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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): vitium

vitium

a) Fehler, Gebrechen im allgemeinen Sinne des Wortes, synonym mit defectus (← sub b) und privatio (← sub c), der Gegensatz zu perfectio (← sub d): vitium enim uniuscuiusque rei esse videtur, quod non sit disposita (eingerichtet), secundum quod convenit suae naturae, th. I. II. 71. 1 c; vgl. ib. 2 c.

Als Arten des vitium gehören hierher: 1. vitium alienum & v. proprium (mal. 5. 1 ob. 11 & ad 11) = der fremde und der eigene Fehler. 2. v. intellectus (ib. 2. 3 ob. 9 & ad 9) = der Fehler der Vernunft. 3. v. morale sive moris & v. naturae (cg. III. 10) = der sittliche und der Naturfehler (claudicatio enim non est vitium moris, sed naturae, ib.). 4. v. moris, → v. morale. 5. v. naturae, ≈ . 6. v. naturae & v. personae (mal. 5. 2 c) = der der Natur (des Menschen) anhaftende und der persönliche Fehler. 7. v. originis (cg. IV. 52) = der dem Ursprunge eines Dinges anhaftende Fehler. 8. v. personae, → v. naturae. 9. v. proprium, → v. alienum. 10. v. virtutis (mal. 2. 2 ob. 7 & 3 ob. 9) = der Fehler einer Kraft. 11. v. visus (ib. 2 ob. 7) = der Fehler des Gesichtssinnes.

b) sündhafter Habitus, Laster, synonym mit malitia (← sub c), der Gegensatz zu virtus (← sub e): vitium contrariatur virtuti, th. I. II. 71. 1 a; peccatum comparatur ad vitium, sicut actus ad habitum, th. I. II. 71. 2 ob. 4; vitium, id est habitus malus, ib. 3 ob. 1; uni enim vitio contrariatur et virtus et vitium oppositum, 1 cael. 4 b.

Zu actus vitii → actus sub a; zu ira per v. → ira sub a.

Arten des vitium in diesem Sinne sind: 1. vitium animi sive spirituale & v. carnale (th. I. II. 71. 1 ad 3; II. II. 15. 3 c; 53. 6 ob. 3 & ad 3; Eph. 5. 5 & 7) = das in der Seele wurzelnde oder geistige und das im Körper wurzelnde oder fleischliche Laster. 2. v. capitale sive principale (th. I. II. 84. 3 c & 4 ob. 3, c & ad 1; II. II. 34. 5 c; 35. 4 c; 118. 7 c; 148. 5 c; 153. 4 c; 2 sent. 42. 2. 3 c; mal. 8. 1 c; 9. 3 c) = das Hauptlaster (capitale a capite dicitur. Caput autem proprie quidem est quoddam membrum animalis, quod est principium et directivum totius animalis. Unde metaphorice omne principium caput vocatur; et etiam homines, qui alios dirigunt et gubernant, capita aliorum dicuntur. Dicitur ergo vitium capitale uno modo a capite proprie dicto; et secundum hoc peccatum capitale dicitur peccatum, quod capitis poena punitur. Sed sic nunc non intendimus de capitalibus peccatis, sed secundum quod alio modo dicitur peccatum capitale a capite, prout metaphorice signat principium vel directivum aliorum. Et sic dicitur vitium capitale, ex quo alia vitia oriuntur, et praecipue secundum originem causae finalis, quae est formalis origo . . . Et ideo vitium capitale non solum est principium aliorum, sed etiam est directivum et quodammodo ductivum aliorum; semper enim ars vel habitus, ad quem pertinet finis, principatur et imperat circa ea, quae sunt ad finem, th. I. II. 84. 3 c). 3. v. carnale, → v. animi. 4. v. contra naturam (ib. II. II. 154. 1 c) = das unnatürliche Laster (quod est in omni actu venereo, ex quo generatio sequi non potest, ib.). 5. v. principale, → v. capitale. 6. v. spirituale, → v. animi. 7. v. universale (ib. I. II. 84. 4 ad 4) = das allgemeine Laster, nämlich die superbia (ponitur velut regina quaedam omnium vitiorum, ib.).