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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): prior

prior, us

a) früher, eher, der Gegensatz zu posterior (← sub b): prius enim et posterius dicitur per comparationem ad aliquod principium, th. I. 76. 4 ob. 3; vgl. ib. II. II. 26. 1 c; 5 met. 13 b; Aristoteles: Metaph. IV. 11, 1018. b. 9 sq.; prius dicitur aliquid vel secundum rationem alicuius principii, vel quia principio propinquius est, virt. 4. 3 c; prius et posterius dicuntur in quolibet ordine per comparationem ad principium illius ordinis, quodl. 5. 10. 19 c; prius et posterius dicitur aliquid per distantiam ad ipsum nunc, quod est terminus praeteriti et futuri, 4 phys. 22 e; prius et posterius sunt prius in loco sive in magnitudine. Et hoc ideo, quia magnitudo est quantitas positionem habens; de ratione autem positionis est prius et posterius, unde ex ipsa positione locus habet prius et posterius, ib. 17 c; prius et posterius esse non possunt, nisi tempus sit, 8 phys. 2 e.

Zu causa prior → causa sub a & b; zu contraria p. → contrarius sub a; zu dicere per p. → dicere sub c; zu differentia p. → differentia; zu necessarium a p. → necessarius sub a; zu necessitas a p. → necessitas sub a; zu praedicare per p. sive secundum p. → praedicare sub b; zu praedicatio per p. → praedicatio sub b; zu processus de p. ad posterius → processus sub a.

