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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): sensus

sensus

a) sensitive Seele, sinnlicher Seelenteil, sinnliche Natur, der Gegensatz zu intellectus und ratio (← sub a): sensus accipitur aliquando . . . pro ipsa anima sensitiva; denominatur enim anima sensitiva nomine principalioris suae potentiae, quae est sensus, th. I. 79. 1 ad 1; animal definitur per sensum, qui est anima sensitiva, sicut per formam essentialem, 4 sent. 44. 1. 1. 2 ad 3; ipsa anima vocatur sensitiva vel quandoque etiam sensus, verit. 10. 1 c; sensus quandoque nominat naturam sensitivam, prout scilicet est principium huius naturae, quod est sensibile, quodl. 7. 1. 4 c; vgl. 1 sent. 3. 4. 2 ad 5; qu. anim. 19 ad 5; 3 anim. 12 b.

Zu delectabile sensus & secundum s. → delectabilis; zu delectatio s. & secundum s. → delectatio; zu desiderium s. → desiderium sub a; zu passio s. → passio sub b.

b) Sinn, d. i. Erkenntnisvermögen in weiterer Auffassung des Wortes, synonym mit intellectus und ratio (← sub b): etiam circa intelligentiam esse aliquis sensus, qui est aliquorum primorum et extremorum, th. II. II. 15. 2 c; intellectus interdum sensus appellatur, 4 sent. 44. 3. 3. 1 ad 2; intellectus, prout iudicat de appetendis et agendis, dicitur sensus, Hebr. 5. 2; vgl. th. II. II. 46. 1 c ­ 3 c; 51. 3 c; cg. I. 5.

Als Arten des sensus gehören hierher: 1. sensus acutus & s. hebetatus (th. II. II. 15. 2 c; 46. 1 c) = der geschärfte und der abgestumpfte Sinn. 2. s. carnis sive corporalis & s. spiritualis (ib. 15. 2 c; 46. 1 c & 3 c; 118. 6 c; III. 69. 5 c; 3 sent. 13 exp.) = der körperliche und der geistige Sinn. 3. s. corporalis, → s. carnis. 4. s. exterior & s. interior (4 sent. 44. 3. 3. 1 ad 2) = der äußere oder körperliche und der innere oder geistige Sinn; vgl. s. exterior & interior unten sub c. 5. s. hebetatus, → s. acutus. 6. s. interior, → s. exterior. 7. s. iudicandi (th. II. II. 46. 1 c) = die Urteilskraft. 8. s. perspicax (ib.) = der durchschauende Sinn. 9. s. prudentiae (ib. 48. 1 c) = der Sinn der Klugheit oder der praktische Sinn. 10. s. spiritualis, → s. corporalis; cf. s. spiritualis unten sub g. 11. s. subtilis (ib. 46. 1 c) = der feine oder fein unterscheidende Sinn.

c) Sinn, d. i. körperliches oder organisches Erkenntnisvermögen, das Wort sowohl in kollektivischer Bedeutung, als in der eines einzelnen Vermögens verstanden, der Gegensatz zu intellectus und ratio (← sub c): sensus autem est vis apprehensiva, per quam iudicamus singularia, Eph. 4. 6; est autem sensus quaedam potentia passiva, quae nata (←) est immutari ab exteriori sensibili, th. I. 78. 3 c; denominatur enim anima sensitiva nomine principalioris suae potentiae, quae est sensus, ib. 79. 1 ad 1; quaedam enim cognoscitiva virtus est actus organi corporalis, scilicet sensus, ib. 85. 1 c; vgl. cg. II. 57 & 66; 4 sent. 44. 1. 1. 2 ad 3; quodl. 7. 1. 4 c; qu. anim. 19 ad 5; 2 anal. 20 h; 2 anim. 24 b.

