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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): virtus

virtus

a) Kraft, Vermögen, Fähigkeit, d. i. nächstes Prinzip einer Tätigkeit, synonym mit potentia, potestas (← sub b) und vis (← sub a): nomen virtutis secundum sui primam impositionem videtur in quandam violentiam sonare, unde in III. Caeli et Mundi (2, 301. b. 17 sqq.) dicitur, quod motus accidentalis id est violentus est, qui est a virtute id est a violentia, non cum auxilio naturae, 3 sent. 23. 1. 3. 1 c; vgl. 3 cael. 7 f; virtus significat principium motus vel actionis, th. I. II. 26. 2 ad 1; vgl. ib. 41. 1 ad 1; cg. I. 43; virtus ponitur media inter substantiam et operationem, pot. 1. 1 ob. 14; virtus hic non sumitur pro habitu, . . . sed communiter pro omni eo, quod potest esse principium alicuius operationis vel motus, 3 sent. 27. 1. 1 ad 1; vgl. nom. 4. 12; semper virtus nominat principium alicuius, 4 sent. 1. 1. 4. 2 c; virtus dicitur, secundum quod est principium actionis et tenet se ex parte (gehört zu) causae efficientis, ib. 46. 1. 1. 2 ad 1.

Zu contactus virtutis → contactus; zu defectus v. → defectus sub b; zu magnitudo v. → magnitudo sub c; zu motus v. imperantis & imperatae → motus sub b; zu quantitas v. → quantitas sub b; zu tactus v. → tactus sub a; zu totalitas v. sive secundum v. → totalitas; zu unitas v. → unitas; zu unum v. → unus; zu vitium v. → vitium sub a.

