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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): visio

visio

a) Sehen, Schauen, Anschauung: patet in nomine visionis, quod primo impositum est ad significandum actum sensus visus; sed propter dignitatem et certitudinem huius sensus extensum est hoc nomen secundum usum loquentium ad omnem cognitionem aliorum sensuum (dicimus enim Vide, quomodo sapit vel quomodo redolet vel quomodo est calidum) et ulterius etiam ad cognitionem intellectus, th. I. 67. 1 c; vgl. II. 93. 6 ad 4; I. II. 77. 5 ad 3; cg. III. 53; 3 sent. 23. 2. 2. 1 c; 24. 1. 2. 1 c; Is. 1 a; ad visionem requiritur videns et visum et intentio, verit. 10. 11 ob. 11; visio actum et habitum nominare potest, ib. 12. 1 ad 11; visio dupliciter potest accipi. Uno modo actualiter, id est pro ipso actu visionis, . . . Alio modo potest accipi habitualiter, id est pro habitu, a quo talis operatio elicitur, 4 sent. 49. 4. 2 ad 3; ad delectabilitatem visionis ex parte sui requiritur habitus, qui visionem eliciat, et sic est una dos, quae dicitur ab omnibus visio, ib. 4. 5. 1 c.

Zu certitudo visionis → certitudo sub b; zu cognoscere per modum v. → cognoscere sub b; zu notitia v. → notitia sub b; zu scientia v. → scientia sub b.

