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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): praedicatio

praedicatio

a) öffentliche Bekannt-Machung, Verkündigung, Predigt: usque ad praedicationem evangelii, th. II. II. 1. 3 ob. 3; baptismus efficacior est ad salutem, quam praedicatio, ib. 10. 12 ob. 5; hoc erat congruum praedicationis officio, ib. III. 40. 3 c; vgl. 4 sent. 20. 1. 3. 2 c.

b) Aussage im Sinne der Logik: praedicatio enim est quoddam, quod completur per actionem intellectus componentis et dividentis, habens tamen fundamentum in re, ipsam unitatem eorum, quorum unum de altero dicitur, ente 4 k; in omni praedicatione oportet esse verbum eo, quod verbum importat compositionem, qua praedicatum componitur subiecto, 1 perih. 5 c; vgl. ib. d.

Zu commune per praedicationem → communis sub a; zu veritas p. → veritas sub a.

Arten der praedicatio in diesem Sinne sind: 1. praedicatio absoluta (2 sent. 8. 1. 1 ob. 3) = die unbedingte oder schlechthinige Aussage. 2. p. abusiva (quodl. 10. 3. 5 c) = die missbräuchliche Aussage. 3. p. accidentalis sive per accidens & p. essentialis sive per essentiam sive per se (th. I. 39. 6 ob. 2; 54. 1 ad 1; 76. 3 c; I. II. 30. 2 ad 2; 31. 1 ad 1; cg. II. 58; 1 sent. 3. 4. 2 ad 1; 3 sent. 10. 1. 1. 2 c; 1 anal. 35 a & d) = die nichtwesentliche und die wesentliche Aussage oder die Aussage dessen, was einem Dinge nur nebenbei, und die Aussage dessen, was einem Dinge als solchem d. i. durch sich selbst und seine eigene Wesenheit, also mit Notwendigkeit zukommt (inferiora non praedicantur de suis superioribus nisi accidentali praedicatione, ut cum dico animal est homo; accidit enim animali esse hominem, th. I. 39. 6 ob. 2; ad hoc, quod aliqua praedicatio sit per se, non oportet, quod praedicatum per se conveniat subiecto secundum omne, quod in nomine subiecti implicatur, sed sufficit, si secundum aliquid eorum per se sibi conveniat. Sicut ratiocinari per se convenit homini, non inquantum habet corpus, sed inquantum animam habet; unde haec est per se homo ratiocinatur, 3 sent. 10. 1. 1. 2 c); vgl. praedicare per accidens et per se unter praedicare sub b. 4. p. aequivoca, p. analogica & p. univoca (cg. I. 32-34; pot. 7. 7 c & ad 3; 7 met. 2 e) = die Aussage des (bloßen) Gleichnamigen, die des Verhältnismäßigen und die des Gleichartigen (secundum quod genera praedicantur de speciebus, in quarum definitionibus ponuntur, 7 met. 2 e). 5. p. analogica, → p. aequivoca. 6. p. concretiva sive denominativa (ib. 2 e) = die einigende oder benennende Aussage (per quem modum accidentia de substantia praedicantur, ib.). 7. p. denominativa, → p. concretiva. 8. p. de superiori (th. I. 39. 6 ad 2) = die Aussage von dem Übergeordneten. 9. p. divina (ib. 14. 1 ad 2; 19. 11 c; 30. 3 ad 2; 1 sent. 34. 3. 2 a; pot. 7. 5 a & 9. 4 ob. 8) = die göttliche Aussage oder die Aussage von Gott. 10. p. essentialis, → p. accidentalis. 11. p. falsa & p. vera (1 sent. 22. 1. 2 ad 4; 1 anal. 33 b) = die falsche und die wahre Aussage. 12. p. immediata (1 anal. 36 c) = die unmittelbare oder durch sich selbst einleuchtende Aussage; vgl. ib. 35 h. 13. p. imperfecta (1 sent. 22. 1. 2 ad 4) = die unvollkommene Aussage. 14. p. impropria (ib.) = die uneigentliche Aussage. 15. p. per accidens, → p. accidentalis. 16. p. per causam & p. per eminentiam (th. I. II. 30. 2 ad 2; 31. 1 ad 1; 1 sent. 30. 1. 2 c; pot. 7. 5 ob. 5 & 9. 7 ad 2) = die Aussage von einem Dinge als der Ursache eines andern und die Aussage eines Dinges im Sinne des Hervorragens oder der unendlichen Vergrößerung. 17. p. per concomitantiam (th. I. 54. 1 ad 1) = die Aussage eines Dinges als des Begleiters eines andern. 18. p. per denominationem sive informationem & p. per identitatem (ib. 39. 6 ad 2; 3 sent. 5. exp.; 7. 1. 1 c) = die Aussage eines Dinges im Sinne der Benennung oder Beformung eines andern und die Aussage eines Dinges im Sinne der Dieselbigkeit. 19. p. per eminentiam, → p. per causam. 20. p. per essentiam, → p. accidentalis. 21. p. per identitatem, → p. per denominationem. 22. p. per informationem, ≈ . 23. p. per inhaerentiam (3 sent. 7. 1. 1 c) = die Aussage eines Dinges im Sinne des Anhaftens oder Innewohnens. 24. p. per posterius & p. per prius (th. I. 33. 3 ob. 2) = die Aussage eines Dinges im Sinne des Spätern und die im Sinne des Frühern. 25. p. per prius, → p. per posterius. 26. p. per se, → p. accidentalis. 27. p. pluralis (cg. IV. 5) = die Aussage in der Mehrzahl. 28. p. simplex (1 anal. 14 g) = die einfache Aussage (unum de uno praedicatur in simplici praedicatione, ib.; vgl. ib. 33 c). 29. p. univoca, → p. aequivoca. 30. p. vera, → p. falsa.

c) oberste Gattung der Aussage und des Seins, synonym mit praedicamentum (← sub b): potest intelligi secundum quamcumque praedicationem, id est secundum quodcumque praedicamentum, 1 cael. 26 a.