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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): sapiens

sapiens

a) weise: cum enim sapientis sit ordinare et iudicare, th. I. 1. 6 c; ut sapientes dicantur, qui res recte ordinant et eas bene gubernant, cg. I. 1; sapientis est, causas altissimas considerare, ib.; vgl. 1 met. 2 a-u.

Arten des sapiens sind: 1. sapiens huius vel illius rei sive in aliquo genere & s. simpliciter sive maxime (th. I. 1. 6 c; II. II. 9. 2 c; 45. 1 c; cg. I. 1; Eth. 5. 6) = weise in dieser oder jener Sache und weise einfachhin oder schlechtweg oder am meisten (dicitur enim sapiens in unoquoque genere, qui novit altissimam causam illius generis; per quam potest de omnibus iudicare, simpliciter autem sapiens dicitur, qui novit altissimam causam simpliciter, scilicet Deum, th. II. II. 9. 2 c). 2. s. in aliquo genere, → s. huius vel illius rei. 3. s. maxime, ≈ . 4. s. simpliciter, ≈ . 5. s. vere (ib. 45. 1 ad 1) = wahrhaft weise (circa ea, quae sunt vere bona, invenitur aliqua altissima causa, quae est summum bonum, quod est ultimus finis, per cuius cognitionem dicitur homo vere sapiens, ib.), der Gegensatz zu s. secundum quandam similitudinem d. i. weise nach einer gewissen Ähnlichkeit mit dem wahrhaft Weisen (etiam in malis est invenire aliquid, ad quod alia referuntur sicut ad ultimum finem, per cuius cognitionem homo dicitur esse sapiens ad male agendum, ib.).

Nullus sapiens disputat contra negantem principia suae artis (nom. 2. 1) = kein Weiser disputiert mit demjenigen, welcher die Prinzipien seiner Wissenschaft leugnet. Sapiens dominatur astris (th. I. 115. 4 ad 3; I. II. 9. 5 ad 3; 2 sent. 25. 1. 2 ad 5; sort. 4) = der Weise herrscht über die Gestirne, id est inclinationi, quae ex astrorum dispositione relinquitur (sort. 4).

b) der Weise des Alten Bundes, d. i. der Verfasser des Buches der Weisheit: non sunt secundum intentionem Sapientis, th. I. II. 84. 2 c; unde Sapiens dicit, cg. I. 2.