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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): unitas

unitas

Einheit im allgemeinen Sinne des Wortes (vgl. unus), so dass unter ihr bald die unitas numeralis sive secundum numerum (quae scilicet est principium numeri, th. III. 2. 9 ad 1; 50. 5 ad 2; cg. I. 69; IV. 81; 3 phys. 1 c) d. i. die numerische oder mathematische Einheit. m. a. W. die Einzig- oder Einzeligkeit, also der Gegensatz zu multiplicitas, multitudo (← sub a) und pluritas (←) zu verstehen ist, bald die unitas transcendens (→ transcendens sub b) d. i. die transzendentale oder metaphysische Einheit, m. a. W. die Einheitlichkeit oder Nichtgeteiltheit, also der Gegensatz zu distinctio (← sub a), diversitas (←) und multitudo (← sub b): unitas enim, quantum ad id, quod positive dicit (besagt), habet rationem (Wesen) principii, secundum quod est principium numeri . . . secundum autem quod ratio eius consistit in negatione, sic negat divisionem et per consequens compositionem praeexistentem, et ita negat rationem principii, quia ea, in quae aliquid dividitur, sunt principia integrantia (→ integrare), 1 sent. 31. 3. 1 c; ratio unitatis consistit in indivisione, ib. 24. 1. 2 c; ratio enim unitatis in impartibilitate consistit, nom. 1. 2; unitas potentiae et habitus, th. I. 1. 3 c; unitas addita vel subtracta variat speciem numeri, ib. 5. 5 c; vgl. cg. I. 54; 1 sent. 44. 1. 1 c; 5 phys. 3 b; 8 met. 3 l; numerus componitur ex unitatibus, th. I. 11. 1 ad 1; vgl. ib. 30. 3 c; 39. 8 c; III. 35. 5 c; unitates autem ad invicem coniunctae non possunt facere corpus, quod sit continuum, 3 cael. 4 e; unitas autem sive communitas humanae naturae, th. I. 39. 4 ad 3; ante multitudinem oportet invenire unitatem, cg. I. 18; repugnat unitati et simplicitati, ib. 77; a forma etiam habet unitatem, ib. II. 58; continuitas vel unitas motus, 8 phys. 22 a.

Über den Unterschied zwischen unitas im Sinne von mathematischer Einheit und punctus sive punctum heißt es: punctum supra unitatem addit positionem, 1 anal. 41 a; etiam secundum opinionem Aristotelis punctus se habet ex additione ad unitatem. Nam punctum est quoddam unum indivisibile in continuo, abstrahens secundum rationem a materia sensibili; unum autem abstrahit et a materia sensibili et ab intelligibili, ib.; est enim punctum unitas positionem habens, 1 anim. 11 b; punctus enim addit supra unitatem situm, nam ens indivisibile rationem unitatis constituit, et haec, secundum quod habet rationem mensurae, fit principium numeri, punctus autem supra hoc addit situm, 1 met. 2 i; vgl. 5 met. 8 c; unitas et punctum non sunt idem. Et hoc manifestum fit duabus rationibus. Primo quidem, quia puncta sunt in his, quae nata (←) sunt se tangere, et secundum puncta aliqua se tangunt ad invicem; in unitatibus autem non invenitur contactus, sed solum hoc, quod est consequenter (← sub a). Secundo vero, quia inter duo puncta esse contingit aliquid medium, omnis enim linea est media inter duo puncta; sed inter duas unitates non necesse est esse aliquod medium. Patet enim, quod inter duas unitates, quae constituunt dualitatem, et ipsam primam unitatem nihil est medium, 5 phys. 5 i.

Zu numerus unitatum → numerus; zu sacramentum u. → sacramentum sub c.

