Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): substantia

substantia

a) Substanz im allgemeinen Sinne des Wortes, d. i. Unterstehendes, Unterstand, Unterlage, Grundlage, Träger, synonym mit hypostasis (← sub a & b), subiectum und suppositum (← sub b): melius dicendum est, quod substantia accipitur communiter, prout dividitur per primam et secundam (↓), th. I. 29. 1 ad 2; quarto modo dicitur substantia communiter, prout abstrahit a substantia prima et secunda, et sic sumitur hic, 1 sent. 25. 1. 1 ad 7; nomen enim substantiae imponitur a substando, 1 sent. 8. 4. 2 c; (individua) a substando (dicuntur) substantiae, th. I. 29. 2 a; secundum vero quod (subiectum vel suppositum) supponitur accidentibus, dicitur hypostasis vel substantia, ib. c; substantia (dicitur), cuius actus (Wirklichkeit) est substare, 1 sent. 23. 1. 1 c; vgl. Hebr. 11. 1; substantia est fundamentum et basis omnium aliorum entium, 3 sent. 23. 2. 1 ad 1.

Als Arten der substantia gehören hierher: 1. substantia distincta sive incommunicabilis sive individua (th. I. 13. 11 ad 1; 29. 4 ad 3; cg. IV. 38; pot. 9. 4 c; 5 met. 10 e) = die (von andern) geschiedene oder (einem andern) nicht mitteilbare oder individuelle Substanz; vgl. s. prima & singularis. 2. s. incommunicabilis, → s. distincta. 3. s. individua, ≈ . 4. s. media, s. particularis sive singularis & s. universalis (th. I. 13. 11 ad 1; 29. 1 ad 3; 75. 4 ob. 2 & ad 2; cg. IV. 40 & 49; 1 sent. 23. 1. 1 c; 1 perih. 10 a; 1 anal. 34 d & 42 b; 1 phys. 3 a; 1 gener. 10 e; 5 met. 10 a & e) = die mittlere, die besondere oder einzelne und die allgemeine Substanz; vgl. s. prima & secunda. 5. s. particularis, → s. media. 6. s. prima & s. secunda (th. I. 29. 1 ob. 2 & ad 2; cg. IV. 38 & 49; 1 sent. 26. 1. 1 c; pot. 9. 2 ad 6; 1 perih. 3 a & 10 a; 1 phys. 3 a; 5 met. 10 a & e; 7 met. 2 a), die οὐσία πρώτη καὶ δευτέρα des Aristoteles = die erste (vgl. s. prima sub c) und die zweite Substanz oder dasjenige, was an erster, und dasjenige, was an zweiter Stelle Substanz genannt wird, m. a. W. die Einzelsubstanz (vgl. s. individua & singularis) oder das für sich existierende Einzelwesen der Wirklichkeit und die Kategorie der Substanz (→ praedicamentum sub b) oder diejenige allgemeine Daseinsweise eines Dinges (vgl. s. principalis), nach welcher es eine Substanz genannt wird (vgl. s. universalis). 7. s. principalis (1 anal. 37 f) = die hauptsächliche Substanz oder dasjenige, was hauptsächlicher- und eigentlicherweise den Namen Substanz verdient, nämlich die substantia prima (talis substantia est, quae proprie et principaliter et maxime dicitur. Huiusmodi enim secundum se omnibus aliis substant, scilicet speciebus et generibus et accidentibus. Substantiae vero secundae id est genera et species substant solum accidentibus; et hoc etiam non habent nisi ratione primarum, homo enim est albus, inquantum hic homo est albus, 7 met. 2 a; vgl. 1 sent. 23. 1. 1 c). 8. s. secunda, → s. prima. 9. s. singularis, → s. media. 10. s. supersubstantialis (nom. 1. 1; 5. 1) = die übersubstanzliche Substanz d. i. diejenige Substanz, welche über die Kategorie der Substanz erhaben ist, nämlich Gott; vgl. th. I. 3. 5 c; pot. 7. 3 c. 11. s. universalis, → s. media.

