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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): scientia

scientia

a) Wissen, Wissenschaft im engern und eigentlichen Sinne, d. i. sichere Erkenntnis einer abgeleiteten Wahrheit oder Erkenntnis einer Sache aus ihrem Grunde, der Gegensatz zu ars (← sub b), intellectus (← sub f), prudentia und sapientia (← sub a): cum omnis scientia sit in intellectu, 1 phys. 1 a; vgl. 1 anal. 42 b; scientia enim habitus est, th. I. 14. 1 ob. 1; scientia, cum sit conclusionum, est quaedam cognitio ab alio causata, ib. ob. 2; vgl. 1 anal. 10 d; aliquis vero habitus est in intellectu possibili ex ratione causatus, scilicet habitus conclusionum, qui dicitur scientia, th. I. II. 53. 1 c; scientiae, quae est ratio (← sub f) recta speculabilium, ib. 56. 3 c; scientia est recta ratio scibilium, ib. II. II. 55. 3 c; scientia est rei cognitio per propriam causam, cg. I. 94; ad scientiam requiritur cognitionis certitudo, verit. 11. 1 ob. 13; scientia est per decursum a principiis ad conclusiones, 1 anal. 36 h; scientia hic accipitur, prout est demonstrationis effectus, ib. 41 c; scientia est per necessaria, ib. 44 b; scientia importat (bedeutet) certitudinem cognitionis per demonstrationem adquisitam, ib. c; vgl. ib. 42 a-e; 2 anal. 1 a; th. I. II. 57. 2 ad 1; 3 sent. 23. 2. 2. 1 c; 3 anim. 5 b & i; cum scientia non sit nisi veri, 2 anal. 1 b; de ratione vero scientiae est, quod habeat firmam inhaesionem cum visione intellectiva, habet enim certitudinem procedentem ex intellectu principiorum, th. I. II. 67. 3 c; scientia est assimilatio scientis ad rem scitam, cg. II. 60; vgl. 1 sent. 36. 1. 2 ob. 3; 7 phys. 6 e; scientia est sigillatio scibilis in intellectu scientis, verit. 2. 1 ob. 6; scientia nihil aliud est, quam descriptio rerum in anima, cum scientia esse dicatur assimilatio scientis ad scitum, ib. 11. 1 ob. 11; ex multis intellectis intelligentis scientia integratur, cg. I. 48; (scientia) est ordinata aggregatio ipsarum specierum existentium in intellectu, non sunt secundum completum actum, sed medio modo inter potentiam et actum, ib. 56; vgl. unten s. completa; scientia adquiritur dupliciter, et sine doctrina per inventionem, et per doctrinam, ib. II. 75.

Über den Unterschied zwischen scientia, ars (← sub b), intellectus (← sub f), prudentia und sapientia (← sub a) heißt es: scientia est conclusionum et intellectus principiorum, 1 anal. 7 d; tria eorum, scilicet sapientia, scientia et intellectus important (bedeuten) rectitudinem cognitionis circa necessaria, scientia quidem circa conclusiones, intellectus autem circa principia, sapientia autem circa altissimas causas, quae sunt causae divinae. Alia vero duo, scilicet ars et prudentia important rectitudinem rationis circa contingentia. Prudentia quidem circa agibilia, id est circa actus, qui sunt in operante, puta (z. B.) amare, odire, eligere et huiusmodi, quae pertinent ad actus morales, quorum est directiva prudentia. Ars autem importat rectitudinem rationis circa factibilia, id est circa ea, quae aguntur in exteriorem materiam, sicut est secare et alia huiusmodi opera, in quibus dirigit ars. Hic autem addit rationem, quae pertinet ad deductionem principiorum in conclusiones, 1 anal. 44 i; vgl. ib. 7 d; th. I. 14. 1 ad 2; I. II. 57. 2 c & ad 1, 3 c & ad 3 & 4 c; Eph. 5. 6; 3 anim. 4 g; 1 met. 1 m; 6 eth. 3 a & 4 d.

