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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): res

res

Sache, Ding, Angelegenheit, synonym mit causa (← sub e): hoc nomen res est de transcendentibus, th. I. 39. 3 ad 3; vgl. 1 sent. 2. 1. 5 ad 2; nomen rei ad utrumque se habet, et ad id, quod est in anima, prout res dicitur a reor, reris, et ad id, quod est extra animam, prout res dicitur quasi aliquid ratum et firmum in natura, 1 sent. 25. 1. 4 c; vgl. 2 sent. 37. 1. 1 c & ad 4; res non est completa in esse, nisi per hoc, quod est ab aliis distincta, trin. 1. 2. 4 ob. 2.

Über den Unterschied zwischen res & ens heißt es: hoc nomen ens et res differunt, secundum quod est duo considerare in re, scilicet quidditatem vel rationem eius et esse ipsius; et a quidditate sumitur hoc nomen res, 1 sent. 25. 1. 4 c; simpliciter enim dicitur res, quod habet esse ratum et firmum in natura, et dicitur res hoc modo accepto nomine rei, secundum quod habet quidditatem vel essentiam quandam, ens vero, secundum quod habet esse, 2 sent. 37. 1. 1 c; nomen res, quod in hoc differt ab ente secundum Avicennam in principio Metaph., quod ens sumitur ab actu essendi, sed nomen rei exprimit quidditatem sive essentiam entis, verit. 1. 1 c; vgl. 4 met. 2 b.

Zu ad aliquid secundum rem → ad sub b; zu bonitas r. naturalis & bonitas prima r. naturalis → bonitas sub b; zu bonum in r. & in r. naturalibus → bonus sub b; zu cognitio ad r. & a r. accepta → cognitio sub b; zu communicabile secundum r. veritatem → communicabilis; zu communicare r. → communicare sub a; zu communis r. sive secundum r. → communis sub a; zu communitas r. → communitas sub a; zu compositio r. → compositio sub a; zu contraria in r. natura → contrarius sub a; zu contrarietas r. → contrarietas sub a; zu differre r. sive secundum r. → differre sub b; zu distinctio secundum r. → distinctio sub b; zu ens in r. extra animam → ens; zu esse r. → esse; zu falsum in r. → falsus; zu fundamentum in r. → fundamentum; zu gaudium r. → gaudium; zu idem r. sive secundum r. → idem; zu identitas r. sive secundum r. → identitas; zu incommunicabile r. sive secundum r. → incommunicabilis; zu iudicium de r. → iudicium sub b; zu malum in r. naturalibus & voluntariis → malus sub b; zu medium r. → medium sub a; zu nomen r. sive r. significans → nomen sub a; zu numerus r. → numerus; zu ordo secundum r. → ordo sub a; zu pars r. sive secundum r. → pars sub a; zu principium r. & principium primum r. → principium; zu prius secundum r. → prior sub a; zu processus r. → processus sub c; zu relatio r. sive secundum r. → relatio; zu simul secundum r. → simul; zu substantia r. → substantia sub h; zu ultimum r. → ultimus; zu unio secundum r. → unio; zu unitas r. → unitas; zu unum r. sive secundum r. → unus; zu verbum r. → verbum sub a; zu veritas r. → veritas sub a; zu verum in r. → verus sub a.

