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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): praeceptum

praeceptum

Vorschrift, Gesetzesvorschrift, der Gegensatz zu consilium (← sub b): praeceptum importat (schließt ein) applicationem legis ad ea, quae ex lege regulantur, th. I. II. 90. 2 ad 1; de ratione praecepti est, quod importet ordinem ad finem, inquantum scilicet illud praecipitur, quod est necessarium vel expediens ad finem, ib. 99. 1 c; illud proprie cadit sub praecepto legis, pro quo poena legis infligitur, ib. 100. 9 c; vgl. ib. II. II. 16. 1 ob. 1; 44. 1 c; hoc modo se habent praecepta in lege, sicut propositiones in scientiis speculativis, in quibus conclusiones virtute (der Kraft oder Möglichkeit nach) continentur in primis principiis, ib. II. II. 44. 2 c; large accipiendo praeceptum universaliter lex praeceptum dicitur, ib. I. II. 92. 2 ad 1.

Zu opus praecepti → opus sub d; zu substantia p. → substantia sub h.

Arten des praeceptum sind: 1. praeceptum affirmativum & p. negativum sive prohibitivum (th. I. II. 72. 6 ad 2; 100. 6 ob. 2; II. II. 16. 1 ad 3; 56. 2 c & ad 2 & 3; mal. 2. 1 ad 11; virt. 3. 1 c) = das Gebot und das Verbot (per praecepta affirmativa imperantur actus virtutum, per praecepta vero negativa prohibentur actus vitiorum, th. I. II. 100. 6 ob. 2). 2. p. caeremoniale, p. iudiciale & p. morale (ib. I. 60. 5 a; I. II. qu. 99-105; quodl. 2. 4. 8 c) = die religiöse oder gottesdienstliche (illa praecepta, quae in lege pertinent ad cultum Dei, specialiter caeremonialia dicuntur, th. I. II. 99. 3 c), die richterliche oder bürgerliche (praecepta iudicialia non solum sunt illa, quae pertinent ad lites iudiciorum, sed etiam quaecumque pertinent ad ordinationem hominum ad invicem, quae subest ordinationi principis tamquam supremi iudicis, ib. 104. 1 ad 1) und die sittliche oder Tugendvorschrift (oportuit praecepta legis veteris etiam de actibus virtutum dari, et haec sunt moralia legis praecepta, ib. 99. 2 c; vgl. ib. 104. 1 c) des Alten Bundes. 3. p. caritatis sive dilectionis & p. iustitiae (ib. II. II. 2. 5 ob. 2; 44. 3 ad 2; cg. III. 130) = die Vorschrift (über die Akte) der Liebe und die (über die Akte) der Gerechtigkeit; vgl. th. I. II. 100. 2 c & 3 ad 3; II. II. 122. 1 c. 4. p. commune sive generale & p. speciale (ib. I. II. 96. 1 ad 2; 98. 6 ad 2; III. 37. 3 c) = die allgemeine und die besondere Vorschrift. 5. p. Dei & p. ecclesiae (ib. II. II. 147. 4 ad 1) = die Vorschrift Gottes und die der Kirche. 6. p. democraticum, p. regium & p. tyrannicum (ib. 140. 1 c) = die demokratische, die königliche und die tyrannische, m. a. W. die von einer demokratischen Regierung (vgl. politia democratica), die von einem König und die von einem Tyrannen (vgl. ius tyrannicum) erlassene Vorschrift. 7. p. dilectionis, → p. caritatis. 8. p. domesticum sive familiare (ib. I. II. 98. 6 ad 2) = die häusliche oder Familienvorschrift. 9. p. ecclesiae, → p. Dei. 10. p. expressum & p. interpretativum (ib. II. II. 104. 2 ad 2) = die ausdrückliche Vorschrift und das als Vorschrift Ausgelegte. 11. p. familiare, → p. domesticum. 12. p. figurale (ib. I. II. 101. 2 ob. 1; 103. 