Tribus modis substantia est primum inter omnia entia, scilicet secundum cognitionem, secundum definitionem et secundum tempus (7 met. 1 d; vgl. 3 met. 4 g; 11 met. 2 h & k; 12 met. 1 b-e; 2 anim. 1 b; mal. 4. 4 c) = die Substanz ist von allem Seienden auf dreifache Weise das Erste, nämlich der Erkenntnis, der Definition und der Zeit nach.

b) erste Substanz, Einzelsubstanz, für sich existierendes Einzelwesen (vgl. s. prima & singularis sub a): alio modo (substantia) significat individuum in genere substantiae, quod dicitur substantia prima vel hypostasis, 1 sent. 25. 1. 1 ad 7; substantiae, quae est hypostasis vel persona, th. I. 31. 2 ad 1; substantia enim . . . dicitur . . . de subiecto in genere substantiae, cg. IV. 49; quartus modus est, secundum quod subiectum id est substantia particularis dicitur esse substantia, 7 met. 2 a; dicitur enim uno modo substantia ipsum subiectum ultimum, quod non praedicatur de alio, et hoc est particulare in genere substantiae, pot. 9. 1 c; vgl. unio. 3 c; substantia dicitur id, quod ultimo subicitur in propositionibus, ita quod de alio non praedicetur, sicut substantia prima, 5 met. 10 e; substantia dicitur . . . uno modo subiectum ipsum, quod dicitur hoc aliquid et de altero non praedicatur, ut hic homo, 3 sent. 5. 1. 2 c; unum eorum significat hoc aliquid id est substantiam, 1 gener. 9 b; vgl. ib. 10 e.

