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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): praedico

praedico, (praedicare)

a) öffentlich bekannt machen, verkünden, predigen: imputatur ei, qui non praedicavit, th. II. II. 10. 12 ob. 5; noluit gentibus praedicari suam doctrinam, ib. III. 42. 1 c; vgl. cg. III. 135/136; IV. 8; 4 sent. 20. 1. 3. 2 c.

b) aussagen (vgl. praedicatum) im Sinne der Logik, synonym mit dicere (← sub c): personae non possint praedicari de nominibus essentialibus concretis (→ nomen sub a), th. I. 39. 6 ob. 1; in quibus idem de seipso praedicatur, cg. I. 10; genus potest cum additione unitatis vel identitatis praedicari de pluribus individuis existentibus in una specie, et similiter genus remotum de pluribus speciebus existentibus sub uno genere propinquo; neque tamen species de individuis neque genus propinquum de speciebus diversis potest praedicari cum additione unitatis vel identitatis, 4 phys. 23 o; tripliciter autem fit omnis praedicatio. Unus quidem modus est, quando de aliquo subiecto praedicatur id, quod pertinet ad essentiam eius, ut cum dico Socrates est homo vel homo est animal, . . . Alius autem modus est, quo praedicatur de aliquo id, quod non est de essentia eius, tamen inhaeret ei, . . . Tertius autem modus praedicandi est, quando aliquid extrinsecum de aliquo praedicatur per modum alicuius denominationis (vgl. unten p. denominative), 3 phys. 5 i.

Zu modus praedicandi → modus sub b.

