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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): spes

spes

Hoffnung: spes multis modis dicitur; quandoque enim nominat passionem, et sic non est virtus; quandoque nominat habitum inclinantem ad actum voluntatis similem spei, quae est in parte sensitiva, quae est passio, et sic est virtus, quandoque vero nominat ipsum actum, et sic est actus virtutis, quandoque autem nominat ipsam rem speratam, . . . et sic est obiectum virtutis; quandoque autem nominat certitudinem, quae consequitur spem, . . . et sic nominat statum perfectionis in virtute quantum ad certitudinis intentionem, 3 sent. 26. 2. 1 ad 3.

Die spes im Sinne einer passio ist eine von den fünf passiones oder Affekten, welche zur vis irascibilis gehören (→ passio sub c), und hat zum Objekte das bonum arduum possibile haberi sive adipisci vel per se vel per alium (th. II. II. 17. 1 c; 20. 4 c): circa obiectum autem spei quattuor condiciones attenduntur. Primo quidem, quod sit bonum; non enim proprie loquendo est spes nisi de bono . . . Secundo, ut sit futurum; non enim spes est de praesenti iam habito . . . Tertio requiritur, quod sit aliquid arduum cum difficultate adipiscibile; non enim aliquis dicitur aliquid sperare minimum, quod statim est in sua potestate, ut habeat . . . Quarto, quod illud arduum sit possibile adipisci; non enim aliquis sperat id, quod omnino adipisci non potest, ib. I. II. 40. 1 c; vgl. ib. I. 20. 1 c; cg. I. 89.

Im Sinne einer Tugend (th. II. II. 17. 1 c), und zwar einer theologischen Tugend (ib. 5 c) verstanden, zielt sie auf die ewige Glückseligkeit, welche in dem Besitze und Genusse Gottes besteht, als auf ihr eigentliches Objekt hin: proprium et principale obiectum spei est beatitudo aeterna, ib. 2 c; spes respicit beatitudinem aeternam sicut finem ultimum, divinum autem auxilium sicut primam causam inducentem ad beatitudinem, ib. 4 c; vgl. virt. 4. 1 c.

Zu beatitudo spei → beatitudo sub a; zu delectatio s. & per s. → delectatio; zu fortitudo quae est per s. → fortitudo sub b; zu gaudium s. → gaudium.

Arten der spes im Sinne einer Tugend sind: spes formata & s. informis (th. I. II. 62. 4 ad 2; 65. 4 c; II. II. 17. 8 ad 2; 18. 3 ob. 2; III. 85. 6 c; virt. 4. 3 ad 10) = die (von der Liebe) geformte und die formlose oder ungeformte, m. a. W. die von der Liebe getragene und die von ihr nicht getragene Hoffnung.