Actus scientiae sive usus s. (cg. II. 60; III. 39; 7 phys. 6 f; 2 anim. 1 b & e) = die Tätigkeit oder der Gebrauch des Habitus des Wissens oder der Wissenschaft, m. a. W. das Erwägen oder Betrachten; vgl. considerare und consideratio. Principium scientiae (th. I. II. 3. 6 c; verit. 16. 1 c; 1 anal. 2 a, 17 c, 18 b, 43 m & 44 c; 9 met. 7 f) = das Prinzip einer Wissenschaft, d. i. sowohl das principium quod causat scientiam oder die hervorbringende Ursache der Wissenschaft (accipimus hic intellectum, . . . secundum quod est principium scientiae, id est secundum quod est habitus quidam primorum principiorum, ex quibus procedit demonstratio ad causandam scientiam, 1 anal. 44 c; vgl. ib. 3 a & 4 o), als das principium ex quo oder das Prinzip, aus welchem geschlossen oder bewiesen wird, als auch das principium circa quod est scientia oder das Objekt der Wissenschaft (duplicia sunt principia. Quaedam, ex quibus primo demonstratur, sicut primae dignitates, . . . Et iterum sunt quaedam principia, circa quae sunt scientiae, scilicet subiecta scientiarum, quia definitionibus subiecti utimur ut principiis in demonstrationibus, ib. 43 m). Semen scientiae (verit. 11. 1 c; 9 met. 7 f) = der Same oder das Samenkorn der Wissenschaft (praeexistunt in nobis quaedam scientiarum semina, scilicet primae conceptiones intellectus, quae statim lumine intellectus agentis cognoscuntur per species a sensibilibus abstractas, sive sint complexa, ut dignitates, sive incomplexa, sicut ratio entis et unius et huiusmodi, quae statim intellectus apprehendit, verit. 11. 1 c), m. a. W. das Prinzip der Wissenschaft, welches Samen der Wissenschaft genannt wird, weil in principiis scientiae virtualiter tota scientia continetur (th. I. II. 3. 6 c), sicut et in omnibus naturis sequentium operationum et effectuum quaedam naturalia semina praeexistunt (verit. 16. 1 c). Sermo scientiae (th. I. II. 111. 4 c & ad 4) = die Rede oder Redegabe der Wissenschaft (sapientia et scientia . . . computantur inter gratias gratis datas, secundum quod important quandam abundantiam scientiae et sapientiae, ut homo possit non solum in seipso recte sapere de divinis, sed etiam alios instruere et contradicentes revincere, ib. ad 4); vgl. donum scientiae unter donum sub b und gratia sermonis s. unter gratia sub b. Spectamina scientiae (cg. III. 47) = Muster oder Vorbilder der Wissenschaft, d. i. die göttlichen Ideen. Subiectum scientiae (th. I. 1. 7 c; cg. II. 73; 1 anal. 42 a; 1 phys. 1 a; 1 met. prol. & 2 i; 11 met. 7 g) = das Objekt der Wissenschaft sowohl, als auch das Subjekt derselben; vgl. oben actus scientiae.

Zu certitudo scientiae → certitudo sub b; zu clavis s. → clavis sub b; zu donum s. → donum sub b; zu gratia sermonis s. → gratia sub b; zu habitus s. → habitus sub d; zu modus s. → modus sub c; zu peccare ex certa s. → peccare sub b; zu perfectio s. → perfectio sub b; zu quantitas s. → quantitas sub b; zu speculatio s. adquisitae → speculatio; zu terminus s. → terminus sub b; zu unitas s. → unitas; zu veritas s. → veritas sub a.

Als Arten der scientia gehören hierher: 1. scientia activa & s. factiva (cg. III. 79; 6 met. 1 c; 11 met. 7 a & c) = die aktive und die faktive Wissenschaft im weitern Sinne dieser Wörter, d. i. die praktische Wissenschaft (↓ s. doctrinalis), und die aktive und faktive Wissenschaft im engern Sinne, d. i. die Wissenschaft des Tuns oder Handelns und die des Schaffens oder Hervorbringens (est ergo scientia activa, ex qua instruimur ad recte exercendum operationes, quae actiones dicuntur, sicut est scientia moralis, factiva autem scientia est, per quam recte aliquid facimus, sicut ars fabrilis et alia huiusmodi, 11 met. 7 c). 2. s. actualis sive in actu, s. habitualis sive in habitu & s. in potentia (th. I. 14. 1 ad 3; III. 11. 5 ob. 1-3; cg. I. 56; vgl. verit. 17. 1 c) = das Wissen nach Weise einer Tätigkeit, das Wissen nach Weise eines dauernden Zustands und das Wissen der Möglichkeit nach. 3. s. afficiens (Eph. 3. 5) = das affizierende Wissen (nam ex vi cognitionis inducitur ad magis diligendum, quia, quanto Deus magis cognoscitur, tanto et magis diligitur, ib.). 