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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): baptisma

baptisma sive baptismus

a) Taufe im allgemeinen und weitern Sinne des Wortes: proprie loquendo unum est tantum baptisma, quod in aqua celebratur sub determinata forma verborum, de qua Dominus dicit Matth. ult. 19. . . . Alia autem dicuntur baptismata per ordinem ad illud baptisma, et hoc tripliciter. Primo dicitur aliquid baptisma quasi signum huius baptismi, et sic diluvium dicitur baptismus, inquantum significat nostrum baptismum quantum ad salvationem spiritualis vitae ex salvatione humani generis tunc facta in arca, ut patet ex 1. Petr. 3. 20 sq., et transitus maris rubri, qui signat baptismum nostrum quantum ad liberationem a servitute daemonum, ut dicitur in 1. Cor. 10. 1 sq., et ablutiones, quae fiebant in lege (Gesetz des Alten Bundes), quae significant nostrum baptisma quantum ad purgationem peccatorum, quae in ipso fit. Alio modo dicitur baptisma quasi causa aliqua nostri baptismi, et sic baptismus Ioannis dicitur baptisma ut disponens ad nostrum baptisma et baptisma, quo Christus baptizatus est, ut dans efficaciam nostro baptismo. Alio modo dicitur aliquid baptismus secundum proportionem ad eundem effectum, et sic dicitur baptismus poenitentiae et baptismus sanguinis, de quibus magister hic loquitur, vel quantum ad effectum secundarium, qui est consummatio in bono, et sic dicitur baptismus Spiritus, de quo dicitur in Act. 1. 5. Et haec novem genera baptismatum ponit Damascenus, 4 sent. 4. 3. 3. 1 c.

Als Arten des baptismus gehören hierher: 1. baptismus Christi sive Spiritus sive Spiritus sancti sive noster & b. Ioannis sive poenitentiae (th. III. 38. 1 ad 1, 2 ob. 1 & c, 3 ad 1 & 6 c; 4 sent. 2. 2. 2 c, 3. 1 ad 1 & 4 c; 4. 3. 3. 1 c & ad 1) = die Taufe Christi oder des h. Geistes (qui efficaciam habet ex passione Christi et ex Spiritu sancto, th. III. 66. 11 ad 1) oder unsre (christliche) Taufe und die Taufe des Johannes oder die Bußtaufe (quia scilicet ille baptismus erat quoddam inductivum ad poenitentiam et quasi quaedam protestatio, qua profitebantur homines se poenitentiam acturos, ib. 38. 3 ad 1). 2. b. Ioannis, → b. Christi. 3. b. noster, ≈ . 4. b. pharisaeorum (ib. 1 ad 3) = die Taufe der Pharisäer. 5. b. poenitentiae, → b. Christi. 6. b. Spiritus sive Spiritus sancti, ≈ .

b) Taufe im eigentlichen und engern Sinne des Wortes, d. i. die christliche Taufe oder das Sakrament der Taufe: baptismus ante Christi passionem fuerit institutus, th. III. 66. 2 a; baptismus iterari non potest, ib. 9 c; baptismum, qui est spiritualis regeneratio, cg. IV. 59; determinat de sacramento intrantium, scilicet baptismo, 4 sent. 3 div.

Zu character baptismi → character sub b; zu poenitentia ante b. → poenitentia sub a.

Arten des baptismus in diesem Sinne sind: baptismus aquae sive fluminis, b. flaminis & b. sanguinis (th. II. II. 100. 2 ad 1; III. 66. 11 c & 12 c; 4 sent. 4. 1. 4. 3 ob. 1 & 2; 3. 3. 1 ob. 1 & ad 1, 2 c & 3 c; Hebr. 6. 1) = die Wasser-, die Begierde- und die Bluttaufe.