Man unterscheidet: 1. praedicare ab aeterno & p. ex tempore (th. I. 13. 7 ob. 2 & c) = etwas als von Ewigkeit her und etwas als in der Zeit einem Dinge zukommend aussagen. 2. p. accidentaliter sive praedicatione accidentali & p. substantialiter sive per modum substantialis praedicati sive secundum modum substantiae (ib. 13 pr. & 2 c; 28. 2 ad 1; 39. 6 ob. 2; cg. II. 58; IV. 10; pot. 7. 3 ad 1; 1 anal. 33 b & c & 34 d; 4 met. 7 i & k) = etwas im Sinne eines Akzidenz und etwas im Sinne einer Substanz (vgl. p. essentialiter) aussagen. 3. p. ad aliud sive relative (cg. II. 13; IV. 10) = etwas in Beziehung auf was andres aussagen. 4. p. ad invicem sive aequaliter ad invicem sive aeque ad invicem sive de se invicem sive convertibiliter (th. I. 76. 3 c; 1 anal. 23 a, 31 k, 34 c & e) = etwas gegenseitig voneinander oder umkehrbarerweise aussagen (ita, quod unum sit genus alterius et e converso, 1 anal. 34 e). 5. p. aequaliter (th. I. 5. 6 ad 3) = gleichmäßig aussagen. 6. p. aequaliter ad invicem sive de se invicem, → p. ad invicem. 7. p. aeque ad invicem, ≈ . 8. p. aequivoce sive omnino aequivoce sive pure aequivoce, p. analogice & p. univoce (ib. 13. 5 a & c; 16. 6 c; cg. I. 32-34 & 42; IV. 49; 1 sent. 22. 1. 3 ad 2; 25. 1. 2 ob. 2; pot. 7. 3 ad 6 & 7 c; verit. 2. 11 ad 8; 7 met. 2 b) = etwas im Sinne der bloßen Gleichnamigkeit (quidquid praedicatur de aliquibus secundum idem nomen et non secundum eandem rationem, praedicatur de eis aequivoce, th. I. 13. 5 a), etwas im Sinne der Verhältnismäßigkeit (haec est secundum ordinem vel respectum ad aliquod unum, cg. I. 34) und etwas im Sinne der Gleichartigkeit aussagen (quidquid praedicatur de aliquibus secundum unum nomen et unam rationem, univoce eis convenit (1 sent. 25. 1. 2 ob. 2). 9. p. analogice, → p. aequivoce. 10. p. causaliter sive per causam & p. eminenter sive per eminentiam (ib. 8. 4. 3 c; pot. 7. 5 ob. 5; 9. 7 ob. 2) = etwas von einem Dinge im Sinne der Ursache eines andern und etwas in hervorragendem Sinne oder im Sinne der unendlichen Vergrößerung aussagen. 11. p. concretive sive in concreto & p. in abstracto (th. III. 16. 1 ad 2; 1 sent. 33. 1. 3 ad 2 & exp.; 3 sent. 10. 1. 2. 2 ad 3; 41. 1. 4 c; 7 met. 6 n; 9 met. 6 c) = etwas im Sinne des Verwachsen-Seins mit besondern Seinsbestimmungen und etwas im Sinne des Abgezogen- oder Abgetrennt-Seins von solchen oder etwas als in dem Zustande der Besonderung oder in dem der Verallgemeinerung gedacht aussagen. 12. p. convertibiliter, → p. ad invicem. 13. p. cum praecisione sive praecise (1 sent. 21. 1. 1. 2 a) = etwas mit Absehung von allem andern aussagen. 14. p. de accidente & p. de subiecto (1 anal. 33 b; 7 met. 2 a & 13 c) = etwas von einem Akzidenz (vgl. p. per accidens) und etwas von einem (realen) Subjekte d. i. von einer Substanz aussagen. 15. p. denominative sive per modum denominationis sive per informationem (th. III. 16. 3 c; cg. II. 13; 3 sent. 5. exp.; 3 phys. 5 i; 7 phys. 5 c; 7 met. 2 e & 6 n; 9 met. 6 c) = etwas benennungsweise oder im Sinne einer Benennung oder einer Beformung aussagen (duplex est modus, quo aliquid denominative praedicatur. Denominatur enim aliquid ab eo, quod extra ipsum est, sicut a loco dicitur aliquis esse alicubi et a tempore aliquando; aliquid vero denominatur ab eo, quod inest, sicut ab albedine albus, cg. II. 13). 16. p. de omni, p. per se, p. primo & p. universaliter (th. I. II. 34. 2 ob. 2; 1 perih. 10 b & c; 1 anal. 9 b & c) = etwas von jedem Umfangsgliede einer Art als zu ihm gehörig (tum enim dicitur aliquid de omni, . . . quando nihil est sumere sub subiecto, de quo praedicatum non dicatur, 1 anal. 9 b), etwas von einem Dinge als ihm durch sich selbst (vgl. unten p. per accidens) zukommend (per se autem dicitur aliquid praedicari per comparationem ad ipsum subiectum, quia ponitur in eius definitione vel e converso, ib.), etwas von einem Dinge als ihm an erster Stelle zukommend (primo vero dicitur aliquid praedicari de altero per comparationem ad ea, quae sunt priora subiecto et continentia ipsum, ib.) und etwas von einem Dinge allgemein d. i. als jedem seiner Umfangsglieder und zwar jedem an erster Stelle zukommend aussagen (tunc est universale praedicatum, cum non solum in quolibet est, de quo praedicatur, sed et primo demonstratur inesse ei, de quo praedicatur, ib. 11 d). 17. p. de singulari & p. de universali (1 perih. 10 b) = etwas vom Einzelnen oder Besondern und etwas vom Allgemeinen aussagen. 18. p. de subiecto, → p. de accidente. 19. p. de superiori (th. I. 39. 6 ob. 2) = etwas von dem ihm Übergeordneten aussagen. 20. p. de universali, → p. de singulari. 21. p. eminenter, → p. causaliter. 22. p. essentialiter sive per essentiam sive substantialiter & p. participative sive per participationem (ib. 76. 1 c; III. 16. 3 ad 3; cg. I. 32; hebd. 2; quodl. 2. 2. 3 c; 1 anal. 33 b) = etwas von einem Dinge als ihm wesenhaft oder wesentlich (vgl. p. accidentaliter) und etwas als ihm nach Weise der Teilnahme zukommend aussagen. 23. p. ex tempore, → p. ab aeterno. 24. p. falso (pot. 7. 4 ob. 3) = etwas falscherweise von einem Dinge aussagen. 25. p. improprie sive metaphorice & p. proprie (ib. 4 ob. 3 & 5 ob. 8; 1 sent. 3. 4. 2 ad 1) = etwas im uneigentlichen oder übertragenen und etwas im eigentlichen Sinne aussagen. 26. p. in abstracto, → p. concretive. 27. p. in communi (th. I. 37. 