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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): sensibilis

sensibilis, e

a) sinnlich, d. i. zum sinnlichen Seelenteil gehörig, synonym mit sensitivus (← sub a), der Gegensatz zu intellectivus, intellectualis und intelligibilis (← sub a) einerseits und zu vegetabilis (←) anderseits: in illa definitione Philosophi sensibile ponitur communiter pro quacumque apprehensione, th. I. II. 31. 4 ad 1.

Zu appetitus sensibilis → appetitus sub b; zu cognitio s. → cognitio sub b; zu concupiscentia s. → concupiscentia sub a; zu delectatio s. → delectatio; zu dolor s. → dolor; zu esse s. → esse; zu immutatio s. → immutatio sub b; zu motus s. → motus sub b; zu operatio s. → operatio sub b; zu phantasia s. → phantasia sub c; zu visio s. → visio sub a; zu visus s. → visus; zu vita s. → vita sub a.

b) sinnlich, d. i. sinnlich erkennend, sinnbegabt, wahrnehmungsfähig, synonym mit sensitivus (← sub a), der Gegensatz zu intellectivus und intellectualis (← sub b) einerseits und sensualis (←) anderseits: sensibile, secundum quod est differentia constitutiva animalis, non sumitur a sensu, prout nominat potentiam, sed prout nominat ipsam animae essentiam, a qua talis potentia fluit, verit. 10. 1 ad 6.

Zu anima sensibilis → anima sub a; zu natura s. → natura; zu spiritus s. → spiritus; zu substantia s. → substantia sub b.

c) sinnlich, d. i. sinnfällig, sinnlich erkennbar, wahrnehmbar, der Gegensatz zu intelligibilis (← sub b): sensibile dicitur, aliquid, quod potest sentiri, 5 met. 17 e; a sensibilibus, quae sunt materialia, 1 phys. 1 b; sensibile est obiectum sensus, cg. II. 55; vgl. th. I. 2. 3 c; 12. 12 c.

Zu accidens sensibile → accidens sub b; zu bonum s. → bonus sub c; zu causa s. → causa sub b; zu certitudo s. → certitudo sub b; zu claritas s. → claritas sub c; zu corpus s. → corpus; zu elementum s. → elementum sub b; zu esse s. → esse; zu experimentum s. → experimentum sub a; zu figura s. → figura sub c; zu finis s. → finis sub b; zu forma s. → forma sub b; zu fructus s. → fructus sub a; zu homo s. → homo; zu individuum s. → individuum; zu lux s. → lux sub a; zu magnitudo s. → magnitudo sub b; zu materia s., materia s. communis sive in communi & materia s. individualis sive signata → materia sub c; zu medium s. → medium sub b; zu mundus s. → mundus sub a; zu numerus in s. existens → numerus; zu passio s. → passio sub a; zu poena s. → poena; zu qualitas s. → qualitas; zu res s. → res; zu revelatio s. → revelatio; zu sacrificium s. → sacrificium; zu signum s. → signum sub a; zu similitudo s. → similitudo sub b; zu species s. → species sub c, e & f; zu subiectum s. → subiectum sub b; zu substantia s. & s. quanta → substantia sub b; zu totum s. → totum sub a.

Arten des sensibile in diesem Sinne sind: 1. sensibile commune & s. proprium (th. I. 17. 2 c & 3 c; 78. 3 ad 2; cg. I. 61; II. 34 & 83; 4 sent. 49. 2. 2 c; 1 perih. 3 b; 2 anim. 13 b & c; sensu 2 g), das aristotelische κοινὸν καὶ ἴδιον αἰσθητόν = das gemeinsame und das eigentümliche oder besondere sinnlich Wahrnehmbare (sensibile proprium est, quod ita sentitur uno sensu, quod non potest alio sensu sentiri et circa quod non potest errare sensus, sicut visus proprie est cognoscitivus coloris, . . . communia sensibilia sunt ista quinque, motus, quies, numerus, figura et magnitudo, . . . quod non est sic intelligendum, quasi omnia ista sint omnibus communia, sed quaedam horum, scilicet numerus, motus et quies sunt communia omnibus sensibus, tactus vero et visus percipiunt omnia quinque, 2 anim. 13 b & c). 2. s. excellens & s. minus (cg. II. 66; III. 54 & 59; 1 sent. 3. 1. 1 a & ad 5; 3 anim. 7 f) = das übermäßig stark und das weniger stark einwirkende sinnlich Wahrnehmbare. 3. s. exterius (th. I. 78. 3 c; cg. II. 47 & 57) = das äußerliche sinnlich Wahrnehmbare oder das Objekt eines äußern Sinnes; vgl. sensus exterior unter sensus sub c. 4. s. minus, → s. excellens. 5. s. per accidens & s. per se (th. I. 17. 2 c & 3 c; cg. II. 83; 4 sent. 49. 2. 2 c; 2 anim. 13 a-d), das aristotelische αἰσθητὸν κατὰ συμβεβηκὸς καὶ καθ᾽αὑτό = das gemäß einem nebenbei Seienden und das gemäß seiner selbst oder das nebenbei und das als solches sinnlich Wahrnehmbare (quidquid igitur facit differentiam in ipsa passione vel alteratione sensus, habet per se habitudinem ad sensum et dicitur sensibile per se, quod autem nullam facit differentiam circa immutationem sensus, dicitur sensibile per accidens . . . Sciendum est igitur, quod ad hoc, quod aliquid sit sensibile per accidens, primo requiritur, quod accidit ei, quod per se est sensibile, sicut accidit albo esse hominem et accidit ei esse dulce; secundo requiritur, quod sit apprehensum a sentiente, si enim accideret sensibili, quod lateret sentientem, non diceretur per accidens sensibile, 2 anim. 13 d; vgl. sentire per accidens unter sentire sub a). 6. s. per se, → s. per accidens. 7. s. proprium, → s. commune.

Sensibile in actu est sive fit sensus in actu, → sensus sub c. Sensus est quodammodo ipsa sensibilia, ≈ . Sensus in actu est sive fit sensibile in actu, ≈ .