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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): teneo

teneo (tenere)

a) halten, haben: memoriter tenemus, th. I. 12. 9 ob. 2; quod firmiter in memoria tenet, ib. 24. 1 c; habitualiter in mente tenetur, verit. 10. 2 c.

b) innehalten, innehaben: infimum locum teneant in universo, th. I. 23. 5 ad 3; vgl. ib. 105. 8 c; viam mediam tenuerunt, cg. II. 83; summum locum in republica tenet, ib. III. 120.

c) festhalten, bewahren: quasi simul se tenent, 5 phys. 5 f; tenet rem in esse, th. I. 59. 2 c; ea qualitercumque teneat fide, cg. I. 5; vgl. ib. III. 130; IV. 21.

d) aufrecht halten, behaupten: fides catholica indubitanter tenet, th. I. 61. 2 c; multi sancti doctores tenent, ib. 4 ad 1; sententiam teneat, linguam corrigat, cg. III. 93; vgl. ib. IV. 50.

e) zu etwas anhalten, verpflichten: nullus autem tenetur ad impossibile, th. II. II. 79. 3 ad 2; vgl. verit. 23. 7 ob. 6; in quibus nullus ei tenetur per iustitiae debitum, cg. III. 130.

Arten des tenere in diesem Sinne sind: 1. tenere directe & t. indirecte (1 sent. 48. 1. 3 c) = direkt und indirekt zu etwas anhalten (ad aliquid tenemur directe, quod scilicet per se est in potestate nostra . . . Ad aliquid vero tenemur indirecte, sicut ad habendam gratiam, quod secundum se non est in potestate nostra, sed in potestate nostra est facere aliquid, quo facto habebimus gratiam, ib.). 2. t. indirecte, → t. directe. 3. t. proprie (ib.) = im eigentlichen Sinne des Wortes zu etwas anhalten (ad illud proprie dicitur aliquis teneri, quod si non facit peccatum incurrit, ib.).

f) an etwas halten, anlehnen: se tenet ex parte materiae, th. I. 7. 1 ad 2; vgl. ib. 12. 1 ad 2.

g) für etwas halten, verstehen, synonym mit accipere und sumere (← sub c): primo res tenetur pro persona, secundo pro essentia, th. I. 39. 5 ad 5.

Als Arten des tenere gehören hierher: 1. tenere adiective & t. substantive (1 sent. 4. 1. 3 c; 5. 1. 1 ad 3) = etwas im Sinne eines Adjektivs und etwas in dem eines Substantivs verstehen. 2. t. causaliter & t. consecutive (th. I. II. 98. 1 ad 2) = etwas im Sinne einer Ursache und etwas in dem einer Folge verstehen. 3. t. collective & t. divise (5 pol. 7 c) = etwas im Sinne der Sammlung oder Zusammenfassung und etwas im Sinne der Teilung oder Trennung verstehen. 4. t. consecutive, → t. causaliter. 5. t. divise, → t. collective. 6. t. formaliter & t. materialiter (th. I. 13. 12 c; III. 16. 7 ad 4; 3 sent. 22. 1. 2 c) = etwas im Sinne der Form und etwas in dem der Materie verstehen. 7. t. materialiter, → t. formaliter. 8. t. substantive, → t. adiective.

h) standhalten, vorhalten, gelten: argumentum illud tenet, th. I. 28. 3 ad 1; ista ratio tenet in partibus quantitatis, 3 cael. 3 e.