Als Arten des prius gehören hierher: 1. prius, a quo non convertitur essendi sive subsistendi consequentia (th. I. 85. 3 ob. 1; II. II. 189. 1 ob. 5; nom. 13. 2; virt. 4. 3 a; verit. 6. 2 ad 13; 1 anal. 13 k; 5 phys. 5 g; 8 phys. 14 c & d; 2 cael. 2 k; 5 met. 13 i), die Übersetzung des aristotelischen Ausdrucks πρότερον δὲ δοκεῖ τὸ τοιοῦτον εἶναι, ἀφ᾽ου μὴ ἀντιστρέφει ἡ τοῦ εἶναι ἀκολούθησις (Categ. c. 12, 14. a. 34 sq.) = das Frühere, mit Bezug worauf die Abfolgerung des Seins nicht umgekehrt werden kann, m. a. W. dasjenige, aus dessen Existenz das Sein eines Andern nicht ebenso mit Notwendigkeit gefolgert werden kann, wie umgekehrt seine Existenz aus dem Sein des Letztern, welches daher früher ist, als dieses Letztere (dicitur enim uno modo prius, quo non existente non erunt alia, sed illud potest esse sine aliis, sicut unum est prius duobus, quia duo non possunt esse, nisi sit unum, unum autem potest esse, si non sint duo, 8 phys. 14 d; vgl. 5 met. 13 k). 2. p. cognitione sive in cognitione sive ordine cognitionis sive secundum cognitionem sive secundum rationem nostrae apprehensionis (th. I. 11. 2 ad 4; I. II. 14. 5 c; cg. I. 34; 5 met. 13 b & f; 7 met. 1 d) = der Erkenntnis nach früher (illud enim est primum secundum cognitionem, quod est magis notum et magis manifestat rem, 7 met. 1 d). 3. p. cognitione intellectiva sive ratione sive secundum rationem & p. secundum sensum (th. I. 5. 2 c; 5 met. 13 f-h) = der übersinnlichen oder vernünftigen (vgl. p. definitione) und der sinnlichen Erkenntnis nach früher. 4. p. definitione sive secundum definitionem & p. ratione sive secundum rationem sive secundum intellectum (th. I. 3. 5 a; 16. 4 ad 2; 2 phys. 5 c; 7 met. 1 d & 13 e; 9 met. 7 b) = der Definition und dem Begriffe nach (vgl. p. cognitione intellectiva) früher (sicut animal est prius definitione, quam homo, quia definitio animalis ponitur in definitione hominis, 7 met. 1 d; secundum hoc est aliquid prius ratione, quod prius cadit in intellectu, th. I. 16. 4 ad 2). 5. p. generatione sive in generatione sive ordine generationis sive secundum ordinem generationis sive in via generationis sive secundum viam generationis & p. tempore sive secundum tempus sive in via temporis sive secundum viam temporis (ib. 77. 4 c; 85. 3 ad 1; III. 1. 5 ad 3; cg. II. 58; III. 82; 3 sent. 27. 1. 4 ad 2; virt. 4. 3 c; verit. 9. 3 ad 6; 2 phys. 5 c; 8 phys. 14 d; 5 met. 13 c; 7 met. 1 d & 13 e; 9 met. 7 b) = dem Entstehen und der Zeit nach früher (dicitur aliquid prius tempore, quod est remotius a praesenti nunc in praeterito vel propinquius in futuro, 8 phys. 14 d; esse autem prius generatione continetur sub eo, quod est prius tempore, omne enim, quod est prius generatione, est etiam prius tempore, licet non e converso; ea enim, quae non habent ordinem ad generationem alicuius, licet sint priora tempore, non tamen sunt priora generatione, sicuti equus non est prior generatione leone, qui nunc est, licet sit prior tempore, partes autem, ex quibus aliquid constituitur, sunt priores generatione et per consequens tempore, 7 met. 13 e). 6. p. in causando (2 phys. 6 a) = dem Wirken nach früher. 7. p. in esse sive in essendo sive secundum ordinem in essendo sive secundum naturalem ordinem in essendo & p. secundum rem sive ordine rei (th. I. 3. 5 a; I. II. 14. 5 c; cg. I. 34; 5 met. 13 b & i) = dem Sein oder Dasein und der Sache nach früher (priora scilicet secundum ordinem in essendo dicuntur, quae possunt esse sine aliis, et illa non possunt esse sine eis, 5 met. 13 i; vgl. ib. k). 8. p. in generatione, → p. generatione. 9. p. in motu sive secundum motum sive secundum ordinem in motu & p. secundum quantitatem sive per ordinem quantitatis (5 met. 13 b, d & e) = der Bewegung und der Größe nach früher. 10. p. in ordine naturae sive ordine naturae sive secundum ordinem naturae sive secundum suam naturam sive secundum naturam sive natura sive naturaliter & p. quoad nos (th. I. 77. 4 c; 85. 3 ad 1; I. II. 20. 1 ad 3; II. II. 1. 7 ad 3; 182. 4 c; III. 1. 5 ad 3; cg. I. 26 & 34; II. 23; III. 82; quodl. 5. 10. 19 c; Hebr. 8. 1; 1 anal. 2 b, 4 o & 39 d; 8 phys. 14 d; 1 cael. 4 d; 2 cael. 5 c; 5 met. 13 b) = seiner Natur nach oder an sich (vgl. p. secundum speciem) und mit Bezug auf uns oder unsre Erkenntnis früher. 11. p. in via generationis, → p. generatione. 12. p. in via temporis, ≈ . 13. p. natura, → p. in ordine naturae. 14. p. natura ex parte agentis & p. natura ex parte materiae (th. III. 6. 5 c; vgl. ib. I. 85. 3 ad 1; II. II. 1. 7 ad 3; verit. 9. 3 ad 6; quodl. 5. 10. 19 c) = vonseiten der wirkenden und vonseiten der materialen Ursache der Natur nach früher. 15. p. naturaliter, → p. in ordine naturae. 16. p. ordine cognitionis, → p. cognitione. 17. p. ordine dignitatis sive secundum potestatem (th. I. II. 68. 8 ad 2; 5 met. 13 d) = der Würde oder Macht nach früher (ille enim, qui excedit potestate et qui est potentior, dicitur prior; et hic est ordo dignitatis, 5 met. 13 d). 18. p. ordine dispositionis (th. I. II. 68. 8 ad 2) = der Veranlagung oder Vorbereitung nach früher. 19. p. ordine naturae, → p. in ordine naturae. 20. p. ordine perfectionis sive secundum perfectionem sive perfectione sive secundum rationem complementi (ib.; cg. III. 82; virt. 4. 3 c; verit. 9. 3 ad 6; 2 phys. 5 c) = der Vollkommenheit nach früher. 21. p. ordine rei, → p. in esse. 22. p. per accidens & p. per se (th. II. II. 4. 7 c) = nebenbei oder gemäß einem nebenbei Seienden und gemäß seiner selbst oder als Solches früher. 23. p. perfectione, → p. ordine perfectionis. 24. p. per ordinem quantitatis, → p. in motu. 25. p. per se, → p. per accidens. 26. p. quoad nos, → p. in ordine naturae. 27. p. ratione, → p. cognitione intellectiva & p. definitione. 28. p. secundum actum & p. secundum potentiam (5 met. 13 i) = der Wirklichkeit und der Möglichkeit nach früher. 29. p. secundum cognitionem, → p. cognitione. 30. p. secundum definitionem, → p. definitione. 31. p. secundum intellectum, ≈ . 32. p. secundum locum (ib. b; vgl. quodl. 5. 10. 19 c) = dem Orte nach früher (aliquid dicitur esse prius secundum locum in hoc, quod est propinquius alicui loco determinato, sive ille locus determinatus accipiatur ut medium in aliqua magnitudine, sive ut extremum, 5 met. 13 b). 33. p. secundum motum, → p. in motu. 34. p. secundum naturalem ordinem in essendo, → p. in esse. 35. p. secundum naturam, → p. in ordine naturae. 36. p. secundum nominis rationem & p. secundum rei naturam (cg. I. 34) = der Namensbedeutung und der Sachnatur nach früher. 37. p. secundum ordinem (5 met. 13 e) = der Ordnung nach früher. 38. p. secundum ordinem generationis, → p. generatione. 39. p. secundum ordinem in essendo, → p. in esse. 40. p. secundum ordinem in motu, → p. in motu. 41. p. secundum ordinem naturae, → p. in ordine naturae. 42. p. secundum perfectionem, → p. ordine perfectionis. 43. p. secundum potentiam, → p. secundum actum. 44. p. secundum potestatem, → p. ordine dignitatis. 45. p. secundum quantitatem, → p. in motu. 46. p. secundum quid & p. simpliciter (th. I. 11. 2 ad 4; 82. 3 ad 2; II. II. 182. 4 c; III. 6. 5 c; Hebr. 8. 1; 1 anal. 4 o; 5 met. 13 f) = beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und einfachhin oder schlechtweg früher. 47. p. secundum rationem, → p. cognitione intellectiva & p. definitione. 48. p. secundum rationem complementi, → p. ordine perfectionis. 49. p. secundum rationem nostrae apprehensionis, → p. cognitione. 50. p. secundum rei naturam, → p. secundum nominis rationem. 51. p. secundum rem, → p. in esse. 52. p. secundum sensum, → p. cognitione intellectiva. 53. p. secundum speciem sive secundum substantiam sive substantia (quodl. 5. 10. 19 c; 8 phys. 14 d; 2 cael. 5 a; 9 met. 7 b & 8 a) = der Wesenheit oder Substanz nach früher (id est secundum substantiae complementum, sicut actus est prior potentia et perfectum imperfecto, 8 phys. 14 d); vgl. p. in ordine naturae. 54. p. secundum suam naturam, → p. in ordine naturae. 55. p. secundum substantiam, → p. secundum speciem. 56. p. secundum tempus, → p. generatione. 57. p. secundum viam generationis, ≈ . 58. p. secundum viam temporis, ≈ . 59. p. simpliciter, → p. secundum quid. 60. p. substantia, → p. secundum speciem. 61. p. tempore, → p. generatione.

