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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): beatitudo

beatitudo

a) Seligkeit, Glückseligkeit, synonym mit felicitas (←): beatitudo enim secundum Boethium in IV. de Consol. est status omnium bonorum aggregatione perfectus, th. I. 26. 1 ob. 1; vgl. ib. I. II. 3. 3 ob. 2; cg. I. 100; III. 63; 7 pol. 1 b; de ratione beatitudinis est stabilitas sive confirmatio in bono, th. I. 62. 1 a; nihil enim aliud sub nomine beatitudinis intelligitur, nisi bonum perfectum intellectualis naturae, ib. 26. 1 c; nomine beatitudinis intelligitur ultima perfectio rationalis seu intellectualis naturae, ib. 62. 1 c; vgl. ib. I. II. 3. 3 a; beatitudo sive felicitas est in perfectissima operatione habentis rationem et intellectum, 2 sent. 4. 1. 1 c; beatitudo intellectualis naturae consistit in actu intellectus, th. I. 26. 3 c; sic igitur essentia beatitudinis in actu intellectus consistit, ib. I. II. 3. 4 c; vgl. quodl. 8. 9. 19 c; si igitur beatitudo consideretur ex parte ipsius obiecti, sic solus Deus est beatitudo, quia ex hoc solo est aliquis beatus, quod Deum intelligit, . . . Sed ex parte actus intelligentis beatitudo est quid creatum in creaturis beatis, in Deo autem est etiam secundum hoc aliquid increatum, ib. I. 26. 3 c; in ratione beatitudinis duo includuntur, scilicet ipse finis ultimus, qui est summum bonum, et adeptio vel fruitio ipsius boni, ib. I. II. 5. 2 c; vgl. ib. 1. 8 c; 2. 7 c; 3. 1 c & 3 c; 5. 1 c; ad beatitudinem potest aliquid pertinere tripliciter, uno modo essentialiter, alio modo antecedenter, tertio modo consequenter, ib. 3. 3 c; vgl. ib. 4 c; 2. 6 c.

Zu meritum beatitudinis → meritum sub a; zu scientia b. → scientia sub b; zu status b. finalis sive futurae → status sub c; zu visio b. → visio sub a.