Arten der substantia in diesem Sinne sind: 1. substantia animata sive vivens (cg. II. 97; IV. 41; pot. 9. 4 c) = die beseelte oder lebendige Substanz. 2. s. caelestis sive mundana (cg. I. 43; Eph. 2. 1) = die himmlische oder kosmische Substanz. 3. s. cognoscens sive cognoscitiva (cg. II. 90 & 96) = die erkennende Substanz. 4. s. completa sive perfecta & s. incompleta (th. I. 118. 1 ob. 1; III. 2. 2 ad 3; cg. II. 55; IV. 49; 7 met. 13 a; vgl. th. I. 75. 4 ad 2; qu. anim. 1 c) = die vollständige oder vollkommene und die unvollständige Substanz, m. a. W. diejenige Substanz, welche von Natur aus die Bestimmung hat, für sich allein ein Einzelding der Wirklichkeit auszumachen, und diejenige, bei welcher dies nicht der Fall ist. 5. s. composita & s. simplex (cg. II. 55, 68 & 87; III. 20; pot. 9. 1 c; 2 anal. 7 d; 8 phys. 21 c; ente 2 b) = die zusammengesetzte und die einfache Substanz. 6. s. coniuncta & s. separata (th. I. 50. 3 c; 84. 1 c & 4 ob. 3; cg. II. 22, 60, 74, 81 & 100; III. 23; nom. 5. 1; trin. 2. 1. 2 c; pot. 6. 6 c; qu. anim. 17 c; 1 anal. 30 b & 41 c; 1 phys. 1 b; 8 phys. 21 c; 1 cael. 7 c & 21 d; 2 cael. 3 a, 13 a & 18 a; 2 anim. 1 b; 12 met. 5 a; ente 5 a; generis 6) = die (mit einer Materie) verbundene und die (von einer solchen) getrennte oder getrennt existierende Substanz. 7. s. corporalis sive corporea & s. incorporalis sive incorporea sive spiritualis (th. I. 9. 2 c; 10. 6 ob. 2; 50. 1 ad 1, 2 c & 4 c; cg. I. 42; II. 44, 50, 55, 92 & 95; III. 61 & 136/137; IV. 90; pot. 3, 18 c; 6. 6 c; 1 cael. 7 c; 1 gener. 13 c) = die körperliche und die unkörperliche oder geistige Substanz. 8. s. corruptibilis, s. generabilis & s. incorruptibilis (cg. II. 55; 2 cael. 15 b; 3 cael. 2 b; 12 met. 2 a) = die vergängliche oder in etwas auflösbare, die (aus etwas) hervorbringbare und die unvergängliche oder nicht in etwas auflösbare Substanz. 9. s. creata & s. divina (cg. I. 3 & 5; II. 53 & 55; III. 23; 1 sent. 8. 4. 2 ad 1; 1 cael. 7 c) = die erschaffene oder geschöpfliche und die göttliche Substanz, unter welch letzterer bald Gott, bald ein geistiges Wesen überhaupt zu verstehen ist (divina dicuntur substantiae immateriales et incorporeae, 1 cael. 20 b; vgl. ib. 21 h). 10. s. divina, → s. creata. 11. s. finita & s. infinita (th. I. 93. 6 c; cg. I. 20) = die begrenzte oder endliche und die unbegrenzte oder unendliche Substanz. 12. s. generabilis, → s. corruptibilis. 13. s. immaterialis (th. I. 50. 3 c; 76. 2 ob. 1; cg. II. 39, 50, 54, 77. & 92; pot. 9. 3 ad 4; 1 gener. 1 c & 13 c; generis 6) = die unstoffliche oder frei von einem Stoffe seiende und die stoffliche oder aus einem Stoffe bestehende Substanz; vgl. s. coniuncta. 14. s. immobilis & s. mobilis (cg. I. 20; 4 phys. 7 c; 2 cael. 1 b & 18 g; 3 cael. 2 b; 6 met. 1 l; 12 met. 2 a & 5 a) = die (örtlich) unbewegliche und die (örtlich) bewegliche Substanz. 15. s. incompleta, → s. completa. 16. s. incorporalis sive incorporea, → s. corporea. 17. s. incorruptibilis, → s. corruptibilis. 18. s. inferior & s. superior (cg. I. 5) = die niedere oder untergeordnete und die höhere oder übergeordnete Substanz. 19. s. infinita, → s. finita. 20. s. intellectiva sive intellectualis sive intelligens (th. I. 12 pr.; 27. 1 c; 46. 1 ob. 2; 51. 1 c; 108. 5 c; cg. I. 68; II. 48-57, 79 & 90; III. 23, 79 & 110; 2 sent. 17. 1. 1 c; 2 cael. 18 a; 12 met. 2 a) = die übersinnlich erkennende Substanz, welche bald als eine bloß intuitiv, bald als eine intuitiv und diskursiv erkennende gedacht wird; vgl. s. rationalis. 21. s. materialis, → s. immaterialis. 22. s. mobilis, → s. immobilis. 23. s. modificata (th. I. 93. 6 c) = die modifizierte oder mit einer bestimmten Seinsweise versehene Substanz; vgl. pelagus substantiae infinitum sub g. 24. s. movens (cg. I. 15) = die bewegende Substanz. 25. s. mundana, → s. caelestis. 26. s. naturalis (1 phys. 13 e; 3 cael. 1 b; 6 met. 1 l; ente 2 d) = die zur sichtbaren Natur gehörige Substanz. 27. s. orbis (th. I. 45. 5 c; 51. 3 ad 3) = die Substanz einer Himmelssphäre. 28. s. perfecta, → s. completa. 29. s. perpetua sive sempiterna (cg. I. 42; 9 met. 9 e; 12 met. 2 a, 4 l & 5 a) = die stets fortdauernde oder immer währende Substanz, unter welcher einerseits ein geistiges Wesen und anderseits ein Himmelskörper zu verstehen ist; vgl. s. incorruptibilis. 30. s. rationalis (th. I. 29. 1 c; 108. 5 c; cg. II. 44; III. 110 & 111; IV. 41) = die vernünftige oder mit Vernunft begabte Substanz, welche bald bloß als diskursiv, bald als intuitiv und diskursiv erkennend gedacht wird; vgl. s. intellectiva. 31. s. scibilis (cg. I. 12) = die wissbare Substanz, m. a. W. diejenige, welche zum Objekt der Wissenschaft gemacht werden kann. 32. s. sempiterna, → s. perpetua. 33. s. sensibilis (th. I. 108. 5 c; cg. I. 12 & 68; pot. 9. 4 c; 3 cael. 2 b; 12 met. 2 a) = die sinnlich wahrnehmbare und die sinnlich erkennende Substanz. 34. s. sensibilis quanta (cg. II. 75) = die irgendwie große oder die so und so große sinnlich wahrnehmbare Substanz. 35. s. separata, → s. coniuncta. 36. s. simplex, → s. composita. 37. s. spiritualis, → s. corporalis. 38. s. superior, → s. inferior. 39. s. vivens, → s. animata.

c) Substanzprinzip, d. i. inneres oder konstitutives Prinzip einer Substanz: alio modo dicitur substantia, quae est causa essendi praedictis (sc. particularibus) substantiis, quae non dicuntur de subiecto, non quidem extrinseca, sicut efficiens, sed intrinseca eis, ut forma, sicut dicitur anima substantia animalis (des Tieres), 5 met. 10 b; etiam forma et species uniuscuiusque rei substantia dicitur, ib. e; dicitur autem substantia, ut ex praedictis patet, id, quod est tamquam subiectum, scilicet materia, quae se habet ad formam substantialem, sicut subiectum, quod est substantia completa, ad formam accidentalem. Et alio modo dicitur substantia quod quid erat esse (→ quis sub a), quod pertinet ad formam, 7 met. 13 a; secundum quem modum materia vel forma substantia dicitur, th. I. II. 110. 2 ad 2.

