Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): timor

timor

Furcht: (timor) pertinet autem ad appetitum sensitivum, th. I. II. 41. 1 c; timor nullo modo est in concupiscibili (← sub b), ib. 2 ad 3; timor vero, cum sit in irascibili (←), ib. 42. 3 ad 2; vgl. ib. 23. 1 c; 3 sent. 15. 2. 2. 3 c; timor est de malo futuro arduo, quod non potest de facili vitari, th. I. II. 42. 3 c; vgl. ib. 41. 1 c, 2 c & ad 3; 42. 3 c & ad 3; cg. I. 89; timor est de futuro malo, quod excedit potestatem timentis, ut scilicet ei resisti non possit, th. I. II. 41. 4 c; timor per se et primo respicit ad malum, quod refugit, quod opponitur alicui bono amato, . . . Secundario vero respicit ad id, per quod provenit tale malum, ib. 43. 1 ad 1; vgl. ib. 42. 1 c; II. II. 19. 1 c; Rom. 8. 3; timor addit supra fugam seu abominationem quandam depressionem animi propter difficultatem mali, th. I. II. 25. 1 c; sequitur etiam in timore ex parte corporis contractio caloris et spirituum ad interiora, ib. 44. 1 c; vgl. ib. 3 c; 45. 4 ad 1.

Zu donum timoris → donum sub b; zu lex t. → lex sub a; zu servitus t. → servitus sub a; zu servus t. → servus.

Die species timoris, quae accipiuntur (angenommen werden) secundum divisionem propriam obiecti ipsius timoris (th. I. II. 41. 4 ad 1), sind: admiratio= Bewunderung oder Verwunderung (admiratio et stupor refugiunt difficultatem considerationis rei magnae et insolitae, sive sit bona sive mala, ib. ad 4), agonia= Angst vor zukünftigem Übel, erubescentia= Erröten im Augenblicke des Begehens einer schimpflichen Handlung, segnities= Trägheit (refugit laborem exterioris operationis, ib.), stupor= Verdutztheit oder Verblüfftheit (↑) und verecundia= Scham (si autem sit de turpi iam facto, est verecundia, ib. c); vgl. 3 sent. 26. 1. 3 c; verit. 26. 4 ad 7.

Arten des timor, welche sich unter andern Gesichtspunkten ergeben, sind: 1. timor amicabilis sive castus sive filialis & t. servilis (th. I. II. 67. 4 ad 2; II. II. 7. 1 c; 19. 2 ad 3, 5 a, 6 c & 9 c ­ 12 c; 22. 2 c; III. 7. 6 ob. 2; virt. 2. 10 ad 4 s. c.; verit. 28. 4 ad 3; 3 sent. 34. 2. 1. 2 c & 3 c; 2. 3. 1 c; Ps. 18 f & 21 t) = die freundschaftliche oder keusche oder kindliche Furcht (dicitur timor amicabilis, vel filialis, inquantum Deus dicitur pater noster, vel etiam castus, inquantum Deus dicitur metaphorice sponsus animarum nostrarum, 3 sent. 34. 2. 3. 1 c), keusch genannt mit Bezug auf 1. Korinth. 11. 2 und kindlich mit Bezug auf Röm. 8. 15 (vgl. th. II. II. 19. 2 ad 3), und die knechtliche oder knechtische Furcht (quo aliquis convertitur ad Deum et ei inhaeret propter timorem poenae, ib. c; quod proprie est servorum, Rom. 8. 3). 2. t. castus, → t. amicabilis. 3. t. filialis, ≈ . 4. t. humanus sive mundanus (th. II. II. 19. 2 c & ad 5 & 3 c; 3 sent. 34. 2. 1. 2 c & 3 c; Rom. 8. 3) = die Menschenfurcht oder die Furcht vor der Welt (quo homo propter mala, quae timet, a Deo recedit, th. II. II. 19. 2 c), welche beide zuweilen auch voneinander unterschieden werden, je nachdem der Mensch a Deo avertitur propter timorem amittendi incolumitatem proprii corporis oder eines von den bona mundana, quia bona exteriora ad corpus pertinent (ib. ad 5). 5. t. initialis (ib. c; 3 sent. 34. 2. 1. 2 c & 2. 3. 2 c; Rom. 8. 3) = die anfängliche Furcht (vor Gott), so genannt, quia solet esse in hominibus in initio suae conversionis ad Deum (Rom. 8. 3; si autem propter utrumque [sc. propter timorem poenae et propter timorem culpae convertatur ad Deum], est timor initialis, th. II. II. 19. 2 c). 6. t. mundanus, → t. humanus. 7. t. naturalis & t. non naturalis (ib. I. II. 41. 3 c) = die natürliche und die nicht natürliche Furcht (est enim . . . timor de malo corruptivo [→ malus sub b], quod natura refugit propter naturale desiderium essendi, et talis timor dicitur esse naturalis. Est iterum de malo contristativo (→ malus sub b), quod non repugnat naturae, sed desiderio appetitus, et talis timor non est naturalis, ib.). 8. t. non naturalis, → t. naturalis. 9. t. non sanctus & t. sanctus (Ps. 18 f) = die unheilige Furcht, welche in timor mundanus & t. servilis zerfällt, und die heilige Furcht, welche mit timor castus sive filialis sachlich identisch ist. 10. t. sanctus, → t. non sanctus. 11. t. servilis, → t. amicabilis.