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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): veritas

veritas

(vgl. verus)

a) Wahrheit im allgemeinen Sinne des Wortes, der Gegensatz zu falsitas (← sub a): alio modo (veritas) definitur secundum id, quod formaliter rationem veri perficit, et sic dicit Isaac (in libro De definitionibus), quod veritas est adaequatio rei et intellectus, verit. 1. 1 c; vgl. th. I. 16. 1 c & 2 ob. 2; 21. 2 c; veritatis est rectitudo sola mente perceptibilis, 1 sent. 19. 5. 1 ob. 4; ratio (Wesen) veritatis per prius (nach Weise des Frühern) in intellectu, quam in re, ib. c; veritas habet fundamentum in re, sed ratio eius completur per actionem intellectus, quando scilicet apprehenditur eo modo, quo est, ib.; vgl. ib. ad 5 & 3 c; verit. 1. 1 c, 5 ob. 12 & ad 12; veritas fundatur in esse rei magis, quam in quidditate, 1 sent. 19. 5. 1 c; vgl. ib. ad 7; veritas principaliter est in intellectu, secundario vero in rebus, secundum quod comparantur ad intellectum ut ad principium, th. I. 16. 1 c; est in intellectu divino quidem veritas proprie et primo, in intellectu vero humano proprie quidem et secundario, in rebus autem improprie et secundario, quia non nisi in respectu ad alterutram duarum veritatum, verit. 1. 4 c.

Zu confessio veritatis → confessio sub a; zu mutabilitas v. → mutabilitas; zu rectitudo v. → rectitudo sub c; zu solutio ad v. → solutio sub b; zu verum v. naturalis speciei & significationis → verus sub a; zu voluntabile secundum v. → voluntabilis.

