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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): quis

quis, quid

a) wer, was: definitio ostendit de aliquo quid est, 2 anal. 2 l; non generatur simpliciter, nisi quid, id est existens in genere substantiae, 1 gener. 6 g; vgl. ib. 7 b; quid quandoque quaerit de natura, quam significat definitio; ut cum quaeritur quid est homo, et respondetur animal rationale mortale. Quandoque vero quaerit suppositum; ut cum quaeritur quid natat in mari, et respondetur piscis, th. I. 29. 4 ad 2; vgl. 1 sent. 23. 1. 3 ad 4; in rebus humanis si quaeratur quis est iste, respondetur Socrates, quod est nomen suppositi, si autem quaeratur quid est iste, respondetur animal rationale et mortale, th. I. 31. 2 ad 4.

Zu praedicare in quid → praedicare sub b; zu quaestio qu. est → quaestio.

Quod quid sive quod quid est sive quod quid est esse (ib. 2. 2 ob. 2 & ad 2; 3. 4 ob. 2; 67. 3 c; III. 10. 3 ad 2; cg. I. 3, 58 & 59; II. 96; IV. 40, 41 & 49; 1 anal. 18 c; 2 anal. 3 b-e, 4 c-e, 5 h, 6 a & i, 7 b & c, 8 b & 14 c; 2 phys. 11 d & f; 1 gener. 8 c & 14 e; 2 anim. 2 a; 3 anim. 8 b; 7 met. 4 a), die Übersetzung des aristotelischen Ausdrucks τὸ τι ἐστι = die Wesenheit eines Dinges, weil man auf die Frage: Was ist das Ding? die Angabe seiner Wesenheit erwartet; vgl. quidditas.

Zu esse in eo quod quid est → esse; zu intellectus cognoscens quod qu. est → intellectus sub d; zu intelligere in quod qu. est → intelligere sub a; zu praedicare in quod qu. est sive in eo quod quid est → praedicare sub b. Indivisibile est quod quid est ipsius boni, → indivisibilis sub a.

Quod quid erat esse, d. i. das Was war es für ein Sein ist die Übersetzung des aristotelischen Ausdrucks τὸ τί ἦν εἶναι (Anal. post. I. 22, 82. b. 38; II. 11, 94. a. 21; De anima II. 1, 412. b. 11; III. 4, 429. b. 19; Eth. Nic. II. 6, 1107. a. 7) und hat gewöhnlich dieselbe Bedeutung, wie der Ausdruck quod quid est sive quod quid est esse (↑), mit welchem es auch oft genug abwechselt (z. B. 2 anal. 3 f, 5 a-h, 9 a & c; 1 cael. 19 b; 1 anim. 1 f; 2 anim. 2 a; 7 met. 3 a & b, 4 a-c, 5 a-k; ente 1 c); zuweilen wird es aber in einem etwas Andern Sinne gebraucht, namentlich dann, wenn er zu letzterm Ausdruck in eine Art von Gegensatz gebracht wird (z. B. 2 anal. 3 f & 4 b), und dann bezeichnet es, worauf die Worte quid erat auch zunächst hinweisen, die Wesenheit eines Dinges vor dem Zustande ihrer Verwirklichung, m. a. W. die Wesenheit eines tatsächlich existierenden Dinges so, wie sie vor der Existenz dieses Dinges bereits da war, zwar nicht als etwas für sich Bestehendes, wie Plato lehrte (Plato enim . . . posuit formas rerum sensibilium per se sine materia subsistentes, sicut formam hominis, quam nominabat per se hominem, et formam vel ideam equi, quam nominabat per se equum, et sic de aliis. Has ergo formas separatas ponebat participari et ab anima nostra, et a materia corporali; ab anima quidem nostra ad cognoscendum, a materia vero corporali ad essendum, ut, sicut materia corporalis per hoc, quod participat ideam lapidis, fit hic lapis, ita intellectus noster per hoc, quod participat ideam lapidis, sit intelligens lapidem, th. I. 84. 4 c; vgl. ib. 6. 4 c; 44. 3 ob. 2; III. 4. 4 ad 2; 1 anal. 33 f; 2 phys. 3 f & 10 f; 1 gener. 3 i; 3 anim. 8 c; 7 met. 5-k), sondern als eine vorbildliche Idee in der Vernunft des Schöpfers oder eines Künstlers (antequam quidditas esse habeat, nihil est, nisi forte in intellectu creantis, ubi non est creatura, sed creatrix essentia, pot. 3. 5 ad 2; illa fiunt ab arte, quorum species factiva est in anima. Per speciem autem exponit quod quid erat esse cuiuslibet rei factae per artem, ut quod quid erat esse domus, quando fit domus, 7 met. 6 h), während der Ausdruck quod quid est sive quod quid est esse in dem Falle die Wesenheit eines Dinges in statu existentiae d. i. so, wie sie in rerum natura verwirklicht ist, bezeichnet.

b) irgendwer, irgendwas.

Zu infinitum quo → infinitus; zu propter qu. → propter; zu secundum qu. → secundum.

radicalis, e

wurzelartig, wurzelmäßig, d. i. die Wurzel oder den Uransatz zu etwas bildend: si fuerit in uno ut radicale semen, cg. IV. 81.

Zu umidum radicale → umidus.