Hierher gehören: 1. substantia corpulenta (th. I. 119. 2 ad 4; I. II. 81. 4 ad 3; III. 15. 1 ad 2; 31. 1 ad 3 & 6 ad 1; 2 sent. 30. 2. 2 ad 1; mal. 4. 1 c; quodl. 8. 3. 5 ad 3; Hebr. 7. 2) = die grobkörperliche Substanz oder die Materie (ad conceptionem humani corporis duo concurrunt, scilicet materia, ex qua formatur conceptum, et iterum vis formativa, quae conceptum format, quorum primum Augustinus vocat corpulentam substantiam, secundum vero seminalem rationem, quodl. 8. 3. 5 ad 3). 2. s. prima (7 met. 6 h) = die erste (vgl. s. prima sub a) Form (hoc, sc. quod quid erat esse, etiam nominat primam substantiam, id est primam formam, et hoc ideo, quia a forma, quae est in anima nostra, procedit forma, quae est in materia in artificialibus, ib.).

d) Teilsubstanz, Substanzelement: quaecumque particulae sunt in praedictis (sc. particularibus) substantiis, quae sunt termini earum et significant hoc aliquid secundum opinionem eorum (sc. Platonicorum et Pythagoricorum), in quibus destructis destruitur totum, dicuntur etiam substantiae. Sicut superficie destructa destruitur corpus, ut quidam dicunt, et destructa linea destruitur superficies. Patet etiam, quod superficies est terminus corporis et linea terminus superficiei. Et secundum dictorum positionem linea est pars superficiei et superficies corporis. Ponebant enim corpora componi ex superficiebus et superficies ex lineis et lineas ex punctis. Unde sequebatur, quod punctum sit substantia lineae et linea superficiei et sic de aliis. Numerus autem secundum hanc positionem videtur esse substantia totaliter omnium rerum, quia remoto numero nihil remanet in rebus, quod enim non est unum, nihil est, et similiter, quae non sunt plura, non sunt; numerus etiam invenitur terminare omnia eo, quod omnia mensurantur per numerum, 5 met. 10 c; dicentibus, terminos corporis esse substantias, 7 met. 2 a.

e) Substanzkeim, Substanzansatz: substantia enim solet dici prima inchoatio uniuscuiusque rei, et maxime, quando tota res sequens continetur virtute (der Kraft oder Möglichkeit nach) in primo principio; puta si dicamus, quod prima principia indemonstrabilia sunt substantia scientiae, quia scilicet primum, quod in nobis est de scientia, sunt huiusmodi principia, et in eis virtute continetur tota scientia. Per hunc ergo modum dicitur fides esse substantiam rerum sperandarum, quia scilicet prima inchoatio rerum sperandarum in nobis est per assensum fidei, quae virtute continet omnes res sperandas. In hoc enim speramus beatificari, quod videbimus aperta visione veritatem, cui per fidem adhaeremus, th. II. II. 4. 1 c; substantia . . . sumitur hic, . . . secundum quod in quolibet genere invenitur quaedam similitudo substantiae, prout scilicet primum in quolibet genere, continens in se alia virtute, dicitur esse substantia illorum, ib. ad 1.

f) Substanz im Sinne des Allgemeinen: secundus modus est, prout universale dicitur substantia esse, secundum opinionem ponentium ideas species, quae sunt universalia de singularibus praedicata et sunt horum particularium substantiae, 7 met. 2 a; quarto modo dicitur substantia a quibusdam universale, ib. 13 a; vgl. 12 met. 2 a.

