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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): bonus

bonus, a, um

a) gut im allgemeinen Sinne des Wortes, der Gegensatz zu malus (← sub a); bonum autem extendit se ad non entia, quae etiam in esse vocat; dicitur enim bonum a boare, quod est vocare, 1 sent. 8. 1. 3 ob. 2; vgl. th. I. 5. 2 ob. 2; cg. III. 20.

Arten des bonum in seiner allgemeinen Bedeutung sind: 1. bonum absolute sive in se sive secundum se & b. alterius (th. I. II. 26. 4 c; II. II. 58. 10 ad 2; 1 sent. 46. exp.) = das schlechthin oder in sich oder seiner eigenen Natur nach Gute (ad hoc ergo, quod aliquis actus sit absolute bonus, oportet quod congregetur bonitas obiecti, a qua actus est bonus in se, ut dare eleemosynam vel aliquid huiusmodi, et bonum ex parte agentis, ut scilicet bene faciat, et hoc includit tria secundum Philosophum in II. Ethic. (c. 3), scilicet voluntatem et electionem, debitum finem et firmitatem in opere, ad minus in proposito. Et hoc sufficit ad hoc, quod actus absolute bonus dicatur. Sed in actibus, qui ad alium ordinantur, oportet tertium adesse ad perfectionem bonitatis, ut in eo, ad quem fit, effectum bonitatis consequatur, 1 sent. 46 exp.; vgl. b. absolute acceptum unten sub b) und das Gute eines andern (vgl. b. alterius unten sub c) m. a. W. das objektive und das subjektive Gute. 2. b. alterius, → b. absolute. 3. b. in se, ≈ . 4. b. quod convertitur cum ente & b. quod est in genere qualitatis (th. I. 6. 3 ob. 1; 16. 3 c; I. II. 18. 3 ad 3; 26. 4 c; pot. 9. 7 ad 5) = das Gute, welches sich in der Aussage mit dem Seienden vertauschen lässt (→ convertere sub a) et nullam rem supra ens addit (pot. 9. 7 ad 5), synonym mit dem b. absolute sive in se sive secundum se (↑), und das Gute, welches in die Kategorie (vgl. genus sub b) der Qualität gehört und dem Seienden, wenn es von ihm ausgesagt wird, eine res oder nähere Bestimmung hinzufügt (diese beiden letzten Arten des bonum sind mit den beiden erstgenannten der Sache nach identisch). 5. b. quod est in genere qualitatis, → b. quod convertitur cum ente. 6. b. secundum se, → b. absolute; cf. b. ex suppositione alterius unten sub c.

b) gut an sich, objektiv gut, d. i. dasjenige, was und insofern es mit einem ihm übergeordneten Willen (dem göttlichen) übereinstimmt, was m. a. W. so ist, wie es gewollt wird oder gewollt worden ist, synonym mit perfectus (← sub a), ebenfalls der Gegensatz zu malus (← sub b); convenientiam ergo entis ad appetitum exprimit hoc nomen bonum, verit. 1. 1 c; esse creaturae non haberet rationem (Beziehung) boni, nisi praesupposito ordine ad creatorem, ib. 21. 5 c; potest autem ex hoc simpliciter dici bona propter ordinem ipsum, cg. III. 20; bonum dicit (besagt) rationem (Beziehung) perfecti, th. I. 5. 1 ad 1; unumquodque dicitur bonum, inquantum est perfectum, ib. 5 c; ratio (Wesen) boni in perfectione consistit, cg. I. 39; unumquodque dicitur bonum, inquantum est perfectum in esse et in operari, hebd. 2; ratio boni, secundum quod consistit in perfectione, consistit etiam in modo (Maß), specie (Form) et ordine, th. I. 5. 5 c; vgl. ib. 6 c; I. II. 52. 1 c; cg. III. 20; verit. 21. 6 ob. 1 & c.

Per se bonum (verit. 21. 4 c) = das für sich existierende Gute, wie Plato es annahm.

Zu actio bona → actio sub a; zu actus b. → actus sub a; zu ars b. → ars sub b; zu commutatio b. → commutatio sub b; zu conscientia b. → conscientia sub c; zu concupiscentia b. → concupiscentia sub a; zu delectatio b. → delectatio; zu electio b. → electio sub a; zu finis b. → finis sub b; zu fortuna b. → fortuna sub a; zu habitus b. → habitus sub d; zu homo simpliciter b. → homo; zu intentio b. → intentio sub b; zu ira b. → ira sub a; zu libertas ad b. → libertas sub b; zu mos b. → mos sub b; zu opus b. → opus sub d; zu oratio b. → oratio sub c; zu passio b. → passio sub c; zu ratio b. → ratio sub n; zu sensus b. → sensus sub d; zu spiritus b. → spiritus; zu stultitia b. → stultitia; zu superbia b. → superbia sub b; zu voluntas b. → voluntas sub c.