Als Arten der veritas gehören hierher: 1. veritas absoluta & v. confesse se habens (6 eth. 2 f) = die an und für sich aufgefasste oder schlechthinige und die (mit dem richtigen Begehren) übereinstimmend sich verhaltende oder übereinstimmende Wahrheit (ἡ ἀλήθεια ὁμολόγως ἔχουσα τῇ ὀρέξει τῇ ὀρθῇ, Aristoteles: Eth. Nic. VI. 2, 1139. a. 30 sq.). 2. v. accidentalis & v. inseparabiliter communicata (verit. 1. 4 c) = die nichtwesentliche oder abtrennbar mitgeteilte und die unabtrennbar mitgeteilte Wahrheit. 3. v. actionis sive operis & v. vocis (ib. 6 c; Ioan. 8. 6 d) = die Wahrheit der Tätigkeit oder des Werkes (quando scilicet quis agit, quod convenit sibi secundum ordinem suae naturae, Ioan. 8. 6 d) und die Wahrheit des Wortes (qua quis profert ore, quod gerit corde et est in rerum natura, ib.). 4. v. aeterna (th. I. 16. 7 c; cg. II. 83 & 84; 1 sent. 19. 5. 3 c; verit. 1. 5 c) = die ewige (göttliche) Wahrheit. 5. v. cognitionis adquisitae, v. cognitionis infusae & v. cognitionis naturalis (th. I. 60. 1 ad 3) = die Wahrheit der erworbenen, die der eingegossenen und die der von Natur aus mitgegebenen Erkenntnis. 6. v. cognitionis infusae, → v. cognitionis adquisitae. 7. v. cognitionis naturalis, ≈ . 8. v. communis & v. particularis (ib. 16. 4 ad 3; I. II. 29. 5 c) = die allgemeine und die besondere Wahrheit. 9. v. confesse se habens, → v. absoluta. 10. v. contingens & v. necessaria (1 sent. 19. 5. 3 c) = die nichtnotwendige und die notwendige Wahrheit. 11. v. creata & v. increata (th. I. 16. 6 ad 1 & 7 ob. 1; II. II. 1. 1 ob. 2; 1 sent. 19. 5. 2 ob. 1 & a; verit. 1. 4 ad 7; 7. 1 ad 12) = die geschaffene und die ungeschaffene oder göttliche Wahrheit. 12. v. divina (th. I. 16. 5 ad 2 & 8 ad 2; II. II. 1. 1 c; cg. I. 1 & 62; III. 47; 1 sent. 19. 5. 2 c) = die göttliche Wahrheit, d. i. Gott selbst oder die Wahrheit in der Vernunft Gottes. 13. v. divinorum (cg. I. 3 & 9) = die Wahrheit der göttlichen Dinge. 14. v. doctrinae, v. iustitiae & v. vitae (th. I. 16. 4 ad 3 & 5 ad 5; 17. 1 c; 21. 2 c; II. II. 58. 4 ad 1; 109. 2 ad 3 & 3 ad 3; 4 sent. 38. 2. 4. 1 c; 46. 1. 1. 3 c & ad 3; Ioan. 8. 4 a & 6 d) = die Wahrheit der (vorgetragenen) Lehre (veritas enim doctrinae in veritate enuntiationis consistit, 4 sent. 46. 1. 1. 3 ad 3), die Wahrheit der Gerechtigkeit (nomen veritatis transfertur ad significandum adaequationem operum iustitiae ad rationes iustitiae, et haec est veritas, quam dicimus iustitiae veritatem, et secundum hoc ipsa iustitia idem, quod veritas est, ib. c) und die Wahrheit des Lebens (veritas autem vitae dicitur particulariter, secundum quod homo in vita sua implet illud, ad quod ordinatur per intellectum divinum, th. I. 16. 4 ad 3). 15. v. enuntiabilium sive enuntiationis sive praedicationis (ib. 7 c & 8 ob. 3; cg. I. 59 t; 1 sent. 19. 5. 1 c & ad 7 & 3 ad 5; 4 sent. 46. 1. 1. 3 ad 3; verit. 1. 5 ob. 3, 5 & 9 & ad 1 & 6 c; 4. 6 c & ad 1) = die Wahrheit der Urteile oder eines Satzes oder einer Aussage (enuntiabile enim et est in intellectu et est in voce. Secundum autem quod est in intellectu, habet per se veritatem. Sed secundum quod est in voce, dicitur verum enuntiabile, secundum quod significat aliquam veritatem intellectus, non propter aliquam veritatem in enuntiabili existentem sicut in subiecto. Sicut urina dicitur sana non a sanitate, quae in ipsa sit, sed a sanitate animalis, quam significat, th. I. 16. 7 c); vgl. v. opinionis & v. propositionis. 16. v. enuntiationis, → v. enuntiabilium. 17. v. essentialiter dicta sive per essentiam & v. participata (ib. 5 ad 2; I. II. 3. 7 c; vgl. cg. I. 60) = die wesenhafte und die teilgenommene Wahrheit. 18. v. extrinseca & v. inhaerens (verit. 1. 5 c) = die (einem Dinge) äußerliche (et sic denominantur omnes res verae a prima veritate, ib.) und die (ihm selbst) anhaftende oder innewohnende Wahrheit. 19. v. immortalis sive incorruptibilis sive perpetua (ib. ob. 13-15; cg. II. 83) = die unsterbliche oder unvergängliche oder immer währende Wahrheit. 20. v. immutabilis sive incommutabilis & v. mutabilis (th. I. 16. 8 c; cg. III. 47; 1 sent. 19. 5. 3 c; verit. 1. 4 ad 6) = die unveränderliche und die veränderliche Wahrheit. 21. v. improprie sive metaphorice sive similitudinarie und die v. proprie accepta sive dicta (verit. 1. 4 c & 7 c) = die im uneigentlichen oder figürlichen oder gleichnisartigen und die im eigentlichen Sinne aufgefasste oder so genannte Wahrheit. 22. v. incorruptibilis, → v. immortalis. 23. v. increata, → v. creata. 24. v. inhaerens, → v. extrinseca. 