Eine Art der substantia in diesem Sinne ist: substantia separabilis (7 met. 2 h; 12 met. 2 a) = das abtrennbare Allgemeine (quidam enim dividunt substantiam separabilem in duo genera, sc. in species, quas vocant ideas, et mathematica. Sicut enim invenitur secundum rationem duplex modus separationis, unus, quo separantur mathematica a materia sensibili, alius, quo separantur universalia a particularibus, ita et secundum rem ponebant, et universalia esse separata, quas dicebant species, et etiam mathematica. Sed quidem haec duo, sc. species et mathematica, in unam naturam reducebant. Utrique igitur hi erant Platonici. Sed alii, scilicet Pythagorici, non ponebant species, sed solum mathematica, 12 met. 2 a).

g) zweite Substanz, allgemeine Substanz, d. i. Gattung oder Art der Substanz, m. a. W. die allgemeine oder allgemeinste Daseinsweise eines Dinges, nach welcher es eine Substanz genannt wird (vgl. s. secunda et universalis sub a), der Gegensatz zu accidens (← sub b): substantia non sumitur hic, secundum quod est genus generalissimum contra alia genera divisum, th. II. II. 4. 1 ad 1; uno enim modo dicitur substantia, secundum quod significat rationem primi praedicamenti, 2 sent. 37. 1. 1 c; genus et species dicuntur esse substantia eorum, de quibus praedicantur, 5 met. 10 d; vgl. 7 met. 2 a; 1 sent. 23. 1. 1 c; tertius modus est, secundum quod primum genus videtur esse substantia uniuscuiusque, 7 met. 2 a; vgl. ib. 13 a; substantia, quae est ens per se, 1 perih. 8 a; (substantiae nomen) significat essentiam, cui competit sic esse, id est per se esse, th. I. 3. 5 ad 1; non est definitio substantiae, ens per se sine subiecto, sed quidditati seu essentiae substantiae competit, habere esse non in subiecto, ib. III. 77. 1 ad 2; substantia est res, cui convenit esse non in subiecto, cg. I. 25; definitio vel quasi definitio substantiae est res habens quidditatem, cui adquiritur esse vel debetur ut non in alio, 4 sent. 12. 1. 1. 1 ad 2; si substantia possit habere definitionem, non obstante quod est genus generalissimum, erit eius definitio, quod substantia est res, cuius quidditati debetur esse non in aliquo, pot. 7. 3 ad 4; est circumlocutio verae descriptionis, quae talis intelligitur: substantia est res, cuius naturae debetur esse non in alio, quodl. 9. 3. 5 ad 2.

Pelagus substantiae infinitum (th. I. 13. 11 c; 1 sent. 8. 1. 1 ob. 4 & ad 4; 22. 1. 4 ob. 4; pot. 7. 5 c; 10. 1 ad 9) = unendliches Meer von Substanz, ein von Johannes Damaszenus herrührender Ausdruck, mit welchem Gott bezeichnet wird (quolibet enim alio nomine determinatur aliquis modus substantiae rei, sed hoc nomen Qui est nullum modum essendi determinat, sed se habet indeterminate ad omnes et ideo nominat ipsum pelagus substantiae infinitum, th. I. 13. 11 c).

Zu bonum in substantia sive per suam s. sive quantum ad s. → bonus sub b; zu definitio s. → definitio sub b; zu dicere secundum s. → dicere sub c; zu differre secundum s. → differre sub b; zu distinctio s. & in s. → distinctio sub b; zu diversitas s. sive secundum s. → diversitas; zu diversus secundum s. → diversus; zu esse s. → esse; zu indifferens secundum s. → indifferens; zu individuum s. → individuum; zu malum in s. → malus sub b; zu multum secundum s. → multus sub a; zu mutatio secundum s. → mutatio; zu pars s. → pars sub a; zu prius s. sive secundum s. → prior sub a; zu transmutatio circa sive secundum s. & ex s. ente in potentia in s. ens in actu → transmutatio sub a; zu unitas s. → unitas; zu unum secundum s. → unus.