Zu appetibile secundum sensum → appetibilis; zu apprehendere per s. → apprehendere sub b; zu apprehensio s. → apprehensio sub b; zu bonum s. & secundum s. → bonus sub c; zu cognitio s. → cognitio sub b; zu iudicare secundum s. → iudicare sub c; zu iudicium s. → iudicium sub d; zu malum secundum s. → malus sub c; zu motus s. → motus sub b; zu notum s. sive secundum s. → notus; zu opus s. → opus sub d; zu passio s. → passio sub b; zu poena s. → poena.

Arten des sensus in dieser Bedeutung sind: 1. sensus agens & s. patiens (th. I. 79. 3 ob. 1 & ad 1) = der wirkende oder tätige und der leidende oder aufnehmende Sinn (susceptivus specierum sine materia, sicut cera recipit signum annuli sine ferro et auro, 2 anim. 24 b). 2. s. auditus & s. visus (th. I. II. 67. 1 c; 77. 5 ad 3; 2 cael. 14 f) = der Gehör- und der Gesichtsinn. 3. s. communis & s. particularis sive proprius (th. I. 1. 3 ad 2; 57. 2 c; 77. 3 ob. 4; 78. 4 ad 1 & 2; 84. 8 ad 2; cg. I. 61; II. 74 & 100; pot. anim. 4; 2 anim. 13 d; 3 anim. 12 b; sensu 9 f; somno 3 e), die κοινὴ καὶ ἴδια αἴσθησις des Aristoteles = der Gemeinsinn oder der Sinn der Sensation (sensus interior non dicitur communis per praedicationem, sicut genus, sed sicut communis radix et principium exteriorum sensuum, th. I. 78. 4 ad 1; sensus communis apprehendit sensata omnium sensuum propriorum, cg. II. 74) und der (für jedes der einzelnen Sinnesobjekte) besondere oder eigentümliche Sinn. 4. s. depuratus & s. elevatus (2 cael. 14 f) = der (in seiner Tätigkeit) geläuterte und der erhöhte Sinn. 5. s. disciplinabilis (2 sent. 11. 2. 3 c; 2 Cant. 1; Rom. 15. 2; 2 anim. 14 h) = die unterrichtenden oder Wissen erzeugenden Sinne (qui maxime cognoscitivi sunt, scilicet visus et auditus, rationi deservientes, th. I. II. 27. 1 ad 3). 6. s. elevatus, → s. depuratus. 7. s. exterior & s. interior (ib. I. 57. 2 c; 78. 3 c & 4 c; I. II. 35. 7 ad 3; II. II. 47. 3 ad 3; 71. 2 c; cg. I. 65; II. 100; III. 84 & 130) = der äußere oder etwas Äußerliches wahrnehmende (Gesicht, Gehör, Geruch, Geschmack, Gefühl) und der innere oder etwas im Innern des Wahrnehmenden erkennende Sinn (sensus communis, imaginatio sive phantasia, vis aestimativa sive cogitativa, vis memorativa); vgl. s. exterior & interior oben sub b. 8. s. in actu & s. possibilis sive in potentia (th. I. 12. 2 ob. 3; 14. 2 c; 55. 1 ad 2; I. II. 28. 1 ob. 3; cg. I. 51; spir. 9 c; 3 anim. 13 a) = der Sinn im Zustande der Wirklichkeit und der im Zustande der Möglichkeit oder der tätige und der tätig sein könnende Sinn. 9. s. in potentia, → s. in actu. 10. s. interior, → s. exterior. 11. s. magis sive maxime cognoscitivus (th. I. 84. 2 c; I. II. 27. 1 ad 3) = der am meisten erkennende Sinn, nämlich der Gesichts- und der Gehörsinn; vgl. ib. I. 78. 3 c; I. II. 77. 5 ad 3; 83. 4 ob. 3; 2 anim. 14 h; 3 anim. 6 c; sensu 2 g; 1 met. 1 a; 10 eth. 8 c. 12. s. particularis, → s. communis. 13. s. patiens, → s. agens. 14. s. perfectior (th. I. 78. 3 c) = der vollkommnere Sinn; vgl. s. magis cognoscitivus. 15. s. possibilis, → s. in actu. 16. s. principalis (somno 3 e) = der hauptsächliche oder Hauptsinn, nämlich der sensus communis, ↑. 17. s. proprius, → s. communis. 18. s. rectus & s. vanus (Eph. 4. 6) = der richtige oder richtig urteilende und der eitle oder falsch urteilende Sinn. 19. s. solutus (pot. 6. 10 c) = der gelöste oder wache Sinn. 20. s. vanus, → s. rectus. 21. s. visus, → s. auditus.