Arten des bonum im Sinne von objektiv gut oder objektiv Gutem oder objektiver Güte sind: 1. bonum accidentale sive in accidente sive secundum esse accidentale & b. substantiale sive in substantia sive quantum ad substantiam sive essentiale sive secundum esse essentiale (th. I. 22. 1 c; 60. 3 c; I. II. 18. 3 ad 3; hebd. 2; 2 sent. 37. 3. 2 ad 1; verit. 21. 1 ad 6) = das nichtwesentliche Gute (vgl. unten b. essentiale) eines Dinges oder das Gute eines Dinges, welches in einem seiner Akzidenzien, und dasjenige, welches in seiner Substanz gelegen ist. 2. b. actionis & b. agentis (th. I. 48. 6 ob. 2) = das Gute einer Tätigkeit und das eines Tätigen, m. a. W. das Gute, welches in der Vollkommenheit des Wirkens, und dasjenige, welches in der Vollkommenheit des Wirkenden besteht. 3. b. agentis, → b. actionis. 4. b. antecedens & b. consequens (1 sent. 46. 1. 4 c) = das vorangehende und das nachfolgende Gute. 5. b. completum sive consummatum sive perfectum & b. defectivum sive deficiens sive imperfectum (th. I. 26. 2 c; 49. 3 c; I. II. 1. 6 ad 1 & 2; 2. 8 c; 18. 1 ad 1; cg. III. 48; 1 sent. 46 exp.; 2 sent. 34. 1. 3 c; mal. 1. 3 c) = das vollständige oder vollendete oder vollkommene und das mangelhafte oder unvollkommene Gute; vgl. b. imperfectum unten sub c. 6. b. consequens, → b. antecedens. 7. b. consummatum, → b. completum. 8. b. continentiae (cg. III. 136/137) = das in der Enthaltsamkeit bestehende Gute. 9. b. defectivum sive deficiens, → b. completum. 10. b. essentiale, → b. accidentale. 11. b. essentiale sive essentialiter sive per essentiam & b. participative sive per participationem sive secundum participationem aliquam (th. I. 3. 2 c; 6. 2 ad 2; 49. 3 c; 103. 2 c; cg. I. 38 & 41; III. 15; hebd. 2; mal. 5. 1 ad 4; verit. 21. 5 c; comp. 1. 109) = das wesenhafte Gute und das Gute durch Teilnahme an ersterm. 12. b. essentialiter, → b. essentiale. 13. b. ex causa, b. ex circumstantiis, b. ex fine & b. ex genere sive secundum speciem suam (th. I. II. 18. 2 c & 4 c; 42. 6 ad 3; cg. III. 9; 2 sent. 36. 1. 5 c) = das von der Ursache, das von den Umständen, das von dem Zwecke und das von der Gattung oder Art d. i. von dem Objekte einer sittlichen Handlung (huiusmodi actus ex determinatione obiecti bonitatem habentes dicuntur boni ex genere, 2 sent. 36. 1. 5 c) herrührende Gute. 14. b. ex circumstantiis, → b. ex causa. 15. b. ex fine, ≈ . 16. b. ex genere, ≈ . 17. b. formaliter sive formaliter dictum & b. materialiter dictum (th. I. 5. 5 ad 2; II. II. 47. 4 c) = das Gute in formalem und das in materialem Sinne des Wortes (bonum autem dici potest dupliciter, uno modo materialiter pro eo, quod est bonum, alio modo formaliter secundum rationem boni, ib. II. II. 47. 4 c). 18. b. hominis (ib. 141. 6 c; virt. 1. 13 c & ad 8) = das Gute oder die Güte des Menschen (bonum hominis est secundum rationem esse, th. II. II. 141. 6 c); vgl. b. hominis unten sub c. 19. b. imperfectum, → b. completum. 20. b. in accidente, → b. accidentale. 21. b. in actionibus & b. in rebus (ib. I. II. 18. 1 c) = das Gute in den Tätigkeiten und das in den Dingen oder die Güte im Tun und die im Sein der Dinge. 22. b. in actibus humanis sive in actionibus moralibus sive in moralibus sive morale sive moris & b. in rebus naturalibus sive in naturalibus sive naturae sive naturale (ib. 18. 3 ad 3 & 9 ob. 3; 34. 1 c; 85. 1 ob. 1 & c; II. II. 19. 2 ad 2; cg. III. 12, 92 & 139/140; mal. 1. 4 ad 13; 2. 5 ad 2) = das moralisch oder sittlich und das Natur- oder physisch Gute (vgl. b. naturae unten sub c). 23. b. inhaerens sive in ipsis rebus & b. subsistens sive separatum (th. I. 60. 3 c; spir. 8 c; verit. 21. 4 c) = das einem Dinge als seinem Subjekte anhaftende oder das in den Dingen existierende und das für sich existierende oder von den Dingen der Welt abgetrennte Gute; vgl. oben per se bonum. 24. b. in ipsis rebus, → b. inhaerens. 25. b. in moralibus, → b. in actionibus moralibus. 26. b. in naturalibus, ≈ . 27. b. in rebus, → b. in actionibus. 28. b. in rebus naturalibus, ≈ . 29. b. in substantia, → b. accidentale. 