Arten der unitas sind: 1. unitas absoluta (1 perih. 8 c) = die schlechthinige oder unbedingte Einheit. 2. u. affectus (th. III. 2. 6 c; cg. IV. 21) = die Einheit des Affekts oder der Neigung. 3. u. collectiva (decret. 2) = die Sammeleinheit (id est quasi ex pluribus congregata, sicut multi homines dicuntur unus populus et multi fideles dicuntur una ecclesia, ib.). 4. u. communis utilitatis & u. iuris (th. II. II. 42. 2 c) = die Einheit des allgemeinen Nutzens und die des Rechtes. 5. u. completa sive omnimoda (ib. III. 2. 9 ad 1; pot. 7. 6 ad 5) = die vollständige oder gänzliche Einheit (habens in se, quidquid pertinet ad rationem unitatis, th. III. 2. 9 ad 1). 6. u. connexionis (ib. I. 39. 8 c) = die Einheit der Verknüpfung oder Verbindung. 7. u. continuitatis sive continuorum & u. tangentium (5 met. 7 c) = die Einheit des Zusammenhangs oder der in sich Zusammenhängenden und die der sich Berührenden. 8. u. continuorum, → u. continuitatis. 9. u. corporis & u. spiritus sive spiritualis (th. II. II. 39. 1 c; 42. 1 ad 2) = die Einheit des Körpers und die des Geistes oder die körperliche und die geistige Einheit. 10. u. creata & u. increata (ib. III. 2. 9 ad 1; unio. 3 ad 7) = die geschaffene und die ungeschaffene Einheit oder die Einheit des Geschöpfes und die des Schöpfers. 11. u. definitionis & u. enuntiationis (1 perih. 8 b & 13 a) = die Einheit der Definition und die des Urteils (vgl. enuntiatio sub b). 12. u. ecclesiastica & u. saecularis sive temporalis (th. II. II. 42. 1 ad 2; decret. 1; Eph. 4. 3 & 6) = die kirchliche und die weltliche oder zeitliche Einheit. 13. u. enuntiationis, → u. definitionis. 14. u. essentiae sive essentialis sive naturae & u. personae sive personalis (th. I. 31. 1 ad 4 & 2 c; 36. 4 ob. 2; 42. 1 ad 4; I. II. 20. 6 ad 1; III. 2. 1 ad 2 & 9 c; cg. IV. 8, 35, 41 & 43; 1 sent. 24. 1. 4 c & 2. 2 c) = die Einheit der Wesenheit oder Natur und die der Person oder die Wesens- oder Natur- und die personale Einheit. 15. u. essentialis, → u. essentiae. 16. u. hypostasis sive substantiae (th. III. 2. 6 ad 4; cg. II. 85) = die Einheit der Substanz nach. 17. u. increata, → u. creata. 18. u. instantis & u. temporis (th. III. 75. 7 ad 1) = die Einheit des Augenblicks und die der Zeit. 19. u. iuris, → u. communis utilitatis. 20. u. moris (ib. I. II. 20. 6 ad 1) = die Einheit der Sittlichkeit oder des sittlichen Charakters. 21. u. motus (1 anal. 41 b) = die Einheit der Bewegung (cuiuslibet autem motus unitas ex termino principaliter consideratur, ib.). 22. u. multitudinis (th. II. II. 42. 1 c & 2 c) = die Einheit der Menge, z. B. eines Volkes oder eines Reiches. 23. u. naturae, → u. essentiae. 24. u. naturalis (ib. I. 60. 4 ad 2) = die natürliche oder naturgemäße Einheit. 25. u. numeralis sive secundum numerum & u. speciei (ib. I. II. 18. 6 ad 3; III. 2. 9 ad 1; 50. 5 ad 2; cg. I. 69; IV. 81; 3 phys. 1 c) = die Einheit der Zahl oder dem Individuum und die der Art nach. 26. u. operationis & u. virtutis (th. I. 58. 2 c; nom. 9. 4) = die Einheit der Tätigkeit (→ operatio sub b) und die der Kraft. 27. u. ordinis (th. I. 47. 3 c; cg. II. 58) = die Einheit der Ordnung nach. 28. u. particularis (th. II. II. 39. 1 c) = die besondere Einheit, welche der allgemeinen Einheit entgegengesetzt ist. 29. u. per se subsistens sive separata & u. recepta in aliquo (ib. III. 2. 9 ad 1; 3 met. 12 a; vgl. ib. 14 a) = die für sich existierende oder von den Dingen getrennte und die in etwas aufgenommene Einheit. 30. u. personae, → u. essentiae. 31. u. personalis, ≈ . 32. u. posita (1 cael. 3 d) = die hingesetzte Einheit oder der Punkt. 33. u. principalis (th. II. II. 39. 1 c) = die hauptsächliche oder Haupteinheit. 34. u. quantitatis (nom. 9. 4) = die Einheit der Größe. 35. u. realis sive rei (cg. I. 36; II. 83; decret. 2) = die sachliche Einheit oder die Einheit der Sache nach. 36. u. recepta in aliquo, → u. per se subsistens. 37. u. rei, → u. realis. 38. u. saecularis, → u. ecclesiastica. 39. u. scientiae (1 anal. 41 b) = die Einheit der Wissenschaft (unitas scientiae consideratur ex unitate generis subiecti, ib.). 40. u. secundum numerum, → u. numeralis. 41. u. separata, → u. per se subsistens. 42. u. similitudinaria & u. vera (decret. 2) = die scheinbare und die wahre Einheit. 43. u. simplex sive simplicitatis (ib.; nom. 9. 4) = die Einheit der Einfachheit. 44. u. simplicitatis, → u. simplex. 45. u. speciei, → u. numeralis. 46. u. spiritualis, → u. corporis. 47. u. spiritus, ≈ . 48. u. substantiae, → u. hypostasis. 49. u. tangentium, → u. continuitatis. 50. u. temporis, → u. instantis. 51. u. vera, → u. similitudinaria. 52. u. virtutis, → u. operationis.