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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): signum

signum

a) Zeichen, Kennzeichen, Merkmal: signum enim est, quod est institutum ad aliquid significandum, 1 sent. 1. exp.; signum autem est, per quod aliquis devenit in cognitionem alterius, th. III. 60. 4 c; signum, quantum in se est, importat (bedeutet) aliquid manifestum quoad nos, quo manuducimur in cognitionem alicuius occulti, 4 sent. 1. 1. 1. 1 ad 5; vgl. ib. 2 c; signum est, quod praeter speciem (Bild), quam ingerit sensibus, facit aliquid aliud in agnitionem venire, pot. 6. 10 ob. 6; de ratione signi proprie accepta non est, quod sit vel prius vel posterius in natura, sed solummodo, quod sit nobis praecognitum, verit. 9. 4 ad 5; litteras dixit esse notas id est signa vocum et voces passionum animae similiter, 1 perih. 2 c; determinationes vel signa, ib. 10 c; utitur testimonio et signis, 1 cael. 2 e; vgl. 2 cael. 7 d & e; cuius signum ex hoc apparet, th. I. 63. 8 c; potest etiam huius rei accipi signum ex hoc, ib. 75. 6 c; cuius signum est, ib. 76. 8 c; vgl. cg. I. 102; inducit signum ex nomine composito, 1 perih. 3 d; vgl. 1 anal. 13 d; 4 phys. 22 b; 1 meteor. 14 l; 2 anim. 14 f.

Zu cognoscere per signum → cognoscere sub b; zu demonstratio s. → demonstratio sub c; zu probare per s. → probare; zu probatio per s. → probatio sub b; zu syllogismus per s. → syllogismus; zu veritas s. → veritas sub a; zu verum in s. → verus sub a; zu voluntas s. → voluntas sub c.

Als Arten des signum gehören hierher: 1. signum ambiguum & s. certum (th. III. 60. 3 ad 1) = das zweideutige oder unsichere und das sichere oder unzweideutige Zeichen (tunc est signum ambiguum praebens occasionem fallendi, quando significat multa, quorum unum non ordinatur ad aliud, sed quando significat multa, secundum quod ex eis quodam ordine efficitur unum, tunc non est signum ambiguum, sed certum, sicut hoc nomen homo significat animam et corpus, prout ex eis constituitur humana natura, ib.). 2. s. certum, → s. ambiguum. 3. s. configurativum & s. distinctivum (ib. 63. 3 ad 2; 4 sent. 4. 1. 1 c) = das (ein Ding einem andern) gleich gestaltende oder ähnlich machende (sicut milites, qui deputantur ad pugnam, insigniuntur signo ducis, quo quodammodo ei configurantur, th. III. 63. 3 ad 2) und das (es von demselben) unterscheidende Zeichen. 4. s. Christi (ib. II. II. 39. 4 ad 2) = das Zeichen Christi oder der Zugehörigkeit zu Christus (quod per baptismum confertur, ib.). 5. s. corporale sive visibile sive sensibile & s. spirituale sive intellectuale (cg. IV. 56 & 74; 2 sent. 11. 2. 3 ad 2; 4 sent. 38. 1. 5 c; Eph. 1. 5; 2 anal. 1 h) = das körperliche oder sichtbare oder sinnlich wahrnehmbare und das geistige oder übersinnliche Zeichen. 6. s. demonstrativum, s. praenuntiativum sive prognosticum & s. rememorativum (th. III. 60. 3 c; 4 sent. 1. 1. 1. 1 ob. 4 & ad 4) = das hinweisende oder andeutende (quod est de praesenti, 4 sent. 1. 1. 1. 1 ob. 4), das ankündigende oder vorbedeutende (quod est de futuro, ib.) und das erinnernde oder Erinnerungszeichen (quod est de praeterito, ib.). 7. s. distinctivum, → s. configurativum. 8. s. distributivum (3 sent. 5. exp.) = das teilende Zeichen oder das Zeichen der Teilung. 9. s. expressum & s. interpretativum (verit. 23. 3 c) = das ausgedrückte oder ausdrückliche Zeichen und das als Zeichen von etwas Ausgelegte. 10. s. fructuosum & s. inane sive supervacuum (th. II. II. 96. 1 c; 4 sent. 38. 1. 5 ob. 2) = das fruchtbare oder wirksame und das leere oder eitle Zeichen. 11. s. inane, → s. fructuosum. 12. s. intellectuale, → s. corporale. 13. s. interpretativum, → s. expressum. 14. s. particulare & s. universale (1 perih. 10 f) = das besondere und das allgemeine Zeichen. 15. s. praenuntiativum, → s. demonstrativum. 16. s. prognosticum, ≈ . 17. s. protestativum (th. III. 70. 4 ad 2) = das Bekenntniszeichen. 18. s. publicae iustitiae (ib. I. 110. 4 ad 1) = das Zeichen der öffentlichen Gerechtigkeit, der iustitia divina nämlich, quae est in toto universo, sicut lex publica in civitate (ib.). 19. s. rememorativum, → s. demonstrativum. 20. s. sacramentale (ib. 43. 7 ad 2; II. II. 96. 1 c; 1 sent. 1. exp.; 4 sent. 4. 1. 2 ad 2) = das zu einem Sakramente (veteris et novi testamenti, th. I. 43. 7 ad 2) gehörige Zeichen. 21. s. sensibile, → s. corporale. 22. s. spirituale, ≈ . 23. s. speciei (ib. 35. 1 c) = das Zeichen der Art (signum autem speciei in rebus corporeis maxime videtur esse figura, ib.; vgl. 7 phys. 5 d; accid. 1). 24. s. supervacuum, → s. fructuosum. 25. s. visibile, → s. corporale. 26. s. voluntatis (th. I. 19. 12 c) = das Zeichen des Willens oder Wollens (signa voluntatis dicuntur ea, quibus consuevimus demonstrare, nos aliquid velle, ib.).

b) übernatürliches Zeichen, Wunderzeichen: Deus volebat signum dare regi Achaz, th. II. II. 97. 2 ad 3; esset autem omnibus signis mirabilius, cg. I. 6.

Über das Verhältnis von signum zu miraculum (← sub a) heißt es: in miraculis duo possunt attendi (in Betracht gezogen werden). Unum quidem est id, quod fit, quod quidem est aliquid excedens facultatem naturae, et secundum hoc miracula dicuntur virtutes; aliud est id, propter quod miracula fiunt, scilicet ad manifestandum aliquid supernaturale, et secundum hoc communiter dicuntur signa, th. II. II. 178. 1 ad 3.

Zu gratia signorum → gratia sub b.

Hierher gehört: signum mendacii sive mendax (ib. I. 114. 4 ob. 1 & ad 1) = das Lügen- oder Scheinwunder.

c) bestimmtes Zeichen, bezeichnete Stelle (= signatum): sagitta movetur ad signum directa a sagittante, th. I. 103. 1 ad 1; nisi omne signum in tempore acceptum sit, cg. II. 36; in aliquo signo temporis id est in aliquo instanti, 1 cael. 29 b; vgl. ib. c; quodcumque signum signo, 1 gener. 5 c.

Eine Art des signum in diesem Sinne ist: signum sensatum (1 gener. 15 a) = das sinnlich wahrgenommene Zeichen (= quaelibet pars sensibilis, ib.).

d) Himmelszeichen, Sternbild: ab eodem signo arietis, a quo primo movebatur sol, 4 phys. 19 d; ad omnia signa circuli (des Tierkreises) cum suis stellis, 2 gener. 10 f.