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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): unus

unus, a, um

einer im allgemeinen Sinne dieses Wortes (→ unitas), synonym mit idem, indivisus, singularis (←) und unicus, der Gegensatz zu diversus, divisus (←), multiplex, multus (← sub a) und plus (←): unum enim, quod est principium numeri, est de genere mathematicorum, quae habent esse in materia, sed sunt secundum rationem a materia abstracta. Unum vero, quod convertitur (← sub a) cum ente, est quoddam metaphysicum, quod secundum esse non dependet a materia, th. I. 11. 3 ad 2; vgl. ib. 30. 3 ad 1; 1 anal. 41 a; unum opponitur multis, sed diversimode. Nam unum, quod est principium numeri, opponitur multitudini, quae est numerus, ut mensura mensurato; unum enim habet rationem primae mensurae et numerus est multitudo mensurata per unum, . . . Unum vero, quod convertitur cum ente, opponitur multitudini per modum privationis, ut indivisum diviso, th. I. 11. 2 c; unum, quod convertitur cum ente, non addit aliquam rem supra ens; sed unum, quod est principium numeri, addit aliquid supra ens ad genus quantitatis pertinens, ib. 1 ad 1; duplex est unum. Quoddam scilicet, quod convertitur cum ente, quod nihil addit supra ens, nisi indivisionem, et hoc unum privat multitudinem, inquantum multitudo ex divisione causatur, non quidem multitudinem extrinsecam, quam constituit sicut pars, sed multitudinem intrinsecam, quae unitati opponitur; non enim ex hoc, quod aliquid dicitur esse unum, negatur, quin aliquid sit extra ipsum, quod cum eo constituat multitudinem, sed negatur divisio ipsius in multa. Aliud vero unum est, quod est principium numeri, quod supra rationem (Wesen) entis addit mensurationem, et huius unius multitudo est privatio, quia numerus fit per divisionem continui; nec tamen multitudo privat unitatem totaliter, cum diviso toto adhuc remaneat pars indivisa, sed removet unitatem totius, pot. 3. 16 ad 3; vgl. ib. 9. 7 c; th. I. 6. 3 ad 1; 11. 1 c, 2 a & c; 30. 3 c; III. 77. 2 c; nom. 4. 6; 1 sent. 19. 4. 1 ad 2; verit. 21. 1 c; 10 met. 2 a.

Zu affirmatio una → affirmatio sub a; zu bonum u. sive u. hominis sive u. individui → bonus sub c; zu debitum u. → debitus sub a; zu enuntiatio u., u. absolute sive simpliciter sive simplex & u. coniunctione → enuntiatio sub b; zu modus u. → modus sub b; zu motus u., u. genere sive secundum genus, u. specie sive secundum speciem, u. numero sive secundum substantiam, u. secundum quid & u. simpliciter → motus sub a; zu negatio u. → negatio sub a; zu perfectio u. personae → perfectio sub b; zu regimen u. → regimen; zu scientia u. → scientia sub b.

