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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): species

species

a) Anblick, Anschauung: ambulat per fidem, et non per speciem, carens visione divinae essentiae, th. I. II. 4. 5 c; nisi quando videmus per speciem, cg. IV. 91.

b) äußere Gestalt, Gestalt: visus est Spiritus sanctus in specie columbae, th. I. 12. 13 c; si ergo aliquae species visibiles apparuerunt, ib. 43. 7 ob. 5; vgl. ib. a & ad 6; II. II. 1. 3 ad 4; haec species mundi, quae nunc est, cessabit, cg. IV. 97; desinebat sub speciebus esse corpus Christi, 4 sent. 9. 1. 2. 1 c; in specie serpentis, mal. 3. 4 c; vgl. 3 meteor. 3 i.

Hierher gehört: species sacramentalis (th. III. 76. 7 ob. 1) = die sakramentale oder zum Sakramente des Altars gehörende Gestalt.

c) schöne Gestalt, Schönheit: species autem sive pulchritudo, th. I. 39. 8 c; species enim proprie respicit pulchritudinem quantum ad commensurationem membrorum, Is. 53.

Arten der species in diesem Sinne sind: species intelligibilis & s. sensibilis (1 sent. 3. div. 1) = die übersinnliche und die sinnliche Schönheit; vgl. s. intelligibilis & sensibilis sub e und s. sensibilis sub f.

d) Schein, Anschein: non solum sunt vitanda mala, sed etiam ea, quae mali speciem habent, cg. III. 132/133; quam defloravit sub specie matrimonii, 4 sent. 28. 1. 2 ob. 4.

e) Erkenntnisform, Erkenntnisbild, synonym mit exemplar (← sub b), idea (←) und intentio (← sub e): species cogniti est in cognoscente, th. I. 14. 1 c; species receptae in imaginatione et sensu, ib. 11 ad 2; species rei visae est principium formale visionis in oculo, ib. 56. 1 c; lapis enim non est in anima, sed species lapidis . . . Et tamen lapis est id, quod intelligitur, non autem species lapidis, ib. 76. 2 ad 4; vgl. ib. 85. 2 a; cg. I. 46; II. 73, 75 & 98; III. 49; omne, quod agit per intellectum, repraesentat speciem sui intellectus in re facta, cg. II. 45; intellectus possibilis recipit omnes species rerum sensibilium, ib. 59; nisi fiat actu (in Wirklichkeit erkennend) secundum aliquam speciem informantem ipsum, ib. III. 51.

Über das Verhältnis von species zu intentio → intentio sub d.

Zu abstractio speciei a materia → abstractio sub c; zu abstrahere s. a materia → abstrahere sub I c); zu cognoscere per s. → cognoscere sub b; zu locus s. → locus sub a; zu verbum s. vocis → verbum sub a; zu visio s. sive per s. → visio sub a.