In quolibet genere quanto aliquid est prius, tanto est simplicius et in paucioribus consistens (th. I. II. 19. 2 c) = je früher etwas seiner Natur nach ist in irgendeiner Gattung von Dingen, desto einfacher ist es und in desto weniger Exemplaren existiert es. Naturaliter prius est, quod est perfectius, licet in unoquoque sit tempore posterius (cg. II. 23; vgl. th. II. II. 1. 7 ad 3; III. 1. 5 ad 3) = das Vollkommene ist der Natur nach früher, der Zeit nach aber bei einem und demselben Einzelwesen später, als das Unvollkommene. Posteriora non sunt de intellectu priorum, sed e converso, → posterior sub b. Posito posteriori ponitur prius, → posterior sub b. Quod est per se, semper est prius eo, quod est per aliud, → per sub a. Remoto posteriori non removetur prius, → posterior sub b. Remoto priori removetur posterius (th. I. II. 15. 2 ob. 2; 4 phys. 11 d), oder: Remoto priori removentur ea, quae consequenter sunt (5 phys. 2 g) = mit der Beseitigung des Frühern wird auch das Spätere beseitigt, m. a. W. dasjenige, was unmittelbar auf jenes folgt und sich aus ihm ergibt; vgl. 5 met. 13 k. Semper prius salvatur in posteriori (th. I. 60. 1 c) = das Frühere wird immer gewahrt oder beibehalten in dem Spätern; vgl. nom. 7. 1. Transmutato posteriori non transmutatur prius, → posterior sub b. Virtus prioris est in posteriori, sed non convertitur (2 sent. 35. 1. 4 ad 3) = die Kraft des Frühern ist auch in dem Spätern, aber nicht umgekehrt.

b) Priora sc. analytica, die frühere oder erste Analytik des Aristoteles, der Gegensatz zu Posteriora (← sub c): in libro Priorum et in consequentibus, 1 perih. 1 a; quae in fine I. Priorum dicuntur, 2 perih. 2 c; ad hoc ordinatur liber Priorum analyticorum, qui est de syllogismo simpliciter, 1 anal. 1 a; vgl. 2 anal. 4 a.