4. s. analytica (1 anal. 35 a & b) = die Analytik; vgl. analyticus sub a. 5. s. architectonica sive regitiva sive principalis & s. famulans sive servilis (cg. III. 79; 1 sent. prol. 1. 1 c; 3 sent. 14. 1. 4 a; 1 met. prol. & 2 f & m; 1 eth. 2 d & e) = die gebietende oder leitende oder hauptsächliche (tamquam praecipiens aliis, quid oporteat facere, 1 eth. 2 d) und die dienende (vgl. s. serva unten und s. servilis sub b) Wissenschaft. 6. s. astrologica sive astronomica, s. harmonica & s. perspectiva sive speculativa (th. I. 1. 2 c; 1 anal. 17 f, 21 b, 25 b & 41 a; 2 phys. 3 h; 2 cael. 14 f; 2 gener. 10 d; 1 met. 13 b; 3 met. 7 d; 4 met. 2 e) = die Astronomie, die Musiklehre und die Lehre über das Sehen (vgl. s. doctrinalis) oder die Optik. 7. s. astronomica, → s. astrologica. 8. s. civilis sive politica, s. oeconomica & s. ethica sive monastica (th. II. II. 47. 11 a; 1 eth. 1 a & 2 d; 6 eth. 7 d; 1 pol. 5 a-e) = die Lehre über das bürgerliche Leben oder die Staatswissenschaft (quae considerat operationes multitudinis civilis, 1 eth. 1 a), die Wissenschaft über das häusliche Leben oder die Familie (quae considerat operationes multitudinis domesticae, ib.) und die Sittenlehre oder die Wissenschaft über das Einzelleben des Menschen (quae considerat operationes unius hominis ordinatas ad finem, ib.). 9. s. communis sive universalis & s. particularis (th. I. 14. 1 ob. 3 & ad 3; I. II. 76. 1 c; 77. 2 c; 1 sent. 35. 1. 5 c; mal. 3. 6 c; 1 anal. 15 f; 1 phys. 2 c; 7 phys. 6 e; 1 met. 2 i; 4 met. 1 b & 4 b) = die allgemeine und die besondere Wissenschaft oder das Allgemeine und das Besondere Wissen (proprie illa scientia est particularis, quae est per medium particulare a re acceptum, 1 sent. 35. 1. 5 c). 10. s. disciplinalis sive mathematica, s. metaphysica sive metaphysicae & s. naturalis (th. I. 7. 3 ob. 1; 44. 1 ad 3; 79. 9 ad 3; 84. 1 a; 86. 3 a; II. II. 9. 2 ob. 2 & ad 3; cg. I. 12; II. 75; IV. 55; trin. 2. 1. 2 a; 1 anal. 1 b & 2 a; 2 anal. 9 c; 1 phys. 1 a & 2 c; 2 phys. 3 b & f; 3 phys. 8 b; 3 cael. 1 b; 1 gener. pr.; 1 met. 12 i; 11 met. 7 e; 6 eth. 7 k) = die Disziplin per eminentiam (→ disciplina sub d) oder die Mathematik, die Metaphysik und die Naturwissenschaft (quae est de natura, 1 cael. 1 a). 11. s. disparata (1 anal. 15 f) = die auseinander gepaarte oder ganz verschiedene Wissenschaft. 12. s. divina (cg. III. 25; trin. 2. 1. 4 ad 3; 1 met. prol. & 3 f; 6 met. 1 a, h & i) = die göttliche Wissenschaft oder die Wissenschaft über Gott und die göttlichen Dinge (vgl. s. divina unten sub b) oder die Theologie, sowohl die übernatürliche, als die natürliche, welch letztere gewöhnlich mit der ganzen Metaphysik identifiziert wird (prima philosophia tota ordinatur ad Dei cognitionem sicut ad ultimum finem, unde et scientia divina nominatur, cg. III. 25; ista scientia est circa res divinas et ideo dicitur theologia quasi sermo de divinis, 6 met. 1 i); vgl. s. divina sub b. 13. s. divinativa sive sperativa (mem. 1 c) = die (das Zukünftige) erratende oder erhoffen lassende Wissenschaft. 14. s. doctrinalis sive speculativa sive theorica & s. operativa sive practica (th. I. 1. 4 c; 14. 16 c; 22. 3 ad 1; cg. III. 25, 41, 64, 75 & 79; 1 anal. 41 b; 6 met. 1 c & d; 11 met. 7 a & c; 2 eth. 2 a) = die unterrichtende oder bloß auf ein Erkennen hinzielende Wissenschaft und die praktische Wissenschaft (quae est activa et factiva, 11 met. 7 c; vgl. oben s. activa) oder die Wissenschaft, welche in einem Handeln oder in der Regulierung eines Handelns ihren Zweck hat (in speculativis scientiis nihil aliud quaeritur, quam cognitio generis subiecti, in practicis autem scientiis intenditur quasi finis constructio ipsius subiecti, 1 anal. 41 b). 15. s. ethica, → s. civilis. 16. s. factiva, → s. activa. 17. s. falsa & s. vera sive recta (th. I. II. 77. 2 c; cg. III. 108; 3 anim. 4 g) = die falsche und die wahre oder richtige Wissenschaft. 18. s. famulans, → s. architectonica. 19. s. harmonica, → s. astrologica. 20. s. humanitus tradita (trin. pr. 2. 2 ad 5) = die nach menschlicher Weise gelehrte oder die allgemeinmenschliche Wissenschaft. 21. s. in actu, → s. actualis. 