Arten der beatitudo in diesem Sinne sind: 1. beatitudo activa sive activae vitae & b. contemplativa (th. I. II. 69. 3 c & 4 c) = die aktive und die kontemplative Glückseligkeit oder die Glückseligkeit des tätigen (quae sunt opera virtutum ordinantium hominem ad proximum, ib. 4 c) und die des beschaulichen Lebens; vgl. vita sub c. 2. b. aeterna sive perpetua (ib. I. 1. 4 c; 75. 7 ob. 1; I. II. 69. 1 c; 85. 6 ob. 3 c; cg. IV. 59) = die ewige oder immer währende Glückseligkeit. 3. b. angeli, b. hominis & b. Dei (th. I. 62. 1 c; 94. 1 ob. 1; I. II. 3. 3 c; 2 sent. 4. 1. 1 c) = die Glückseligkeit des Engels, die des Menschen, und die Glückseligkeit Gottes. 4. b. apparens sive falsa sive opinata & b. vera (th. I. 13. 10 ob. 2; 26. 4 c; I. II. 2. 6 c; cg. III. 26; IV. 92) = die scheinbare oder falsche oder vermeintliche und die wahre oder wirkliche Glückseligkeit, wovon erstere im Besitz und Genuss eines geschaffenen Gutes und letztere in der Erkenntnis und Betrachtung Gottes besteht (vgl. th. I. II. 2. 1 ­ 8 c; 3. 1 ­ 8 c; cg. III. 27-32, 37-40, 48-63). 5. b. bestialis (cg. IV. 54) = die tierische oder viehische Glückseligkeit des Menschen. 6. b. completa sive perfecta & b. imperfecta sive inchoata (th. I. 73. 1 c; I. II. 2. 3 c & ad 2; 3. 2 ad 4 & 5 c; 4. 5 c, 7 c & 8 c; 5. 3 ad 2 & 4 ­ 6 c; 57. 1 ad 2; 69. 2 c; II. II. 186. 3 ad 4; cg. I. 102; IV. 21 & 54; 4 sent. 49. 1. 2. 2 ad 5) = die vollständige oder vollendete und die unvollendete oder angefangene Glückseligkeit, wovon erstere in der unmittelbaren Anschauung und letztere in der mittelbaren Erkenntnis Gottes besteht (duplex est beatitudo, una imperfecta, quae habetur in hac vita, et alia perfecta, quae in Dei visione consistit, th. I. II. 4. 5 c). 7. b. contemplativa, → b. activa. 8. b. creata & b. increata (ib. I. 26. 3 c & ad 2; 62. 7 ad 2; I. II. 11. 3 ad 3; 4 sent. 49. 1. 2. 1 c) = die geschaffene und die ungeschaffene Glückseligkeit oder die Glückseligkeit der Geschöpfe und die ihres Schöpfers bzw. der Schöpfer selbst. 9. b. Dei, → b. angeli. 10. b. falsa, → b. apparens. 11. b. finalis sive ultima (th. I. 12. 1 c; 63. 3 c; 95. 3 c; 102. 2 ad 1; I. II. 3. 5 c; mal. 16. 3 c; 2 cael. 18 f) = die letzte oder höchste Glückseligkeit (ultima beatitudo hominis consistit in quadam supernaturali Dei visione, th. II. II. 2. 3 c). 12. b. futura & b. praesentis vitae (ib. I. II. 3. 2 ad 4 & 5 c; 5. 3 c; II. II. 186. 3 ad 4) = die zukünftige oder himmlische und die gegenwärtige oder irdische Glückseligkeit. 13. b. hominis, → b. angeli. 14. b. imperfecta, → b. completa. 15. b. inchoata, ≈ . 16. b. increata, → b. creata. 17. b. opinata, → b. apparens. 18. b. participata & b. per essentiam (ib. 1. 26. 3 ad 1; I. II. 2. 6 c; 3. 1 ad 1 & 2 ad 4; 5. 3 ad 2) = die mitgeteilte oder teilgenommene und die wesenhafte Glückseligkeit, m. a. W. die von Gott einem Geschöpfe mitgeteilte und die ihm nicht mitteilbare Glückseligkeit Gottes. 19. b. patriae & b. viae sive terrena (ib. I. II. 69. 4 c; 4 sent. 49. 1. 2. 2 ob. 5 & ad 5) = die Glückseligkeit des himmlischen Vaterlandes und die auf dem Wege zu demselben oder die Glückseligkeit im Himmel und die auf Erden. 20. b. per essentiam, → b. participata. 21. b. perfecta, → b. completa. 22. b. perpetua, → b. aeterna. 23. b. praesentis vitae, → b. futura. 24. b. propinqua & b. remota (th. I. II. 2. 6 c) = die nähere und die entfernte oder die der eigentlichen näher und die ihr ferner stehende Glückseligkeit. 25. b. remota, → b. propinqua. 26. b. spei (ib. 5. 7 ad 3; vgl. ib. 11. 4 c; 69. 3 c) = die Glückseligkeit der Hoffnung, m. a. W. diejenige Glückseligkeit, welche erst der Hoffnung nach besteht und der in Wirklichkeit (in re) erreichten entgegengesetzt ist. 27. b. spiritualis (2 Cant. 1) = die geistige Glückseligkeit. 28. b. supernaturalis (th. I. 60. 5 ad 4; 62. 1 c; 63. 1 ad 3; I. II. 62. 1 c) = die übernatürliche Glückseligkeit, welche der natürlichen entgegengesetzt ist (est autem duplex hominis beatitudo sive felicitas. Una quidem proportionata humanae naturae, ad quam scilicet homo pervenire potest per principia suae naturae. Alia autem est beatitudo naturam hominis excedens, ad quam homo sola divina virtute pervenire potest secundum quandam divinitatis participationem, ib. I. II. 62. 1 c). 29. b. tenuis (ib. 1. 26. 4 ad 1) = die dünne oder geringe Glückseligkeit. 30. b. terrena, → b. patriae. 31. b. ultima, → b. finalis. 32. b. viae, → b. patriae. 33. b. voluptuosa (ib. I. II. 69. 3 c & 4 c) = die Glückseligkeit der Genusssucht.

Homo naturaliter desiderat beatitudinem (ib. 1. 2. 1 ad 1; 26. 2 c; 41. 2 ad 3; 60. 2 c; I. II. 5. 8 c) = der Mensch verlangt seiner Natur zufolge nach Glückseligkeit, aber nach ihr nur im Allgemeinen (secundum communem rationis beatitudinis, ib. I. II. 5. 8 c), nicht im Besondern (secundum specialem rationem, quantum ad id, in quo beatitudo consistit, ib.), weil nicht alle wissen, cui rei communis ratio beatitudinis conveniat, ib.

b) selig gepriesenes Tun, d. i. tugendhafter Akt, vollkommenes Werk: deinde considerandum est de beatitudinibus, th. I. II. 69 pr.; beatitudines dicuntur solum perfecta opera, quae etiam ratione (in Ansehung) suae perfectionis magis attribuuntur donis (sc. Spiritus sancti), quam virtutibus, ib. 70. 2 c; beatitudines sunt actus virtutum, ib. II. II. 157. 2 ad 3; beatitudines . . . sunt operationes virtutum perfectarum, 3 sent. 34. 1. 4 c.

Über das Verhältnis von beatitudo zu donum & fructus Spiritus sancti so wie zu virtus → fructus sub b.

Die Arten der beatitudo im Sinne von selig gepriesenem Tun sind diese acht: paupertas spiritus (→ paupertas sub b), pietas (← sub b), luctus (th. II. II. 9. 4 c & ad 1) d. i. Trauer über die vergangenen Fehler, esuries et sitis iustitiae (ib. 139. 2 c) d. i. Hunger und Durst nach der Gerechtigkeit, misericordia (←), munditia cordis(→ munditia), pacificatio (ib. 45. 6 c) d. i. Friedensstiftung und persecutio passiva (ib. I. II. 69. 3 c) d. i. Verfolgt-Werden.