30. b. materialiter dictum, → b. formaliter dictum. 31. b. melius sive superabundans & b. necessarium (th. I. 19. 12 c & ad 4; II. II. 88. 2 ob. 1) = das bessere oder über das Maß des Notwendigen hinausgehende und das notwendige Gute, m. a. W. das angeratene und das vorgeschriebene sittlich gute Werk. 32. b. meritorium (2 sent. 28. 1. 1 ad 3) = das verdienstliche Gute. 33. b. morale, → b. in actionibus moralibus. 34. b. moris, ≈ . 35. b. naturae, ≈ . 36. b. necessarium, → b. melius. 37. b. ordinis sive quantum ad ordinem in finem (th. I. 22. 1 c; cg. I. 70 & 78; 1 sent. 44. 1. 2 c) = das Gute der Ordnung oder das in der Hinordnung einer Tätigkeit auf ihr Ziel bestehende Gute. 38. b. participative, → b. essentiale. 39. b. per accidens & b. per se (th. I. 103. 2 c; I. II. 42. 6 ad 3; nom. prol.; 1 sent. 43. 2. 1 ob. 3; 46 exp.; verit. 21. 4 c) = das Gute durch was nebenbei Seiendes und das Gute durch sich selbst und seine eigene Substanz. 40. b. per essentiam, → b. essentiale. 41. b. perfectum, → b. completum; cf. b. perfectum unten sub c. 42. b. per participationem, → b. essentiale. 43. b. per se, → b. per accidens. 44. b. per suam substantiam, → b. accidentale. 45. b. primum (cg. III. 13) = das erste Gute, nämlich Gott. 46. b. quantum ad ordinem in finem, → b. ordinis. 47. b. quantum ad substantiam, → b. accidentale. 48. b. secundum esse accidentale, ≈ . 49. b. secundum esse essentiale, ≈ . 50. b. secundum legis positionem & b. secundum naturalem ordinem (ib. 129) = das Gute nach der Bestimmung des Gesetzes und das nach der natürlichen Ordnung oder das gesetzlich und das natürlich Gute. 51. b. secundum naturalem ordinem, → b. secundum legis positionem. 52. b. secundum quandam similitudinem & b. vere (th. II. II. 45. 1 ad 1; vgl. ib. 47. 13 c; 5 met. 18 a) = das Gute nach Weise einer gewissen Ähnlichkeit und das Gute im wahren Sinne des Wortes oder das uneigentlich und das eigentlich Gute (bonum dicitur dupliciter, uno modo, quod est vere bonum et simpliciter perfectum, alio modo dicitur aliquid esse bonum secundum quandam similitudinem, quod est in malitia perfectum, sicut dicitur bonus latro vel perfectus latro, th. II. II. 45. 1 ad 1); vgl. b. vere unten sub b. 53. b. secundum quid & b. simpliciter (ib. I. 5. 1 ad 1; I. II. 18. 1 c; 26. 4 c; II. II. 58. 10 ad 2; III. 11. 5 ad 3; cg. I. 89 & 90; III. 20; 1 sent. 46 exp.; verit. 21. 4 c; 22. 1 ad 7) = das in gewisser Hinsicht oder beziehungsweise und das einfachhin oder schlechtweg Gute (quod autem non habet ultimam perfectionem, quam debet habere, quamvis habeat aliquam perfectionem, in quantum est actu, non tamen dicitur perfectum simpliciter nec bonum simpliciter, sed secundum quid, th. I. 5. 1 ad 1; si quidem aliquid defuerit de debita essendi plenitudine, non dicetur simpliciter bonum, sed secundum quid, ib. I. II. 18. 1 c; bonum, quod convertitur cum ente, simpliciter quidem est, quod ipsum habet bonitatem, quod autem est bonum alterius, est bonum secundum quid, ib. 26. 4 c); vgl. b. secundum quid unten sub c. 54. b. secundum speciem suam, → b. ex causa. 55. b. separatum, → b. inhaerens. 56. b. simpliciter, → b. secundum quid. 57. b. subsistens, → b. inhaerens. 58. b. substantiale, → b. accidentale. 59. b. summe sive summum (ib. 1. 49. 3 c; cg. I. 18; III. 15, 17 & 69) = das höchste Gut (quod praehabet in se omnem bonitatem, th. I. 49. 3 c); vgl. b. summum sub c. 60. b. superabundans, → b. melius. 61. b. virtutis sive virtutis moralis (ib. I. II. 73. 3 c; II. II. 141. 6 c; cg. III. 139/140; 2 sent. 36. 1. 5 c) = das Gute oder die Güte der Tugend d. i. die der Tugend eigentümliche Güte (bonum virtutis consistit in quadam commensuratione humani actus secundum convenientiam ad regulam rationis, th. I. II. 73. 3 c) oder die Güte einer sittlichen Handlung, herrührend vonseiten der Tugend, welche das Prinzip der Handlung ist (quousque perveniatur ad perfectam bonitatem actus, quae est per informationem habitus, et tunc dicetur bonum virtutis, 2 sent. 36. 1. 5 c); vgl. b. virtutis unten sub c. 62. b. virtutis moralis, → b. virtutis.