12. 3 c) = die sinnbildliche oder vorbildliche Vorschrift. 13. p. generale, → p. commune. 14. p. interpretativum, → p. expressum. 15. p. iudiciale, → p. caeremoniale. 16. p. iuris naturalis sive legis naturalis sive naturae & p. iuris positivi (ib. I. II. 94. 2 a; II. II. 147. 4 ad 1; 4 sent. 15. 3. 1. 4 c & 5 ad 2) = die Vorschrift des Naturrechts oder Naturgesetzes und die des positiven oder gegebenen Rechtes. 17. p. iuris positivi, → p. iuris naturalis. 18. p. iustitiae, → p. caritatis. 19. p. legis = die Vorschritt eines Gesetzes überhaupt (th. I. II. 100. 9 c) oder die des alttestamentlichen Gesetzes oder des Dekalogs (ib. 2 c; II. II. 56. 1 ad 1). 20. p. legis naturae sive naturalis, → p. iuris naturalis. 21. p. morale, → p. caeremoniale. 22. p. negativum, → p. affirmativum. 23. p. primae necessitatis, secundae, tertiae & quartae necessitatis (dil. 1) = die Vorschrift (über die Liebe zu Gott) von der ersten (praecepta primae necessitatis sunt, sine quibus Dei similitudo salvatur, quae a principio naturaliter obligant et in generali et in speciali; tale est diligere Deum, ib.), die von der zweiten (secundae necessitatis sunt, quae a principio et naturaliter obligant in generali et non in speciali, ut est satisfacere pro peccatis, ib.), die von der dritten (tertiae necessitatis sunt, quae ex actu humano obligant, sicut votum, vel quae obligant quosdam, sed non omnes, aut etiam omnes in casu, sicut consilia, ib.) und die von der vierten Notwendigkeit (quartae necessitatis sunt, quae praelati ecclesiarum instituunt, scilicet quae instituit papa, aut archiepiscopus in provincia sua, aut episcopus in dioecesi sua, aut abbas in abbatia sua, ib.). 24. p. primae tabulae & p. secundae tabulae (quodl. 5. 10. 20 c) = die Vorschrift der ersten und die der zweiten Tafel Mosis. 25. p. prohibitivum, → p. affirmativum. 26. p. pure caeremoniale & p. pure morale (quodl. 2. 4. 8 c) = die rein religiöse oder gottesdienstliche und die rein sittliche oder Tugendvorschrift. 27. p. pure morale, → p. pure caeremoniale. 28. p. quartae necessitatis, → p. primae necessitatis. 29. p. regium, → p. democraticum. 30. p. secundae necessitatis, → p. primae necessitatis. 31. p. secundae tabulae, → p. primae tabulae. 32. p. speciale, → p. commune. 33. p. tertiae necessitatis, → p. primae necessitatis. 34. p. tyrannicum, → p. democraticum.

Praeceptum affirmatum obligat semper, sed non ad semper (th. I. II. 71. 5 ad 3) = das Gebot verpflichtet immer oder behält immer seine verpflichtende Kraft, aber es verpflichtet nicht für immer, so dass man es zu jeder Zeit und an jedem Orte und unter allen Umständen erfüllen müsste, gestattet vielmehr pro loco et tempore eine Ausnahme; non enim obligatur homo ad hoc, quod semper insistat parentibus honorandis, sed tamen obligatur homo, ut parentes honoret tempore debito, mal. 2. 1 ad 11; vgl. th. I. 88. 1 ad 2; II. II. 3. 2 c; 32. 5 ob. 3; 79. 3 ad 3; 140. 2 ad 2; 3 sent. 25. 2. 1. 2 ad 3; 4 sent. 15. 2. 1. 4 c. Praecepta negativa obligant semper et ad semper (th. II. II. 33. 2 c) = die Verbote verpflichten immer und unter allen Umständen; vgl. 3 sent. 25. 2. 1. 2 ad 3.