Als Arten der virtus gehören hierher: 1. virtus absoluta (4 sent. 41. 1. 3. 1 c) = die beziehungslos verstandene oder an und für sich genommene Kraft. 2. v. activa & v. passiva (th. I. 19. 8 c; 79. 4 ob. 3; I. II. 23. 4 c; 41. 1 c; 78. 2 ob. 3; III. 32. 4 ob. 2; cg. I. 20 & 29; II. 57, 86 & 98; trin. pr. 1. 1 c; 1 cael. 25 f) = die Kraft, etwas zu wirken, und die Kraft, etwas zu leiden (haec est differentia inter virtutes activas et passivas, quod passivae non possunt exire in actum propriae actionis, nisi moveantur a suis activis, sicut sensus non sentit, nisi moveatur a sensibili; sed virtutes activae possunt operari sine hoc, quod ab aliquo moveantur, sicut patet in viribus animae vegetabilis, trin. pr. 1. 1 c); vgl. potentia activa et passiva unter potentia sub a. 3. v. adiuncta (th. II. II. 48. 1 c) = die hinzugefügte Kraft. 4. v. aestimativa & v. cogitativa (ib. I. 81. 3 c; 85. 7 c; cg. II. 60. & 73; 2 sent. 24. 2. 1 c) = die sinnliche Urteilskraft des Tieres und die des Menschen. 5. v. affectiva sive appetitiva & v. apprehensiva (th. I. 19. 6 ad 2; 20. 1 c; 59. 3 ad 2; 81. 1 c & 2 ad 2; I. II. 58. 1 c; cg. I. 72; II. 74; III. 10 & 109; 2 sent. 24. 1. 3 a) = die begehrende und die erkennende Kraft (operatio virtutis apprehensivae perficitur in hoc, quod res apprehensae sunt in apprehendente, operatio autem virtutis appetitivae perficitur in hoc, quod appetens inclinatur in rem appetibilem, th. I. 81. 1 c); vgl. v. cognitiva. 6. v. aliena & v. propria (ib. III. 43. 4 c; 2 sent. 15. 1. 1 ad 1; quodl. 12. 10. 14 c; 1 anal. 37 c; 7 phys. 6 a) = die fremde und die eigene Kraft; vgl. v. propria sub d. 7. v. animae & v. corporis (cg. II. 55 & 89) = die Kraft der Seele und die des Körpers. 8. v. animalis & v. naturalis (th. I. II. 55. 1 ob. 5; cg. IV. 55; somno 4 c) = die sensitive und die (rohe) Naturkraft; vgl. v. gratuita & naturalis. 9. v. appetitiva, → v. affectiva. 10. v. apprehensiva, ≈ . 11. v. apprehensiva deforis & v. apprehensiva deintus (pot. anim. 4) = die von außen und die von innen her wahrnehmende Kraft. 12. v. apprehensiva deintus, → v. apprehensiva deforis. 13. v. attractiva & v. repulsiva (th. I. II. 23. 4 c; 4 phys. 1 f) = die Kraft der Anziehung und die der Abstoßung. 14. v. augmentativa, v. nutritiva & v. generativa (th. I. 77. 3 c; 78. 2 ad 4; 111. 4 ob. 2; cg. II. 89; III. 21; nom. 8. 2; pot. 3. 8 ad 13) = die Kraft des Wachstums, die der Ernährung und die der Erzeugung. 15. v. caelestis sive corporis caelestis sive caeli & v. corporum inferiorum (th. I. 45. 8 ad 3; 71. 1 ad 1; 92. 1 c; quodl. 12. 9. 13 c; 1 cael. 6 b; 2 cael. 4 l) = die himmlische Kraft oder die Kraft eines Himmelskörpers und die der niedern oder sublunarischen Körper. 16. v. caeli, → v. caelestis. 17. v. clavium (th. III. 84. 3 ad 3; cg. IV. 72; 4 sent. 20. 1. 1. 2 c) = die Schlüsselgewalt der Kirche. 18. v. cogitativa, → v. aestimativa. 19. v. cognitiva sive cognoscitiva & v. operativa (th. I. 5. 4 ad 1; 12. 4 c; 14. 2 ad 1; 17. 3 c; 51. 3 ad 2; cg. I. 31, 61, 76 & 89; II. 59, 60 & 96; III. 77 & 94; pot. 10. 4 c) = die erkennende und die wirkende oder schaffende Kraft (omne cognoscens per virtutem cognoscitivam coniungitur obiecto et non e converso, sicut et operans omne per virtutem operativam coniungitur operato, cg. II. 59). 20. v. collativa (th. I. 117. 1 c; I. II. 45. 4 c) = die vergleichende Kraft, unter welcher nicht bloß die Vernunft, sondern auch das sinnliche Abschätzungsvermögen (vgl. cogitativus) des Menschen zu verstehen ist. 21. v. communis sive universalis & v. particularis sive particulata sive propria sive contracta sive determinata (ib. I. 19. 6 c; cg. II. 100; III. 77, 80 & 99; nom. 8. 1; 2 sent. 15. 1. 1 c & ad 1 & 2; 1 cael. 6 b) = die allgemeine und die besondere (vgl. v. aliena) oder beschränkte (vgl. v. finita) Kraft. 22. v. completa & v. incompleta sive imperfecta (2 sent. 18. 1. 2 c; 4 sent. 1. 1. 4. 2 ad 1) = die vollständige und die unvollständige oder unvollkommne Kraft. 23. v. concretiva sive unitiva (3 sent. 27. 1. 1 c & ad 2) = die zusammenwachsen machende oder einigende Kraft. 24. v. consecrativa (th. III. 82. 1 ad 1) = die heiligende Kraft. 25. v. contracta, → v. communis. 26. v. conversiva (ib. 1. 119. 1 ad 4; 2 sent. 8. 1. 4. 1 ad 1) = die umwandelnde Kraft. 27. v. corporalis sive corporea & v. incorporea sive spiritualis (th. I. 51. 3 ad 2; 75. 6 ad 1; 115. 1 c; I. II. 33. 2 c; cg. II. 22, 86 & 89; III. 81; IV. 74; pot. 6. 6 c) = die körperliche und die unkörperliche oder geistige Kraft. 28. v. corpore utens sive organo utens sive organi corporei sive organo affixa & v. organo corporeo non utens (th. I. 84. 6 c; 85. 6 c; I. II. 2. 6 c; 6. 1 ad 2; 1 sent. 3. 1. 3 ob. 7) = die (zu ihrer Tätigkeit) des Körpers oder eines körperlichen Organs sich bedienende und die eines solchen sich nicht bedienende Kraft. 29. v. corporea, → v. corporalis. 30. v. corporis, → v. animae. 31. v. corporis caelestis, → v. caelestis. 32. v. corporum inferiorum, ≈ . 33. v. corruptibilis & v. incorruptibilis (cg. I. 65) = die vergängliche und die unvergängliche Kraft. 34. v. creata sive creaturae & v. increata sive Dei sive divina (th. I. 14. 5 c; II. II. 27. 5 c; III. 43. 4 c; 84. 3 ad 3; cg. II. 22; III. 56; nom. 8. 1; 1 sent. 43. 1. 2 ad 3; 4 sent. 1. 4. 2 ad 1; pot. 6. 9 ad 16) = die geschaffene und die ungeschaffene oder göttliche Kraft oder die Kraft des Geschöpfes und die des Schöpfers oder Gottes. 35. v. creativa & v. productiva (th. I. 32. 1 c; 70. 1 c; cg. II. 86) = die erschaffende oder etwas aus nichts hervorbringende und die etwas aus einem andern hervorbringende Kraft. 36. v. creaturae, → v. creata. 37. v. defectiva sive deficiens & v. effectiva (th. I. 5. 4 c; cg. III. 6 & 10) = die mangelhafte oder in ihrem Wirken ablassende und die (ihre volle Wirkung) hervorbringende Kraft. 38. v. Dei, → v. creata. 39. v. determinata, → v. communis. 40. v. diffusiva (th. I. II. 1. 4 ad 1) = die auseinander gießende oder ausbreitende Kraft. 41. v. divina, → v. creata. 42. v. effectiva, → v. defectiva. 43. v. elementaris sive elementi (cg. III. 99; quodl. 12. 9. 13 c) = die elementare Kraft oder die Kraft eines Elementes der Natur. 44. v. elementi, → v. elementaris. 45. v. excellentiae (1 cael. 25 d) = die Kraft des Hervorragens oder die hervorragende Kraft. 46. v. expulsiva (2 sent. 20. 1. 2 ad 6) = die austreibende Kraft. 47. v. executiva sive exequens sive imperata & v. imperativa sive imperans (th. I. II. 17. 2 ob. 1 & ad 1; cg. III. 10; 2 sent. 18. 2. 3 ad 1) = die etwas ausführende und die es befehlende Kraft. 48. v. finita & v. infinita (th. I. 7. 2 ob. 2; 45. 5 ad 3; 52. 2 c; II. II. 27. 5 c; III. 75. 7 a; cg. I. 43; II. 59; III. 55; nom. 1. 2 & 8. 1; pot. 6. 3 ad 9; 1 cael. 6 b, 15 b & 18 e) = die endliche (vgl. v. communis) und die unendliche Kraft. 49. v. formativa sive seminativa (th. I. 71. 1 ad 1; 118. 2 ad 2; I. II. 63. 4 ob. 3; II. II. 26. 10 ad 1; cg. II. 86, 88 & 89; 2 sent. 18. 2. 3 c & ad 4; 4 sent. 44. 1. 3. 2 ad 3; 7 met. 6 g & 7 d) = die formende oder Zeugungskraft (quae est in semine in iis, quae ex semine generantur, th. I. 71. 1 ad 1; quae quidem virtus quantum ad modum operandi medius est inter intellectum et alias vires animae, 2 sent. 18. 2. 3 c). 50. v. generativa, → v. augmentativa. 51. v. germinativa (th. I. 62. 1 ad 2) = die Kraft des Hervorsprossens oder die Keimkraft. 52. v. gratuita sive infusa & v. naturalis (ib. II. II. 27. 5 c; pot. 6. 4 c) = die aus Gnade verliehene oder eingegossene (vgl. v. gratuita sive infusa sub e) und die natürliche oder von Natur aus vorhandene Kraft; vgl. v. animalis & naturalis. 53. v. gressiva (th. I. II. 18. 1 ad 2) = das Gehvermögen. 54. v. hierarchica (2 sent. 10. 1. 2 ad 2) = die hierarchische oder dem Gliede einer Hierarchie als solchem zukommende Macht. 55. v. illuminativa (th. III. 82. 3 ad 3; pot. 4. 2 ad 6 & 8 c) = die erleuchtende Kraft im eigentlichen und übertragenen Sinne des Wortes. 56. v. imaginaria sive imaginativa (th. I. 76. 2 ob. 4; 84. 6 ad 2) = die Einbildungskraft. 57. v. immaterialis & v. materialis (ib. 79. 3 ob. 3; 84. 6 c; cg. I. 20 & 63; 1 cael. 18 e) = die unstoffliche oder unkörperliche und die stoffliche oder körperliche Kraft; vgl. v. corporalis. 58. v. imperans sive imperativa, → v. executiva. 59. v. imperata, ≈ . 60. v. imperfecta, → v. completa. 61. v. incompleta, ≈ . 62. v. incorporea, → v. corporalis. 63. v. incorruptibilis, → v. corruptibilis. 64. v. increata, → v. creata. 65. v. inferior & v. superior (th. I. 85. 7 c; cg. II. 100; III. 77; 2 sent. 15. 1. 1 c) = die unter- und die übergeordnete Kraft. 66. v. infinita, → v. finita. 67. v. infusa, → v. gratuita. 68. v. inquisitiva, v. interpretativa & v. manifestativa (th. I. II. 45. 4 c; cg. IV. 13; 2 sent. 3. 1. 6 c; 1 perih. 6 d) = die untersuchende, die verdolmetschende und die kundmachende Kraft oder die Kraft der Untersuchung, die der Verdolmetschung oder sprachlichen Ausdrückung der Gedanken (per orationem virtus interpretativa interpretatur mentis conceptum, 1 perih. 6 d; vgl. ib. 1 a) und die der Offenbar-Machung. 69. v. instrumentalis & v. principalis agentis (th. III. 63. 5 ad 1; 4 sent. 1. 1. 4. 2 ad 1; 7. 1. 2. 3 ad 3; 8. 2. 3 c & ad 9) = die Kraft des Werkzeugs und die der Hauptursache. 70. v. intellectiva sive intellectualis sive intelligibilis & v. sensitiva sive sensualis (th. I. 12. 2 c; 18. 3 c; 54. pr.; 57. 2 c; 79. 4 c; 101. 1 c; 105. 3 c; 111. 4 ob. 2; 112. 1 ad 3; cg. II. 66 & 96; III. 79 & 81; pot. anim. 4; mal. 16. 8 ad 15) = die übersinnlich und die sinnlich erkennende Kraft. 71. v. intellectualis, → v. intellectiva. 72. v. intelligibilis, ≈ . 73. v. intentionalis & v. quiescens in aliquo (unio. 5 ad 12) = die abbildliche oder nach Weise eines Abbildes auf etwas Anders übergegangene und die in einem Dinge verbleibende Kraft. 74. v. interpretativa, → v. inquisitiva. 75. v. intranea (cg. II. 89) = die innere Kraft. 76. v. locativa (th. I. 8. 2 c; 4 phys. 8 c) = die örtlich oder räumlich machende Kraft, m. a. W. das Vermögen, welches bewirkt, dass etwas an einem Orte oder in einem Raume ist. 77. v. manifestativa, → v. inquisitiva. 78. v. materialis, → v. immaterialis. 79. v. memorativa sive rememorativa (th. I. 84. 7 c; 85. 7 c; qu. anim. 13 c) = die Erinnerungskraft (quae in aliis quidem animalibus absque inquisitione suam operationem habet, in hominibus autem cum inquisitione et studio, unde in hominibus non solum est memoria, sed et reminiscentia, qu. anim. 13 c). 80. v. motiva (th. I. 19. 6 ob. 3; 49. 1 c; cg. I. 72; II. 35; III. 10; 2 sent. 25. 1. 3 c; 1 perih. 6 d) = die bewegende Kraft, unter welcher nicht bloß die örtlich bewegende, sondern auch jede andre Art von bewegender Kraft (z. B. der Wille) verstanden werden kann. 81. v. multiplicata & v. unita (th. I. 77. 2 ob. 2; II. II. 37. 2 ad 3; 4 sent. 49. 1. 4. 1 ob. 2; pot. 6. 3 ob. 10; caus. 17) = die vervielfältigte und die geeinte oder die in sich etwas Vielfaches und die in sich etwas Einfaches darstellende Kraft. 82. v. naturalis, → v. animalis & v. gratuita. 83. v. naturalis & v. supernaturalis (th. I. 12. 2 c; 42. 2 c; 63. 8 ad 2; 110. 4 ad 2; 111. 4 c; 115. 5 ad 1; I. II. 50. 1 c; 55. 1 c; III. 28. 1 ad 4; cg. III. 54, 57, 70 & 120; 4 sent. 1. 1. 4. 2 c; 1 perih. 6 d) = die natürliche (vgl. v. animalis & v. gratuita) und die übernatürliche Kraft oder die Kraft, welche der Natur eines Dinges gemäß ist, und diejenige, welche sie übersteigt. 84. v. nutritiva, → v. augmentativa. 85. v. operativa, d. i. das tätige Vermögen oder das Vermögen zu einer Tätigkeit, unter welcher man bald ein Schaffen oder Wirken im Gegensatze zu einem Erkennen (vgl. oben v. cognitiva), bald (z. B. th. I. 22. 2 ad 4; 54. 3 c; 55. 1 ad 3 & 2 c; 109. 2 c; cg. II. 56) eine Tätigkeit überhaupt versteht. 86. v. organi corporei, → v. corpore utens. 87. v. organo affixa, ≈ . 88. v. organo utens & organo corporeo non utens, ≈ . 89. v. participata & v. pura sive subsistens (th. I. 14. 2 ad 1; caus. 17) = die teilgenommene oder mitgeteilte und die reine oder für sich als solche existierende Kraft. 90. v. particularis, → v. communis. 91. v. particulata, ≈ . 92. v. passiva, → v. activa. 93. v. principalis, → v. instrumentalis. 94. v. productiva, → v. creativa. 95. v. propria, → v. aliena & communis. 96. v. pura, → v. participata. 97. v. quiescens in aliquo, → v. intentionalis. 98. v. rationalis (th. I. 62. 8 ad 2) = die dem vernünftigen Seelenteile angehörige Kraft. 99. v. regitiva (ib. I. II. 77. 3 c; mal. 3. 9 c; 7 met. 6 g; caus. 9 a) = die regierende oder beherrschende Kraft. 100. v. rememorativa, → v. memorativa. 101. v. repulsiva, → v. attractiva. 102. v. resuscitandi sive resuscitativa (cg. IV. 17) = die Kraft des Auferweckens oder Auferstehen-Machens. 103. v. sacramentalis sive sacramentaria (th. III. 82. 1 ad 1; 4 sent. 3. 1. 2. 2 ob. 5; verit. 14. 3 a) = die sakramentale Kraft (quae est in sacramentis, 4 sent. 1. 1. 4. 2 ad 1). 104. v. seminativa, → v. formativa. 105. v. sensitiva, → v. intellectiva. 106. v. sensualis, ≈ . 107. v. solaris (th. I. 13. 2 c) = die Kraft der Sonne. 108. v. speciei (ib. 119. 1 ad 3; 1 gener. 17 e) = die Kraft der Art, m. a. W. die Kraft, welche einem Dinge gemäß seiner Art zukommt. 109. v. spirandi sive spirativa (th. I. 36. 3 ad 2; 1 sent. 11. 1. 1 ad 2; 12. 1. 2 ad 3 & 3 c) = die Kraft des Hauchens. 110. v. spiritualis, → v. corporalis. 111. v. subsistens, → v. participata. 112. v. superior, → v. inferior. 113. v. supernaturalis, → v. naturalis. 114. v. unita, → v. multiplicata. 115. v. unitiva, → v. concretiva. 116. v. universalis, → v. communis. 117. v. visiva (th. I. 12. 2 c; 85. 7 c) = die Sehkraft, sowohl die geistige, als die körperliche. 118. v. vitalis (ib. 74. 3 ad 4) = die Lebenskraft.

