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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): verus

verus, a, um

(vgl. veritas)

a) wahr, wirklich, der Gegensatz zu falsus, apparens und similitudinarius (←): verum nominat id, in quod tendit intellectus, th. I. 16. 1 c; verum . . . est bonum intellectus, 1 perih. 3 b; vgl. 1 phys. 10 c; proprium autem obiectum intellectus est verum, th. I. II. 3. 7 c; veri enim ratio (Wesen) consistit in adaequatione rei et intellectus, verit. 1. 3 c; nihil aliud est verum, quam esse quod est, vel non esse quod non est, 1 perih. 13 g; cum verum sit in intellectu, secundum quod conformatur rei intellectae, necesse est, quod ratio veri ab intellectu ad rem intellectam derivetur, ut res etiam intellecta vera dicatur, secundum quod habet aliquem ordinem (Hinordnung) in intellectum, th. I. 16. 1 c; vgl. verit. 1. 2 c; licet verum proprie non sit in rebus, sed in mente, res tamen interdum vera dicitur, secundum quod proprie actum (Wirklichkeit) propriae naturae consequitur, cg. I. 60; animae et res aliae verae quidem dicuntur in suis naturis, secundum quod similitudinem illius summae naturae habent, quae est ipsa veritas, ib. III. 47; sicut verum per prius (nach Weise des Frühern) invenitur in intellectu, quam in rebus, ita etiam per prius invenitur in actu intellectus componentis et dividentis, quam in actu intellectus quidditates rerum formantis, verit. 1. 3 c; verum per prius dicitur de veritate intellectus, et de enuntiatione dicitur, inquantum est signum illius veritatis, de re autem dicitur, inquantum est causa, 1 sent. 19. 5. 1 c; vgl. 2 sent. 37. 1. 2 ad 1; 1 perih. 7 a.

Zu aestimatio vera → aestimatio; zu animal v. → animal sub b; zu apprehensio v. → apprehensio sub b; zu bonitas v. → bonitas sub a; zu bonum v. → bonus sub c; zu caro v. → caro sub a; zu claritas v. → claritas sub c; zu conclusio v. → conclusio sub b; zu corpus v. → corpus; zu definitio v. → definitio sub b; zu delectatio v. → delectatio; zu demonstratio v. → demonstratio sub c; zu differentia v. → differentia; zu divitiae v. → divitiae; zu ecclesia v. → ecclesia sub a; zu existimatio v. → existimatio; zu fortitudo v. → fortitudo sub c; zu gloria v. → gloria sub a; zu homo v. → homo; zu intellectus v. → intellectus sub h; zu iudicium v. → iudicium sub c; zu iustitia v. → iustitia sub a; zu iustum v. → iustus; zu libertas v. → libertas sub a; zu locutio v. → locutio sub b; zu malum v. → malus sub c; zu matrimonium v. → matrimonium; zu miraculum v. → miraculum sub a; zu mixtio v. → mixtio; zu opinio v. → opinio; zu opus v. → opus sub a; zu oratio v. → oratio sub b; zu pax v. → pax; zu praedicatio v. → praedicatio sub b; zu principium v. → principium; zu privatio v. → privatio sub b; zu prophetia v. → prophetia; zu propositio v. → propositio sub b; zu prudentia v. → prudentia sub a; zu res v. → res; zu resurrectio v. → resurrectio; zu scientia v. → scientia sub a; zu similitudo v. → similitudo sub b; zu solutio v. → solutio sub b; zu species v. → species sub h; zu syllogismus v. → syllogismus; zu tempus v. → tempus; zu unitas v. → unitas; zu virtus v. → virtus sub e; zu vox v. → vox sub b.