22. s. inferior sive subalterna sive subalternata & s. superior sive subalternans (th. I. 1. 8 c; trin. pr. 2. 2 ad 5; 2. 1. 1 ad 5; 1 anal. 17 c & f, 21 b & c, 25 b, d & e, 34 i & 41 a; 1 phys. 2 c; 1 eth. 2 e) = die unter- und die übergeordnete Wissenschaft. 23. s. in habitu, → s. actualis. 24. s. in potentia, ≈ . 25. s. inquisitiva & s. iudicativa (th. I. II. 57. 6 ad 3; II. II. 51. 4 ad 2; 53. 4 c) = die untersuchende oder forschende (quae procedit ex communibus rei principiis, ib. II. II. 51. 4 ad 2) und die urteilende Wissenschaft (quae procedit ex propriis, ib.), welch letztere insofern iudicativa genannt wird, inquantum per resolutionem in prima principia intelligibilia de veritate inquisitorum diiudicatur, ib. 53. 4 c). 26. s. intellectualis (1 met. prol.; 6 met. 1 a) = die übersinnliche Wissenschaft oder die Wissenschaft über Übersinnliches (sive sit solum circa intelligibilia, . . . sive sit circa ea, quae sunt aliquo modo imaginabilia vel sensibilia in particulari, in universali autem intelligibilia, 6 met. 1 a). 27. s. iudicativa, → s. inquisitiva. 28. s. iuris (th. II. II. 71. 4 ob. 2) = die Rechtswissenschaft. 29. s. legispositiva & s. militaris (ib. I. 1. 5 c; 10 eth. 16 h) = die Gesetzgebungs- und die Militärwissenschaft. 30. s. libera sive liberalis & s. serva sive servilis (8 pol. 1 h) = die freie und die unfreie (vgl. s. servilis sub 5 und unten sub b) Wissenschaft (scientia libera vel liberalis dicta est ab antiquis, secundum quod homo per se disponitur secundum intellectum ad finem proprium, illa autem, secundum quam disponitur in ordine ad bonum corporis per se et ad bona exteriora, servilis, quia ordinatur ad bonum eius, secundum quod debet servire in homine, ib.). 31. s. logicalis (1 met. 3 b) = die Logik (quae non propter se quaeritur, sed ut introductoria ad alias artes, ib.). 32. s. mathematica, → s. disciplinalis. 33. s. media, s. pure mathematica & s. pure naturalis, trin. 2. 1. 3 ad 6; 1 anal. 41 a; 2 phys. 3 h; vgl. th. II. II. 9. 2 ad 3) = die mittlere oder mathematisch-physikalische, die rein mathematische und die rein physikalische Wissenschaft (quaedam scientiae sunt pure mathematicae, quae omnino abstrahunt secundum rationem a materia sensibili, ut geometria et arithmetica; quaedam autem scientiae sunt mediae, quae scilicet principia mathematica applicant ad materiam sensibilem, sicut perspectiva applicat principia geometriae ad lineam visualem et harmonica id est musica applicat principia arithmeticae ad sonos sensibiles, 1 anal. 41 a). 34. s. metaphysica sive metaphysicae, → s. disciplinalis. 35. s. militaris, → s. legispositiva. 36. s. monastica, → s. civilis. 37. s. moralis (th. I. 1. 2 ad 2 & 4 ob. 2 & a; 84 pr.; 86. 3 a; cg. II. 76; III. 10; 6 met. 1 c; 11 met. 7 c; 1 eth. 1 a) = die Sittenlehre (quae est de actibus humanis subiectis libero arbitrio, th. I. 86. 3 a). 38. s. naturalis, → s. disciplinaris. 39. s. oeconomica, → s. civilis. 40. s. particularis, → s. communis. 41. s. perspectiva, → s. astrologica. 42. s. politica, → s. civilis. 43. s. practica, → s. doctrinalis. 44. s. practica secundum quid & s. practica simpliciter sive tantum (th. I. 14. 16 c) = die beziehungsweise oder theoretisch-praktische und die einfachhin oder rein praktische Wissenschaft; vgl. s. doctrinalis. 45. s. practica simpliciter sive tantum, → s. practica secundum quid. 46. s. principalis, → s. architectonica. 47. s. propter quid & s. quia (ib. II. II. 174. 3 a; 1 anal. 17 c) = die begründende und die konstatierende oder die apriorische und die aposteriorische Wissenschaft (quae causam demonstrat per effectum, cg. III. 49). 48. s. pure mathematica, → s. media. 49. s. pure naturalis, ≈ . 50. s. quae est ex additione sive appositione sive quae se habet ex additione & s. quae est ex paucioribus (trin. 2. 2. 