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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): rationalis

rationalis, e

a) vernünftig, d. i. zum vernünftigen Teile der menschlichen Substanz gehörig, von vernünftiger Natur seiend, synonym mit intellectualis und intelligibilis (← sub a), der Gegensatz zu animalis, irrationalis und sensibilis (← sub a): rationale vero sumitur (→ concretio sub b) a natura intellectiva, quia rationale est, quod naturam intellectivam habet, th. I. 3. 5 c; rationale, quod est differentia constitutiva hominis, ib. 76. 3 ob. 4; rationale comprehendit non solum rationem cognitivam, sed etiam voluntatem, 3 sent. 33. 2. 4. 3 ad 2; vgl. pot. 9. 2 ad 10; spir. 2 ad 12; 1 cael. 8 c.

Zu amor rationalis → amor sub a; zu animal r. → animal sub a; zu appetitus r. → appetitus sub a & b; zu pars r. → pars sub a; zu phantasia r. → phantasia sub c; zu potentia r. → potentia sub b; zu potestas r. → potestas sub b; zu virtus r. → virtus sub a; zu vita r. → vita sub a; zu voluntas r. → voluntas sub a & c.

b) vernünftig, d. i. Vernunft seiend, die Vernunft betreffend.

Zu disciplina rationalis → disciplina sub c; zu philosophia r. → philosophia; zu scientia r. → scientia sub a.

Als Arten des rationalis gehören hierher: rationalis essentialiter sive per essentiam & r. participative sive per participationem (th. I. 79. 2 ad 2; I. II. 50. 4 c; 56. 6 ad 2; 59. 4 ad 2; 61. 2 c; II. II. 58. 4 ad 3; 3 sent. 27. 2. 3 ad 5; 33. 2. 4. 3 ad 1; virt. 1. 3 a; 1 eth. 10 e) = wesenhaft oder seiner Wesenheit nach und teilnehmungsweise oder durch Teilnahme (an Ersterm) vernünftig (rationale est duplex, unum quidem participative, inquantum scilicet persuadetur et regulatur a ratione, aliud vero est rationale essentialiter, quod scilicet habet ex seipso ratiocinari et intelligere, 1 eth. 10 e; rationale per participationem non solum est irascibilis et concupiscibilis, sed omnino id est universaliter appetitivum, . . . Sub appetitivo autem comprehenditur voluntas, th. I. II. 56. 6 ad 2).

c) vernünftig erkennend im allgemeinen und weitern Sinne des Wortes, d. i. sowohl intuitiv, als diskursiv mit der Vernunft erkennend, synonym mit intellectivus und intellectualis (← sub b), der Gegensatz zu sensibilis und sensitivus (← sub b): quandoque (rationale) sumitur communiter pro qualibet cognitione virtutis non impressae in materia, et sic convenit communiter Deo, angelis et hominibus, unde etiam Gregorius nominat angelum animal rationale, 1 sent. 25. 1. 1 ad 4; vgl. 2 sent. 3. 1. 2 ad 4; propter diversitatem rationalium creaturarum, cg. II. 44.

Zu anima rationalis → anima sub a; zu natura r. → natura; zu spiritus r. → spiritus; zu substantia r. → substantia sub b.

d) vernünftig erkennend im eigentlichen und engern Sinne des Wortes, d. i. mit der Vernunft diskursiv erkennend, der Gegensatz zu intellectualis (← sub c): animae vero humanae, quae veritatis notitiam per quendam discursum adquirunt, rationales vocantur, th. I. 58. 3 c; homines autem ad intelligibilem veritatem cognoscendam perveniunt procedendo de uno ad aliud, . . . et ideo rationales dicuntur, ib. 79. 8 c; natura intellectualis est supra rationalem, ib. I. II. 5. 1 ob. 1; quandoque intellectuales creaturae, quae sunt angeli, distinguuntur a rationalibus, ib. II. II. 83. 10 ad 2; quandoque enim (rationale) sumitur stricte et proprie, secundum quod ratio (← sub e) dicit (besagt) quandam obumbrationem intellectualis naturae, 1 sent. 25. 1. 1 ad 4; vgl. 2 sent. 3. 1. 6 c & ad 2; 16. 1. 3 c; 39. 3. 1 c; spir. 2 ad 12; log. IV. 2.

Zu consideratio rationalis → consideratio; zu natura r. → natura; zu processus r. → processus sub b.

e) denkbar, übersinnlich vorstellbar, der Gegensatz zu irrationalis (← sub b).

Zu linea rationalis r. → linea sub a.

f) Richtschmuck für Aussprüche, d. i. das Brustblatt oder Brustschild des alttestamentlichen Hohenpriesters: in Rationali, quo utebantur pontifices veteris legis, scribebatur doctrina et veritas, 4 sent. 24. 3. 3 ob. 5; pallium succedit loco Rationalis, ib. ad 5.