Als Arten des verum gehören hierher: 1. verum absolute sive absolutum sive simpliciter & v. ex suppositione (th. I. 16. 6 c; I. II. 64. 3 c; 1 cael. 26 b; 6 eth. 2 f) = das unbedingt oder schlechtweg oder einfachhin und das bedingnisweise Wahre. 2. v. a contingenti sive contingens sive non necessarium & v. ex necessitate sive necessarium (th. I. II. 10. 2 ad 2; 1 anal. 44 c) = das nichtnotwendig und das notwendig Wahre (praeter vera necessaria, quae non contingunt aliter se habere, sunt quaedam vera non necessaria, quae contingit aliter se habere, 1 anal. 44 c). 3. v. actu & v. secundum potentiam (1 phys. 9 b) = das in Wirklichkeit und das der Möglichkeit nach Wahre. 4. v. commune & v. particulare (th. I. 20. 1 c; 55. 1 c) = das allgemeine und das besondere Wahre oder das Wahre im Allgemeinen und das im Besondern. 5. v. contemplabile (verit. 15. 2 ad 5) = das Wahre, welches zum Objekte der Betrachtung gemacht werden kann. 6. v. contingens, → v. a contingenti. 7. v. effective & v. essentialiter (1 perih. 3 b) = das seinem Wirken und das seinem Wesen nach Wahre. 8. v. enuntiabile sive in enuntiatione, v. intellectus sive in intellectu sive in mente & v. in re sive in rebus (th. I. 16. 1 c & 7 c; 17. 4 ad 1; cg. I. 60; 1 perih. 7 a; 1 anal. 44 c; 6 met. 4 c) = das Wahre in einem durch hörbare Worte ausgesprochenen Satze, das Wahre im Denken der Vernunft und das Wahre in einem Dinge oder in den Dingen. 9. v. essentialiter, → v. effective. 10. v. ex necessitate, → v. a contingenti. 11. v. ex suppositione, → v. absolute. 12. v. formaliter & v. materialiter (th. II. II. 98. 1 ad 3; 1 perih. 3 b) = das formell und das materiell Wahre oder das Wahre der Wesenheit und das der Materie nach. 13. v. in causa, v. in signo & v. in subiecto (1 perih. 7 a; vgl. 1 sent. 19. 5. 1 c) = das Wahre in seiner Ursache, das in seinem Zeichen und das in seinem Subjekte (dicitur autem in enuntiatione esse verum vel falsum sicut in signo intellectus veri et falsi; sed sicut in subiecto est verum vel falsum in mente, . . . in re autem sicut in causa, quia . . . ab eo, quod res est vel non est, oratio vera vel falsa est, 1 perih. 7 a). 14. v. in compositione & v. in divisione (1 anal. 44 c; 6 met. 4 c) = das Wahre in der Bejahung und das in der Verneinung eines Urteils. 15. v. in compositis & v. in simplicibus (1 perih. 3 b) = das Wahre in dem (durch das Denken der Vernunft) Zusammengesetzten oder in dem Urteil und das Wahre in dem Einfachen oder in den (nicht voneinander ausgesagten) Vorstellungen der Vernunft. 16. v. in divisione, → v. in compositione. 17. v. in enuntiatione, → v. enuntiabile. 18. v. in intellectu, ≈ . 19. v. in mente, ≈ . 20. v. in re sive in rebus, ≈ . 21. v. in signo, → v. in causa. 22. v. in simplicibus, → v. in compositis. 23. v. in subiecto, → v. in causa. 24. v. intellectus, → v. enuntiabile. 25. v. intellectus practici & v. intellectus speculativi (th. I. II. 57. 5 ad 3; vgl. ib. 64. 3 c; 6 eth. 2 f) = das Wahre der praktischen und das der spekulativen oder theoretischen Vernunft. 26. v. intellectus speculativi, → v. intellectus practici. 27. v. maxime (8 phys. 2 a; 2 met. 2 a) = das am meisten Wahre oder das Wahrste (sequitur, quod illud, quod est posterioribus causa, ut sint vera, sit verissimum, 2 met. 2 a). 28. v. necessarium, → v. a contingenti. 29. v. non necessarium, ≈ . 30. v. particulare, → v. commune. 31. v. per accidens & v. per se sive secundum se (1 cael. 26 b; 2 cael. 25 f; vgl. th. I. 16. 1 c) = das nebenbei oder durch einen Nebenumstand und das durch sich selbst oder gemäß seiner selbst Wahre. 32. v. per alia notum & v. per se notum (1 perih. 14 f) = das durch was andres und das durch sich selbst erkannte Wahre. 33. v. per participationem (th. I. II. 3. 7 c) = das Wahre nach Weise der Teilnahme oder das teilgenommene Wahre, welches dem v. per essentiam d. i. dem wesenhaften Wahren entgegengesetzt ist. 34. v. per se, → v. per accidens. 35. v. per se notum, → v. per alia notum. 36. v. secundum potentiam, → v. actu. 37. v. secundum se, → v. per accidens. 38. v. simpliciter, → v. absolute. 39. v. universaliter (2 cael. 25 f) = das allgemeine Wahre. 40. v. veritate naturalis speciei & v. veritate significationis (quodl. 3. 2. 3 c) = das Wahre durch die Wahrheit einer natürlichen Art und das Wahre durch die Wahrheit der Bezeichnung; vgl. veritas naturalis speciei & v. significationis unter veritas sub a. 41. v. veritate significationis, → v. veritate naturalis speciei.

Ens et verum convertuntur, → convertere sub a. Esse et verum convertuntur, ≈ . Nihil est adeo verum, quin voce possit negari, . . . quaedam autem adeo vera sunt, quod eorum opposita intellectu capi non possunt (1 anal. 19 a) = nichts ist so sehr wahr, dass es in Worten nicht geleugnet werden könnte, einiges ist aber in dem Grade wahr, dass sein Gegenteil nicht einmal gedacht werden kann. Verum et bonum subiecto quidem convertuntur, . . . sed secundum rationem invicem se excedunt, → bonus sub a.

b) wahrhaftig, wahrheitsliebend, aufrichtig: circa verum medius est ille, qui dicitur verus, 2 eth. 9 f; vgl. 4 eth. 15 h & i.