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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): simplex

simplex

a) einfach, d. i. nicht zusammengesetzt, synonym mit indivisibilis (←), der Gegensatz zu compositus (→ componere sub a): simplex autem dicitur aliquid per privationem compositionis, quia scilicet non est ex multis compositum, caus. 28; quod autem est simplex, est indivisum et actu et potentia, th. I. 11. 1 c; prima et simplicia per negationes notificantur, ib. 33. 4 ad 1; quidditas enim simplicis est ipsum simplex, pot. 7. 4 c; vgl. quodl. 2. 2. 3 ob. 1; in substantiis vero simplicis nulla est differentia essentiae et subiecti, pot. 9. 1 c; simplicia non differunt aliquibus aliis differentiis; hoc enim compositorum est, . . . Unde, si fiat vis in verbo, non proprie dicuntur differre, sed diversa esse, th. I. 3. 8 ad 3; vgl. ib. 90. 1 ad 3; simplicissima seipsis distinguuntur, 1 sent. 26. 2. 1 ob. 5; totum non invenitur in simplicibus, quae non habent partes, 3 phys. 11 c.

Zu accidens simplex → accidens sub b; zu affectus s. → affectus sub b; zu causa s. → causa sub b; zu consideratio s. → consideratio; zu corpus s. → corpus; zu delectatio s. → delectatio; zu dictio s. → dictio sub b; zu elementum s. → elementum sub b; zu enuntiatio s. & enuntiatio una s. → enuntiatio sub b; zu essentia s. → essentia sub a; zu fieri ut s. → fieri; zu forma s. → forma sub b; zu idea s. → idea; zu linea s. → linea sub a; zu magnitudo s. → magnitudo sub a; zu materia s. → materia sub c; zu motus s. → motus sub a; zu natura s. → natura; zu nomen s. → nomen sub a; zu oratio s. → oratio sub b; zu passio s. → passio sub a; zu praedicatio s. → praedicatio sub b; zu quaestio s. → quaestio; zu qualitas s. → qualitas; zu quidditas s. → quidditas; zu res s. → res; zu sacerdos s. → sacerdos; zu significare ut s. → significare; zu substantia s. → substantia sub b; zu terminus s. → terminus sub e; zu unitas s. → unitas; zu unum s. → unus; zu veritas s. → veritas sub a; zu vita s. → vita sub c.

Arten des simplex in diesem Sinne sind: 1. simplex apprehensum (1 perih. 1 a) = das erfasste oder erkannte Einfache, d. i. die begrifflich vorgestellte Wesenheit eines Dinges, welche in Wirklichkeit unteilbar ist; vgl. indivisibilis. 2. s. omnino (pot. 7. 1 c & 2 ob. 7) = das allseitig oder gänzlich Einfache.

Compositum se habet ad simplicia, ut perfectum ad imperfecta, → componere sub a. Ei, quod est omnino simplex, non convenit aliquid in concretione dictum (pot. 7. 2 ob. 7) = was gänzlich einfach ist, dem kann etwas nach Weise der Verwachsung mit ihm nicht zukommen. In unoquoque genere simplex est prius compositis (2 cael. 5 b), oder: simplex est prius composito (1 cael. 4 c) = in jeder Gattung von Dingen ist das Einfache früher, als das Zusammengesetzte. Nihil est formalius aut simplicius, quam esse, → esse. Quanto aliquid est magis simplex, tanto est maioris virtutis et principium plurium (cg. II. 14), oder: quanto aliquid est simplicius, tanto virtus est minus limitata (pot. 7. 8 c), oder: quanto aliquid est simplicius, tanto virtute ad plura se extendit (verit. 8. 14 ad 6 s. c.; vgl. ib. 5. 2 ad 2) = je einfacher etwas seiner Substanz und Wesenheit nach ist, desto weiter reicht seine Macht. Quanto aliquid est simplicius et abstractius, tanto secundum se est nobilius et altius, → abstractus. Quanto aliquid est simplicius, tanto virtus est minus limitata, ↑: Quanto aliquid est magis etc. Quanto aliquid est simplicius, tanto virtute ad plura se extendit, ≈ .Simplex simplici additum non facit maius (virt. 1. 11 ob. 6; vgl. 1 sent. 17. 2. 2 a) = etwas Einfaches einem andern Einfachen hinzugefügt macht es nicht größer. Simplex si attingitur, totum attingitur (pot. 7. 1 ob. 2) = wenn etwas Einfaches berührt wird, wird es in seiner Ganzheit berührt.

b) einfach, einfachhinig, d. i. nicht mit was anderm verbunden, synonym mit incomplexus (←), der Gegensatz zu complexus (←) .

Zu acceptio simplex → acceptio sub b; zu actus s. → actus sub a; zu adoptio s. → adoptio; zu appetitus s. → appetitus sub a; zu apprehendere per modum s. → apprehendere sub b; zu canonicus s. → canonicus sub c; zu cognitio s. → cognitio sub b; zu corruptio s. → corruptio sub b; zu demonstratio s. → demonstratio sub a; zu fornicatio s. → fornicatio sub a; zu generatio s. → generatio sub a; zu intellectus s. → intellectus sub c & i; zu intelligentia s. → intelligentia sub b; zu intuitus s. → intuitus sub a; zu negatio s. → negatio sub b; zu negativa s. → negativus; zu numerus s. → numerus; zu operatio s. → operatio sub b; zu persona s. → persona sub c; zu privatio s. & non s. → privatio sub c; zu propositio s. inhaerentiae → propositio sub b; zu sacerdos s. → sacerdos; zu scientia s., s. intelligentiae & s. notitiae → scientia sub b; zu suppositio s. → suppositio sub c & d; zu univocatio s. → univocatio sub a; zu vita s. → vita sub c; zu voluntas s. → voluntas sub c; zu votum s. → votum sub a.

c) einfältig: haeretici per hoc nomen simplices decipiebant, th. I. 29. 3 ad 3; idiotae et simplices, cg. I. 6; linguae simplicium redderentur disertae, ib. IV. 55; apud aliquos simplices, 1 sent. 34. 3. 2 c; vgl. 1 meteor. 3 h.