Nulla virtus activa agit ultra suum genus (cg. II. 86), oder: Nulla virtus activa se extendit ad ea, quae sunt supra speciem et naturam agentis (ib. III. 85) = keine wirkende oder schaffende Kraft ist über ihre Gattung oder über die Art und Wesenheit ihres Subjektes hinaus tätig, quia omne agens agit per suam formam (ib.). Nulla virtus datur alicui rei frustra (ib.) = keine Kraft wird einem Dinge zwecklos verliehen. Nulla virtus finita extendit se in infinitum (nom. 1. 2) = keine Kraft erstreckt sich mit ihrer Tätigkeit bis ins Unendliche, sed ad aliquem certum terminum concluditur (ib.). Nullius causae naturalis intentio se extendit ultra virtutem eius (cg. III. 74) = bei keiner Naturursache geht das Streben über ihre Kraft hinaus; esset enim frustra (ib.). Omnis virtus, quanto est fortior, tanto est magis unita, → unire. Omnis virtus, quanto est universalior, tanto est potentior (sensu 2 g) = je allgemeiner eine Kraft ist, desto mehr vermag sie. Omnis virtus, quanto magis est a corpore separata, tanto est fortior in operationibus suis (2 sent. 8. 1. 2 ob. 3) = je mehr eine Kraft von dem Körper losgetrennt oder unabhängig ist, desto stärker ist sie in ihrer Tätigkeit. Omnis virtus una operatione vel uno actu fertur in obiectum et in rationem formalem obiecti (cg. I. 76) = jede Kraft zielt mit einer und derselben Tätigkeit auf ihr Objekt und auf die formale Beziehung, nach welcher es ihr Objekt ist, sicut eadem visione videmus lumen et colorem, qui fit visibilis actu per lumen (ib.). Omnis virtus unita plus est infinita, quam multiplicata, → unire. Quanto aliqua virtus activa est fortior, tanto in remotiora suam actionem extendit (ib. 70; vgl. ib. III. 77) = je stärker eine schaffende oder wirkende Kraft ist, desto weiter reicht sie mit ihrer Tätigkeit. Quanto aliqua virtus est altior, tanto ad plura se extendit (th. II. II. 45. 3 ad 1; vgl. ib. I. II. 2. 5 ob. 3; cg. I. 75) = je höher eine Kraft ihrem Wesen oder ihrem Range nach steht, über desto mehr Objekte erstreckt sie sich. Quanto aliqua virtus est magis unita, tanto est magis infinita et ad plura se potest extendere, → unire. Quanto virtus est superior, tanto est magis unita, ≈ . Tanto maior virtus requiritur in agente, quanto potentia est magis remota ab actu (th. I. 45. 5 ad 3) = zur Hervorbringung einer Wirkung muss die Kraft einer Ursache um so größer sein, je weiter sie von der Ausübung ihrer auf die Wirkung hinzielenden Tätigkeit entfernt ist. Unaquaeque virtus tanto excellentior est, quanto ad altius bonum ordinatur (ib. II. II. 111. 5 c) = eine Kraft ist um so vorzüglicher, je erhabener ihr Objekt ist. Virtus facientis non solum consideratur ex substantia facti, sed etiam ex modo faciendi (ib. I. 45. 5 ad 3) = die Kraft eines Wirkenden wird nicht bloß aus der Substanz des Gewirkten, sondern auch aus der Art und Weise des Wirkens erkannt. Virtus, quanto est magis unita, tanto est fortior, → unire. Virtus, quanto est superior, tanto magis colligitur et unitur, e contrario vero virtus inferior dividitur et multiplicatur (cg. II. 100) = je höher eine Kraft dem Range oder dem Wesen nach steht, desto mehr ist sie in sich und ihrer Tätigkeit gesammelt und geeint, und umgekehrt ist eine niedrigere Kraft in sich und ihrer Tätigkeit geteilt und vervielfältigt, unde videmus, quod diversa genera sensibilium, quae quinque sensus exteriores percipiunt, una vis sensus communis apprehendit, ib. Virtus rei demonstrat substantiam eius (ib. III. 41) = die Kraft eines Dinges offenbart dessen Substanz und Wesenheit. Virtus sequitur naturam rei (ib. IV. 7) = die Kraft eines Dinges richtet sich nach dessen Natur und Wesenheit.