Als Arten der species gehören hierher: 1. species adquisita sive a re abstracta sive accepta, s. indita sive influxa sive infusa & s. connaturalis sive innata (th. I. 55. 2 c; 56. 2 ob. 4; 57. 3 ob. 3; 89. 1 ob. 3 & ad 3; 94. 3 ob. 1 & ad 1; 2 sent. 3. 3. 3 ad 4; 7. 2. 2 c; pot. 4. 2 ad 10; mal. 16. 7 ob. 6 & 7; quodl. 7. 1. 3 ob. 1 & ad 1; qu. anim. 15 ad 13, 14 & 15; 20 ob. 2-12 & ad 2-12) = das erworbene oder von einem Dinge abstrahierte, das (von Gott) eingegebene oder eingegossene und das mit der Natur (eines Erkenntnisvermögens ihm) mitgegebene oder das eingeborene (vgl. s. concreata inhaerens) Erkenntnisbild. 2. s. a re abstracta sive accepta, → s. adquisita. 3. s. concreata inhaerens & s. creata inhaerens (pot. 4. 2 ad 10; quodl. 7. 1. 3 ob. 1 & ad 1; 9. 4. 7 c) = das mit (einem Wesen) erschaffene und ihm anhaftende (vgl. s. connaturalis & innata) und das (nachher) erschaffene und anhaftende Erkenntnisbild. 4. s. connaturalis, → s. adquisita. 5. s. continentis & s. propria (th. I. 14. 5 c; cg. I. 71) = das Erkenntnisbild des etwas in sich Enthaltenden oder Einschließenden und das eigene (vgl. s. propria sub f) Erkenntnisbild eines Dinges (in seipso quidem cognoscitur aliquid, quando cognoscitur per speciem propriam, adaequatam ipsi cognoscibili, sicut cum oculus videt hominem per speciem hominis. In alio autem videtur id, quod videtur per speciem continentis, sicut cum pars videtur in toto per speciem totius, vel cum homo videtur in speculo per speciem speculi, vel quocumque alio modo contingat aliquid in alio videri, th. I. 14. 5 c). 6. s. creata inhaerens, → s. concreata inhaerens. 7. s. depurata (verit. 8. 11 ad 8) = das (von der Materie) gereinigte oder abgetrennte Erkenntnisbild. 8. s. imaginata (mal. 4. 8 ad 13) = das sinnlich vorgestellte Erkenntnisbild. 9. s. indita, → s. adquisita. 10. s. individualis sive singularis & s. universalis (th. I. 57. 2 ob. 3 & ad 3; cg. II. 66; III. 41) = das individuelle oder besondere (vgl. s. individua sub g) und das allgemeine Erkenntnisbild. 11. s. infusa, → s. adquisita. 12. s. influxa, ≈ . 13. s. innata, ≈ . 14. s. intellecta sive intellectualis sive intelligibilis sive spiritualis & s. sensata sive sensibilis (th. I. 14. 2 c & ad 2, 11 ad 1 & 12 c; 85. 2 a & c; cg. I. 46; II. 59, 73, 75 & 78; III. 41; 2 sent. 3. 3. 1 ad 1; 4 sent. 50. 1. 2 c; quodl. 5. 5. 9 c; 9. 4. 7 c; unit.; ente 4 h; log. I. 1) = das in die Vernunft aufgenommene oder übersinnliche oder geistige und das in einen Sinn aufgenommene oder sinnliche Erkenntnisbild; vgl. s. intelligibilis & sensibilis sub c und s. sensibilis sub f. 15. s. propria, → s. continentis. 16. s. sensata sive sensibilis, → s. intellecta. 17. s. singularis, → s. individualis. 18. s. specierum (2 sent. 3. 3. 1 ad 1) = das Erkenntnisbild der Erkenntnisbilder, nämlich die Seele, so genannt, inquantum per intellectum agentem facit species intelligibiles actu et recipit eas secundum intellectum possibilem, ib.). 19. s. spiritualis, → s. intellectualis. 20. s. superexcedens, → s. deficiens. 21. s. universalis, → s. individualis. 22. s. visibilis (cg. II. 59) = das Erkenntnisbild des Gesichtssinnes; vgl. s. visibilis sub b.

f) Wesenheit im eigentlichen und engern Sinne des Wortes, synonym mit essentia (← sub a), forma (← sub b), natura (← sub e), quidditas (←), quod quid est, quod quid erat esse (→ quis sub a) und substantia (← sub h): species constituitur ex genere et differentia, th. I. 3. 5 c; vgl. 7 phys. 2 d; differentia est, quae constituit speciem. Unumquodque autem constituitur in specie, secundum quod determinatur ad aliquem specialem gradum in entibus, quia species rerum sunt sicut numeri, qui differunt per additionem et subtractionem unitatis, th. I. 50. 2 ad 1; unumquodque sortitur speciem secundum actum (Wirklichkeit) et non secundum potentiam (Möglichkeit), ib. I. II. 1. 3 c; illud, secundum quod sortitur aliquid speciem, oportet esse fixum et stans et quasi indivisibile, ib. 52. 1 c; species autem est aliquid unum simpliciter, 7 phys. 8 g; species cuiuslibet rei praecipue attenditur secundum rationem formalem ipsius, non autem secundum materiam vel subiectum, ib. II. II. 99. 2 c; ex forma et materia semper constituitur species, cg. IV. 35; si aliqua species id est forma, 1 gener. 4 e; vgl. ib. 8 c & 13 b; causa formalis . . . comparatur dupliciter ad rem, uno modo sicut forma intrinseca rei, et haec dicitur species, 5 met. 2 a; utuntur speciebus id est formalibus principiis, 1 anal. 25 d; partes speciei ponuntur in definitione, non autem partes materiae, 2 phys. 5 b; has substantias sempiternas vocabat species vel ideas, 1 anal. 16 c; species esse id est ideas, ib. 19 f; non secundum eandem ideam id est non secundum eandem speciem, 1 cael. 16 e; vgl. 1 gener. 3 h; sive sint species id est ideae separatae, sicut Platonici dicunt, 1 cael. 19 f.