25. v. inseparabiliter communicata, → v. accidentalis. 26. v. intellectus & v. rei (th. I. 16. 1 c, 5 c, 8 c & ad 3; cg. I. 59 & 60; verit. 1. 4 ad 5 & 4. 6 c; quodl. 8. 3. 5 c) = die Wahrheit der Vernunft oder der Erkenntnis und die Wahrheit der Sache (veritas invenitur in intellectu, secundum quod apprehendit rem, ut est, et in re, secundum quod habet esse confirmabile intellectui, th. I. 16. 5 c; cum enim veritas intellectus sit adaequatio intellectus et rei, secundum quod intellectus dicit, esse quod est vel non esse quod non est, cg. I. 59; veritas rei est proprietas esse uniuscuiusque rei, quod stabilitum est ei, inquantum talis res nata est de se facere veram aestimationem et inquantum propriam sui rationem, quae est in mente divina, imitatur, ib. 60). 27. v. intellectuum sive rationum & v. rerum (1 sent. 19. 5. 3 ad 2; verit. 1. 5 c) = die Wahrheit der Begriffe oder Ideen der Dinge und die Wahrheit der Dinge selbst. 28. v. intelligibilis sive intelligibilium (cg. I. 4 & II. 83) = die Wahrheit des Intelligibelen oder Übersinnlichen. 29. v. interminabilis (ib. I. 8) = die unbegrenzbare oder unendliche Wahrheit. 30. v. iustitiae, → v. doctrinae. 31. v. litteralis (quodl. 3. 14. 30 c) = die buchstäbliche Wahrheit. 32. v. metaphorice accepta sive dicta, → v. improprie accepta sive dicta. 33. v. mutabilis, → v. immutabilis. 34. v. naturae (th. I. 119. 1 c; cg. III. 26; 4 sent. 44. 1. 2. 4 c; quodl. 8. 3. 5 a) = die Wahrheit der Natur und Wesenheit eines Dinges (unumquodque secundum ea, quae constituunt substantiam eius, habet naturae suae veritatem, cg. III. 26; secundum hoc aliquid dicitur esse de veritate humanae naturae, quia proprie pertinet ad esse humanae naturae, 4 sent. 44. 1. 2. 4 c). 35. v. naturalis speciei & v. significationis (verit. 1. 5 ob. 18 & c; quodl. 3. 2. 3 c) = die Wahrheit einer natürlichen Art oder die Wahrheit von etwas als zu einer Art von Naturdingen Gehörigem (vox dicitur vera veritate naturalis speciei, quando formatur debitis instrumentis et ex ore animalis profertur cum quadam imaginatione, quodl. 3. 2. 3 c) und die Wahrheit der Bezeichnung (sicut vox est vera veritate significationis, quando significat esse quod est, ib.). 36. v. necessaria, → v. contingens. 37. v. operis, → v. actionis. 38. v. opinionis & v. propositionis (th. I. 16. 8 ad 3 & 4; verit. 1. 5 ob. 7 & 10 ob. 4 c; 2. 12 ad 7) = die Wahrheit einer Meinung und die einer (sie aussprechenden) Behauptung (duplex est propositionis veritas, una, quando significat, quod accepit significare, sicut haec propositio Socrates sedet significat Socratem sedere, sive Socrates sedeat sive non sedeat; alia, quando significat illud, ad quod facta est, est enim facta ad hoc, quod significet esse, quando est, verit. 1. 10 ob. 4 c); vgl. v. enuntiabilium & v. enuntiationis. 39. v. participata, → v. essentialiter dicta. 40. v. particularis, → v. communis. 41. v. per essentiam, → v. essentialiter dicta. 42. v. perfectissima sive prima sive summa (th. I. 16. 5 c & 6 c; 62. 9 c; II. II. 1. 1 c; cg. I. 62; II. 84; III. 63 & 152; 1 sent. 19. 5. 1 c; verit. 1. 4 ad 6 & 5 ob. 1 & c; 1 perih. 3 b) = die vollkommenste oder erste (vgl. v. prima sub c) oder höchste Wahrheit. 43. v. perpetua, → v. immortalis. 44. v. praedicationis, → v. enuntiabilium. 45. v. prima, → v. perfectissima. 46. v. propositionis, → v. opinionis. 47. v. proprie accepta sive dicta, → v. improprie accepta. 48. v. pura sive purissima (th. I. II. 5. 1 ob. 2; cg. I. 61) = die (schlechtweg) reine oder die reinste Wahrheit, nämlich Gott. 49. v. rationum, → v. intellectuum. 50. v. rei, → v. intellectus. 51. v. rerum, → v. intellectuum. 52. v. sacrae Scripturae (nom. 1. 1) = die Wahrheit der h. Schrift (veritas enim sacrae Scripturae est quoddam lumen per modum radii derivatum a prima veritate, ib.). 53. v. sapientiae (th. I. 58. 5 ob. 3 & c) = die Wahrheit der (göttlichen) Weisheit. 54. v. scientiae (5 met. 17 a) = die Wahrheit der Wissenschaft. 55. v. signi (1 sent. 4. 2. 1 ob. 1; verit. 1. 8 ob. 2) = die Wahrheit des Zeichens (consistit in conformitate signi ad signatum, 1 sent. 4. 2. 1 ob. 1). 56. v. significationis, → v. naturalis speciei. 57. v. similitudinarie accepta sive dicta, → v. improprie accepta. 58. v. simplex (cg. I. 9) = die einfache Wahrheit, nämlich Gott. 59. v. speculativa (3 cael. 2 a) = die spekulative Wahrheit oder die Wahrheit der spekulativen Erkenntnis. 60. v. summa, → v. perfectissima. 61. v. vitae, → v. doctrinae. 62. v. vocis, → v. actionis.