b) personifizierte Kraft, d. i. Kraft im Sinne eines persönlichen Wesens: omnes enim caelestes spiritus dicuntur et angeli et virtutes, th. I. 108. 5 ob. 1; vgl. ib. ad 1 & 6 c; proprium officium virtutum esse videtur corpora caelestia movere, quae sunt causa eorum, quae in natura inferiori aguntur, et hoc etiam ipsum nomen sonat, quia virtutes caelorum dicuntur, 4 sent. 48. 1. 4. 3 c; virtutes dicuntur illi spiritus, per quos signa frequentius fiunt, cg. II. 80; virtutes vero (connumerat) inter infimos, ib.; vgl. 2 sent. 9. 1. 3 c; comp. 1. 126; Eph. 1. 7.

c) Kraft, Macht, Möglichkeit zu einem Sein, synonym mit potentia (← sub d) und potestas (← sub e), der Gegensatz zu actus (← sub b) und habitus (← sub c): cum tota scientia virtute contineatur in principiis, th. I. 1. 7 c; anima intellectiva virtute continet id, quod sensitiva habet, ib. 76. 3 ad 4; formae elementorum manent in mixto non actu, sed virtute, ib. 4 ad 4; effectus virtute praeexistunt in causa, ib. 84. 2 c; conclusiones virtute continentur in primis principiis, ib. II. II. 44. 2 c; vgl. verit. 14. 11 c; caelum habet virtutem, ut sit semper, cg. I. 20; cui competit tota virtus essendi, ib. 28; nihil ei de virtute albedinis deesse potest, ib.; vgl. ib. 31, 55, 65 & 76; II. 30, 36 & 56; III. 56.

d) Tüchtigkeit, Tugend, synonym mit bonitas (← sub a) und perfectio (← sub b): virtus nominat quandam perfectionem, th. I. II. 55. 1 c; vgl. 7 phys. 6 a; proprie quidem virtus perfectio quaedam est, . . . communiter autem dicitur virtus omne, quod est bonum et laudabile in humanis actibus vel passionibus, th. II. II. 144. 1 c; virtus autem est bonitas quaedam, cg. I. 92; quia non potest aliquid alteri violentiam inferre, nisi per potentiam perfectam, secundum quam agat et non patiatur, inde tractum est nomen virtutis ad significandam omnem potentiam perfectam, sive qua potest aliquid in se ipso subsistere, sive qua potest operari, 3 sent. 23. 1. 3. 1 c; virtus secundum sui nominis rationem (Bedeutung) potentiae complementum designat, unde et vis dicitur, secundum quod res aliqua per potestatem completam, quam habet, potest sequi suum impetum vel motum; virtus enim secundum suum nomen potestatis perfectionem demonstrat. Unde Philosophus dicit in I. Cael. et Mund. (c. 11, 281. a. 11 sq.), quod virtus est ultimum in re de potentia. Quia vero potentia ad actum dicitur, complementum potentiae attenditur penes hoc, quod completam operationem suscipit. Quia vero operatio est finis operantis, cum omnis res secundum Philosophum in I. Cael. et Mund. (c. 3, 286. a. 8. sq.) sit propter suam operationem sicut propter finem proximum, unumquodque est bonum, secundum quod habet completum ordinem ad suum finem. Inde est, quod virtus bonum facit habentem et opus (Tätigkeit) eius reddit bonum, ut dicitur in II. Ethic. (c. 5, 1106. a. 15 sqq.), et per hunc etiam modum patet, quod est dispositio perfecti ad optimum, ut dicitur in VII. Phys. (c. 3), et haec omnia conveniunt virtuti cuiuscumque rei. Nam virtus equi est, quae facit ipsum bonum et opus ipsius; similiter virtus lapidis vel hominis vel cuiuscumque alterius. Secundum autem diversam condicionem potentiarum diversus est modus complexionis ipsius. Est enim aliqua potentia tantum agens, aliqua tantum acta vel mota, alia vero agens et acta. Potentia igitur, quae est tantum agens, non indiget ad hoc, quod sit principium actus aliquo inducto; unde virtus talis potentiae nihil est aliud, quam ipsa potentia. Talis autem potentia est divina, intellectus agens et potentiae naturales, unde harum potentiarum virtutes non sunt aliqui habitus, sed ipsae potentiae sunt in se ipsis completae. Illae vero potentiae sunt tantum actae, quae non agunt nisi ab aliis motae, nec est in eis agere vel non agere, sed secundum impetum virtutis moventis agunt, et tales sunt vires sensitivae secundum se consideratae, unde in III. Ethic. dicitur, quod sensus nullius actus est principium. Et hae potentiae perficiuntur ad suos actus per aliquid superinductum, quod tamen non inest eis sicut aliqua forma manens in subiecto, sed solum per modum passionis, sicut species (Bild) in pupilla. Unde nec harum potentiarum virtutes sunt habitus, sed magis ipsae potentiae, secundum quod sunt actu passae a suis activis. Potentiae vero illae sunt agentes et actae, quae ita moventur a suis activis, quod tamen per eas non determinantur ad unum, sed in eis est agere, sicut vires aliquo modo rationales. Et hae potentiae complentur ad agendum per aliquid superinductum, quod non est in eis per modum passionis tantum, sed per modum formae quiescentis et manentis in subiecto, ita tamen, quod per eas non de necessitate potentia ad unum cogatur, quia sic potentia non esset domina sui actus. Harum potentiarum virtutes non sunt ipsae potentiae, neque passiones, sicut est in sensitivis potentiis, neque qualitates de necessitate agentes, sicut sunt qualitates rerum naturalium, sed sunt habitus, secundum quos potest quis agere, cum voluerit, ut dicit Commentator in III. de Anima (t. c. 18), virt. 1. 1 c; vgl. ib. ad 6; virtus ex impositione sui nominis significat complementum activae potentiae (eines Vermögens zur Tätigkeit). Activa autem potentia duplex est, quaedam quidem, cuius actio terminatur ad aliquid actum extra, sicut in aedificatione actio terminatur ad aedificatum, quaedam vero est, cuius actio non terminatur ad extra, sed consistit in ipso agente, ut visio in vidente, ut habetur a Philosopho in IX. Metaph. (c. 8, 1050. a. 36). In his autem duabus potentiis diversimode sumitur complementum. Quidam enim actus primarum potentiarum, ut ibidem Philosophus dicit, non sunt in faciente, sed in facto; ideo complementum potentiae accipitur ibi penes id, quod fit, unde et virtus deferentis pondera dicitur esse in hoc, quod maximum pondus defert, ut patet in I. Cael. et Mund. (c. 11, 281. a. 11 sqq.), et similiter virtus aedificatoris in hoc, quod facit domum optimam. Sed quia alterius potentiae actus consistit in agente, non in aliquo acto, ideo complementum illius potentiae accipitur secundum modum agendi, ut scilicet debite et convenienter operetur, ex quo habet eius actus, ut bonus dicatur; et inde est, quod in huiusmodi potentiis virtus dicitur, quae opus bonum reddit, verit. 14. 3 c; virtus qualitercumque accipiatur, significat potentiae complementum, et inde est, quod virtus uniuscuiusque rei est, quae bonum facit habentem et opus eius bonum reddit, quodl. 4. 2. 2 c; virtus enim universaliter cuiuslibet rei est, quae bonum facit habentem et opus eius bonum reddit, unde virtus corporis dicitur, secundum quam bene se habet et bene operatur, ut sanitas, 7 phys. 5 e; omnis virtus subiectum, cuius est, facit bene habere et opus eius bene se habens. Sicut virtus oculi est, per quam et oculus est bonus et per quam bene videmus, quod est proprium opus oculi; similiter etiam virtus equi est, quae facit equum bonum et per quam equus bene operatur opus suum, quod est velociter currere et suaviter ferre ascensorem et audacter exspectare bellatores. Et huius ratio est, quia virtus alicuius rei attenditur secundum ultimum, quod potest, puta (z. B.) in eo, quod potest ferre centum libras, virtus eius determinatur non ex hoc, quod fert quinquaginta, sed ex hoc, quod centum, ut dicitur in I. Cael. et Mund. (c. 11, 281. a. 11 sqq.). Ultimum autem, ad quod potentia alicuius rei se extendit, est bonum opus. Et ideo ad virtutem cuiuslibet rei pertinet, quod reddat bonum opus. Et quia perfecta operatio non procedit, nisi a perfecto agente, consequens est, quod secundum virtutem propriam unaquaeque res et bona sit et bene operetur, 2 eth. 6 b; vgl. th. I. II. 21. 2 a; 56. 3 c; II. II. 17. 1 c; cg. I. 37 & 61; hebd. 3; potentiae naturales (quae secundum seipsas sunt determinatae ad suos actus) secundum seipsas dicuntur virtutes, th. I. II. 55. 1 c.