Zu indivisibile secundum speciem → indivisibilis; zu integritas s. → integritas; zu pars s. & habentis s. → pars sub a; zu passio s. → passio sub a; zu perfectio ut ad s. habendam & ut habentis iam s. → perfectio sub d; zu perfectus secundum s. → perfectus sub a; zu principium s. → principium; zu prius secundum s. → prior sub a.

Hierher gehören als Arten: 1. species completa sive perfecta & s. incompleta sive imperfecta (th. I. II. 52. 1 c; 72. 7 c; cg. II. 89 & 91; IV. 35; verit. 8. 14 ad 12) = die vollständige oder vollkommene und die unvollständige oder unvollkommene Wesenheit. 2. s. corporalis sive sensibilis (th. I. 50. 3 c; cg. III. 85) = die körperliche Wesenheit (vgl. s. sensibilis sub c & e) oder die Wesenheit eines sinnlich wahrnehmbaren Dinges. 3. s. deficiens & s. superexcedens (th. I. 44. 3 ad 2; verit. 2. 4 ob. 4; vgl. ib. c) = die (gegen eine andre) abfallende und die (über sie) hinausgehende Wesenheit. 4. s. exemplaris sive idealis (th. I. 50. 3 c; 7 met. 16 e) = die vorbildliche Wesenheit. 5. s. factiva (7 met. 6 h) = die schaffende oder hervorbringende Wesenheit, d. i. das Vorbild eines Dinges in dem Verstande eines Künstlers. 6. s. generativa (8 phys. 10 c) = die erzeugende Wesenheit (generat illud, quod habet speciem generativam, sicut hominem generat, quod habet speciem humanam, ib.). 7. s. idealis, → s. exemplaris. 8. s. imperfecta, → s. completa. 9. s. incompleta, ≈ . 10. s. indifferens (th. I. 35. 1 ob. 2; 93. 1 ob. 3 & ad 3; 1 sent. 28. 2. 1 ob. 1 & 3 & c; 31 exp.) = die sich nicht unterscheidende oder nicht verschiedene Wesenheit (eo modo dicitur species indifferens, quo una, th. I. 93. 1 ad 3). 11. s. integra (ib. 90. 4 ad 1) = die unversehrte Wesenheit. 12. s. particularis (ente 4 h) = die besondere Wesenheit (quamvis haec natura intellecta habeat rationem universalis, secundum quod comparatur ad res, quae sunt extra animam, quia est una similitudo omnium, tamen, secundum quod habet esse in hoc intellectu vel in illo, est species quaedam intellecta particularis, ib.). 13. s. perfecta, → s. completa. 14. s. per se existens sive separata (th. I. 44. 3 ob. 2; 1 perih. 10 a; 1 cael. 19 f; 7 met. 16 e) = die für sich existierende oder (von der Materie) getrennte Wesenheit, wie Plato sie annahm. 15. s. propria (cg. IV. 42) = die eigentümliche Wesenheit; vgl. s. propria sub g. 16. s. sensibilis, → s. corporalis. 17. s. separata, → s. per se existens. 18. s. superexcedens, → s. deficiens.

g) Wesenheit im allgemeinen und weitern Sinne des Wortes: si loquamur de specie peccati omissionis et commissionis, materialiter differunt specie, large tamen loquendo de specie, secundum quod negatio vel privatio speciem habere potest, th. I. II. 72. 6 c.