Ratio est universalium, sensus vero particularium, → ratio sub c. Sensus cognitio est singularium (1 phys. 1 b), oder: sensus non est cognoscitivus nisi singularium (cg. II. 66; vgl. th. I. 85. 3 c; 1 anal. 30 b; 1 meteor. 1 a) = ein Sinn erkennt nur Einzeldinge. Sensus est quodammodo etiam ipsius universalis (2 anal. 20 m), die Übersetzung des aristotelischen Ausspruchs: ἡ δὲ αἴσθησις τοῦ καθόλου ἐστιν (Anal. post. II. 19, 100. a. 17) = der Sinn erfasst gewissermaßen auch das Allgemeine (cognoscit enim Calliam non solum, inquantum est Callias, sed etiam inquantum est hic homo, ib.). Sensus est quodammodo ipsa sensibilia (3 anim. 13 a), oder: Sensus in actu est sive fit sensibile in actu (th. I. 12. 2 ob. 3; 14. 2 c; 55. 1 ad 2; I. II. 28. 1 ob. 3; cg. I. 51; 3 anim. 13 a), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἡ δ᾽αἴσθησις ἐστι τὰ αἰσθητά (De anima III. 8, 431. b. 23) = der Sinn ist gewissermaßen das Sinnlich-wahrnehmbare, m. a. W. der im Zustande der Wirklichkeit befindliche Sinn ist das im Zustande der Wirklichkeit befindliche sinnlich Wahrnehmbare oder der wirklich tätige Sinn ist mit dem wirklich erkannten sinnlich Wahrnehmbare eins (non ita, quod ipsa vis sensitiva sit ipsa similitudo sensibilis, quae est in sensu, sed quia ex utroque fit unum, sicut ex actu et potentia, th. I. 55. 1 ad 2; vgl. intellectus sub c und scientia sub a). Sensus non componit vel dividit (1 perih. 3 b) = der Sinn bejaht und verneint nicht; vgl. 3 anim. 11 e & 12 b. Sensus non est cognoscitivus nisi singularium, ↑: Sensus cognitio etc.

d) Sinn, d. i. Gefühl, Urteil, Verständnis: habet sensum et iudicium et discretionem, 1 met. 1 m.

Eine Art des sensus in dieser Bedeutung ist sensus bonus (6 eth. 9 d) = der gute Sinn oder das gesunde Urteil.

e) Sinn, d. i. sinnliche Erkenntnis, Wahrnehmung: hoc igitur nomen sensus est impositum ad significandum cognitionem per modum illum, quo recipitur materialiter secundum virtutem coniunctam organo, 1 sent. 22. 1. 2 c; hoc nomen sensus quandoque nominat . . . actum, quodl. 7. 1. 4 c; et sensu constat, th. I. 2. 3 c; sensus propriorum sensibilium semper veri sunt, ib. 16. 2 ob. 1; vgl. 1 perih. 3 b; vgl. 2 anim. 13 b; 3 anim. 4 g; ex multis sensibus fit una memoria, 3 sent. 14. 1. 3. 3 c; vgl. 2 anal. 20 l; si est ibi sensus, 2 anim. 4 b.

Zu via sensus → via sub a.

Ad sive secundum sensum = in Bezug auf die sinnliche Erkenntnis, gemäß der Wahrnehmung, augenscheinlichermaßen: cum ad sensum appareat, cg. IV. 66; manifestum est ad sensum, 8 phys. 22 c; ad sensum videmus, 1 cael. 9 g; vgl. 2 anim. 4 a & b.