Arten der virtus in diesem Sinne sind: 1. virtus divina & v. humana sive hominis (th. I. II. 55. 1 ob. 5 & 3 c; 56. 4 ob. 1; 58. 3 c & ad 3; 61. 1 c & ad 2 & 5 c; II. II. 58. 3 c; cg. I. 92 & 93; 3 sent. 23. 1. 3. 1 c; 1 cael. 25 c) = die göttliche (vgl. v. divina sub a & e) und die menschliche (vgl. v. humana sub e) Tugend (divinae virtutes nostrarum exemplares dicuntur, cg. I. 93; virtus humana est, quae bonum reddit actum humanum et ipsum hominem bonum facit, th. II. II. 58. 3 c). 2. v. exemplaris & v. exemplata (ib. I. II. 61. 1 ad 2 & 5 c; cg. I. 93 & 94; 3 sent. 33. 1. 4 a; 34. 1. 1 ad 6) = die vorbildliche und die abbildliche Tugend, oder die Tugend, wie sie in Gott, und die Tugend, wie sie im Menschen ist. 3. v. exemplata, → v. exemplaris. 4. v. hominis, → v. divina. 5. v. humana, ≈ . 6. v. propria (cg. I. 37) = die eigentümliche oder besondere Tugend.

e) Tugend des Menschen im Sinne eines habitus, der Gegensatz zu malitia und vitium (← sub b): virtutes sunt habitus, virt. 1. 1 c; vgl. 2 eth. 5 l; th. I. II. 55. 1 c; virtus est bona qualitas mentis, qua recte vivitur, qua nullus male utitur, th. I. II. 55. 4 ob. 1; vgl. ib. c; virt. 1. 2 ob. 1 & c; virtutes autem nihil aliud sunt, quam perfectiones quaedam, quibus ratio ordinatur in Deum et inferiores vires disponuntur secundum regulam rationis, th. I. 95. 3 c; virtus hominis erit habitus quidam, . . . ex quo homo fit bonus formaliter loquendo, sicut albedine fit aliquis albus, et per quem aliquis bene operatur, 2 eth. 6 b; de condicione virtutis est, ut virtuosus et firmiter et delectabiliter operetur, cg. III. 116; vgl. ib. 26 & 150; th. I. 18. 2 ad 2; I. II. 65 ob. 3 ob. 2; II. II. 104. 2 ad 3; delectatio est de necessitate virtutis et pertinet ad rationem (Wesen) ipsius, 1 eth. 13 e; vgl. 2 eth. 3 a-k; habitibus virtutum ad tria indigemus. Primo ut sit uniformitas in sua operatione; ea enim, quae ex sola operatione dependent, facile immutantur, nisi secundum aliquam inclinationem habitualem fuerint stabilita. Secundo ut operatio perfecta in promptu habeatur; nisi enim potentia rationalis per habitum aliquo modo inclinetur ad unum, oportebit semper, cum necesse fuerit operari, praecedere inquisitionem de operatione, sicut patet de eo, qui vult considerare nondum habens scientiae habitum, et qui vult secundum virtutem agere habitu virtutis carens, unde Philosophus dicit in III. Ethic. (c. 11, 1117. a. 22), quod repentina sunt ab habitu. Tertio ut delectabiliter perfecta operatio compleatur, quod quidem fit per habitum; qui, cum sit per modum cuiusdam naturae, operationem sibi propriam quasi naturalem reddit et per consequens delectabilem; nam convenientia est delectationis causa, unde Philosophus in II. Ethic. (c. 2, 1104. b. 4) ponit signum habitus delectationem in opere existentem, virt. 1. 1 c; duplex est delectatio, una quidem de obiecto actus, alia vero de ipso actu. Prima autem delectatio non est propria virtuti, quia est aliqua virtus, ad quam pertinet dolere de suo obiecto, scilicet poenitentia. Sed secunda delectatio, quae est de actu, est propria virtutis, quia unicuique habenti virtutem est delectabilis operatio, quae est secundum proprium habitum, unde etiam poenitens de dolore gaudet, ib. 4. 1 ad 14.

Über das Verhältnis von virtus zu donum (← sub b) sc. Spiritus sancti heißt es: in homine est duplex principium movens; unum quidem interius, quod est ratio, aliud autem exterius, quod est Deus . . . Manifestum est autem, quod omne, quod movetur, necesse est proportionatum esse motori; et haec est perfectio mobilis, inquantum est mobile, dispositio, qua disponitur ad hoc, quod bene moveatur a suo motore. Quanto igitur movens est altior, tanto necesse est quod mobili perfectiori dispositione ei proportionetur; sicut videmus, quod perfectius oportet esse discipulum dispositum ad hoc, quod altiorem doctrinam capiat a docente. Manifestum est autem, quod virtutes humanae perficiunt hominem, secundum quod homo natus est moveri per rationem in his, quae interius vel exterius agit. Oportet igitur inesse homini altiores perfectiones, secundum quas sit dispositus ad hoc, quod divinitus moveatur. Et istae perfectiones vocantur dona non solum, quia infunduntur a Deo, sed quia secundum ea homo disponitur, ut efficiatur prompte mobilis ab inspiratione divina . . . Et hoc est, quod quidam dicunt, quod dona perficiunt hominem ad altiores actus, quam sint actus virtutum, th. I. II. 68. 1 c; vgl. ib. 8 c; virt. 2. 2 ad 17.

Über das Verhältnis zwischen virtus & fructus → fructus sub b.

