Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): sentio

sentio, (sentire)

a) empfinden, fühlen, wahrnehmen: cum igitur sentire sit quaedam operatio hominis, licet non propria, th. I. 75. 4 c; actio sentiendi non potest procedere ab anima, nisi per organum corporale, ib. 77. 5 ad 3; vgl. cg. II. 58; 4 sent. 44. 3. 1. 1 a; quando medium non sentimus, 2 anal. 1 h; sicut intelligere est quoddam vivere et sentire, 2 cael. 4 c.

Als Arten des sentire gehören hierher: 1. sentire actu (cg. I. 46) = in Wirklichkeit empfinden, der Gegensatz zu s. in potentia d. i. empfinden können. 2. s. aliquid delectabile aut triste & s. solum (3 anim. 12 b) = etwas Angenehmes oder Unangenehmes empfinden (quando sensus sentit aliquid delectabile aut triste, quasi affirmans aut negans id, quod sensu percipitur, esse delectabile aut triste, tunc prosequitur per appetitum, id est desiderat aut fugit, ib.) und etwas bloß empfinden. 3. s. per accidens & s. per se (4 sent. 49. 2. 2 c) = etwas nebenbei oder nach Weise des nebenbei Seienden und etwas als solches sinnlich wahrnehmen (per se quidem sentitur illud, quod per se passionem sensui corporali inferre potest, . . . per accidens autem sentitur illud, quod non infert passionem sensui, neque inquantum est sensus, neque inquantum est hic sensus, sed coniungitur his, quae per se sensui inferunt passionem, sicut Socrates et filius Diaris et amicus et alia huiusmodi, ib.); vgl. sensibile per accidens. 4. s. per se, → s. per accidens. 5. s. solum, → s. delectabile aut triste.

b) der Ansicht sein, dafürhalten: est in usu loquentium, ut etiam secundum certam apprehensionem intellectus aliquid sentire dicamur; unde etiam sententia nominatur, th. I. 54. 5 ad 1-3; Chrysostomus sentire videtur, ib. III. 59. 2 c; de Deo carnaliter sentientes, cg. III. 98; se obligatum sentit Deo, ib. 119.

c) beifällig aufnehmen, zustimmen: sentire proprie dictum ad apprehensivam potentiam pertinet, sed secundum similitudinem cuiusdam experientiae pertinet ad appetitivam, th. I. II. 15. 1 ad 2; vgl. ib. c.