Als Arten der visio gehören hierher: 1. visio actualis (th. I. 93. 7 a; vgl. 4 sent. 49. 4. 2 ad 3; verit. 12. 1 ad 11) = die Anschauung nach Weise einer Tätigkeit. 2. v. aenigmatica sive specularis & v. aperta sive manifesta sive faciei (th. I. 12. 2 a; 56. 3 ob. 3; 100. 2 c; I. II. 65. 5 ad 3; 67. 5 c; II. II. 2. 1 c; 4. 1 c; 24. 7 ad 3; III. 9. 3 ad 1; cg. III. 152; 4 sent. 49. 2. 1 ad 16; mal. 1. 3 ob. 11) = die rätselhafte oder spiegelartige (vgl. v. per speculum) und die offene oder von Angesicht zu Angesicht stattfindende Anschauung. 3. v. aperta, → v. aenigmatica. 4. v. beata sive beatificans sive beatitudinis (th. II. II. 2. 3 c; III. 55. 2 ad 1; 2 sent. 4. 1. 1 ad 3; 4 sent. 49. 2. 1 c; quodl. 9. 4. 7 a) = die selige oder selig machende Anschauung oder die Anschauung der (ewigen) Seligkeit. 5. v. beatificans, → v. beata. 6. v. beatitudinis, ≈ . 7. v. comprehendens sive comprehensiva sive comprehensionis (th. I. 12. 1 ad 1; 1 sent. 2. 1. 3 c; 4 sent. 49. 2. 1 ad 1) = die (das Ziel des Menschen) umfassende oder (den Himmel) besitzende Anschauung oder die Anschauung des Besitzes (des Himmels), m. a. W. die mit dem Besitze des Himmels verbundene Anschauung. 8. v. comprehensionis, → v. comprehendens. 9. v. comprehensiva, ≈ . 10. v. continua & v. intercisa (quodl. 9. 4. 7 a) = die ununterbrochene und die unterbrochene Anschauung. 11. v. corporalis sive corporea sive exterior sive sensibilis, v. spiritualis sive imaginationis sive imaginaria sive imaginativa sive phantastica & v. intellectiva sive intellectualis sive intelligibilis sive mentalis (th. I. 12. 2 c, 3 ob. 3 & ad 3; 43. 7 ad 2; 51. 2 c; 57. 1 ob. 2; 78. 4 ob. 6; 79. 13 ob. 1; 84. 1 ob. 1 & 2 ad 1; 93. 6 ob. 4 & ad 4; II. II. 15. 1 c; 173. 2 ad 2; 174. 2 c; III. 30. 3 ad 1; cg. III. 47 & 118; 1 sent. 2. 1 exp.; 2 sent. 23. 2. 1 c; 3 sent. 23 exp.; 4 sent. 48. 1. 3 a; 49. 2. 5 c; pot. 6. 7 c; verit. 10. 4 ad 1 & 8 ad 2 s. c.; 12. 7 c; Is. 1 a; Hebr. 1. 1) = die körperliche oder äußere oder sinnliche Anschauung (quae fit per sensum, th. I. 78. 4 ob. 6), die geistartige Anschauung (quae fit per imaginationem sive phantasiam, ib.) oder die Anschauung der (reproduzierenden und produzierenden) Einbildungskraft und die übersinnliche oder geistige Anschauung (quae fit per intellectum, ib.). 12. v. Dei sive divina (ib. 82. 2 c; II. II. 8. 7 c; cg. III. 58; IV. 91; 4 sent. 49. 2. 1-7 & 4. 5. 1 c; verit. 13. 3 a) = die Anschauung Gottes. 13. v. Dei per creaturam & v. Dei per essentiam (th. I. 94. 1 c; vgl. ib. 12. 1-13; 2 sent. 23. 2. 1 c) = die Anschauung Gottes in seinen Geschöpfen und die seiner Wesenheit nach. 14. v. Dei per essentiam, → v. Dei per creaturam. 15. v. divina, → v. Dei. 16. v. exterior, → v. corporalis. 17. v. faciei, → v. aenigmatica. 18. v. fidei (th. I. 12. 7 ad 1; 2 sent. 23. 2. 1 c) = die Anschauung des Glaubens. 19. v. gloriae sive gloriosa (th. I. 10. 5 ad 1; 93. 8 ob. 4; 4 sent. 10. 1. 4. 4 c) = die Anschauung in der Herrlichkeit des Himmels. 20. v. gloriosa, → v. gloriae. 21. v. imaginaria, → v. corporalis. 22. v. imaginationis, ≈ . 23. v. imaginativa, ≈ . 24. v. immediata & v. mediata (cg. III. 51; 4 sent. 49. 2. 1 ad 16; quodl. 7. 1. 1 c) = die unmittelbare und die mittelbare Anschauung. 25. v. imperfecta & v. perfecta (th. II. II. 2. 3 c; 8. 7 c; III. 9. 3 ad 1) = die unvollkommene und die vollkommene Anschauung. 26. v. inferior & v. superior (verit. 10. 4 ad 1) = die niedere und die höhere Anschauung. 27. v. intellectiva, → v. corporalis. 28. v. intellectualis, ≈ . 29. v. intelligibilis, ≈ . 30. v. intercisa, → v. continua. 31. v. manifesta, → v. aenigmatica. 32. v. mediata, → v. immediata. 33. v. mentalis, → v. corporalis. 34. v. patriae & v. viae (th. I. II. 67. 5 c; II. II. 1. 2 ob. 3; 174. 2 c; 4 sent. 49. 2. 1 ad 15 & 7 ad 5; verit. 12. 8 ad 1; 13. 2 c) = die Anschauung im himmlischen Vaterlande und die auf dem Wege zu demselben. 35. v. per essentiam, v. per speciem sive speciei & v. per speculum (th. II. II. 28. 1 ad 1; verit. 8. 3 ad 17) = die Anschauung einer Sache ihrer Wesenheit nach (sicut quando essentia visibilis coniungitur visui, verit. 8. 3 ad 17), die ihrem Abbilde nach (scilicet quando similitudo ipsius rei ab ipsa re imprimitur in visum, ib.) und die wie in einem Spiegel (vgl. v. specularis) stattfindende Anschauung (quando similitudo rei, per quam cognoscitur, non fit in visu immediate ab ipsa re, sed ab eo, in quo similitudo rei repraesentatur, sicut in speculo resultant species sensibilium, ib.). 36. v. per speciem, → v. per essentiam. 37. v. perfecta, → v. imperfecta. 38. v. phantastica, → v. corporalis. 39. v. prophetalis sive prophetiae sive prophetica (th. I. 12. 13 c; 43. 7 ad 2; 51. 2 c; pot. 4. 2 ad 27; 6. 7 c; verit. 12. 7 c & 8 ad 1; Is. 1 a) = die prophetische Anschauung. 40. v. prophetiae, → v. prophetalis. 41. v. prophetica, ≈ . 42. v. raptus (verit. 12. 8 ad 1) = die Anschauung im Zustande der Verzückung. 43. v. sensibilis, → v. corporalis. 44. v. somnii (ib. 18. 6 ad 14; vgl. pot. 6. 7 c) = die Anschauung im Traume. 45. v. speciei, → v. per essentiam. 46. v. specularis, → v. aenigmatica. 47. v. spiritualis, → v. corporalis. 48. v. superior, → v. inferior. 49. v. supermundana sive supernaturalis (th. I. 68. 4 c; II. II. 2. 3 c; 175. 3 ad 4; verit. 12. 7 ad 5 s. c.) = die überweltliche oder übernatürliche Anschauung. 50. v. supernaturalis, → v. supermundana. 51. v. viae, → v. patriae.

b) Gesicht, Erscheinung, synonym mit phantasia und phantasma (← sub a): visionem vero (dicamus apparitionem), quae fit in vigilando, tamen homine a sensibus abstracto, verit. 12. 3 c.

Über den Unterschied zwischen visio & revelatio → revelatio.

Visio phantastica (3 anim. 5 h) = die Erscheinung der Einbildungskraft.