b) Wahrheit per eminentiam im Sinne einer veritas rei: veritatem divinam, quae antonomastice (←) est veritas, cg. I. 1; illius summae naturae, quae est ipsa veritas, cum sit suum intellectum esse, ib. III. 47; illud tantum sua veritas est, quod est suum esse, quod est proprium soli Deo, ib. 51.

c) Wahrheit, wahres Urteil, wahrer Satz: si ergo loquamur de veritate, prout existit in intellectu secundum propriam rationem (Wesen), sic in multis intellectibus creatis sunt multae veritates, etiam in uno et eodem intellectu secundum plura cognita, th. I. 16. 6 c; remanet prima veritas, sed mutatur secunda, ib. 8 ad 3; vgl. ib. ad 4; hebraica veritas habet Elohim, ib. 39. 3 ob. 2; veritatem aliquam investigantes, cg. I. 2; huic etiam veritati sacra Scriptura testimonium perhibet, ib. 3; vgl. ib. 4 & 5; sicut ab una facie hominis resultant multae facies in speculo, ita ab una prima veritate resultant multae veritates, in mentibus hominum, cg. III. 47; vgl. th. I. 16. 6 c; verit. 1. 4 ad 8 s. c.

Zu certitudo veritatis → certitudo sub a; zu potentia v. accipiens → potentia sub b.

Hierher gehören: 1. veritas demonstrativa (cg. I. 2) = die demonstrativ (vgl. demonstratio sub c) beweisbare Wahrheit. 2. v. fidei sive fidei christianae sive supernaturalis & v. rationis (ib. 7 t, 8 t & 9; th. II. II. 174. 3 c) = die christliche Glaubens- oder übernatürliche und die Vernunftwahrheit. 3. v. intelligibilis (th. I. 79. 8 c; II. II. 174. 2 ad 3 & 3 c; cg. III. 147; trin. pr. 1. 1 c) = die übersinnliche Wahrheit; vgl. v. intelligibilis sub a. 4. v. prima (th. I. 16. 4 ad 5 & 6 ad 1; cg. I. 8 t) = die erste d. i. zuerst von uns erkannte Wahrheit; vgl. v. prima sub a. 5. v. primorum principiorum (verit. 1. 4 ad 5) = die aus den ersten Erkenntnisprinzipien bestehende Wahrheit. 6. v. rationis, → v. fidei. 7. v. supernaturalis, ≈ .

d) Wirklichkeit: idolum est Deus secundum opinionem et non secundum veritatem, th. I. 13. 10 ob. 2; ut veritas responderet figurae, ib. III. 46. 10 ad 2; ad ostendendum veritatem naturae assumptae, ib. 50. 1 c; aliquod phantasma esset, et non veritas carnis, cg. IV. 55; ad demonstrandam suae resurrectionis veritatem, ib. 83.

Zu communicabile secundum rei veritatem → communicabilis; zu felicitas secundum v. → felicitas; zu incommunicabile secundum rei v. → incommunicabilis.

Arten der veritas im Sinne von Wirklichkeit sind: veritas aeternitatis & v. gratiae (Ioan. 8. 4 a) = die Wirklichkeit der Ewigkeit und die der Gnade.

e) Wahrhaftigkeit: virtus, quae dicitur veritas, non est veritas communis, sed quaedam veritas, secundum quam homo in dictis et factis ostendit se, ut est, th. I. 16. 4 ad 3; vgl. ib. 21. 2 ad 2; I. II. 60. 5 c; fides enim nostra regulatur secundum veritatem divinam, ib. I. II. 64. 4 c; alio modo potest dici veritas, qua aliquis verum dicit, secundum quod per eam aliquis dicitur verax, et talis veritas sive veracitas necesse est quod sit virtus, ib. II. II. 109. 1 c; vgl. ib. ad 3 & 2 c; hoc autem ad virtutem veritatis pertinet, ut in suis factis et dictis aliquis talem se exhibeat, qualis est, cg. I. 93; vgl. 4 sent. 17. 3. 2. 3 c; 2 eth. 9 f; 4 eth. 15 a.