Bonum causatur sive est ex integra causa, malum autem ex singularibus sive singulis defectibus (th. I. II. 18. 11 ob. 3; 19. 6 ad 1; II. II. 79. 3 ad 4), oder: Bonum constat ex una causa perfecta, sed malum omnifariam contingit ex particularibus defectibus (1 sent. 46 exp.), oder: Bonum contingit ex tota integra causa, malum autem ex singularibus defectibus (th. I. II. 71. 5 ad 1; II. II. 53, 2 ob. 3), oder: Bonum contingit ex una et integra causa, malum autem ex singularibus defectibus (2 eth. 7 a), oder: Bonum est ex causa una et integra, malum autem ex particularibus defectibus (mal. 2. 1 ad 3), oder: Bonum est ex tota et integra causa, malum autem ex singularibus defectibus (mal. 2. 4 ad 2), oder: Bonum est ex una et tota causa, malum autem ex singularibus defectibus (ib. 9 ob. 12; nom. 4. 22), oder: quilibet singularis defectus causat malum, bonum autem causatur ex integra causa (th. I. II. 18. 4 ad 3) = das Gute stammt nur von einer einzigen Ursache her, und auch von dieser nur dann, wenn sie ganz und unversehrt ist, das Böse aus jedem ihr anhaftenden Mangel, m. a. W. die sittlich gute Handlung kommt nur dann zustande, wenn sowohl das Objekt, an welchem, als auch die Umstände, unter denen sie vollbracht wird, sittlich gut sind, das sittlich Böse aber schon dann, wenn das Objekt oder einer der Umstände mit einem Fehler behaftet ist, sicut pulchritudo causatur ex hoc, quod omnia corporis membra decenter se habent, quorum si unum tantum fuerit indecenter dispositum, turpitudinem inducit, mal. 8. 4 c; vgl. unten: Bonum contingit uno modo, sed malum omnifariam. Bonum communiter acceptum est simplicius, quam essentia (verit. 21. 5 ad 6) = die Güte eines Dinges, sie im Allgemeinen verstanden, ist ihrem Begriffe nach einfacher, als die Wesenheit desselben (quia communius [sc. est], cum dicatur non solum de essentia, sed etiam de eo, quod per essentiam subsistit, et iterum de accidentibus, ib.). Bonum contingit uno modo, sed malum omnifariam sive multipliciter (pot. 3. 6 ob. 9; nom. 4. 22; vgl. 2 sent. 35. 1. 3 ad 4; 2 eth. 7 a), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: τὸ μὲν ἁμαρτάνειν πολλαχῶς ἔστιν, . . . τὸ δὲ κατορθοῦν μοναχῶς (Eth. Nic. II. 5, 1106. b. 28-31) = das (sittlich) Gute kommt bloß auf eine einzige, das (sittlich) Böse aber auf alle mögliche oder wenigstens auf vielfache Weise zustande. Bonum convertitur cum ente, → bonum sub a & convertere sub a. Bonum dicitur per informationem entis (th. I. 5. 1 ob. 2 & ad 2) = gut wird etwas zufolge seiner Beformung genannt, m. a. W. deshalb, weil es mit einer Form versehen ist (cum autem unumquodque sit id, quod est, per suam formam, forma autem praesupponit quaedam et quaedam ad ipsam ex necessitate consequuntur, ad hoc, quod aliquid sit perfectum et bonum, necesse est, quod formam habeat et ea, quae praeexiguntur ad eam, et ea, quae consequuntur ad ipsam, ib. 5 c). Bonum est diffusivum sive communicativum sui esse (ib. 4 ob. 2; 73. 3 ob. 2; I. II. 28. 4 ob. 2; cg. I. 37; III. 24; vgl. nom. 4. 1 & 3; 1 sent. 2. 1. 4 a; regim. 4. 4; 2 Thess. 1. 2), oder: bonum secundum suam rationem est diffusivum sui esse (th. I. II. 1. 4 ob. 1; verit. 21. 1 ob. 4) = dem Guten ist es zufolge seines Wesens eigen, sich auszubreiten und mitzuteilen (cum autem dicitur, quod bonum est diffusivum secundum sui rationem, non est intelligenda effusio, secundum quod importat operationem causae efficientis, sed secundum quod importat habitudinem causae finalis, verit. 21. 1 ad 4; vgl. th. I. 5. 4 ad 2; 1 sent. 34. 2. 1 ad 4). Bonum est vehementius in agendo, quam malum (3 sent. 27. 1. 3 ad 3), oder: Bonum fortius est ad movendum, quam malum (th. I. II. 60. 5 ad 4) = das Gute hat eine größere Kraft zum Wirken, als das Übel (quia malum non agit, nisi virtute boni, th. I. II. 60. 5 ad 4; vgl. nom. 4. 22). Bonum non indiget malo, sed e converso (cg. III. 146) = das Gute bedarf zu seiner Existenz nicht des Übels, wohl aber gilt das Umgekehrte, weil das Übel seinem Begriffe nach eine privatio boni ist und deshalb einem Guten als seinem Subjekte anhaften muss; vgl. th. I. 48. 3 c & ad 2 & 3. Quilibet singularis defectus causat malum, bonum autem causatur ex integra causa, ↑: Bonum causatur ex integra causa etc. Verum et bonum subiecto quidem convertuntur, . . . sed secundum rationem invicem se excedunt (ib. II. II. 109. 2 ad 1) = das Wahre und Gute sind zwar dem Subjekte nach konvertibele Dinge (quia omne verum est bonum et omne bonum est verum, ib.), ihrem Begriffe nach gehen sie gegenseitig übereinander hinaus, sicut intellectus et voluntas invicem se excedunt, nam intellectus intelligit voluntatem et multa alia et voluntas appetit ea, quae pertinent ad intellectum, et multa alia, ib.

c) gut für etwas, subjektiv gut, d. i. dasjenige, was und insofern es begehrenswert ist, ebenfalls der Gegensatz zu malus (← sub c): bonum est, quod omnia appetunt (die Übersetzung der aristotelischen Stelle: τἀγαθόν, οὗ πάν᾽ ἐφίεται, Eth. Nic. I. 1, 1094. a. 3), th. I. 5. 1 c; 6. 2 ob. 2 & ad 2; cg. I. 37; II. 82; III. 3 & 24; 1 eth. 1 b; ratio (Wesen) enim boni in hoc consistit, quod aliquid sit appetibile, th. I. 5. 1 c; vgl. ib. 6. 1 c; 16. 3 c; 19. 9 c; 48. 1 c; cg. I. 40; unicuique enim rei est bonum, quod convenit ei secundum suam formam, th. I. II. 18. 5 c; bonum est aliquid, inquantum est appetibile et terminus motus appetitus, th. I. 5. 6 c; hoc autem est de ratione boni, ut terminet appetitum, cg. III. 3.