Arten des unum im Allgemeinen sind: 1. unum absolute sive simpliciter & u. aliqualiter sive secundum quid (th. I. 10. 6 c; 76. 1 c & 3 c; I. II. 17. 4 c; 20. 6 c; III. 2. 1 c; cg. I. 18; II. 56; IV. 36; nom. 1. 2 & 11. 2; 1 sent. 24. 1. 1 c; unio. 3 c; 1 perih. 8 d; 2 perih. 1 b; 5 phys. 7 a; 7 phys. 8 g; 2 anim. 9 e) = das schlechtweg oder einfachhin und das irgendwie oder beziehungsweise Eine. 2. u. abstractum & u. in aliquo receptum (ente 5 g) = das aus der Materie herausgezogene oder für sich seiende und das in etwas aufgenommene Eine. 3. u. actu & u. potentia sive virtute (1 phys. 15 a & b) = das in Wirklichkeit und das der Möglichkeit oder Kraft nach Eine. 4. u. aggregatione, u. coniunctione & u. indivisibilitate sive simplex (4 sent. 23. 1. 1. 2 c; virt. 2. 4 ob. 9 & ad 9; 1 perih. 8 a, d & f, 10 b & 13 a; 1 phys. 3 b; 2 anim. 9 e; 8 met. 5 a) = das Eine durch Angliederung (sicuti acervus lapidum est unus, 2 anim. 9 e), das durch Verbindung (vgl. u. colligatione) Eine und das Eine im Sinne des Unteilbaren oder Einfachen (quod nec actu nec potentia est plura, ut punctus et unitas, 4 sent. 23. 1. 1. 2 c). 5. u. aliqualiter, → u. absolute. 6. u. analogia sive secundum analogiam sive secundum proportionem sive in proportione sive proportione (th. I. 93. 1 ad 3; 1 sent. 24. 1. 1 c; 2 sent. 1. 1. 1 c; unit.) = das der Analogie oder dem Verhältnis nach Eine. 7. u. colligatione sive per commissionem, u. contactu sive continuatione sive continuitate sive ex continuitate & u. compositione (th. III. 2. 1 c; cg. II. 56; IV. 35; 1 sent. 24. 1. 1 c; 2 sent. 17. 3. 1 c; 4 sent. 18. 1. 1. 2 c; 23. 1. 1. 2 c; virt. 2. 4 ad 9; 1 phys. 3 b; 10 met. 1 a; 1 eth. 1 a) = das Eine durch äußerliches Zusammenbinden oder Zusammenfügen, das durch stetigen Zusammenhang und das durch innere Zusammensetzung. 8. u. commune & u. singulare (nom. 2. 6) = das allgemeine und das einzelne Eine. 9. u. compositione, → u. colligatione. 10. u. coniunctione, → u. aggregatione. 11. u. continuatione sive continuitate, → u. colligatione. 12. u. formaliter & u. perfective sive perfectione sive toto (th. I. 11. 1 ad 2; I. II. 17. 4 ad 3; III. 73. 2 c & ad 2) = das der Form oder Wesenheit nach und das der Vollkommenheit oder Ganzheit nach Eine (est autem unum perfectione, ad cuius integritatem concurrunt omnia, quae requiruntur ad finem eiusdem, sicut homo integratur ex omnibus membris necessariis ad operationem animae et domus integratur ex omnibus partibus, quae sunt necessariae ad habitandum ib. III. 73. 2 c). 13. u. genere sive in genere, u. specie sive in specie sive secundum speciem & u. numero sive secundum numerum (ib. I. 11. 1 ad 2; 60. 4 ad 2; 93. 1 ad 3; III. 3. 7 ad 2; cg. I. 42; II. 75; 1 sent. 24. 1. 1 c; unio. 3 c; unit.; 1 phys. 15 a & b; 5 phys. 6 a; 10 met. 1 d) = das der Gattung, das der Art und das der Zahl oder dem Individuum nach Eine. 14. u. in aliquo receptum, → u. abstractum. 15. u. indivisibilitate, → u. aggregatione. 16. u. in genere, → u. genere. 17. u. in rerum natura sive secundum esse sive secundum rem sive re & u. secundum rationem sive ratione (th. I. 13. 4 ob. 3; I. II. 12. 3 ad 2; cg. II. 56; 1 sent. 2. 1. 3 ad 6; virt. 2. 4 ob. 9 & ad 9; 1 phys. 3 d & 15 a; 7 phys. 8 g) = das Eine in der Wirklichkeit der Dinge oder dem Dasein oder der Sache nach und das Eine dem Begriffe oder Denken nach (tunc enim aliquid est unum re et ratione multiplex, quando una res respondet diversis conceptionibus et nominibus, ut de ea verificentur, sicut punctum, quod, cum sit una res, respondet secundum veritatem diversis conceptionibus de eo factis, sive prout cogitatur in se, sive prout cogitatur centrum, sive prout cogitatur principium linearum, 1 sent. 2. 1. 3 ad 6). 18. u. in specie, → u. genere. 19. u. logice & u. physice (7 phys. 8 g) = das logisch und das physisch Eine. 20. u. numero, → u. genere. 21. u. ordine sive secundum ordinem (cg. II. 58; IV. 35 & 36; 1 perih. 8 a) = das Eine der Ordnung nach. 22. u. per accidens sive secundum accidens & u. per se sive secundum substantiam (cg. II. 58, 80 & 81; 1 sent. 24. 1. 1 c; 5 met. 7 a; 10 met. 1 a) = das durch etwas nebenbei Seiendes oder gemäß einem solchen und das durch sich selbst oder seiner Substanz nach Eine. 23. u. perfectione, → u. formaliter. 24. u. perfective, ≈ . 25. u. per naturam & u. per violentiam (10 met. 1 b) = das natürlich und das gewaltsam Eine. 26. u. per relationem ad alterum & u. secundum se (nom. 11. 2) = das Eine durch die Beziehung zu was anderm und das an sich Eine. 27. u. per se, → u. per accidens. 28. u. per violentiam, → u. per naturam. 29. u. physice, → u. logice. 30. u. principio & u. subiecto sive supposito (th. I. 10. 6 c; 11. 1 ad 2; unio. 3 c; 1 phys. 15 a & b) = das dem Prinzip oder Ursprung nach und das dem Inhaber oder Träger oder der Unterlage nach Eine. 31. u. proportione, → u. analogia. 32. u. ratione, → u. in rerum natura. 33. u. re, ≈ . 34. u. secundum accidens, → u. per accidens. 35. u. secundum analogiam, → u. analogia. 36. u. secundum esse, → u. in rerum natura. 37. u. secundum numerum, → u. genere. 38. u. secundum proportionem, → u. analogia. 39. u. secundum quid, → u. absolute. 40. u. secundum rationem, → u. in rerum natura. 41. u. secundum rem, ≈ . 42. u. secundum speciem, → u. genere. 43. u. secundum substantiam, → u. per accidens. 44. u. simplex, → u. aggregatione. 45. u. simpliciter, → u. absolute. 46. u. singulare, → u. commune. 47. u. specie, → u. genere. 48. u. toto, → u. formaliter. 49. u. virtute, → u. actu.

Ens et unum convertuntur, → convertere sub a. Unum consequitur ad ens, → consequi sub a. Unum et ens se consequuntur, ≈ sub b.