Zu altitudo virtutis → altitudo; zu bonum v. → bonus sub b & c; zu complementum v. → complementum; zu forma v. → forma sub b; zu gratia v. → gratia sub b; zu habitus v. → habitus sub d; zu imperfectio v. → imperfectio; zu inchoatio v. → inchoatio sub a; zu medium v. → medium sub a; zu perfectio v. → perfectio sub b; zu status v. → status sub c.

Actus virtutis (th. II. II. 32. 1 ad 1; 4 sent. 4. 2. 2. 1 ad 3; 15. 1. 1. 1 c; vgl. actus sub a) = tugendhafte Tätigkeit (aliquid dicitur esse actus virtutis dupliciter. Uno modo materialiter, sicut actus iustitiae est facere iusta; et talis actus virtutis potest esse sine virtute, multi enim non habentes habitum iustitiae iusta operantur ex naturali ratione, vel ex timore, sive ex spe aliquid adipiscendi. Alio modo dicitur esse aliquid actus virtutis formaliter, sicut actus iustitiae est actio iusta eo modo, quo iustus facit, scilicet prompte et delectabiliter; et hoc modo actus virtutis non est sine virtute, th. II. II. 32. 1 ad 1). Modus virtutis (ib. I. II. 100. 9 c) = die Art und Weise, wie eine Tugend sich betätigt (modus autem virtutis in tribus consistit secundum Philosophum in II. Ethic. [c. 3, 1105. a. 30 sqq.] Quorum primum est, si aliquis operetur sciens, . . . Secundum autem est, ut aliquis operetur volens vel eligens et propter hoc eligens, in quo importatur duplex modus interior, scilicet voluntatis [des einfachen Wollens] et intentionis, . . . Tertium autem est, ut firme et immobiliter se habeat et operetur, ib.). Obiectum virtutis (virt. 5. 4 ad 5) = Objekt einer Tugend (aliquid dicitur esse obiectum virtutis dupliciter, uno modo sicut illud, ad quod virtus ordinatur sicut ad finem, sicut summum bonum est obiectum caritatis et beatitudo aeterna obiectum spei; alio modo sicut materia, circa quam operatur, ut ab ea in aliud tendens, et hoc modo delectationes coitus sunt obiectum temperantiae, non enim temperantia intendit huiusmodi delectationibus inhaerere, sed illas delectationes compescendo tendere in bonum rationis, ib.). Pars virtutis (th. II. II. 48. 1 c; 143. 1 c; vgl. pars sub a) = Teil einer Tugend (tribus ergo modis possunt assignari partes alicui virtuti. Uno modo ad similitudinem partium integralium, ut scilicet illae dicantur esse partes virtutis alicuius, quae necesse est concurrere ad perfectum actum virtutis illius . . . Partes autem subiectivae virtutis dicuntur species eius diversae . . . Partes autem potentiales alicuius virtutis dicuntur virtutes adiunctae, quae ordinantur ad aliquos secundarios actus vel materias, quasi non habentes totam potentiam principalis virtutis, ib. 48. 1 c).

