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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): similitudo

similitudo

a) Ähnlichkeit, der Gegensatz zu differentia (←): similitudo est relatio quaedam, cg. II. 11; similitudo enim significat relationem causatam ex unitate qualitatis, quae relatio requirit distincta supposita, est enim similitudo rerum differentium eadem qualitas, 1 sent. 2. 1 exp.; similitudo quaedam unitas est; unum enim in qualitate similitudinem causat, th. I. 93. 9 c; vgl. ib. 42. 1 ob. 2; 5 phys. 3 c; 2 cael. 25 a, c & d; similitudo autem inter aliqua duo est secundum convenientiam in forma, verit. 8. 8 c; cum similitudo attendatur (kommt in Betracht) secundum convenientiam vel communicationem in forma, multiplex est similitudo secundum multos modos communicandi in forma, th. I. 4. 3 c; similitudo autem unius invenitur in altero dupliciter. Uno modo quantum ad esse naturae, sicut similitudo caloris ignis est in re calefacta per ignem; alio modo secundum cognitionem, sicut similitudo ignis est in visu vel tactu, cg. II. 46; similitudo enim alicuius in altero existens vel habet rationem exemplaris, si se habeat ut principium, vel habet potius rationem imaginis, si se habeat ad id, cuius est similitudo, sicut ad principium, ib. IV. 11.

Zu approximatio per similitudinem → approximatio; zu bonum secundum quandam s. → bonus sub b; zu communicabile secundum s. & s. participationem → communicabilis; zu comparatio s. → comparatio sub b; zu dicere per s. → dicere sub c; zu imago s. → imago sub a; zu incontinens per s. → incontinens; zu incontinentia per s. → incontinentia; zu perfectum secundum quandam s. → perfectus sub b; zu propinquitas s. → propinquitas sub b; zu unio s. → unio.

Hierher gehören als Arten: 1. similitudo aequiperantiae sive secundum aequiperantiam & s. imitationis (th. II. II. 163. 2 c; cg. III. 22) = die Ähnlichkeit der Gleichmachung oder Gleichstellung und die der Nachahmung (qualis possibilis est creaturae ad Deum, inquantum videlicet participat aliquid de similitudine ipsius secundum suum modum, th. II. II. 163. 2 c). 2. s. analogiae sive proportionis (1 sent. 31. 2. 1 ad 2; 2 sent. 16. 1. 2 ad 5; pot. 3. 4 ad 9) = die Ähnlichkeit der Analogie oder dem Verhältnis nach. 3. s. apparentiae sive phantastica & s. vera (th. III. 5. 1 ad 1; cg. I. 8; IV. 29) = die scheinbare und die wirkliche Ähnlichkeit. 4. s. conformitatis in natura sive secundum convenientiam in natura & s. repraesentationis sive quantum ad repraesentationem (4 sent. 49. 2. 1 ad 7; verit. 2. 3 ad 9 & 5 ad 5) = die Ähnlichkeit nach Weise der Gleichförmigkeit oder Übereinstimmung in der Natur und die nach Weise der Darstellung oder Vorstellung (vgl. 1 sent. 3. 3. 1 c; verit. 7. 5 ad 2). 5. s. confusa & s. expressissima (1 sent. 3. 3. 1 c; verit. 10. 7 c) = die verschwommene und die ganz ausgeprägte Ähnlichkeit. 6. s. deficiens sive imperfecta & s. plena sive perfecta sive omnimoda (th. I. 4. 3 c; 35. 2 ad 1; cg. IV. 7 & 41; 1 sent. 2. 1. 3 c; 3. 2. 3 ad 2 & 3. 1 ad 2; Eph. 1. 1) = die mangelhafte oder unvollkommene und die volle oder vollkommene oder allseitige Ähnlichkeit. 7. s. divina (cg. I. 2 & 29 t; IV. 26) = die göttliche Ähnlichkeit oder die Ähnlichkeit mit Gott (similitudo ad Deum, ib. I. 29). 8. s. exemplaris sive idealis & s. exemplata (pot. 7. 6 ob. 5; verit. 3. 5 ad 2; 7. 1 ad 11; vgl. ib. 7. 5 ad 2) = die vorbildliche und die abbildliche Ähnlichkeit. 9. s. exemplata, → s. exemplaris. 10. s. expressissima, → s. confusa. 11. s. formalis (cg. II. 76) = die Ähnlichkeit der Form nach. 12. s. generis & s. speciei (pot. 3. 4 ad 9) = die Ähnlichkeit der Gattung und die der Art nach. 13. s. gloriae & s. gratiae (th. I. 33. 3 c) = die Ähnlichkeit der (himmlischen) Herrlichkeit und die der (göttlichen) Gnade. 14. s. gratiae, → s. gloriae. 15. s. idealis, → s. exemplaris. 16. s. imaginis & s. vestigii (ib. 33. 3 c; 39. 7 c; 93. 6 c; II. II. 25. 3 ob. 2; III. 4. 1 ad 2; pot. 9. 9 c; verit. 10. 7 c) = die Ähnlichkeit des Abbildes und die der Fußspur (similitudo imaginis attenditur in natura humana, secundum quod est capax Dei, scilicet ipsum attingendo propria operatione cognitionis et amoris, similitudo autem vestigii attenditur solum secundum repraesentationem aliquam ex impressione divina in creatura existentem, non autem ex eo, quod creatura irrationalis, in qua est sola talis similitudo, possit Deum attingere per solam suam operationem, th. III. 4. 1 ad 2; ideo haec similitudo dicitur vestigii, quod repraesentat pedem sicut effectus causam, pot. 9. 9 c). 17. s. imitationis, → s. aequiperantiae. 18. s. imperfecta, → s. deficiens. 19. s. mutua (th. I. 4. 3 ad 4; 42. 1 ad 3; 1 sent. 19. 1. 2 c) = die wechselseitige Ähnlichkeit (in his, quae unius ordinis sunt, recipitur mutua similitudo, non autem in causa et causato; dicimus enim, quod imago sit similis homini, et non e converso, th. I. 4. 3 ad 4; vgl. pot. 7. 7 ad 3 s. c.). 20. s. omnimoda, → s. deficiens. 21. s. particulata & s. universalis (cg. II. 98) = die besondere und die allgemeine Ähnlichkeit. 22. s. perfecta, → s. deficiens. 23. s. per participationem eiusdem formae sive qualitatis & s. proportionabilitatis sive proportionalitatis sive per quandam proportionalitatem sive secundum proportionalitatem (1 sent. 34. 3. 1 ad 2; 45. 1. 4 c; 4 sent. 1. 1. 1. 5 ad 3; 45. 1. 1. 1 ad 2; 49. 2. 1 ad 7; verit. 2. 11 ad 4) = die Ähnlichkeit durch Teilnahme an der nämlichen Form oder Eigenschaft (sicut calida ad invicem conveniunt, 4 sent. 45. 1. 1. 1 ad 2) und die nach Weise der Verhältnisgleichheit (quae consistit in eadem habitudine proportionum, ut cum dicitur: Sicut se habent octo ad quattuor, ita sex ad tria, et sicut se habet consul ad civitatem, ita se habet gubernator ad navem, 1 sent. 34. 3. 1 ad 2). 24. s. per quandam proportionalitatem, → s. per participationem eiusdem formae. 25. s. phantastica, → s. apparentiae. 26. s. plena, → s. deficiens. 27. s. proportionabilitatis sive proportionalitatis, → s. per participationem eiusdem formae. 28. s. proportionis, → s. analogiae. 29. s. quantum ad repraesentationem, → s. conformitatis in natura. 30. s. remota (th. I. 33. 3 ad 2) = die entfernte Ähnlichkeit. 31. s. repraesentationis, → s. conformitatis in natura. 32. s. secundum aequiperantiam, → s. aequiperantiae. 33. s. secundum convenientiam in natura, → s. conformitatis in natura. 34. s. secundum proportionalitatem, → s. per participationem eiusdem formae. 35. s. speciei, → s. generis. 36. s. transumptiva (2 sent. 14. 1. 4 ad 1) = die übertragene Ähnlichkeit. 37. s. universalis, → s. particulata. 38. s. univocorum (pot. 7. 7 ad 2) = die Ähnlichkeit der gleichartigen Dinge. 39. s. vera, → s. apparentiae. 40. s. vestigii, → s. imaginis.