Zu demonstrare quantum ad sensum → demonstrare sub a; zu demonstratio ad s. → demonstratio sub a; zu mixtio ad s. → mixtio; zu prius secundum s. → prior sub a.

f) Sinn, d. i. Akt des Begehrens: quia actus appetitivae virtutis est quaedam inclinatio ad rem ipsam, secundum quandam similitudinem ipsa applicatio appetitivae virtutis ad rem, secundum quod ei inhaeret, accipit nomen sensus, quasi experientiam quandam sumens de re, cui inhaeret, inquantum complacet sibi in ea, th. I. II. 15. 1 c.

g) Gesinnung, Ansicht, synonym mit sententia (← sub a): homo sensui inhaerens, 4 sent. 17. 2. 1. 1 c; qui in suo sensu perseverat, ib.

Hierher gehören: 1. sensus perversus (cg. II. 41; III. 136/137) = die verkehrte oder schlechte Gesinnung. 2. s. reprobus (th. I. II. 79. 1 ad 1) = die verworfene Gesinnung.

h) Sinn, Bedeutung, Auffassung, Verständnis, synonym mit intellectus (← sub h), ratio (← sub q), significatio (← sub a), virtus (← sub i) und vis (← sub d): multiplicitas enim sensuum in una scriptura parit confusionem et deceptionem, th. I. 1. 10 ob. 1; vgl. cg. I. 71; II. 38; III. 47.

Als Arten des sensus gehören hierher: 1. sensus allegoricus sive typicus, s. anagogicus & s. moralis sive tropologicus (th. I. 1. 10 ob. 1, c & ad 2; 113. 7 ad 1; 1 sent. prol. 1. 5 c; quodl. 7. 6. 15 c) = der allegorische oder vorbildliche, der anagogische und der moralische oder tropologische Sinn einer Schriftstelle (secundum ergo quod ea, quae sunt veteris legis, significant ea, quae sunt novae legis, est sensus allegoricus; secundum vero quod ea, quae in Christo sunt facta, vel in his, quae Christum significant, sunt signa eorum, quae nos agere debemus, est sensus moralis; prout vero significant ea, quae sunt in aeterna gloria, est sensus anagogicus, th. I. 1. 10 c), die drei Arten des s. spiritualis (↓). 2. s. anagogicus, → s. allegoricus. 3. s. compositus & s. divisus (ib. 23. 6 ad 3; verit. 2. 13 ad 5) = der zusammengesetzte und der geteilte Sinn oder der Sinn der Zusammenfassung (vgl. collective) und der der Auseinanderhaltung (vgl. dividere sub a). 4. s. divisus, → s. compositus. 5. s. historicus sive litteralis & s. spiritualis (th. I. 1. 10 ob. 1, c & ad 1 & 2; 113. 7 ad 1; cg. IV. 62; 1 sent. prol. 1. 5 c; quodl. 7. 6. 14 c ­ 16 c) = der historische oder buchstäbliche und der geistige Sinn (illa ergo prima significatio, qua voces significant res, pertinet ad primum sensum, qui est sensus historicus vel litteralis. Illa vero significatio, qua res significatae per voces iterum res alias significant, dicitur sensus spiritualis, qui super litteralem fundatur et eum supponit, th. I. 1. 10 c). 6. s. litteralis, → s. historicus. 7. s. moralis, → s. allegoricus. 8. s. parabolicus (ib. ob. 3 & ad 3) = der bildliche Sinn (sensus parabolicus sub litterali continetur; nam per voces significatur aliquid proprie et aliquid figurative; nec est litteralis sensus ipsa figura, sed id, quod est figuratum. Non enim, cum Scriptura nominat Dei brachium, est litteralis sensus, quod in Deo sit membrum huiusmodi corporale, sed id, quod per hoc membrum significatur, scilicet virtus operativa, ib. ad 3). 9. s. principalis (4 sent. 21. 1. 2. 1 ad 3) = der hauptsächliche Sinn; vgl. s. principalis oben sub c. 10. s. spiritualis, → s. historicus; cf. s. spiritualis sub b. 11. s. tropologicus, → s. allegoricus. 12. s. typicus, ≈ .