Arten des bonum im Sinne des subjektiv Guten sind folgende: 1. bonum absolute acceptum sive simpliciter acceptum sive absolutum & b. arctum sive arduum sive cum arduitate et elevatione sive cum arduitate et difficultate adipiscendi sive sub ratione arduitatis et difficultatis (th. I. II. 23. 1 c & 2 c; 25. 1 a; 40. 1 ad 2; 46. 3 c; verit. 26. 4 c) = das von Schwierigkeiten freie oder als von solchen frei vorgestellte und das mit Schwierigkeiten verbundene oder als mit solchen verbunden vorgestellte Gut, m. a. W. das leicht und das schwer zu erreichende Gut. 2. b. absolutum, → b. absolute acceptum. 3. b. abstractum sive non participatum & b. participatum sive participabile (th. I. 26. 3 ad 1; 48. 6 c; I. II. 2. 7 c; 34. 3 c) = das abgelöste oder entzogene oder nicht teilgenommene (summum bonum, quod scilicet est ipsum bonum quasi abstractum et non participatum, ib. I. II. 34. 3 c) und das teilgenommene oder teilnehmbare Gut. 4. b. actuale (3 anim. 15 g) = das in Wirklichkeit vorhandene Gut. 5. b. additum & b. privatum sive subtractum (mal. 5. 1 ad 4) = das hinzugefügte und das geraubte (vgl. b. commune) oder entzogene Gut. 6. b. adeptum sive habitum & b. non habitum (th. I. 20. 1 c; I. II. 23. 3 c) = das erreichte und das nicht erreichte Gut. 7. b. ad naturam communem pertinens sive naturae sc. hominis sive naturae humanae & b. personale (ib. I. II. 85. 1 c; cg. IV. 52) = das Gute der allgemeinen menschlichen Natur und das persönliche Gut eines Menschen. 8. b. adquisitum per motum & b. adquisitum sine motu (2 sent. 1. 2. 1 ad 1; vgl. th. I. 77. 2 c) = das mittels einer Bewegung (et hoc est tantum in rebus naturalibus, 2 sent. 1. 2. 1 ad 1) und das ohne eine solche erworbene Gut (et tale bonum est etiam in rebus immobilibus, ib.). 9. b. adquisitum sine motu, → b. adquisitum per motum. 10. b. aestimatum sive apparens sive verisimile & b. vere sive verum (th. I. II. 18. 4 ad 1; 43. 1 c; 92. 1 c; II. II. 23. 7 c; 45. 1 ad 1; cg. I. 37 & 89; III. 96; IV. 22; 2 sent. 3. 2. 1 c; mal. 11. 1 c; 3 anim. 15 c) = das vermeintliche oder scheinbare oder wahrscheinliche und das wahre oder wirkliche Gut. 11. b. aeternum & b. temporale (th. I. II. 2. 1 ad 3; 114. 10 c; II. II. 11. 4 c; 36. 2 c; cg. I. 5; Eph. 6. 1) = das ewige und das zeitliche Gut. 12. b. agibile sive operabile (verit. 15. 2 ob. 5 & ad 5; 3 anim. 15 c) = das tunliche oder im Werke ausführbare Gute. 13. b. alicui sive huic sive quoad hunc & b. simpliciter (th. I. II. 34. 2 c; 7 eth. 12 b; vgl. cg. I. 89) = das Gute für irgendeinen oder für diesen und jenen und das Gute einfachhin oder für alle. 14. b. alienum sive alterius & b. proprium (th. II. II. 26. 3 c; 36. 2 c; cg. III. 34; IV. 52) = das fremde Gut oder das eines andern (vgl. b. alterius sub a) und das eigene oder eigentümliche Gut. 15. b. alterius, → b. alienum. 16. b. amatum (th. I. 20. 1 c) = das geliebte Gut. 17. b. amicitiae (cg. III. 131/132) = das in der Freundschaft bestehende Gut. 18. b. animae sive spirituale, b. corporis sive secundum corpus sive corporale & b. exterius sive exteriorum rerum sive in exterioribus rebus consistens (th. I. 48. 6 c; I. II. 2. 7 ob. 1; 31. 5 c; 84. 4 c; 108. 4 c; II. II. 11. 4 c; 19. 12 c; 104. 3 c; cg. I. 5 & 92; III. 31, 32, 37, 108 & 141; 3 sent. 33. 3. 4. 5 ob. 1; mal. 8. 1 c; virt. 3. 1 c; Eph. 6. 1) = das Gut der Seele, das des Körpers und das in einem äußern Dinge bestehende Gut oder das geistige, das leibliche und das äußere Gut des Menschen. 19. b. apparens, → b. aestimatum. 20. b. arctum, → b. absolute acceptum. 21. b. arduum, ≈ . 22. b. caeleste & b. terrenum (th. I. II. 91. 5 c) = das himmlische und das irdische Gut. 23. b. caritatis (cg. III. 131/132) = das in der Liebe zu Gott bestehende Gut. 24. b. carnis (th. II. II. 55. 1 c & ad 2) = das Gut des Fleisches oder des Menschen seinem Fleische nach. 25. b. commune sive publicum & b. singulare sive privatum (ib. I. II. 60. 3 ad 2 & 5 ad 1; 83. 1 ad 5; II. II. 26. 3 c; 152. 4 ad 3; cg. II. 48; III. 22 & 69; virt. 2. 4 ad 2; regim. 1. 15) = das Gemein- oder öffentliche Gut und das Gut des Einzelnen oder das Privatgut (vgl. b. additum). 26. b. commune sive secundum communem boni rationem sive universale & b. particulare sive particulatum (th. I. 59. 