b) Gleichnis, Bild, synonym mit intentio (← sub d) und species (← sub e): procedere autem per similitudines varias et repraesentationes est proprium poeticae, th. I. 1. 9 ob. 1; per huiusmodi similitudines veritas occultatur, ib. ob. 2; hac similitudine ipse utitur, cg. II. 59; sub quibusdam similitudinibus et obscuritatibus verborum nobis proponuntur, ib. IV. 1; convenienter inducit similitudinem de continentia, 4 eth. 17 m.

Arten der similitudo in diesem Sinne sind: 1. similitudo abstracta sive impressa & s. effluxa (2 sent. 17. 1. 1 ad 4; verit. 8. 7 c & ad 4) = das (von etwas) abgelöste oder (einem andern) aufgedrückte und das (aus etwas) hervorgegangene Bild. 2. s. adquisita & s. innata (verit. 8. 7 c & ad 4) = das erworbene und das ein- oder angeborene Bild. 3. s. corporalis sive sensibilis & s. intelligibilis (th. I. 111. 1 c; cg. II. 98; III. 49; 1 sent. 34. 3. 1 a & c) = das körperliche oder sinnliche und das übersinnliche Bild. 4. s. creata (cg. III. 49) = das geschaffene Bild. 5. s. effluxa, → s. abstracta. 6. s. impressa, ≈ . 7. s. innata, → s. adquisita. 8. s. intelligibilis, → s. corporalis. 9. s. naturalis (1 sent. prol. 1. 5 c) = das natürliche oder naturgemäße Bild. 10. s. propria (cg. II. 98) = das eigentümliche Bild. 11. s. sensibilis, → s. corporalis. 12. s. vera (ib. I. 8) = das wahre oder richtige Bild.

c) geschnitztes Bild: facere sculptile vel similitudinem non est prohibitum, th. I. II. 100. 4 c.