1 ad 2; 1 anal. 41 a) = die Wissenschaft, deren Objekt zu dem Objekte einer andern Wissenschaft sich nach Weise eines Zusatzes verhält, und diejenige, welche über Einfacheres handelt (habent enim se ea, de quibus est geometria, ex additione ad ea, de quibus est arithmetica . . . Unde dicebat, quod unum est substantia non habens positionem. Punctum autem est substantia habens positionem; et sic punctum supra unitatem addit positionem. Et sicut ex uno causantur omnes numeri non habentes positionem, ita ex puncto secundum Platonicos causantur omnes quantitates continuae. Nam punctus motus facit lineam, linea mota facit superficiem, superficies mota facit corpus. Et secundum hoc quantitates continuae, de quibus est geometria, se habent ex appositione ad numeros, de quibus est arithmetica, 1 anal. 41 a). 51. s. quae est ex paucioribus, → s. quae est ex additione. 52. s. quae se habet ex additione, ≈ . 53. s. quia, → s. propter quid. 54. s. rationalis & s. realis (th. II. II. 51. 2 ad 3; 1 perih. 1 a; 1 anal. 1 a; 3 anim. 8 c; 4 met. 4 b) = die Vernunftwissenschaft oder die Logik (quae non solum rationalis est ex hoc, quod est secundum rationem, quod est omnibus artibus commune, sed etiam ex hoc, quod est circa ipsum actum rationis sicut circa propriam materiam, 1 anal. 1 a) und die Sachwissenschaft oder die Wissenschaft über Dinge außerhalb des Denkens. 55. s. realis, → s. rationalis. 56. s. recta, → s. falsa. 57. s. regitiva, → s. architectonica. 58. s. rhetorica (th. II. II. 48. 1 c; 1 anal. 1 a) = die Rhetorik oder die Wissenschaft von der Beredsamkeit. 59. s. serva, → s. libera. 60. s. servilis, → s. architectonica & s. libera. 61. s. sophistica (1 anal. 1 a; 6 met. 2 d) = die Sophistik oder die Anleitung zum Überlisten durch die Kunst der Disputation. 62. s. speculativa, → s. doctrinalis. 63. s. speculativa secundum quid & s. speculativa simpliciter (th. I. 14. 16 c) = die beziehungsweise oder praktisch-spekulative und die einfachhin oder rein spekulative Wissenschaft (scientia igitur, quae est speculativa ratione ipsius rei scitae, est speculativa tantum, quae vero speculativa est secundum modum vel secundum finem, est secundum quid speculativa et secundum quid practica, ib.). 64. s. speculativa simpliciter sive tantum, → s. speculativa secundum quid. 65. s. sperativa, → s. divinativa. 66. s. subalterna, → s. inferior. 67. s. subalternans, ≈ . 68. s. subalternata, ≈ . 69. s. superior, ≈ . 70. s. theorica, → s. doctrinalis. 71. s. universalis, → s. communis. 72. s. vera, → s. falsa.

Ad scientiam pertinet, considerare non solum subiectum, sed etiam partes et passiones subiecti (trin. 2. 1. 4 ob. 6; vgl. ib. 3 ob. 2; 1 perih. 1 a), oder: cuiuslibet scientiae est, considerare subiectum et passiones et causas (5 met. 1 a) = zu einer Wissenschaft gehört es sich, dass sie nicht bloß ihr Objekt, sondern auch dessen Arten und Eigentümlichkeiten und Ursachen betrachtet. Aliae scientiae sunt de rebus, et aliae de intentionibus intellectus (cg. IV. 11), oder: sunt scientiae de rebus, non autem de speciebus vel intentionibus intelligibilibus, nisi sola scientia rationalis (3 anim. 8 c; vgl. 1 anal. 20 d; 4 met. 4 b) = einige Wissenschaften handeln über die Dinge außerhalb des Denkens, andre, nämlich die Logik mit ihren einzelnen Disziplinen, über die Begriffe oder übersinnlichen Vorstellungen der Dinge. Contrariorum eadem est scientia, → contrarius sub a. Cuiuslibet scientiae est, considerare subiectum et passiones et causas, ↑: Ad scientiam pertinet etc. Diversa ratio cognoscibilis diversitatem scientiarum inducit (th. I. 1. 1 ad 2; vgl. ib. I. II. 54. 2 ob. 2), oder: scientiae distinguuntur secundum diversas rationes scibilium (ib. III. 11. 6 ob. 3) = die verschiedene Beziehung eines Erkennbaren (rei cognoscibilis heißt es deshalb auch im codex Ottob. 205 der Vatikanischen Bibliothek zu Rom) begründet eine Verschiedenheit der Wissenschaften, oder die Wissenschaften unterscheiden sich nach den verschiedenen Beziehungen der wissbaren Dinge. Diversae scientiae ex diversis principiis procedunt (2 sent. 24. 2. 2 ad 5; vgl. 1 anal. 41 d & 43 m; 1 eth. 1 a) = verschiedene Wissenschaften gehen von verschiedenen Prinzipien aus, und diese sind verschieden, wenn weder die Prinzipien einer Wissenschaft aus denen der andern, noch auch die Prinzipien beider Wissenschaften aus irgendwelchen gemeinsamen Prinzipien hervorgehen; vgl. 1 anal. 41 d. Habitus scientiarum, quibus intellectus perficitur, distinguuntur secundum differentiam separationis a materia (sensu 1 a) = die Habitusse des Wissens, durch welche die Vernunft vervollkommnet wird, unterscheiden sich nach der Weise der Abstraktion des Allgemeinen von der Materie. Nulla scientia probat sua principia (1 anal. 21 c; vgl. ib. 17 d & 18 b; 1 perih. 