4 c; 77. 2 c; 103. 2 c; I. II. 2. 7 c & 8 c; II. II. 23. 7 c; cg. I. 41, 44, 71 & 89; III. 6 & 17; 2 sent. 34. 1. 3 c & 4 c; verit. 21. 4 c) = das allgemeine Gute oder das Gute im Allgemeinen und das besondere oder als ein Besonderes hergestellte Gute. 27. b. commutabile sive corruptibile & b. incommutabile (th. I. II. 1. 7 ob. 1; 73. 3 ad 2; 84. 1 c & ad 1; II. II. 20. 1 ad 1; cg. IV. 72 & 90; mal. 3. 12 c; 4. 5 ob. 3) = das wandelbare oder vergängliche und das unwandelbare Gut. 28. b. completivum sive perfectivum (th. I. II. 1. 5 c; verit. 21. 6 c) = das vollendende oder vervollkommnende Gut. 29. b. coniugale sive matrimonii (th. I. II. 94. 1 a; cg. IV. 78; 4 sent. 31. 1. 2 ob. 1 & c) = das eheliche Gut oder das Gut der Ehe (bona matrimonii assignentur in littera, scilicet fides, proles et sacramentum, 4 sent. 31. 1. 2 ob. 1). 30. b. coniunctum & b. exterius sive extrinsecum (th. I. 103. 2 c; I. II. 31. 5 c; 35. 7 c; 43. 1 c; cg. I. 90) = das (mit dem Begehrenden) verbundene oder (von ihm) erlangte und das (ihm) äußerlich noch gegenüberstehende Gut. 31. b. connaturale sive naturale & b. supernaturale (th. II. II. 10. 4 ad 2; 26. 3 c; 34. 5 ad 2; vgl. verit. 24. 14 c) = das mit der Natur (des Begehrenden) übereinstimmende oder natürliche und das übernatürliche Gut. 32. b. contractum sive determinatum sive finitum & b. infinitum (th. I. 65. 1 ad 2; 103. 8 ad 1; I. II. 2. 8 ad 3; cg. II. 48; 1 sent. 44. 1. 3 c; 2 sent. 34. 1. 3 c; mal. 5. 1 ob. 7) = das eingeschränkte oder bestimmte oder begrenzte oder endliche und das unendliche Gut. 33. b. corporale, → b. animae. 34. b. corporis, ≈ . 35. b. corruptibile, → b. commutabile. 36. b. creatum & b. increatum (th. I. 48. 6 c; I. II. 2. 8 ob. 1 & c; 3. 1 c; 1 sent. 44. 1, 3 c; mal. 5. 1 ob. 6 & ad 4; 2 Cant. 1) = das geschaffene und das ungeschaffene Gut. 37. b. creaturae (th. I. 48. 6 c) = das Gut der Kreatur. 38. b. cui fit & b. facienti (1 sent. 46 exp.) = das Gute in Bezug auf denjenigen, dem es zu teil wird, und das Gute, in Bezug auf denjenigen, welcher es tut. 39. b. cum arduitate et difficultate adipiscendi sive cum arduitate et elevatione, → b. absolute acceptum. 40. b. delectabile, b. honestum & b. utile (th. I. 5. 6 c & ad 2; I. II. 34. 2 ad 1; 99. 5 c; II. II. 26. 12 c; 145. 3 c & ad 1; cg. III. 17; 1 eth. 5 c; 4 eth. 4 g; 8 eth. 2 a) = das ergötzliche oder angenehme, das schickliche oder ehrenhafte (→ b. honorabile) und das nützliche Gute, m. a. W. das Ergötzliche, das Ehrenhafte und das Nützliche (honestum dicitur, secundum quod aliquid habet quandam excellentiam dignam honore propter spiritualem pulchritudinem, delectabile autem, inquantum quietat appetitum, utile autem, inquantum refertur ad aliud, th. II. II. 145. 3 c). 41. b. delectabile secundum sensum (ib. I. 59. 4 ad 3; cg. I. 92; III. 9 & 10) = das sinnlich ergötzende oder angenehme Gut. 42. b. determinatum, → b. contractum. 43. b. divinum (th. I. 48. 6 c; 59. 4 ad 3) = das göttliche Gut oder Gott. 44. b. domesticum, b. ecclesiae sive ecclesiasticum & b. patriae sive politicum (ib. I. II. 60. 3 ad 2; 100. 11 ad 3; II. II. 185. 7 c; cg. IV. 78; quodl. 6. 7. 12 c) = das häusliche, das kirchliche und das politische Gut oder das Wohl der Familie, der Kirche und des Staates oder Vaterlandes. 45. b. ecclesiae sive ecclesiasticum, → b. domesticum. 46. b. ex suppositione alterius & b. secundum se sive simpliciter (th. I. II. 39. 1 c) = das Gute zufolge der Unterstellung von etwas Anderm und das Gute an sich (vgl. b. secundum se oben sub a) oder schlechthin; vgl. b. alicui & b. secundum quid. 47. b. exterius, → b. animae & b. coniunctum. 48. b. extrinsecum, → b. coniunctum. 49. b. facienti, → b. cui fit. 50. b. finale sive ultimum & b. proximum (ib. II. II. 23. 7 c; cg. III. 29) = das letzte oder schließliche und das nächste Gut des Menschen, m. a. W. dasjenige Gut, welches er zuletzt, und dasjenige, welches er zunächst erstrebt und erreicht. 51. b. finitum, → b. contractum. 52. b. fortunae (th. II. II. 129. 8 c; cg. III. 31 & 37; 2 sent. 27 exp.; 4 sent. 15. 1. 4. 