Hierher gehören als Arten: 1. virtus activa & v. contemplativa sive speculativa (ib. I. II. 3. 6 ob. 1; 57. 2 a & c; 68. 7 c; cg. I. 5 & 94; II. 83; 10 eth. 10 b) = die tätige und die betrachtende oder beschauende Tugend, m. a. W. die Tugend zu einem Handeln und Wirken und die zu einem Erkennen (virtus intellectualis speculativa est, per quam intellectus speculativus perficitur ad considerandum verum, th. I. II. 57. 2 c). 2. v. adiuncta sive secundaria & v. principalis (ib. 6 c; 61. 1 c & 3 c; II. II. 48. 1 c; 143. 1 c; 2 sent. 44. 2. 1 ob. 3 & ad 3; 3 sent. 33. 2. 1. 1 c & 2 c; virt. 5. 1 c; 2 eth. 8 b) = die (einer andern Tugend) hinzugefügte oder (ihr) untergeordnete und die hauptsächliche oder Haupttugend (illa, quae reducitur, quae adiuncta dicitur, habet pro obiecto id, quod est minus principale [in aliqua materia], 2 sent. 44. 2. 1 ad 3; virtutes principales dicuntur, quae sunt circa illud, quod est potissimum in materia vel materiis virtutum, 3 sent. 33. 2. 1. 1 c; quamvis possint dici principales, non tamen dicuntur cardinales ratione iam dicta, ib. 2 ad 1). 3. v. adquisita & v. gratuita sive infusa (th. I. II. 51. 4 c; 55. 4 c & ad 6; 63. 2 ad 2; 65. 3 c; 68. 1 c; 109. 2 c; III. 89. 1 c; 1 sent. 14. 2. 1. 1 ad 4; 17. 2. 3 ob. 4; 3 sent. 33. 2. 4. 2 ad 3; virt. 1. 10 c & 2. 2 c) = die (durch Übung) erworbene und die (von Gott) aus Gnade verliehene oder eingegossene (vgl. v. gratuita sive infusa sub a) Tugend. 4. v. animosa (nom. 8. 4) = die Tugend des Mutes. 5. v. architectonica sive imperans sive praecipiens sive praeceptiva & v. ministrans sive eliciens sive executiva (th. I. II. 57. 6 c; II. II. 60. 1 ad 4; 124. 2 ad 2; virt. 2. 5 c) = die baumeisterliche oder gebietende oder vorschreibende (vgl. v. motiva) und die dienende oder (eine befohlene Tätigkeit aus sich) hervorlockende oder ausführende Tugend. 6. v. bene consiliativa sive consiliativa & v. bene iudicativa (th. I. II. 57. 6 c; regim. 4. 24) = die Tugend, gut zu raten, und die Tugend, gut zu urteilen. 7. v. bene iudicativa, → v. bene consiliativa. 8. v. cardinalis (th. I. II. 61. 1 c & 3 c; II. II. 58. 8 ad 2 & 11 ad 1; 2 sent. 44. 2. 1 ob. 3 & ad 3; 3 sent. 33. 2. 1. 1 c & 2 c & ad 1; virt. 1. 12 ad 24; 5. 1 c) = die Angeltugend (virtutes cardinales dicuntur, ut dictum est, ad similitudinem cardinis, in quo motus ostii firmatur, 3 sent. 33. 2. 1. 2 c). 9. v. civilis sive politica, v. purgatoria & v. purgati animi (th. I. 21. 1 ad 1; 60. 4 c; I. II. 61. 5 c; cg. III. 85; 1 sent. 17. 1. 1 c; 2 sent. 40. 1. 5 c; 3 sent. 33. 1. 4 ad 2; virt. 5. 4 ad 7; verit. 26. 7 ad 6 & 8 ad 2) = die bürgerliche oder staatsbürgerliche Tugend, die das Herz läuternde Tugend und die Tugend des geläuterten Herzens (distinguit Macrobius harum virtutum tres gradus. Sunt enim politicae, secundum quod homo per eas in civilibus operibus rectificatur, purgatoriae autem, secundum quod civilibus utens ad quietem contemplationis aliquis anhelat; sed dicuntur purgati animi, inquantum aliquis, abiecto omni exercitio civilis vitae, quieti contemplationis totum se tribuit, 3 sent. 33. 1. 4 c). 10. v. communis sive generalis & v. determinata sive particularis sive specialis (th. II. II. 47. 5 c; 58. 5 c & ad 1, 6 c, 7 c & 8 ad 2; 2 sent. 44. 2. 1 ob. 3, a & c; 3 sent. 2. 1. 1 c; 2 eth. 8 b; 5 eth. 2 h; 3 a, b & e) = die allgemeine (vgl. sub 11) und die bestimmte oder besondere Tugend. 11. v. communis sive humana sive simpliciter & v. heroica sive superhumana sive divina (th. I. II. 54. 3 ob. 3 & c; 68. 1 ad 1; 3 sent. 34. 1. 1 c; Gal. 5. 6; 7 eth. 1 c & d; 3 pol. 12 d) = die gemeine (vgl. sub 10) oder gewöhnliche oder (rein) menschliche (vgl. v. humana sub d) oder einfachhin so genannte (vgl. v. secundum quid) und die heldenmäßige oder übermenschliche oder gottähnliche Tugend (si autem ea, quae hominis sunt, supra humanum modum quis exequatur, erit operatio non humana simpliciter, sed quodammodo divina. Unde Philosophus in VII. Ethic. [c. 1, 1145. a. 19 sq.] contra virtutem simpliciter dividit virtutem heroicam, quam divinam dicit eo, quod per excellentiam virtutis homo fit quasi Deus, 3 sent. 34. 1. 1 c). 12. v. completa sive perfecta & v. inchoata sive imperfecta sive deficiens (th. I. II. 49. 1 ad 3; 65. 1 c, 2 c & 4 c; II. II. 130. 1 ad 1; cg. III. 44; nom. 4. 22; virt. 11. 1 c; 3 pol. 11 d) = die vollständige oder vollkommene und die angefangene oder unvollkommene oder mangelhafte Tugend. 13. v. consiliativa, → v. bene consiliativa. 14. v. contemplativa, → v. activa. 15. v. deficiens, → v. completa. 16. v. determinata, → v. communis. 17. v. divina, ≈ & → v. intellectiva. 18. v. eliciens, → v. architectonica. 19. v. executiva, ≈ . 20. v. generalis, → v. communis. 21. v. gratuita, → v. adquisita. 22. v. heroica, → v. communis. 23. v. humana, ≈ . 24. v. imperans, → v. architectonica. 25. v. imperfecta, → v. completa. 26. v. inchoata, ≈ . 27. v. informis (virt. 2. 6 ad 11) = die ungeformte oder von der Liebe nicht durchdrungene Tugend. 28. v. infusa, → v. adquisita. 29. v. intellectiva sive intellectualis, v. moralis & v. theologica sive divina (th. I. 21. 1 ad 1; 95. 2 ad 3; I. II. 20. 3 ob. 2; 50. 4 c; 53. 1 c; 56. 6 ad 2; 57. 2 c, 3 ad 2 & 4 c; 58. 1 c & 3 ob. 3 & c; 60. 5 c; 61. 1 ad 2; 62. 1 c; 68. 1 ad 1 & 8 c; II. II. 4. 8 c; 17. 6 c; cg. I. 61; III. 10, 34 & 44; nom. 8. 4; 3 sent. 23. 1. 4. 3 c; virt. 1. 12 ob. 11 & c & 13 c; verit. 14. 3 ad 9; 7 phys. 6 c; 1 eth. 20 k; 2 eth. 1 a, 6 i & 7 b; 3 eth. 14 a; 6 eth. 2 a & 3 a) = die Tugend der Vernunft (si quidem igitur sit perfectiva intellectus speculativi vel practici ad bonum hominis actum, erit virtus intellectualis, th. I. II. 58. 3 c; ihrer sind fünf: scientia, sapientia, intellectus, prudentia, ars, ib. ob. 3; vgl. ib. 57. 2 c ­ 4 c; II. II. 47. 5 c), die sittliche Tugend (quae est in parte animae appetitiva d. i. in dem niedern und höhern Begehrungsvermögen, ib. 53. 1 c; si autem sit perfectiva appetitivae partis, erit virtus moralis, ib. 3 c; ihrer sind elf: fortitudo, temperantia, liberalitas, magnificentia, magnanimitas, philotimia, mansuetudo, amicitia, veritas, eutrapelia & iustitia; vgl. ib. 60. 5 c; dicitur autem virtus moralis a more, secundum quod mos significat quandam inclinationem naturalem vel quasi naturalem ad aliquid agendum. Et huic significationi moris propinqua est alia significatio, qua significat consuetudinem; nam consuetudo quodammodo vertitur in naturam et facit inclinationem similem naturali. Manifestum est autem, quod inclinatio ad actum proprie convenit appetitivae virtuti, cuius est movere omnes potentias ad agendum, . . . Et ideo non omnis virtus dicitur moralis, sed solum illa, quae est in vi appetitiva, ib. 58. 1 c) und die theologische oder göttliche Tugend (huiusmodi principia dicuntur theologicae, tum quia habent Deum pro obiecto, inquantum per eas recte ordinamur in Deum, tum quia a solo Deo nobis infunduntur, tum quia sola divina revelatione in sacra Scriptura huiusmodi virtutes traduntur, ib. 62. 1 c). 30. v. ministrans, → v. architectonica. 31. v. moralis, → v. intellectiva. 32. v. motiva (virt. 2. 5 c) = die (eine andre zur Tätigkeit) bewegende Tugend; vgl. v. architectonica. 33. v. particularis, → communis. 34. v. perfecta, → v. completa. 35. v. perfecta in comparatione ad alterum & v. perfecta simpliciter (5 eth. 2 d) = die in Vergleich zu etwas oder beziehungsweise und die einfachhin oder schlechtweg vollkommene Tugend. 36. v. perfecta simpliciter, → v. perfecta in comparatione ad alterum. 37. v. politica, → v. civilis. 38. v. praecipiens sive praeceptiva, → v. architectonica. 39. v. principalis, → v. adiuncta. 40. v. purgati animi, → v. civilis. 41. v. purgatoria, ≈ . 42. v. secundaria, → v. adiuncta. 43. v. secundum quid & v. simpliciter sive simpliciter dicta (th. I. II. 56. 3 c; 65. 2 c; 5 eth. 2 h) = die beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und die einfachhin oder schlechtweg so genannte (vgl. v. communis) Tugend. 44. v. simpliciter, → v. communis & secundum quid. 45. v. simpliciter dicta, → v. secundum quid. 46. v. specialis, → v. communis. 47. v. speculativa, → v. activa. 48. v. spiritualis (1 Cant. 1; 2 Cant. 1 & 4) = die geistige Tugend. 49. v. superhumana, → v. communis. 50. v. theologica, → v. intellectiva. 51. v. vera (th. II. II. 23. 7 c) = die wahre oder echte Tugend.

Virtus in medio sive in mediocritate consistit (cg. III. 48, 108, 131/132 & 136/137; virt. 1. 13 c) = die Tugend besteht in einer Mitte oder in dem Innehalten einer Mitte, nämlich der Mitte zwischen zwei Fehlern, welche sich wie Übermaß und Mangel zueinander verhalten; vgl. 2 eth. 11 a. Virtus in ratione est, → ratio sub a. Virtus moralis est habitus electivus in medietate consistens sive existens, ut sapiens determinabit (th. I. II. 64. 1 a; virt. 1. 13 c), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἔστιν ἄρα ἡ ἀρετὴ ἕξις προαιρετική, ἐν μεσότητι οὖσα, ... ὡς ἂν ὁ φρόνιμος ὁρίσειεν (Eth. Nic. II. 6, 1106. b. 36 sqq.) = die sittliche Tugend ist ein wählender oder ein Wahlhabitus, welcher in der Mitte besteht, so wie sie der Weise bestimmt, m. a. W. ein Habitus des Wählens, welcher zwischen zwei entgegengesetzten Fehlern (quarum una se habet secundum abundantiam, altera vero secundum defectum, 2 eth. 11 a; vgl. ib. 6 i & 7 b) nach der Ansicht des Weisen die Mitte hält. Virtus moralis est quaedam medietas et est medii coniectatrix (2 eth. 6 i), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: μεσότης τις ἄρα ἐστὶν ἡ ἀρετή, στοχαστική γε οὖσα τοῦ μέσου (Eth. Nic. II. 5, 1106. b. 27 sq.) = die sittliche Tugend ist eine Art von Mitte, die Mitte nämlich zwischen zwei Fehlern, und zielt auch auf eine Mitte ab, inquantum scilicet respicit medium et medium operatur (ib.). Virtus moralis in medio consistit quoad nos determinata ratione (th. I. II. 64. 2 a; vgl. 2 eth. 7 b), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἔστιν ἄρα ἡ ἀρετὴ ἕξις προαιρετική, ἐν μεσότητι οὖσα τῇ πρὸς ἡμᾶς, ὡρισμένη λόγῳ (Eth. Nic. II. 6, 1106. b. 36 sqq.) = die sittliche Tugend besteht in derjenigen Mitte mit Bezug auf uns, wie sie durch die Vernunft bestimmt wird, m. a. W. in einem Habitus der Wahl desjenigen, was nach dem Ausspruche unsrer Vernunft mit Bezug auf uns die Mitte zwischen zwei entgegengesetzten Fehlern hält (medium talium virtutum non accipitur secundum proportionem unius rei ad alteram, sed solum secundum comparationem ad ipsum virtuosum, et propter hoc in ipsis est medium solum secundum rationem quoad nos, th. II. II. 58. 10 c; vgl. virt. 1. 13 ad 17).