h) Art im gewöhnlichen oder eigentlichen und im uneigentlichen Sinne des Wortes, der Gegensatz zu individuum (←) und genus (← sub b): ad rationem speciei pertinet, quod se habeat ex additione ad genus, th. I. II. 35. 8 c; secundum quod communiter loquimur de genere et speciebus, ib.; interdum tamen dicitur aliquid esse species alicuius generis propter hoc, quod habet aliquid extraneum, ad quod applicatur generis ratio, sicut carbo et flamina dicuntur esse species ignis propter applicationem naturae ignis ad materiam alienam, ib.; sunt species ex aequo dividentes genus, 1 perih. 1 a; sive universale, sive species. Huiusmodi enim intentiones format intellectus, ib. 10 b; sicut patet in ratione generis et speciei et aliarum intentionum intellectualium, pot. 7. 6 c; inter singularia et speciem nullum medium possit inveniri, 1 anal. 2 b; sicut si species dicatur singulare sub genere contentum, ib. 12 b; Socrates enim est homo, sed non est species, quamvis homo sit species, 2 anim. 12 b.

Zu bonum speciei sive secundum s. suam → bonus sub b & c; zu circumstantia constituens & mutans s. → circumstantia sub b; zu communitas s. → communitas sub a; zu contrarium secundum s. → contrarius sub a; zu differentia s. sive secundum s. → differentia; zu differre s. sive secundum s. → differre sub b; zu distinctio s. → distinctio sub b; zu distinguere secundum s. → distinguere; zu diversitas s. sive secundum s. → diversitas; zu diversus s. sive secundum s. → diversus; zu forma s. sive secundum s. → forma sub b; zu idem s. sive in natura s. sive per speciem suppositi → idem; zu indifferens secundum s. → indifferens sub a; zu indifferentia s. → indifferentia; zu infinitum secundum s. → infinitus; zu intentio s. → intentio sub c; zu malum secundum s. suam → malus sub b; zu multum s. → multus sub a; zu oppositio secundum s. → oppositio sub b; zu natura s. → natura; zu nomen s. → nomen sub a; zu perfectio s. → perfectio sub b; zu quidditas s. → quidditas; zu ratio s. → ratio sub k; zu relatio s. → relatio; zu signum s. → signum sub a; zu similitudo s. → similitudo sub a; zu totalitas s. → totalitas; zu unitas s. → unitas; zu unum s. sive in s. sive secundum s. → unus; zu virtus s. → virtus sub a.

Hierher gehörige Arten der species sind: 1. species attinentiae (4 sent. 41. 1. 1. 5 c) = die Art der Zugehörigkeit. 2. s. communis & s. propria (virt. 2. 3 ad 5) = die allgemeine und die besondere (vgl. s. propria sub f) Art. 3. s. contraria, s. media & s. disparata (1 sent. 24. 1. 3 ad 4; mal. 2. 6 c; 10 met. 9 f & g) = die (einer andern) konträr entgegengesetzte, die mittlere (zwischen beiden) und die unpaarige oder verschiedene Art. 4. s. disparata, → s. contraria. 5. s. individua sive specialissima (th. I. II. 18. 7 ob. 2; spir. 8 ad 6; virt. 2. 3 ad 5; 1 anal. 36 e; 5 phys. 6 b) = die individuelle (vgl. s. individualis sub e) oder speziellste Art (quae non dividitur in alias species, 5 phys. 6 b), so genannt, weil sie nur Individuen zu Umfangsgliedern hat, also von allen Arten einer Begriffsreihe am meisten den Namen Art verdient. 6. s. loci, → locus sub a. 7. s. mathematica (th. I. 85. 1 ad 2; I. II. 35. 8 c; cg. III. 12) = die mathematische Art. 8. s. media, → s. contraria. 9. s. prima & s. proxima (1 anal. 28 a & 36 c) = die erste oder oberste und die nächste oder unterste Art. 10. s. propria, → s. communis; cf. s. propria sub e. 11. s. proxima, → s. prima. 12. s. specialissima, → s. individua. 13. s. subalterna (5 phys. 6 b) = die (einer andern) untergeordnete Art. 14. s. vera (th. I. II. 35. 8 c) = die wahre oder eigentliche Art.

Actus speciem recipiunt ex obiectis, → actus sub a. Nihil agit ultra sive nisi secundum suam speciem, → agere sub a. Ratio cuiuslibet speciei substantiae consistit in indivisibili, → ratio sub k.