3 c) = das Gut des Zufalls oder das Glücksgut, unter welchem nur eines der äußern Güter (→ b. exterius) zu verstehen ist, weil dessen Erlangung und Behaltung so sehr von Zufälligkeiten abhängt; vgl. 2 phys. 10 b. 53. b. futurum & b. praesens sive habitum (th. I. 20. 1 c; II. II. 36. 2 c) = das zukünftige und das gegenwärtige oder gehabt werdende Gut. 54. b. gentis (cg. I. 41) = das Gut oder Wohl des Volkes. 55. b. gloriae, b. gratiae & b. naturae sive secundum naturam (th. I. II. 85. 1 a & 4 c; II. II. 26. 3 c; cg. II. 83; III. 11; IV. 51 & 52; 2 sent. 34. 1. 5 ad 5; mal. 1. 4 ob. 13 & ad 13; 2. 11 c) = das Gut der himmlischen Herrlichkeit, das Gut der Gnade und das Gut der Natur (vgl. b. ad communem naturam pertinens), m. a. W. das Gut, welches für den Menschen in der himmlischen Herrlichkeit besteht oder zu ihr gehört, das Gut, welches für ihn hienieden in der Gnade Gottes gelegen ist oder ihm aus Gnade verliehen wird, und das Gut, welches zu seiner Natur gehört oder ihr gemäß ist; vgl. b. connaturale, b. secundum legis positionem unten und b. in actionibus moralibus oben sub a. 56. b. gratiae, → b. gloriae. 57. b. habitum, → b. futurum. 58. b. hominis sive humanum (th. I. 5. 6 c; 48. 6 c; II. II. 104. 3 c; cg. III. 34; mal. 8. 1 c; virt. 1. 13 c; 3. 1 c; 1 eth. 9 a; 7 eth. 11 k) = das Gut des Menschen oder das menschliche Gut (bonum hominis simpliciter consideratur in bona operatione vel bono usu rerum habitarum, th. I. 48. 6 c; bonum autem hominis est triplex, scilicet bonum animae, bonum corporis et bonum exteriorum rerum, mal. 8. 1 c; oportet, quod bonum hominis sit secundum rationem, virt. 1. 13 c); vgl. b. hominis oben sub b. 59. b. hominis secundum quid & b. hominis simpliciter (th. I. II. 114. 10 c) = das Gut des Menschen in gewisser Hinsicht und das Gut desselben einfachhin (simpliciter quidem bonum hominis est ultimus finis eius, . . . bonum autem secundum quid et non simpliciter hominis est, quod est bonum ei ut nunc, ib.). 60. b. hominis simpliciter, → b. hominis secundum quid. 61. b. honestum, → b. delectabile. 62. b. honorabile & b. laudabile (cg. III. 29; 1 anim. 1 a) = das ehrenwerte (→ b. honestum) und das lobenswerte Gut (inter bona autem quaedam sunt laudabilia, illa scilicet, quae sunt utilia in ordine ad finem aliquem, laudamus enim bonum equum, qui bene currit, quaedam vero sunt etiam honorabilia, illa scilicet, quae sunt propter seipsa, honoramus enim fines, 1 anim. 1 a). 63. b. huic, → b. alicui. 64. b. huius mundi (th. I. II. 108. 4 c; vgl. cg. III. 27-32) = das Gut dieser Welt (bona autem huius mundi . . . in tribus consistunt, scilicet in divitiis exteriorum bonorum, . . . in deliciis carnis et in honoribus, th. I. II. 108, 4 c). 65. b. humanum, → b. hominis. 66. b. imaginabile sive imaginarium sive imaginatum (ib. 19. 3 c; mal. 8. 1 c & 3 c; 3 anim. 15 c & g) = das sinnlich vorgestellte oder eingebildete Gut. 67. b. imperfectum & b. perfectum (th. I. II. 1. 5 c; 98. 1 c) = das unvollkommene und das vollkommene Gut; vgl. b. completum oben sub b. 68. b. incommutabile, → b. commutabile. 69. b. increatum, → b. creatum. 70. b. individui sive unius individui sive proprii individui & b. speciei (ib. I. 50. 4 ad 3; 60. 5 ad 1; cg. III. 24 & 136/137; 4 sent. 31. 1. 1 ob. 1) = das Gut eines Einzelwesens oder eines einzigen Einzelwesens oder des eigenen Einzelwesens und das Gut der ganzen Art. 71. b. infinitum, → b. contractum. 72. b. intellectuale sive intelligibile sive secundum intellectum sive secundum rationem & b. sensibile sive secundum sensum (th. I. 63. 9 ad 1; I. II. 31. 5 c; 91. 5 c; cg. I. 5 & 90; III. 6, 9 & 108; 2 Cant. 1; 3 anim. 15 g; 1 eth. 5 c) = das übersinnliche oder geistige und das sinnliche oder körperliche Gut. 73. b. intellectus sive rationis, b. voluntatis & b. sensus (th. I. II. 55. 4 ad 2; 57. 2 ad 3; 59. 4 c; 61. 2 c & 3 c; 63. 9 ad 1; 64. 3 c; II. II. 1. 3 ad 1; 141. 6 c; cg. I. 1, 61 & 72; II. 84; III. 143; 1 perih. 3 b; 3 anim. 12 b) = das Gut der Vernunft, welches in dem Wahren oder der Wahrheit, das Gut des Willens, welches in dem Guten oder der Güte der Dinge, und das Gut des Sinnes, welches in dem ihm jedes Mal Konvenienten besteht. 74. b. laudabile, → b. honorabile. 75. b. matrimonii, → b. coniugale. 