1 a & 4 a; th. I. 1. 8 c) = keine Wissenschaft beweist ihre Prinzipien d. i. diejenigen Wahrheiten, aus denen sie alles ableitet. Particularium non est scientia, → particularis. Scientia dicitur una ex hoc, quod est unius generis subiecti (1 anal. 41 b), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: μία δ᾽ἐπιστήμη ἡ ἑνος γένους (Anal. post. I. 28, 87. a. 28) = eine einzige Wissenschaft hat nur eine einzige Gattung von Dingen zum Objekte. Scientiae distinguuntur secundum diversas rationes scibilium, ↑: Diversa ratio cognoscibilis etc. Scientia est quodammodo scibilia (3 anim. 13 a), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἒστι δ᾽ἡ ἐπιστήμη μὲν τὰ ἐπιστητά πως (De anima III. 8, 431. b. 22 sq.) = die Wissenschaft ist gewissermaßen das Wissbare, dann nämlich, wenn man beides als im Zustande der Wirklichkeit befindlich betrachtet: vgl. intellectus und sensus sub c. Scientia est universalium (2 anim. 12 b), oder: scientia non est de singularibus (1 anal. 44 b; vgl. ib. 42 b & d; 1 meteor. 1 a; 2 met. 4 g), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἡ δ᾽ἐπιστήμη τῶν καθόλου (De anima II. 5, 417. b. 23) = eine Wissenschaft handelt nur über Allgemeines, und nicht über Einzelnes; vgl. intellectus und sensus sub c. Scientia non est corruptibilium (1 anal. 16 a) = es gibt keine Wissenschaft über veränderliche Dinge als solche. Scientia non est de singularibus, ↑: Scientia est universalium. Scientia non est eorum, quae cognoscuntur per sensum (ib. 42 a; vgl. ib. b; 1 phys. 1 a) = es gibt keine Wissenschaft über das sinnlich Wahrnehmbare als solches. Scientia non est eorum, quae sunt a fortuna (ib. 42 a & b) = es gibt keine Wissenschaft über solches, was vom Zufall herrührt und bloß so nebenbei vorkommt, sondern nur über dasjenige, was als solches immer oder wenigstens meistens stattfindet. Sunt scientiae de rebus, non autem de speciebus vel intentionibus intelligibilibus, nisi sola scientia rationalis, ↑: Aliae scientiae sunt etc. Una scientia est alia certior (ib. 41 a) = eine Wissenschaft liefert größere Gewissheit, als eine andre (ponit [sc. Aristoteles] tres modos, quibus una scientia est alia certior. Primum modum ponit dicens, quod illa scientia est prior et certior, quam alia, quae scilicet eadem facit cognoscere, et quia et propter quid. Non autem est illa certior, quae est cognoscitiva solum ipsius quia separatim ab ea, quae cognoscit propter quid; haec enim est dispositio scientiae subalternantis ad subalternatam, . . . Nam scientia subalternata separatim scit quia, nesciens propter quid; sicut chirurgicus scit, quod vulnera circularia tardius curantur, non autem scit propter quid. Sed huiusmodi cognitio pertinet ad geometram, qui considerat rationem circuli, secundum quam partes eius non appropinquant sibi per modum anguli, ex qua propinquitate contingit, quod vulnera triangularia citius sanantur. Secundum modum ponit dicens, quod illa scientia, quae non est de subiecto, est certior illa, quae est de subiecto. Et accipitur hic subiectum pro materia sensibili, quia . . . quaedam scientiae sunt pure mathematicae, quae omnino abstrahunt secundum rationem a materia sensibili, ut geometria et arithmetica, quaedam autem scientiae sunt mediae, quae scilicet principia mathematica applicant ad materiam sensibilem, sicut perspectiva applicat principia geometriae ad lineam visualem, et harmonica id est musica applicat principia arithmeticae ad sonos sensibiles . . . Tertium modum ponit dicens, quod scientia, quae est ex paucioribus, est prior et certior ea, quae est ex appositione id est quam illa, quae se habet ex additione. Et ponit exemplum. Sicut geometria est posterior et minus certa, quam arithmetica; habent enim se ea, de quibus est geometria, ex additione ad ea, de quibus est arithmetica, ib.; vgl. 1 anim. 1 a.

