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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): rectitudo

rectitudo

a) Geradheit, Geradlinigkeit, geradeaus gehende Richtung: rectitudo enim est per se passio (← sub a) lineae, 5 met. 13 h; rectitudo proprie dicta est passio continui, 1 sent. 19. 5. 1 ob. 4; nec magis secundum circulum, quam secundum rectitudinem, th. I. 67. 2 c; non procedatur in infinitum in eis secundum rectitudinem in sursum neque in deorsum, 1 anal. 34 a; iterum cadat secundum eandem rectitudinem, 2 cael. 26 k.

b) aufrechte Stellung, gerade aufwärts gehende oder senkrechte Richtung: rectitudo inquantum huiusmodi (→ quantus sub a) non pertinet ad rationem (Wesenheit) status, sed solum inquantum est connaturalis homini, th. II. II. 183. 1 ad 1.

c) Rechtbeschaffenheit, Richtigkeit, Wahrheit: rectitudo dicitur de bonitate, iustitia et veritate metaphorice, 1 sent. 19. 5. 1 ad 4; solum autem illum actum a rectitudine declinare non contingit, cuius regula est ipsa virtus agentis, th. I. 63. 1 c; haec autem fuit rectitudo hominis divinitus instituti, ut inferiora superioribus subderentur et superiora ab inferioribus non impedirentur, ib. 94. 1 c; vgl. ib. II. II. 43. 1 c; 4 sent. 49. 5. 2. 3 c.

Als Arten der rectitudo gehören hierher: 1. rectitudo bonitatis, r. iustitiae & r. veritatis (1 sent. 19. 5. 1 ad 4) = die Rechtbeschaffenheit der Güte, die der Gerechtigkeit und die der Wahrheit (invenitur enim in recto quaedam aequalis proportio principii, medii et finis; unde secundum hoc, quod aliquis in distribuendo vel communicando mensuram aequalitatis iustitiae servat vel mensuram praecepti legis, dicitur rectitudo iustitiae, secundum autem quod aliquid non egreditur commensurationem finis, dicitur rectitudo bonitatis, secundum autem quod non egreditur ordinem commensurationis rei et intellectus, dicitur rectitudo veritatis, ib.). 2. r. in intentione & r. in opere (2 sent. 41. 1. 1 c) = die Rechtbeschaffenheit der Intention und die des Werkes (in opere vel intentione rectitudo esse dicitur, secundum quod opus ab agente egrediens non praetergreditur ordinem debiti finis, ib.). 3. r. in opere, → r. in intentione. 4. r. iustitiae, → r. bonitatis. 5. r. naturalis (cg. III. 122) = die natürliche oder naturgemäße Rechtbeschaffenheit. 6. r. practica (th. I. II. 94. 4 c) = die praktische Richtigkeit oder Wahrheit. 7. r. rationis & r. voluntatis (ib. 4. 4 ad 2; 5. 7 c; 19. 3 ad 2; 73. 2 c; cg. III. 127; 1 anal. 44 i) = die Rechtbeschaffenheit der Vernunft (im Akte des Denkens; vgl. th. III. 46. 7 ad 3) und die des Willens (im Akte seines Begehrens; vgl. ib. I. II. 4. 4 ad 2). 8. r. veritatis, → r. bonitatis. 9. r. voluntatis, → r. rationis.