt, Herrschaft, synonym mit dominium (←), potentia (← sub c), principatus (← sub a) und regimen (←): potestas est a Deo, 2 sent. 44 exp.; potestas autem proprie nominat potentiam activam cum aliqua praeeminentia, 4 sent. 24. 1. 1. 2 ad 3; dicuntur autem potestates habere homines, qui in particularibus officiis in civitatibus praeponuntur, sicut iudices, 5 met. 1 a; potentia autem hic videtur pro violentia sumi, 7 met. 6 g; in cuius potestate est, th. I. 1. 10 c; in potestate nostra, ib. 12. 7 ad 1; servitutem, cui contraponitur potestas, ib. I. II. 2. 4 ob. 3; potestas maior ponitur esse causa doloris, ib. 36. 4 c; sunt in potestate suorum praelatorum, ib. II. II. 32. 8 ob. 1; meruit potestatem et dominium super gentes, ib. III. 42. 1 c; vgl. cg. I. 68 & 102; II. 57; III. 1.

Zu nomen potestatis → nomen sub a; zu prius secundum p. → prior sub a.

Hierher gehören als Arten: 1. potestas auctoritatis, p. ministerii & p. ministerii principalis sive excellentiae (th. I. 43. 7 ad 6; III. 64. 3 c & 4 c; 4 sent. 5. 1. 1 c) = die Gewalt des Urhebers (der Sakramente), die des Dieners (in dispensatione sacramentorum, th. I. 43. 7 ad 6) und die des Hauptdieners (sc. Christi) oder des Hervorragenden im Dienste. 2. p. clavium (4 sent. 19. 1. 3. 3 c & ad 3; cg. IV. 76; decret. 1) = die (kirchliche) Schlüsselgewalt. 3. p. coactiva (th. II. II. 67. 1 c; relig. 7 ad 4) = die zwingende Gewalt oder die Gewalt des äußern Zwangs. 4. p. coarctata (4 sent. 4. 1. 3. 5 ad 2) = die eingeengte Gewalt. 5. p. commissa sive delegata sive per commissionem & p. ordinaria (th. II. II. 67. 1 c; 69. 3 ad 2; quodl. 2. 8. 16 c; relig. 4) = die übertragene oder außergewöhnliche und die ordnungsgemäße oder gewöhnliche Gewalt. 6. p. corporalis & p. spiritualis (th. II. II. 39. 3 c; 60. 6 ob. 3; 2 sent. 44 exp.; 4 sent. 4. 1. 3. 5 ad 2; 5. 1. 2 ob. 1; 7. 2. 1. 1 ob. 3) = die körperliche und die geistliche Gewalt. 7. p. delegata, → p. commissa. 8. p. derivata (4 sent. 4. 1. 3. 5 ad 2) = die abgeleitete Gewalt. 9. p. divina & p. humana (th. III. 49. 6 c; cg. III. 31; 2 sent. 44 exp.) = die göttliche und die menschliche Gewalt. 10. p. dominativa & p. paterna (th. II. II. 50. 3 ad 3; 104. 5 ad 1; III. 58. 4 ad 2) = die herrische und die väterliche Gewalt oder die Gewalt des Herrn über seine Sklaven und die des Vaters über seine Kinder. 11. p. episcopalis sive pontificalis & p. sacerdotalis (ib. I. II. 102. 4 ad 6; III. 22. 1 ad 1; cg. IV. 75 & 76; 4 sent. 20. 1. 4. 3 c) = die bischöfliche und die priesterliche Gewalt. 12. p. excellentiae, → p. auctoritatis. 13. p. expedita sive libera (th. I. 83. 2 ad 2; 2 sent. 24. 1. 1 ad 1 & 2) = die ungehinderte oder freie Gewalt. 14. p. hierarchica (th. III. 22. 1 ad 1) = die hierarchische oder dem Gliede einer Hierarchie zukommende Gewalt. 15. p. humana, → p. divina. 16. p. inferior & p. superior (ib. II. II. 39. 3 c; 2 sent. 44 exp.) = die niedere oder untergeordnete und die höhere oder übergeordnete Gewalt. 17. p. infusa, → p. adquisita. 18. p. iudiciaria (th. III. 36. 2 ad 3; 49. 6 c; cg. III. 80; IV. 72; 4 sent. 47. 1. 2. 2 c & 3. 1 c; Hebr. 4. 2) = die richterliche Gewalt. 19. p. iurisdictionis & p. ordinis sive sacramentalis (th. II. II. 39. 3 c; cg. IV. 74, 75 & 77; 4 sent. 19. 1. 3. 1 ad 1; 24. 2. 1. 2 c) = die Gewalt der Jurisdiktion (quae ex simplici iniunctione hominis confertur, th. II. II. 39. 3 c) und die Gewalt der sakramentalen Weihe (quae per aliquam consecrationem confertur, ib.). 20. p. libera, → p. expedita. 21. p. ministerii, → p. auctoritatis. 22. p. ministerii principalis, ≈ . 23. p. optimorum & p. populi (ib. I. II. 105. 1 c) = die Herrschaft der Besten (in qua aliqui pauci principantur secundum virtutem, ib.) und die Herrschaft des Volkes (inquantum ex popularibus possunt eligi principes et ad populum pertinet electio principum, ib.). 24. p. ordinis, → p. iurisdictionis. 25. p. particularis & p. universalis (ib. I. 110. 1 c; II. II. 103. 3 c) = die besondere und die allgemeine Gewalt. 26. p. paterna, → p. dominativa. 27. p. per commissionem, → p. commissa. 28. p. perfecta sive plenitudinis (th. II. II. 50. 3 ad 3; 4 sent. 2. 1. 4. 4 c) = die vollkommene oder volle Gewalt. 29. p. plenitudinis, → p. perfecta. 30. p. pontificalis, → p. episcopalis. 31. p. populi, → p. optimorum. 32. p. propriae electionis (th. II. II. 69. 3 ob. 2; vgl. ib. ad 2) = die Gewalt der besondern Wahl oder die eigens gewählte Gewalt. 33. p. publica (ib. 41. 1 ad 3; 60. 6 c; 64. 5 ob. 2; 67. 1 c) = die öffentliche Gewalt. 34. p. regia sive regnativa & p. tyrannica (ib. I. 103. 6 ad 3; II. II. 42. 2 ob. 3; 50. 3 ad 3; cg. I. 31) = die königliche und die tyrannische Gewalt. 35. p. regiminis (cg. IV. 76) = die Regierungsgewalt. 36. p. regnativa, → p. regia. 37. p. sacerdotalis, → p. episcopalis. 38. p. sacramentalis, → p. iurisdictionis. 39. p. saecularis sive temporalis (th. II. II. 19. 3 ob. 2; 60. 6 ob. 3; 2 sent. 44 exp.) = die weltliche oder zeitliche Gewalt. 40. p. spiritualis, → p. corporalis. 41. p. superior, → p. inferior. 42. p. temporalis, → p. saecularis. 43. p. tyrannica, → p. regia. 44. p. universalis, → p. particularis. 45. p. usurpata (2 sent. 44. 1. 2 ad 3) = die angemaßte Gewalt.