b) Wissen, Wissenschaft im weitern Sinne, d. i. jedwede Vernunfterkenntnis, insbesondere jedwede gewisse und sichere Vernunfterkenntnis (scientia intellectiva, 1 gener. 8 d), synonym mit notitia (← sub b), der Gegensatz zu fides (← sub a) und opinio (←) einerseits und anderseits zu ignorantia (←) und nescientia: scientiam enim hic large accipimus pro qualibet cognitione intellectus humani, th. III. 9. 1 c; hic Aristoteles large accipit scientiam pro qualibet certitudinali cognitione, 1 anal. 7 d; vgl. ib. 4 b & 44 a-h; propter quod et certae existimationes scientiae vocantur, ib. 42 d; scientia . . . absolute cognitionem dicit cum condicione certitudinis, unde est et temporalium et aeternorum, 1 sent. 35 exp.; unius enim, inquantum est unum, videtur esse una scientia, id est unus modus cognoscendi, 2 anal. 2 g; vgl. Aristoteles: Anal. post. II. 3, 90. b. 21; si ergo est aliqua cognitio certa aut scientia, 3 cael. 2 b.

Arten der scientia in diesem Sinne sind: 1. scientia absoluta sive simplex & s. collativa sive discursiva sive ratiocinativa (th. I. 14. 7 t; II. II. 9. 1 ad 1; III. 11. 3 c; cg. I. 57) = das (von einem Erkenntnisprinzip) unabhängige oder einfache (d. i. durch einen discursus rationis nicht zusammengesetzte) und das durch eine Vergleichung oder Ableitung der Vernunft zustande gekommene Wissen. 2. s. adquisita sive experimentalis sive experientiae, s. innata sive connaturalis sive naturalis & s. indita sive infusa (th. I. 117. 1 c; II. II. 9. 2 ob. 2; III. 9. 3 ob. 1 & 4 ad 3, 10 pr., 11 pr., 12 pr. & 3 ad 3; qu. anim. 15 c; verit. 17. 5 ad 4; Hebr. 5. 2) = das erworbene oder erfahrungsmäßige (scientia rerum adquiri potest non solum per experientiam ipsarum, sed etiam per experientiam quarundam aliarum rerum, th. III. 12. 1 ad 1), das angeborene oder von Natur aus mitgegebene und das (nachträglich von Gott oder einem seiner Engel) eingegebene oder eingegossene Wissen. 3. s. angelica sive angelorum, s. beata sive beatitudinis sive beatorum & s. Dei sive divina (th. I. 14 pr. & 1 ad 1 & 2; III. 9. 2 c & 3 ob. 1; 11. 4 ob. 2 & c; 12. 2 ob. 1; cg. I. 48, 55 & 57; 1 met. 3 f) = das Wissen der Engel, das der Seligen im Himmel und das Wissen Gottes oder über Gott (uno modo scientia divina dicitur, quam Deus habet, alio modo, quia est de rebus divinis, 1 met. 3 f; vgl. s. divina sub a). 4. s. angelorum, → s. angelica. 5. s. approbationis, s. simplicis intelligentiae sive notitiae & s. visionis (th. I. 14. 8 c & 9 c; 19. 11 ad 1; III. 10. 2 ad 2; cg. I. 69; 1 sent. 39. 1. 2 c; 40. 4. 1 ad 1; 4 sent. 49. 2. 5 ad 1; verit. 2. 9 ad 2; 8. 4 c; 20. 4 ad 1; quodl. 3. 2. 3 c; Hebr. 5. 2) = das mit Gutheißung oder Zustimmung des Willens verbundene Wissen, das Wissen nach Art des einfachen übersinnlichen Vorstellens oder Kennens (vgl. s. absoluta) und das nach Weise des objektiven Schauens oder Anschauens (scientia simplicis notitiae et visionis nullam differentiam important ex parte scientis, sed solum ex parte rei scitae; dicitur enim scientia visionis in Deo ad similitudinem visus corporalis, qui res extra se positas intuetur, unde per scientiam visionis Deus scire non dicitur, nisi quae sunt extra ipsum, quae sunt vel praesentia vel praeterita vel futura, sed scientia simplicis notitiae etiam est eorum, quae nec sunt nec erunt nec fuerunt, verit. 2. 9 ad 2). 6. s. beata, → s. angelica. 7. s. beatitudinis, ≈ . 8. s. beatorum, ≈ . 9. s. certa & s. incerta (univ. 2) = das sichere und das unsichere Wissen. 10. s. collativa, → s. absoluta. 11. s. completa sive perfecta & s. incompleta sive imperfecta sive inchoata (th. I. 85. 3 c; I. II. 74. 4 ad 3; 1 phys. 1 b; 1 meteor. 1 a; vgl. cg. I. 56) = das vollständige oder vollendete oder vollkommene (per quam distincte et determinate res cognoscitur, th. I. 85. 3 c) und das unvollständige oder unvollkommene oder angefangene Wissen (per quam sciuntur res indistincte sub quadam confusione, ib.). 