Arten der res sind: 1. res absoluta & r. relativa (th. I. 6. 2 ad 1; 28. 3 c; 1 sent. 2. 1. 5 ad 2; vgl. ib. 6 ad 2) = das auf nichts und das auf etwas Bezug nehmende Ding. 2. r. animata & r. inanimata (2 phys. 10 d; 3 phys. 9 h; 8 phys. 4 b) = das beseelte oder lebendige und das unbeseelte oder leblose Ding. 3. r. artificialis & r. naturalis (th. I. 6. 4 c; 16. 1 c & ad 2; 17. 1 c; I. II. 18. 2 c; cg. I. 17; II. 44 & 65; IV. 35; 1 perih. 3 b) = das künstliche und das natürliche oder das von der Kunst und das von der Natur hervorgebrachte Ding. 4. r. casualis (cg. II. 39) = das zufällige oder gegen Erwarten und Absicht hervorgebrachte Ding. 5. r. composita & r. simplex (opp. 4) = das zusammengesetzte und das einfache Ding. 6. r. coniuncta & r. exterior sive extrinseca (th. I. 78. 1 c) = das (mit etwas) verbundene und das (ihm) äußerliche oder fremde Ding. 7. r. corporalis sive corporea sive materialis & r. incorporalis sive spiritualis sive immaterialis (ib. 13. 12 ad 3; 18. 3 ob. 3; 22. 3 c; III. 84. 1 ad 1; cg. I. 93; II. 16 & 92; III. 144; IV. 90; verit. 12. 6 c; opp. 1 & 4) = das körperliche und das unkörperliche oder geistige Ding. 8. r. divina (1 cael. 7 c) = das göttliche Ding. 9. r. essentialis (1 sent. 2. 1. 5 ad 2) = das wesentliche Ding. 10. r. exterior sive extrinseca, → r. coniuncta. 11. r. extra animam sive in esse naturali existens & r. rationis sive rationis tantum (th. I. 13. 7 c; 1 perih. 3 b & 8 a; vgl. 1 sent. 25. 1. 4 c) = das außerhalb der Seele und ihrer Gedanken oder in Wirklichkeit existierende (vgl. unten r. naturae) und das Gedanken- oder bloße Gedankending. 12. r. falsa & r. vera (th. I. 17. 1 c & ad 1 & 3; 1 sent. 19. 5. 1 c; verit. 1. 2 c & 10 ad 6; 1 perih. 3 b; 6 met. 4 c) = das falsche oder unechte und das wahre oder echte Ding (res dicitur vera, quae nata est de se facere veram apprehensionem quantum ad ea, quae apparent exterius in ipsa, et similiter dicitur falsa res, quae nata est facere quantum ad id, quod apparet exterius de ipsa, falsam apprehensionem, sicut aurichalcum dicitur aurum falsum, 1 sent. 19. 5. 1 c). 13. r. falsa secundum quid & r. falsa simpliciter (th. I. 17. 1 c) = das beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und das einfachhin oder schlechtweg falsche Ding. 14. r. falsa simpliciter, → r. falsa secundum quid. 15. r. familiaris (cg. I. 4) = die Familien- oder häusliche Angelegenheit. 16. r. figurata (nom. 5. 2) = das Ding mit einer bestimmten Gestalt. 17. r. humana (th. I. 22. 3 c; cg. II. 1 & 44) = die menschliche Angelegenheit. 18. r. immaterialis, → r. corporalis. 19. r. inanimata, → r. animata. 20. r. incorporalis, → r. corporalis. 21. r. indivisibilis (3 cael. 3 d) = das unteilbare Ding. 22. r. in esse naturali existens, → r. extra animam. 23. r. inhaerens & r. subsistens (cg. I. 21; II. 16; IV. 10) = das (einem andern) anhaftende oder innewohnende und das für sich allein existierende Ding. 24. r. intelligibilis & r. sensibilis (ib. I. 8 & 47; II. 50; 3 cael. 6 d; 1 gener. 8 e) = das übersinnliche oder durch die Vernunft erkennbare und das sinnliche oder sinnlich wahrnehmbare Ding. 25. r. irrationabilis sive irrationalis (th. I. 50. 3 c; 3 sent. 28. 1. 2 c) = das unvernünftige oder vernunftlose Ding. 26. r. materialis, → r. corporalis. 27. r. mota & r. permanens (2 sent. 2. 1. 1 c) = das bewegte und das ruhig fortdauernde Ding. 28. r. mundana (th. I. II. 108. 3 ad 4; cg. IV. 53; orat. 2) = das weltliche oder irdische Ding. 29. r. naturae (th. I. 13. 7 c; 29. 2 c; 1 sent. 26. 1. 1 ad 3; 3 sent. 6. 1. 1. 4 ad 2) = das Ding der Natur (vgl. oben r. in esse naturali existens) oder das Ding mit einer bestimmten Natur (res naturae per se loquendo est, quod habet naturam, 3 sent. 6. 1. 1. 4 ad 2; vgl. ib. 10. 1. 2. 3 c; secundum vero quod [suppositum] supponitur alicui naturae communi, sic dicitur res naturae, sicut hic homo est res naturae humanae, th. I. 29. 2 c; vgl. 2 phys. 1 c). 30. r. naturalis, → r. artificialis & r. supernaturalis. 31. r. permanens, → r. mota. 32. r. personalis (1 sent. 2. 1. 5 ad 2) = das persönliche Ding. 33. r. privativa (pot. 9. 7 ad 15) = das in einer Beraubung bestehende Ding. 34. r. prophetica (th. II. II. 172. 3 ad 1) = die prophetische Sache oder die Sache der Prophezeiung. 35. r. rationis sive rationis tantum, → r. extra animam. 36. r. relativa, → r. absoluta. 37. r. sacramenti, → sacramentum sub c. 38. r. sensibilis, → r. intelligibilis. 39. r. simplex, → r. composita. 40. r. simpliciter (ib. I. II. 79. 2 ad 1) = das Ding einfachhin oder das schlechtweg so genannte Ding d. i. die Substanz, der Gegensatz zu r. secundum quid d. i. zu dem beziehungsweise so genannten Ding, unter welchem jedwedes Akzidenz zu verstehen ist. 41. r. situalis (pot. 3. 19 c) = das eine Lage habende Ding. 42. r. spiritualis, → r. corporalis. 43. r. subsistens, → r. inhaerens. 44. r. supernaturalis & r. naturalis (cg. II. 83; nom. 1. 2) = das übernatürliche und das natürliche (vgl. r. artificialis) oder naturgemäße Ding. 45. r. universalis (cg. I. 65) = das allgemeine Ding. 46. r. vera, → r. falsa. 47. r. voluntaria (th. I. 21. 1 c; cg. III. 67) = die freiwillige Sache.

Ens et res convertuntur, → convertere sub b. Res non cognoscitur ab anima nisi per aliquam sui similitudinem existentem vel in sensu vel in intellectu (1 perih. 2 c) = ein Ding wird (sinnlich oder übersinnlich) nur vermittels des Bildes erkannt, welches von ihm in dem Sinne oder in der Vernunft existiert. Unaquaeque res illud videtur esse, quod in ea est potissimum (th. I. II. 106. 1 c; 3 sent. 27 exp.) = jedwedes Ding scheint dasjenige zu sein, was in ihm das Vorzüglichste ist (civitas maxime videtur esse illud, quod est principalissimum in ea, unde illud, quod faciunt rectores civitatis in ea, dicitur tota civitas facere, 9 eth. 9 d; vgl. ib. g).