f) Kraft, Stärke, Macht, synonym mit fortitudo (← sub a), potentia (← sub c) und vis (← sub b): aliquis actus dicitur durare dupliciter, aut secundum essentiam, aut secundum virtutem sive effectum suum; sicut motio eius, qui lapidem proicit, durat per essentiam actus, dum manum lapidi movendo apponit, sed virtus motionis manet, dum lapis ex vi impulsionis primae movetur, 4 sent. 15. 4. 2. 3 c; sicut virtus motionis primae continue debilitatur, ut quandoque lapis impulsus quiescat, vel contrario modo moveatur, nisi iterum impellatur, ib.

Als Arten der virtus sind hier anzuführen: 1. virtus affirmationis & v. negationis (1 perih. 8 g) = die Kraft der Bejahung und die der Verneinung. 2. v. coactiva (th. I. II. 90. 3 ad 2; II. II. 98. 2 ad 4; 2 sent. 25. 1. 2 ad 5) = die zwingende Kraft. 3. v. conclusionis sive inferendi (2 sent. 24. 2. 4 ad 3; 8 phys. 9 d) = die Kraft des Schlusses oder des Folgerns (tota virtus conclusionis ex primis principiis trahitur, 2 sent. 24. 2. 4 ad 3). 4. v. fomitis (ib. 32. 1. 1 c) = die Macht der bösen Begierlichkeit. 5. v. inferendi, → v. conclusionis. 6. v. negationis, → v. affirmationis. 7. v. principiorum (th. I. 58. 3 c; 4 sent. 18. 1. 1. 3 c) = die Kraft der Prinzipien. 8. v. quaestionis (1 gener. 5 a) = die Kraft oder Tragweite der Frage. 9. v. rationis (nom. 1. 1.; 8 phys. 9 c; vgl. ib. d; 1 gener. 5 c) = die Kraft des Beweisgrundes. 10. v. suffragiorum (quodl. 2. 7. 14 c) = die Kraft der Fürbitte.

g) höchste Kraftleistung, höchste Leistung, synonym mit fortitudo (← sub d) und potentia (← sub c): dicitur in alia translatione, virtus est ultimum potentiae, quia scilicet virtus rei determinatur secundum ultimum, in quod potest. Et hoc etiam habet locum in virtutibus animae; dicitur enim virtus humana, per quam homo potest in id, quod est excellentissimum in operibus humanis, scilicet in opere, quod est secundum rationem, 1 cael. 25 c; dicitur enim virtus uniuscuiusque id, quod ultimum potest, sicut hominis, qui potest ferre centum libras, virtus non est, quod ferat decem, sed quod ferat centum, quod est ultimum suae potentiae, 1 anal. 37 c; vgl. th. I. II. 55. 1 ob. 1 & 3 c; 56. 1 a; II. II. 23. 3 ob. 2; huiusmodi excellentia, secundum quam attenditur virtus rei, potest determinari vel secundum virtutem vel secundum rem. Secundum rem quidem, quando in ipsa re est excellentia, sicut dictum est de centum stadiis vel centum talentis; et secundum hanc excellentiam oportet determinari virtutem activam, quia quod potest agere in rem maiorem, potest etiam in rem minorem. Secundum virtutem autem attenditur excellentia, quando aliquid, quod non excellit in quantitate, requirit excellentiam virtutis, et hoc maxime videtur accidere circa potentias passivas; quanto enim aliquid est passibilius, tanto a minori potest moveri, 1 cael. 25 f; quandoque virtus dicitur id, ad quod est virtus, scilicet vel obiectum virtutis vel actus eius, sicut fides dicitur quandoque id, quod creditur, quandoque vero ipsum credere, quandoque autem ipse habitus, quo creditur. Unde quando dicitur, quod virtus est ultimum potentiae, sumitur virtus pro obiecto virtutis. Id enim, in quod ultimo potentia potest, est id, ad quod dicitur virtus rei; sicut si aliquis potest ferre centum libras et non plus, virtus eius consideratur secundum centum libras, non autem secundum sexaginta. Obiectio autem procedebat, acsi essentialiter virtus esset ultimum potentiae, th. I. II. 55. 1 ad 1; nomina virtutum sumuntur quandoque pro actibus earum, ib. 70. 1 ad 3; eodem nomine quandoque nominatur et virtus et actus virtutis, ib. II. II. 137. 1 ad 2; generaliter, quod virtuose fit, virtus dicitur, cg. IV. 12; virtus est ultimum in re de potentia, 1 sent. 24. 2. 1 ad 1; virtus est ultimum potentiae, quia perfectio potentiae mensuratur ex ultimo et maximo, quod quis potest, 3 sent. 23. 1. 3. 1 c; illa definitio Philosophi (sc. ultimum potentiae est actus) potest dupliciter intelligi. Uno modo materialiter, ut per virtutem intelligamus id, in quod virtus potest, quod est ultimum inter ea, in qua potentia potest, sicut virtus eius, qui potest ferre centum libras, est in eo, inquantum potest ferre centum libras, non inquantum ferre potest sexaginta. Alio modo potest intelligi essentialiter, et sic virtus dicitur ultimum potentiae, quia designat potentiae complementum, sive id, per quod potentia completur, sit aliud a potentia, sive non, virt. 1. 1 ad 6.

Hierher gehörige Arten der virtus sind: 1. virtus demonstrationis (1 anal. 37 c) = die höchste Leistung des Beweises (hoc autem est maximum, quod potest facere demonstratio, scilicet quod faciat scire, ib.). 2. v. motus (2 cael. 8 c) = die höchste Leistung der Bewegung (id est maxima eius velocitas, ib.). 3. v. peccati (th. I. II. 55. 3 ad 1) = die höchste Leistung oder das Höchste der Sünde (virtus peccati dicitur lex, inquantum scilicet per legem occasionaliter est peccatum augmentatum et quasi ad maximum suum posse pervenit, ib.).

h) wunderbare Kraftleistung, Wunder, synonym mit miraculum (← sub a): ad hoc ponitur operatio (Bewirkung) virtutum, th. I. II. 111. 4 c; vgl. ib. ad 3; operatio virtutum se extendit ad omnia, quae supernaturaliter fieri possunt, ib. II. II. 178. 1 ad 1; secundum hoc miracula dicuntur virtutes, ib. ad 3.

i) Sinn, Bedeutung, synonym mit intellectus (← sub k), ratio (← sub q), sensus (← sub h), significatio (← sub a) und vis (← sub d): ex virtute vocabuli essentiam significet, th. I. 29. 4 c; prout sumitur in virtute duarum dictionum, ib. 36. 1 ad 1; vgl. 1 sent. 10. 1. 4 ad 1.