12. s. comprehensiva sive supersubstantialis (nom. 1. 1) = das umfassende oder übersubstanzliche d. i. eine geschaffene Substanz übersteigende Wissen (comprehenditur autem illius essentia, cum ita perfecte cognoscitur, sicut cognoscibilis est . . . Unde nulla creatura potest pertingere ad perfectum modum cognitionis ipsius, quem nominavit supersubstantialem scientiam, et hoc esset eum comprehendere, ib.). 13. s. conclusionum (th. I. 60. 2 c; vgl. ib. 79. 9 c) = das Wissen oder die Erkenntnis der Schlussfolgerungen. 14. s. coniecturalis (1 sent. 38. 1. 5 c) = das vermutungsartige Wissen. 15. s. connaturalis, → s. adquisita. 16. s. creata & s. increata (th. I. 14. 1 ad 3; III. 9. 3 c; verit. 20. 1 c) = das erschaffene oder geschöpfliche und das unerschaffene oder göttliche Wissen. 17. s. credendorum, s. desiderandorum & s. operandorum (praec. pr.) = die Wissenschaft der zu glaubenden, die der zu verlangenden und die der zu tuenden Dinge (primum docetur in symbolo, ubi traditur scientia de articulis fidei, secundum in oratione dominica, tertium autem in lege, ib.). 18. s. demonstrativa, s. dialectica & s. indemonstrabilis (th. I. 12. 7 c; 44. 1 ad 2; I. II. 14. 6 ob. 3; 57. 6 ad 3; II. II. 48. 1 c; 51. 2 ad 3 & 4 ad 2; 53. 4 c; III. 9. 3 ad 2; cg. II. 61; 1 anal. 1 b, 4 i, 5 e, 7 d, 9 a, 18 g, 20 d, 35 a, 42 b & 44 c; 2 phys. 15 d; 4 met. 4 b; 1 eth. 3 a & 16 b; 6 eth. 1 k) = die beweisende Wissenschaft (in quibus principia necessaria sunt causae conclusionum necessariarum, th. I. 44. 1 ad 2; quae per demonstrationem adquiritur, ib. III. 9. 3 ad 2; scientiae demonstrativae sunt circa necessaria, quae impossibile est aliter se habere, 1 eth. 16 b) oder die Wissenschaft über den Beweis (welche einen Teil der Logik bildet), die wahrscheinliche oder wahrscheinlich machende Wissenschaft (alius modus procedendi in scientiis est ex probabilibus ad opinionem faciendam, quod pertinet ad dialecticam, th. II. II. 48. 1 c) und das unbeweisbare Wissen (scientia indemonstrabilis nihil aliud est, quam certa existimatio immediatae propositionis, 1 anal. 44 c). 19. s. desiderandorum, → s. credendorum. 20. s. despotica sive dominativa & s. servilis (1 pol. 2 e, 5 a & d-g) = die herrische oder gebietende und die knechtische oder dienende (vgl. s. servilis sub a) Wissenschaft, m. a. W. die Wissenschaft über andre Menschen zu herrschen (per quam aliquis scit bene uti servis, non autem illa, per quam aliquis adquirit servos, ib. e), und diejenige, andern Sklaven- oder knechtliche Dienste zu leisten (per quam aliquis scit facere quaedam ministeria, quae ancillae facere consueverunt vel alii servi. ib. d). 21. s. dialectica, → s. demonstrativa. 22. s. discursiva, → s. absoluta. 23. s. divina, → s. angelica. 24. s. dominativa, → s. despotica. 25. s. experientiae, → s. adquisita. 26. s. experimentalis, ≈ . 27. s. imperfecta, → s. completa. 28. s. incerta, → s. certa. 29. s. inchoata, → s. completa. 30. s. incompleta, ≈ . 31. s. increata, → s. creata. 32. s. indemonstrabilis, → s. demonstrativa. 33. s. indita, → s. adquisita. 34. s. infusa, ≈ . 35. s. innata, ≈ . 36. s. magica (quodl. 4. 9. 16 a & c) = die Zauberkunst. 37. s. naturalis, → s. adquisita. 38. s. operandorum, → s. credendorum. 39. s. perfecta, → s. completa. 40. s. ratiocinativa, → s. absoluta. 41. s. servilis, → s. despotica. 42. s. simplex, → s. absoluta. 43. s. simplicis intelligentiae, → s. approbationis. 44. s. simplicis notitiae, ≈ . 45. s. supersubstantialis, → s. comprehensiva. 46. s. visionis, → s. approbationis.

Naturaliter unusquisque desiderat scientiam (1 met. 1 a), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει (Metaph. I. 1. 980. a. 22) = ein jeder Mensch verlangt von Natur aus nach Wissen; vgl. scire sub b. Quanto scientia est perfectior, tanto est magis unita (th. III. 11. 6 ob. 1) = je vollkommener ein Wissen ist, um so mehr ist es in sich geeint, m. a. W. tanto minus est distincta per plures habitus, ib.; vgl. ib. ad 1.