Nulla res habet potestatem supra suum esse (pot. 6. 7 ad 4) = kein Ding hat eine Gewalt, welche über sein Sein hinausginge (omnis enim rei virtus ab essentia eius finit vel essentiam praesupponit, ib.).

d) Machthaber, Gewalthaber: potestates enim habent actum circa ea, quae pertinent ad tranquillitatem totius universi, 2 sent. 10. 1. 3 ad 3; cum potestatum sit, ordinationem subiectis imponere, th. I. 108. 6 c; vgl. ib. 5 c; 63. 9 ad 3; quod quidem pertinet ad ordinem potestatum, cg. III. 80; ad ordinem potestatum pertinere videtur, daemones arcere, pot. 6. 10 c; tertius ordo huius hierarchiae est potestatum, quarum officium est, omne, quod possit obviare executioni divini imperii, coercere, unde et daemones arcere dicuntur, comp. 1. 126; vgl. Eph. 1. 7 & 3. 3.

Zu unterscheiden ist hier: 1. potestas aerea (2 sent. 9. 1. 3 c) = der luftige Machthaber oder der Machthaber dieser Luft. 2. p. mundana sive saecularis (ib.; th. II. II. 184. 6 ad 2) = der weltliche Machthaber. 3. p. saecularis, → p. mundana.

e) Möglichkeit zu einem Sein (= potestas essendi, → sub a), synonym mit possibilitas, potentialitas (←) und potentia (← sub d), der Gegensatz zu impossibilitas und impotentialitas (←) einerseits und actus (← sub b) anderseits: genus continet multas differentias potestate, th. I. II. 46. 1 c; differentiam genus habet potestate, species vero actu, cg. IV. 81; hominibus data est potestas filios Dei fieri, pot. 6. 4 c.