76. b. multitudinis sive totius sive totius multitudinis civilis & b. unius sive unius hominis (ib. I. II. 60. 3 ob. 2; 111. 5 ad 1; cg. I. 41 & 86; III. 17 & 125; 3 sent. 35. 1. 4. 1 ad 2; 6 eth. 7 b); = das Gut der Vielheit oder des Ganzen oder des Staates und das Gut des einzelnen Menschen oder Bürgers. 77. b. naturae, → b. ad naturam communem pertinens & b. gloriae; cf. b. naturae oben sub b. 78. b. naturae humanae, → b. ad naturam communem pertinens. 79. b. naturae singularis & b. universi (cg. I. 70; 1 sent. 41. 1. 2 c; 4 sent. 48. 2. 4 ob. 5; spir. 8 c; 12 met. 12 a-x; 3 eth. 15 d) = das Gut eines einzelnen Naturwesens und das des Weltalls. 80. b. naturale, → b. connaturale; cf. b. naturale oben sub b. 81. b. non habitum, → b. actuale. 82. b. non participatum, → b. abstractum. 83. b. operabile, → b. agibile. 84. b. participabile, → b. abstractum. 85. b. participatum, ≈ . 86. b. particulare, → b. commune. 87. b. particulatum, ≈ . 88. b. patriae, → b. domesticum. 89. b. patrimoniale (quodl. 6. 7. 12 c) = das väterliche oder elterliche Gut. 90. b. perfectivum, → b. completivum. 91. b. perfectum, → b. imperfectum; cf. b. perfectum oben sub b. 92. b. personale, → b. ad naturam communem pertinens. 93. b. politicum, → b. domesticum. 94. b. praesens, → b. futurum. 95. b. principale & b. secundarium (th. II. II. 23. 7 c; 39. 2 ad 3; nom. prol.; mal. 1. 4 ad 12) = das hauptsächliche und das untergeordnete Gut. 96. b. privatum, → b. additum & b. commune. 97. b. proprii individui, → b. individui. 98. b. proprium, → b. alienum. 99. b. proximum, → b. finale. 100. b. publicum, → b. commune. 101. b. quoad hunc, → b. alicui. 102. b. rationis, → b. intellectus. 103. b. secundarium, → b. principale. 104. b. secundum communem boni rationem, → b. commune. 105. b. secundum corpus, → b. animae. 106. b. secundum intellectum, → b. intellectuale. 107. b. secundum quid & b. simpliciter (th. I. 48. 6 c; I. II. 114. 10 c; cg. III. 108) = das beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und das einfachhin oder schlechtweg Gute (vgl. b. ex suppositione alterius & b. alicui); vgl. b. secundum quid & b. simpliciter oben sub b. 108. b. secundum rationem, → b. intellectuale. 109. b. secundum se, → b. ex suppositione alterius. 110. b. secundum sensum, → b. intellectuale. 111. b. sensibile, ≈ . 112. b. sensus, → b. intellectus. 113. b. simpliciter, → b. alicui, b. ex suppositione alterius & b. secundum quid; cf. b. simpliciter oben sub b. 114. b. simpliciter acceptum, → b. absolute acceptum. 115. b. singulare, → b. commune. 116. b. speciei, → b. individui. 117. b. spirituale, → b. animae. 118. b. sub ratione arduitatis et difficultatis, → b. absolute acceptum. 119. b. subtractum, → b. additum. 120. b. summum (th. I. 26. 2 ob. 1; I. II. 34. 3 c; cg. I. 30 & 41) = das höchste Gut; vgl. b. summum oben sub b. 121. b. summum in aliquo genere vel ordine rerum & b. summum simpliciter (th. I. 6. 2 c; 26. 3 ad 1) = das höchste Gut in irgendeiner Gattung oder Ordnung von Dingen und das höchste Gut einfachhin oder schlechtweg. 122. b. summum in aliquo ordine rerum, → b. summum in aliquo genere rerum. 123. b. summum simpliciter, ≈ . 124. b. temporale, → b. aeternum. 125. b. terrenum, → b. caeleste. 126. b. totius, → b. multitudinis. 127. b. totius multitudinis civilis, ≈ . 128. b. ultimum, → b. finale. 129. b. unius sive unius hominis, → b. multitudinis. 130. b. unius individui, → b. individui. 131. b. universale, → b. commune. 132. b. universale simpliciter (ib. 60. 5 ad 1 & 3) = das einfachhin oder schlechtweg allgemeine Gut, nämlich Gott, der Gegensatz zu dem b. universale secundum quid d. i. dem beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht allgemeinen Gute, unter welchem ein geschöpfliches Gut zu verstehen ist, welches einem andern geschöpflichen Gute gegenüber als ein allgemeines sich darstellt. 133. b. universi, → b. naturae singularis. 134. b. vere, → b. aestimatum. 135. b. verisimile, ≈ . 136. b. verum, ≈ . 137. b. virtutis (virt. 1. 13 ad 8; 3. 1 c) = das Gut der Tugend, m. a. W. das Gut des Menschen, welches für ihn in der Tugend gelegen ist (tertium autem bonum est bonum virtutis, quod est bonum animae, ib. 3. 1 c); vgl. b. virtutis oben sub b.