h) Wesenheit, Wesen, Natur, synonym mit essentia (← sub a), forma (← sub b), natura (← sub e), quidditas (←), quod quid est, quod quid erat esse (→ quis sub a) und species (← sub f): apud Latinos substantia usitatius pro essentia accipi solet, Graec. pr.; uno modo dicitur substantia quidditas rei, quam significat definitio, th. I. 29. 2 c; omnis substantia vel est ipsa natura rei, cuius est substantia, vel est pars naturae, ib. I. II. 110. 2 ad 2; substantia . . . dicitur uno modo pro essentia sive natura, ib. III. 2. 6 ad 3; quod quid est, hoc enim significat substantiam rei, cg. IV. 40; substantia enim . . . dicitur . . . et de eo, quod quid est, quod est natura rei, ib. 49; secundum communem usum loquendi substantia dicitur essentia vel natura rei, secundum quod humanitas dicitur natura hominis, decret. 1; substantia quidditatem nominat, 1 sent. 8. 4. 2 ad 1; quandoque enim (substantia) ponitur pro essentia, secundum quod nos dicimus definitionem significare substantiam rei, ib. 23. 1. 1 ad 5; uno modo substantia idem est, quod essentia, et sic substantia invenitur in omnibus generibus, sicut et essentia; et hoc significatur, cum quaeritur: quid est albedo? color, ib. 25. 1. 1 ad 7; vgl. 2 sent. 37. 1. 1 c; 3 sent. 5. 1. 2 c; alio modo dicitur substantia forma vel natura subiecti, pot. 9. 1 c; substantia . . . dicitur forma vel natura speciei, quae de supposito praedicatur, unio. 3 c; alio modo accipitur substantia pro essentia vel natura, quodl. 3. 2. 4 ad 1; suum esse est sua substantia, ib. 8. 20 c; substantia id est essentia, quam significat definitio, 1 anal. 10 a; vgl. 2 anal. 2 i; ubi exponetur substantia sive natura ipsorum, 1 cael. 5 b; non sint de eorum substantia, quam scilicet significat definitio, ib. 19 b; vgl. ib. f; scire quid est res, quod est scire substantiam rei, 3 met. 4 g; etiam quidditas rei, quam significat definitio, dicitur substantia uniuscuiusque, 5 met. 10 d; vgl. ib. e; primus (modus) est, secundum quod quod quid erat esse id est quidditas vel essentia sive natura rei dicitur eius substantia, 7 met. 2 a; vgl. ib. 13 a; ente 2 a; Hebr. 11. 1.

Hierher gehören als Arten: 1. substantia absoluta (pot. 7. 9 ad 2) = das abgelöste oder unabhängige Wesen eines Dinges. 2. s. actus (th. I. II. 7. 1 c & ad 1, 3 c & ad 3; 73. 2 c; 87. 2 c; pot. 3. 6 ob. 21) = das Wesen einer Tätigkeit oder Handlung. 3. s. formae sacramentalis (th. III. 60. 8 c) = das Wesen der sakramentalen Form. 4. s. habitus (ib. I. II. 49 pr.) = das Wesen eines Habitus. 5. s. imaginis (1 sent. 3. div. 2) = das Wesen des Bildes. 6. s. legis (th. II. II. 22. 1 c) = das Wesen des Gesetzes. 7. s. loci (4 phys. 3 h) = das Wesen des Ortes oder Raumes. 8. s. nominis (3 sent. 6. 1. 3 c) = das Wesen des Namens. 9. s. numeri (5 met. 16 b) = das Wesen der Zahl. 10. s. operis (th. I. II. 109. 4 c) = das Wesen eines Werkes. 11. s. peccati (ib. 71. 6 ad 2; 75. 2 ad 2) = das Wesen der Sünde. 12. s. potentiae (4 sent. 44. 2. 1. 1 ad 2) = das Wesen des Vermögens oder der Möglichkeit. 13. s. praecepti (th. I. II. 107. 3 ad 2) = das Wesen einer Vorschrift. 14. s. rei (ib. 7. 1 c; cg. II. 79; IV. 40; 1 sent. 23. 1. 1 ad 5; 3 met. 4 g) = das Wesen einer Sache.

Operatio rei demonstrat substantiam et esse ipsius, → operatio sub b. Substantia non recipit sive suscipit magis et minus (th. I. 93. 3 ad 3; cg. II. 19 & 63; 1 gener. 8 c) = das Wesen eines Dinges ist weder einer Vermehrung, noch einer Verminderung fähig.

i) Vermögen, Besitztum: ad substantiam autem hominis pertinet, quidquid iuste possidet, th. II. II. 86. 3 a; per substantiam exteriorum bonorum vita hominis conservatur, cg. III. 131/132; unusquisque suam vitam conservare tenetur, ita et exteriorem substantiam, ib.; in indebita corruptione vel consumptione substantiae id est propriarum divitiarum, 4 eth. 1 e.