1 ob. 1) = etwas im allgemeinen Sinne aussagen. 28. p. in concreto, → p. concretive. 29. p. in eo quod quale sive in quale quid & p. in eo quod quid est sive in quod quid est sive in quid (ib. 3. 5 c; cg. I. 25; IV. 10; pot. 7. 3 ob. 6; comp. 1. 116; 1 anal. 33 a-c; 2 anal. 3 b, c, e & f, 6 c & 13 f; 5 phys. 4 b; 4 met. 7 k; 5 met. 16 a & 22 a) = etwas als in einer Qualität bestehend oder im Sinne von etwas Qualitativem (differentia praedicatur in quale quid, ut si quaeratur, quale animal est homo, respondemus, quod bipes, et quale animal equus, respondemus, quod quadrupes, et qualis figura est circulus, respondemus, quod ἀγώνιος id est sine angulo, acsi ipsa differentia substantiae qualitas sit, 5 met. 16 a) und etwas als die Wesenheit eines Dinges ausmachend (vgl. quod quid unter quid sub b) oder als zu ihr gehörend aussagen (= ἐν τῷ τί ἐστι κατηγορεῖν, Aristoteles: Anal. post. I. 22, 82. b. 37). 30. p. in eo quod quid est, → p. in eo quod quale. 37. p. in obliquo & p. in recto sive in principali (3 sent. 8. 1. 3 ob. 2; 10. 1. 2. 2 ad 3; 7 phys. 5 c) = etwas in gebeugtem oder abhängigem und etwas in aufrechtem oder Hauptkasus d. i. im Nominativ aussagen. 32. p. in plurali sive pluraliter & p. in singulari sive singulariter (th. I. 37. 1 ob. 1; 39. pr. & 3 ob. 1; 1 sent. 2. exp., 24 div. & 25. 1. 4 c; pot. 9. 6 ob. 1 & 2) = etwas in der Mehrzahl und etwas in der Einzahl aussagen. 33. p. in principali, → p. in obliquo. 34. p. in quale quid, → p. in eo quod quale. 35. p. in quid, ≈ . 36. p. in quod quid est, ≈ . 37. p. in recto, → p. in obliquo. 38. p. in singulari, → p. in plurali. 39. p. metaphorice, → p. improprie. 40. p. negative sive privative sive remotive & p. positive (pot. 9. 7 ob. 1, 2, 3, 5 & 9) = etwas im Sinne der Verneinung und etwas in dem der Bejahung aussagen. 41. p. omnino aequivoce, → p. aequivoce. 42. p. participative, → p. essentialiter. 43. p. per accidens sive secundum accidens & p. per se (th. I. 76. 3 c; I. II. 34. 2 ob. 2; III. 16. 1 ad 1; cg. II. 58; pot. 7. 8 ob. 6; 1 anal. 9 b, 10 a, 31 d, 33 b, 34 h & 35 c; 4 met. 7 i & k; 7 met. 2 a) = etwas von einem Dinge als ihm nur nebenbei zukommend (a praedicatis per accidens, in quibus est triplex modus verae praedicationis. Unus quidem modus est, quando accidens praedicatur de accidente, puta cum dicimus album ambulat. Secundus modus est, quando subiectum praedicatur de accidente, puta cum dicimus hoc magnum est lignum. Tertius modus est, quando accidens praedicatur de subiecto, puta cum dicimus lignum est album, vel cum dicimus homo ambulat 1 anal. 33 b) und etwas von demselben als ihm durch sich selbst (vgl. p. de omni) und als solchem zukommend aussagen (per se autem praedicatur aliquid de aliquo, quod praedicatur de eo secundum propriam rationem, pot. 8. 2 ad 6; ponit duos modos praedicandi per se. Nam primo quidem praedicantur per se, quaecumque insunt subiectis in eo quod quid est [d. i. als zu ihrer Wesenheit gehörig], scilicet cum praedicata ponuntur in definitione subiecti. Secundo, quando ipsa subiecta insunt praedicatis in eo quod quid est, id est quando subiecta ponuntur in definitione praedicatorum. Et exemplificat de utroque modo. Nam impar praedicatur de numero per se secundo modo, quia numerus ponitur in definitione ipsius imparis; est enim impar numerus medio carens. Multitudo autem vel divisibile praedicatur de numero et ponitur in definitione eius, unde huiusmodi praedicantur per se de numero primo modo, 1 anal. 35 c). 44. p. per causam, → p. causaliter. 45. p. per eminentiam, ≈ . 46. p. per essentiam, → p. essentialiter. 47. p. per informationem, → p. denominative. 48. p. per modum ad aliud se habentis & p. per modum inhaerentis (th. I. 28. 1 ad 1; vgl. ib. 2 c) = etwas im Sinne des zu einem andern sich Verhaltenden und etwas im Sinne des Anhaftenden oder Innewohnenden aussagen. 49. p. per modum denominationis, → p. denominative. 50. p. per modum inhaerentis, → p. per modum ad aliud se habentis. 51. p. per modum substantialis praedicati, → p. accidentaliter. 52. p. per participationem, → p. essentialiter. 53. p. per posterius sive secundum posterius sive secundario & p. per sive secundum prius (th. I. 5. 6 ad 3; cg. I. 32) = etwas im Sinne des Spätern und etwas im Sinne des Frühern aussagen. 54. p. per prius, → p. per posterius. 55. p. per se, → p. de omni & per accidens. 56. p. pluraliter, → p. in plurali. 57. p. positive, → p. negative. 58. p. praecise, → p. cum praecisione. 59. p. praedicatione accidentali, → p. accidentaliter. 60. p. primo, → p. de omni. 61. p. privative, → p. negative. 62. p. proprie, → p. improprie. 63. p. pure aequivoce, → p. aequivoce. 64. p. relative, → p. ad aliud. 65. p. remotive, → p. negative. 66. p. secundario, → p. per posterius. 67. p. secundum accidens, → p. per accidens. 68. p. secundum modum substantiae, → p. accidentaliter. 69. p. secundum posterius, → p. per prius. 70. p. secundum prius, ≈ . 71. p. secundum quid & p. simpliciter (cg. IV. 48; 1 anal. 33 b & c) = etwas beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und etwas einfachhin oder schlechtweg aussagen. 72. p. simpliciter, → p. secundum quid. 73. p. singulariter, → p. in plurali. 74. p. substantialiter, → p. accidentaliter & essentialiter. 75. p. universaliter, → p. de omni. 76. p. univoce, → p. aequivoce.